کد خبر: 653166
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۱ ۰۹:۱۵:۴۲
| |

پیشکسوت استقلال: نکونام مثل کی روش است/ نتیجه بازی با سپاهان می توانست برعکس باشد

علی لطیفی می گوید استقلال در بازی با سپاهان برد و در مجموع هم ساختار خوبی داشت اما اشکالات را هم نباید فراموش کرد.

پیشکسوت استقلال: نکونام مثل کی روش است/ نتیجه بازی با سپاهان می توانست برعکس باشد
کد خبر: 653166
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۱ ۰۹:۱۵:۴۲

در مهم‌ترین بازی این هفته از مسابقات لیگ برتر، استقلال در ورزشگاه آزادی با یک گل سپاهان را شکست داد تا همچنان در صدر جدول باقی بماند.

به گزارش روزنامه اعتماد، شاگردان جواد نکونام با این برد با ارزش همچنان روند موفقیت‌آمیز خود را در بازی‌های خانگی حفظ کردند.‌ با علی لطیفی، یکی از پیشکسوتان استقلال درخصوص شرایط فنی این بازی گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

 

تحلیل فنی شما از بازی استقلال مقابل سپاهان چیست؟

این بازی را باید به دو بخش تقسیم کرد؛ یک بخش در نیمه اول و بخش دیگر نیمه دوم. در نیمه اول یک بازی سرد را شاهد بودیم که دلیلش شناخت دو مربی از تفکرات یکدیگر بود و برای همین به دنبال پلیتیک زدن به هم بودند و در این مسیر یک بازی محتاطانه را در پیش گرفته بودند، همین هم دلیلی شد تا بازی سردی را ببینیم.

نیمه دوم چطور؟

عمده اتفاقات در نیمه دوم رخ داد و شاهد یک نیمه مهیج بودیم. سپاهان به دلیل افکار هجومی مورایس و همین‌طور نفراتی که دراختیار دارد فارغ از اینکه چه نتیجه‌ای کسب کنند در بازی‌ها خالق موقعیت‌های زیاد می‌شوند اما در بازی مقابل استقلال این اتفاق رخ نداد.

سپاهان نتوانست مثل بازی‌های قبلی ایجاد‌ موقعیت گل داشته باشد. علتش چه بود؟

علتش ساختار دفاعی استقلال است که در فاز دفاعی بسیار توانمند است. این باتوجه به اینکه بیس کار نکونام با کی‌روش که یک مربی دفاعی بود و کارهای دفاعی را می‌شناخت، اتفاق افتاده است، ضمن اینکه سمت راست سپاهان که نقطه قوت آنهاست به نقطه ضعف تبدیل شد. جایی که رامین رضاییان حضور دارد. بازیکنی که در گذشته هم بازیکن من بوده و کاملا از او شناخت دارم در پنجاه متر جلو واقعا بی‌بدیل است. هم در نفوذ و هم ارسال‌ها. ضرباتش به توپ ‌نظیر ندارد اما در فاز دفاعی مشکلاتی دارد که در تیم‌ ملی هم شاهد آن بودیم. اگرچه هنوز هم اعتقاد دارم او و محرمی همچنان جزو بازیکنان بدون جایگزین در تیم ملی هستند، اما می‌خواهم این را بگویم نکونام ‌با تدبیری که داشت، توانست با حضور جلالی رامین را ببندد و سپاهان را خلع سلاح کرد. جلالی در فاز هجومی در سمت چپ هم جزو بهترین‌های ایران است. می‌شود گفت این دو در فاز هجومی یکدیگر را خلع سلاح کردند که این موضوع بیشتر به نفع استقلال شد.

معتقدید مورایس تدبیری برای این موضوع نداشت؟

خب آنها عمده حملات را از سمت چپ خودشان طراحی کردند و حردانی نفوذ می‌کرد و از فضای پشت سر او خطرساز شدند و یک ضربه به تیرک زدند و یکی هم حسینی دفع کرد. در مجموع ساختار دفاعی استقلال به جز دو، سه مورد در باقی موارد توانستند حملات سپاهان را خنثی کنند و با یک گل فوق‌العاده از چشمی سه امتیاز را گرفتند.

در استقلال کدام بازیکن روز خوبی داشت؟

غیر از چشمی به خاطر گلش که در چشم هواداران و رسانه‌ها قرار گرفت، بلانکو اگر بهتر از چشمی ‌نبود بدتر از او نبود! درست که گل نزد و در درون هجده قدم موقعیت آنچنانی گیرش نیامد اما دو تا کار را به بهترین شکل انجام‌ داد؛ اول اینکه در زمان ضد حمله استقلالی‌ها او نقش محوری داشت‌ اصلا سبک مربیگری نکونام این است که بازیکنان در زمین خودی جمع می‌شوند و روی ضد حملات کار می‌کنند مثل مربیگری کی‌روش. شعار او هم این بود که مثل مار هستیم که جمع می‌شویم ‌و یک‌باره حمله می‌کنیم. این کار را نکونام بسیار خوب انجام می‌دهد. بلانکو حفظ توپ می‌کرد پشت به سمت دروازه سپاهان و چرخش داشت و زمان را به نفع استقلال می‌کرد تا در فاز هجومی آنها برسند و آن وقت پاس نهایی را صادر می‌کرد و تیمش را راه می‌انداخت.

نکته دیگر چی؟

سپاهان برای اینکه زودتر به دروازه برسد دقایقی بازی مستقیم انجام داد که بازهم در اینجا توپ‌های اول را بلانکو زد یعنی اجازه نداد که خط دفاع و هافبک تیمش درگیر شوند و کار تدافعی را به خوبی انجام داد. یکی از ضعف‌هایی که ما در تیم ملی داشتیم ‌همین موضوع بود که در بعضی بازی‌ها ‌نمی‌توانستیم توپ‌های سوم را جمع کنیم و درگیر شونده اول ما خط دفاعی می‌شد و به همین جهت دچار اشتباه می‌شدیم و به بعضی حریفان موقعیت گل دادیم. نکونام مقابل سپاهان که به لحاظ بازیکن خیلی خوب است، توانست این نکته را به خوبی انجام دهد و به خوبی بازیکنان حریف را ببندد. یک نکته دیگر را هم بگویم؟

بفرمایید.

معمولا ما پیشکسوتان و مربیان براساس نتیجه تحلیل می‌کنیم و این درست نیست. یعنی من برای تیمم یا مربی که دوستش دارم وقتی برنده است تحلیلی می‌کنم که برمبنای نتیجه شکل گرفته و دیگر به نقاط ضعف کاری ندارم. استقلال در بازی با سپاهان برد و در مجموع هم ساختار خوبی داشت اما اشکالات را هم نباید فراموش کرد و دو، سه موقعیت خطرناک به حریف داد. در بالاترین سطح هم تیم‌ها روی اشتباهات به حریف موقعیت می‌دهند‌ اما اشتباه داریم تا اشتباه. اشتباهاتی که در خط دفاعی استقلال بود، می‌توانست جوری باشد که درنهایت نتیجه عکس این برد باشد که خوشبختانه این اتفاق رخ‌ نداد و هواداران که در هوای سرد به استادیوم رفتند در نیمه دوم یک بازی خوب دیدند. اینها را گفتم تا دوستان نگویند تحلیل‌هایم بر‌مبنای نتیجه بوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها