کد خبر: 647116
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۴ ۲۳:۵۵:۱۶
| |

تحلیل محمد نصرتی از شرایط تیم ملی در آستانه جام ملت‌ها:

احمدی‌نژاد قول داد یک آپارتمان در نواب به ما بدهد که نداد!/ نباید از تیم ملی توقعی غیر از قهرمانی داشته باشیم

مدافع پیشین تیم ملی می‌گوید تیم ملی ایران می‌تواند قهرمان جام ملت‌های آسیا شود.

احمدی‌نژاد قول داد یک آپارتمان در نواب به ما بدهد که نداد!/ نباید از تیم ملی توقعی غیر از قهرمانی داشته باشیم
کد خبر: 647116
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۴ ۲۳:۵۵:۱۶

روزشمار بازی‌های جام ملت‌های آسیا به شمارش افتاده و کمتر از ده روز دیگر تیم‌های شرکت‌کننده در این دوره در مهم‌ترین رویداد فوتبالی در قاره به مصاف رقیبان خودشان می‌روند.

به گزارش روزنامه اعتماد، تیم ملی فوتبال کشورمان هم در گروه آسانی قرار دارد و به نظر نمی‌رسد تیم‌هایی مثل هنگ‌کنگ و فلسطین و حتی امارات در حد و اندازه‌هایی باشند که بتوانند تیم ملی ما را دچار دردسر کنند. رقیبان اصلی تیم ملی در مراحل بعد خواهند بود و هر بازی مرحله حذفی برای ما حکم فینال خواهد داشت. با محمد نصرتی یکی از ملی‌پوشان اسبق فوتبال کشورمان که با تیم ملی سابقه سه دوره حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا و صعود به جام جهانی را دارد، گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه چکیده‌ای از آن را می‌خوانید.

 

تا شروع جام ملت‌ها زمان زیادی باقی نمانده است. شرایط تیم ملی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تیم ملی ما هم به لحاظ کیفیت فنی و از نظر تجربه شرایط خوبی دارد و برای همین اگر غیر از کسب عنوان قهرمانی توقع دیگری داشته باشیم توقع بی‌جایی است. خب آقای قلعه‌نویی تجربه حضور در جام ملت‌های ۲۰۰۷ را به عنوان مربی دارد و اکثر بازیکنان هم نه تنها تجربه حضور در جام ملت‌ها، بلکه حضور در جام جهانی را هم تجربه کردند. با توجه به این شرایط ما باید قطعا برای قهرمانی تلاش کنیم. درست است که ما رقیبان خوبی داریم، اما کیفیت ما خیلی خوب است و می‌توانیم به این مهم برسیم.

تیم ملی با کی‌روش و چند مربی دیگر هم قهرمان جام ملت‌ها نشد. بسیاری اعتقاد دارند حضور در جمع ۴ تیم برتر هم برای تیم ملی ما خوب است شما از قهرمانی می‌گویید؟

به یک نفر گفتند الگویت کیست، جواب داد الگوی من مارادوناست‌. الگوی طرف مارادونا بوده بعد تبدیل شده به یک بازیکن خیلی معمولی! ما هم باید هدف‌مان قهرمانی باشد اگر می‌خواهیم جزو ۴ تیم برتر باشیم. ضمن اینکه من خودم سه دوره جام ملت‌های آسیا بازی کردم متاسفانه در سال ۲۰۰۴ ناداوری شد و ما سوم شدیم. در آن سال در مقابل چین داور ما را ده نفره کرد و نود دقیقه با یک بازیکن کمتر مقابل میزبان بازی کردیم و در نهایت با همان چیپ معروف یحیی حذف شدیم! می‌خواهم بگویم در آن زمان تا نزدیکی قهرمانی رفتیم الان هم به لحاظ کیفی و تجربی بازیکنان خوبی داریم. نسل خوبی داریم اگر این تیم نتواند جام قهرمانی را بیاورد پس کدام تیم می‌تواند؟

در لیست اعلام شده بازیکن شایسته‌ای هم بود که خط بخورد؟

من به لیست خیلی خرده نمی‌گیرم، چون ۹۵درصد تیم ملی مشخص است حالا شاید دو، سه بازیکن باشند که از نظر سن و سال بالا هستند و شاید آن انگیزه کافی را نداشته باشند و می‌شد به جای آنها بازیکنان جوان را برد. با این حال به نفرات حاضر در لیست احترام می‌گذاریم و ان‌شاءالله که موفق باشند.

رقیبان فوتبال ما در آسیا همان رقیبان سنتی هستند، اما به نظر می‌رسد تیم‌هایی مثل ازبکستان و قطر هم دارند به ما نزدیک می‌شوند. این‌طور نیست؟

نه، کی‌روش با تیم ملی قطر یک کاری کرد که دیگر فکر نمی‌کنم شانسی داشته باشند مگر اینکه مربی اسپانیایی جدید یک کارهایی شبیه به معجزه انجام دهد! تیم خوبی بودند که دوره قبلی قهرمان شدند، اما با آمدن کی‌روش آن تیم به‌هم ریخت.

نظر شما درخصوص بازی تدارکاتی با تیم‌هایی مثل بورکینافاسو چیست؟

هر بازی حالا چه تیم ضعیف باشد و چه قوی می‌تواند کمک کند. یک بحث این است که بازیکنان در کنار هم قرار می‌گیرند و تعامل و هماهنگی شکل می‌گیرد. اگر تیم مقابل قوی باشد در خط دفاع محک می‌خوریم و اگر ضعیف باشد در فاز حمله محک می‌خوریم. هر بازی می‌تواند به نوع خودش کمک کند‌ حالا اگر تیم‌های معتبر دنیا باشند که فبهالمراد و خیلی خوب است، اما اگر تیم ضعیف هم باشد که باید به فال نیک بگیریم، چراکه به قول خودشان تحریم هستیم اما به نظر خودم گاهی تحریم را بهانه می‌کنند وگرنه می‌توانند بازی بهتری را پیش‌بینی کنند. حالا این بازی هم چطور می‌شود و بعد برویم سراغ بازی‌های مهم‌تر.

شما به عنوان بازیکن تجربه سه دوره حضور در جام ملت‌ها را دارید. شرایط به لحاظ افکار عمومی و توجهات الان با آن زمان خیلی فرق دارد؟

متاسفانه لیگ ما از بس تحت‌الشعاع مسائل حاشیه‌ای قرار گرفته همه‌ چیز به‌هم ریخته است. شما ببینید پرسپولیس و سپاهان و استقلال و تیم‌های دیگر هر کدام یک داستان دارند. بحث‌های داوری و رفتار فدراسیون با مربیان. خب همه اینها دست به دست هم داده تا مردم از فوتبال دلزده شوند، ‌اما پس از آخرین بازی دوستانه تیم ملی، رسانه‌ها هم دیگر نباید به حواشی‌ها دامن بزنند و تمرکزشان را بگذارند برای تیم ملی تا تیم ملی موفق شود.

درباره پاداش‌ها و مجوز خودروها هم خیلی سر و صدا به پا کرد.

الان همه ورزشکاران نور چشم ما هستند و می‌دانم تمام ورزش‌ها سخت است، اما واقعیت این است فوتبال با اختلاف محبوب‌ترین ورزش دنیا به حساب می‌آید. در نظر بگیرید اگر بازیکنان یک تیم نتیجه نگیرند تا چه حد سرزنش می‌شوند یا توی سرشان می‌زنند! اما باید برای حواله هم ‌یک سقفی در نظر می‌گرفتند. این درست نبود که حواله بدهند که یک نفر بتواند میلیاردها تومان ماشین وارد کند یا یکسری‌ها این حواله‌ها را بفروشند. یک چیز معقول درنظر می‌گرفتند خوب بود و اینکه پاداش

۱۲ میلیون یورو فیفا برای تیم‌های حاضر در جام‌جهانی حق بازیکنان است. حالا سایر رشته‌ها را نمی‌دانم چقدر پاداش می‌دهند، اما بخشی از پاداش فیفا هم برای بازیکنان باید باشد.

پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی در زمان شما چقدر بود؟

ما حواله نگرفتیم، اما آن زمان احمدی‌نژاد که شهردار تهران بود، قرار بود در بلوار نواب به ما آپارتمان بدهد که نداد بعد قالیباف شهردار شد به ما حدود

۱۸ میلیون و پانصد هزار تومان پول داد. روی هم رفته حدود صد میلیون پاداش دادند که پول کمی نبود، چون قیمت آپارتمان‌ها در آن زمان حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها