کد خبر: 637055
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۸ ۲۲:۰۵:۰۰
| |

بهترین کشت برای چمن آزادی چیست؟

ورزشگاه آزادی در دست بازسازی است و چه بهتر که کشت چمن به صورت هیبریدی باشد.

بهترین کشت برای چمن آزادی چیست؟
کد خبر: 637055
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۸ ۲۲:۰۵:۰۰

کیفیت ورزشگاه آزادی برای برگزاری بازی پرسپولیس و النصر عربستان و بازتاب منفی آن نشان داد که تهران به یک ورزشگاه مدرن نیاز دارد و هزینه کردن برای بازسازی ورزشگاه آزادی منطقی به نظر نمی‌رسد.

به گزارش ورزش دات آنلاین، فصل جدید لیگ برتر در حالی آغاز شد که یکی از نکات آن اعتراض تیم‌های مختلف به وضعیت ورزشگاه آزادی بود. تا جایی که دو تیم پرسپولیس و استقلال به خاطر بازسازی ورزشگاه از حضور تماشاگران خود محروم شدند. البته کیفیت بد چمن نیز بارها صدای اعضای دو تیم را در آورد و مدیران این دو تیم از میزبانی در ورزشگاهی غیر از آزادی خبر دادند.

مهدی ترابی در همان دقیقه ۴ بازی مقابل النصر و بدون برخورد با بازیکنان حریف مصدوم شد تا از بازی خارج شود. بازیکنان النصر هم مشخصا برای انجام بازی همیشگی خود به مشکل خوردند و بعد از بازی هم یک گزارشگر عربستانی با تمسخر وضعیت ورزشگاه اعلام کرد که اوضاع زمین و کیفیت تصاویر در آزادی او را یاد ۳۰ سال قبل انداخته و باید خدا را شکر کند که در عربستان است!

جدی‌ترین بازسازی ورزشگاه آزادی در سال ۱۳۸۱ انجام شد که به گفته مسوولان وقت، ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه داشت. در آن سال قیمت دلار حدود ۸۰۰ تومان بود و این یعنی در سال ۱۳۸۱ بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار بابت بازسازی ورزشگاه آزادی هزینه شد.

در حال حاضر در صورتی خبر از بازسازی ورزشگاه آزادی می‌دهند که بهترین نوع کشت، کشت هیبریدی است.

چمن هیبریدی چیست؟  

چمن مصنوعی هیبریدی ترکیبی از چمن طبیعی و مصنوعی است که برای نصب آن الیاف مصنوعی را به اندازه کافی در عمق زمین قرار می‌دهند تا پایه چمن طبیعی به بهترین شکل رشد کند. هنگام رشد چمن طبیعی یک ساختار ترکیبی از چمن طبیعی و مصنوعی ایجاد می‌شود که تشخیص آنها از یکدیگر کار سختی است. دلیل ظهور ایده ایجاد زمین ورزشی قوی‌تر و بادوام‌تر است تا چمن در برابر نیروهای عمودی و افقی بسیار قوی باقی بماند.

دلیل محبوبیت آن عدم نیاز به نگهداری است و برای ورزشکاران سطح بسیار نرمی فراهم می‌کند. همچنین باعث افزایش عملکرد بازیکنان می‌شود و از آسیب دیدگی جدی آنها به خوبی جلوگیری می‌کند. به همین خاطر درصد خرید چمن مصنوعی در این زمینه بسیار بالاست.

تولید چمن مصنوعی هیبریدی در دهه ۱۹۹۰ آغاز شد و خیلی زود در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. طوری که امروزه فروش چمن مصنوعی با رشد باور نکردنی روبرو است. از این مدل بیشتر برای ایجاد فضایی‌های سبز بزرگ کاربرد دارد و به آسانی روی چمن طبیعی قرار می‌گیرد.

از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابل اجرا و استفاده برای تمام رویدادها

مقاومت بالا الیاف در برابر کوبش، فشار و ساییدگی

کاهش احتمال شکستگی الیاف چمن طبیعی

بهبود عملکرد بازیکنان در مقایسه با یک زمین چمن طبیعی استاندارد

طراحی یک زمین ورزشی بدون گودال‌های گلی و آلوده

طراحی یک زمین ورزشی در کوتاه‌ترین زمان ممکن

صرفه جویی در هزینه‌های آبیاری به خصوص در مناطق کم آب

بزرگ‌ترین استادیوم‌های فوتبال که به چمن هیبریدی مجهز هستند!  

امروز بسیاری از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین استادیوم‌های فوتبال و ورزشگاه‌ها از چمن هیبریدی به عنوان کفپوش استفاده می‌کنند که محبوب‌ترین آن‌ها را در زیر معرفی خواهیم کرد:

استادیوم نیوکمپ در بارسلونا

استادیوم گودیسون پارک

استادیوم سنت جیمز پارک

استادیوم ماراکانا

استادیوم استمفورد بریج

استادیوم ولگوگراد آرنا

استادیوم امارات- لندن

استادیوم سن سیرو

استادیوم ایبراکس

استادیوم اتحاد- منچستر

استادیوم المپیک

استادیوم بومبرنرا

استادیوم اولدترافورد- منچستر

استادیوم البیت قطر (جام جهانی قطر ۲۰۲۲)

استادیوم لوژنیکی (جام جهانی ۲۰۱۸)

ورزشگاه المپیک کیش در دوره ریاست عزیزی خادم بر فدراسیون فوتبال و با پیگیری‌های او هیبریدی شد و این نوع کشت در ایران پایه گذاری شد اما در حال حاضر ورزشگاه‌ها تهران مثل دستگردی و آزادی اوضاع اسفناکی دارند.

اوضاع تهران درحالی بد است که در شهرهای دیگر، تیم‌هایی که صنعتی هستند و مخارج بر عهده صنایع بزرگ کشور است، ورزشگاه می‌سازند. البته باید بگوییم برخی تیم‌ها مثل مس دست به این اقدام می‌زنند و چه بهتر که باقی تیم‌ها نیز دست به این اقدام بزنند و در نظر داشته باشند چمن ورزشگاه هیبریدی کشت شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲

    بهترین کشت اینه که یا رانت نجومی ۵۰ میلیاردی سر علوفه ورزشگاه برسه به یکی بعد سرو تهشو بهم بیارن با استخدام یه باغبان نیمه وقت با حقوق ۵ میلیون در ماه به مدت ۶ ماه! علی برکت الدزدی

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها