کد خبر: 650222
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۱ ۱۲:۴۰:۴۷
| |

از نیم قرن حسرت سوری ها تا تلاش سردار برای شکستن رکورد دایی

رقابت امروز دو تیم ملی ایران و سوریه را در آینه آمار و ارقام ببینید.

از نیم قرن حسرت سوری ها تا تلاش سردار برای شکستن رکورد دایی
کد خبر: 650222
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۱ ۱۲:۴۰:۴۷

تیم ملی فوتبال کشورمان برای صعود در جمع هشت تیم برتر رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به مصاف سوریه می‌رود. به نکات آماری از تقابل این دو تیم در گذشته تا امروز و همچنین‌ شرایط‌ شاگردان قلعه‌نویی و کوپر در این مرحله در تاریخ جام ملت‌ها پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش روزنامه اعتماد، ایران برای هشتمین بار متوالی در جام ملت‌های آسیا راهی مرحله حذفی شد و روند شکست‌ناپذیری خود در مرحله گروهی این مسابقات را به ۲۳ بازی رساند.

در چهار دوره گذشته جام ملت‌های آسیا برای سومین بار است که ایرانی‌ها مرحله گروهی را با رکورد صد درصدی برد به پایان می‌رسانند و اکنون در ۱۶ بازی متوالی در تمام رقابت‌ها شکست نخورده‌اند. آخرین بار ایران در سال 2015 با 9 امتیاز کامل به جمع تیم‌های برتر آسیا در دور حذفی رسیده بود. 

در حالی که ایران موفقیت زیادی در دور گروهی داشته، بچه‌های تیم همیشه در دور حذفی مشکل داشتند و در قرن بیست و یکم تنها دو بار توانستند در مرحله یک‌چهارم موفق شوند و به جمع چهار تیم پایانی جام برسند. البته این دومین  دوره از جام ملت‌هاست که به خاطر 24 تیمی شدن مسابقات، رقابت‌ها دارای مرحله یک‌هشتم نهایی است. ایران تحت هدایت امیر قلعه‌نویی در تمام دیدارهایش به گل رسیده است.

سوریه در دور گروهی جام ملت‌ها تنها یک گل در سه بازی دریافت کرد که کمترین گل خورده تاریخ سوریه در مرحله‌ گروهی این رقابت‌ها بود.

در طول تقابل‌های دو تیم ایران تاکنون 50 گل وارد دروازه سوریه کرده و تیم قرمزپوش تنها 15 گل به سفیدپوشان زده است. در این بین علی دایی و سردار آزمون با زدن چهار گل، بهترین گلزنان تقابل این 2 تیم به حساب می‌آیند. مهدی طارمی (3 گل)، علیرضا جهانبخش (2 گل)، علی قلی‌زاده، احسان حاج‌صفی و کریم انصاری‌فرد هم با یک گل سابقه باز کردن دروازه حریف مرحله یک‌هشتم نهایی یوزها را دارند. محمدحسین کنعانی‌زادگان نیز اگر محروم نبود، می‌توانست برای زدن گل دومش به سوریه تلاش کند.

نیم قرن در حسرت پیروزی مقابل ایران؛ ایران و سوریه تاکنون 30 مرتبه در مسابقات و رویدادهای مختلف به مصاف یکدیگر رفته‌اند که کفه ترازو به طرز غیرقابل باوری به سود ملی‌پوشان سنگینی می‌کند. 18 برد، 11 تساوی و تنها یک شکست برای ایران مقابل سوریه به ثبت رسیده است. تنها پیروزی عقاب‌های قاشیه در سال 1352 و در مقدماتی جام جهانی 1974 در تهران رقم خورد و آنها با یک گل از سد ایران گذشتند. پس از آن دیگر شاهد رخ دادن چنین اتفاقی نبودیم. جالب است که در چهار تقابل اخیر، ایران همیشه برنده بوده و گلی نیز دریافت نکرده است. با این حال جز چند نتیجه انگشت‌شمار، سوریه همواره رقیبی سرسخت برای ایران بوده و بارها موفق به متوقف کردن ایران در مسابقات مقدماتی شده است. شهریورماه سال 1396 بود که قرمزپوشان موفق شدند برای آخرین بار مقابل ایران بازنده نباشند و گلزنی کنند. آخرین بازی دور نهایی انتخابی جام جهانی 2018 و جدالی جذاب که با نتیجه مساوی 2-2 به اتمام رسید و گل لحظاتی پایانی عمر السومه، هم نتیجه را به تساوی کشاند و هم تیمش را به پلی‌آف رساند.

امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی رکورد 7 بازی متوالی بدون شکست در جام ملت‌ها به عنوان سرمربی را دارد. در این 7 بازی ایران 6 برد و یک تساوی کسب کرده و سرمربی تیم ملی می‌تواند این آمار را امروز ارتقا بدهد. 

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به تمام نتایج ایران در نخستین بازی خود در دور حذفی جام ملت‌ها. ایران در سال 1972 که برای نخستین‌بار جام ملت‌ها به صورت گروهی و حذفی برگزار شد به برد مقابل کامبوج دست پیدا کرد. در سال 1976 ایران در اولین بازی دور حذفی چین را شکست داد. در سال 1980 کویت بود که ایران را حذف کرد تا اولین باخت تاریخ ایران در نخستین بازی دور حذفی جام ملت‌ها به ثبت برسد. در سال 1984 باخت در ضربات پنالتی مقابل عربستان ایران را به خانه فرستاد. در سال 1988 باز هم عربستان بود که این‌بار در زمان عادی بازی ایران را شکست داد. ایران در 1992 در دور گروهی حذف شد. در سال 1996 بهترین برد تاریخ فوتبال ایران در مراحل حذفی جام ملت‌ها با برد 6 بر 2 مقابل کره جنوبی به دست آمد. در 2000 کره جنوبی در یک‌چهارم ایران را حذف کرد. ایران در 2004 انتقام باخت به کره را در همان مرحله گرفت. در سال 2007 ایران با هدایت قلعه‌نویی بعد از مساوی مقابل کره در اولین‌بار دور حذفی در ضربات پنالتی شکست خورد. در سال 2011 باز هم کره ایران را حذف کرد. در سال 2015 ایران در ضربات پنالتی به عراق باخت و در سال 2019 شاگردان کی‌روش در نخستین بازی دور حذفی جام دو بر هیچ عمان  را شکست دادند. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها