کد خبر: 636729
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۶ ۰۹:۱۵:۳۹
| |

رییس فدراسیون ووشو در گفت‌وگوی اختصاصی با «اعتماد»:

دعوت از خواهران منصوریان سفارشی نیست/ زحمت پاداش ووشوکاران با دوستان است!

امیر صدیقی در مورد عملکرد تیم ووشوی ایران در بازی های آسیایی توضیحاتی را ارائه کرد.

دعوت از خواهران منصوریان سفارشی نیست/ زحمت پاداش ووشوکاران با دوستان است!
کد خبر: 636729
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۶ ۰۹:۱۵:۳۹

تیم ملی ووشوی کشورمان در رقابت‌های بازی‌های آسیایی عملکرد بسیار خوبی داشت و در پایان با کسب مدال‌های رنگارنگ، کاروان ورزشی کشورمان را در جدول بین تک‌رقمی‌‌ها قرار داد.

به گزارش روزنامه اعتماد، با امیر صدیقی، رییس فدراسیون این رشته گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید.

 

در هانگژو به اهدافی که داشتید؟ دست پیدا کردید؟

خب خدا را شکر ووشو با عملکرد خوبی که داشت با خاطرات خوشی هانگژو را ترک کرد. ما توانستیم در مجموع ۱۲ مدال کسب کنیم (۳ طلا و هفت نقره و دو برنز) که اتفاق ویژه موضوع این بود که نیمی از این مدال‌ها توسط دختران کاروان ما به دست آمد. همیشه ما در فدراسیون ووشو به این موضوع اشاره کردیم که این فدراسیون می‌تواند نقطه اتکای محکمی برای کاروان جمهوری اسلامی ایران در این بازی‌ها باشد و توانستیم الحمدلله این موضوع را هم‌ ثابت کنیم و اتفاق بسیار خوبی هم افتاد. ما دو سال سخت را پشت سر گذاشتیم. با توجه به مسائلی که نباید شکل می‌گرفت و حمایت‌هایی که ‌نشد از سوی مسوولان وقت از این فدراسیون، ‌اما با همه اینها ما خیلی با برنامه پیش رفتیم و پیش‌بینی هم می‌کردیم‌ که بتوانیم ‌نتایج ‌خوبی بگیریم و ‌همین هم شد. نه تنها توانستیم ‌مدال‌های گذشته را تکرار کنیم، ‌بلکه آنها را بهبود هم دادیم و رنکینگ بهتری با مدال بهتری به دست بیاوریم. همه اینها باعث می‌شود توقعات از فدراسیون ووشو به مراتب بسیار بیشتر از قبل شده و این موضوع مسوولیت‌های ما را سنگین‌تر از قبل می‌کند. کسب هر یک‌ از این مدال‌ها در دوره بعدی سخت‌تر است، چراکه کشورهای رقیب ما سرمایه‌گذاری‌های جدی برای این رشته می‌کنند، اما ما مشکلات زیادی در بخش زیرساخت‌ها داریم هم در مجموعه کمپ ملی ووشو که در مجموعه ورزشی آزادی وجود دارد و امکانات زیرساختی که داریم بسیار محدود است و نمی‌تواند جوابگوی نیازهای امروز ووشو باشد، اما خب ما آنچه یاد گرفتیم، این است که پرتلاش و جنگجو و صبور باشیم و مسیر را با قدرت ادامه بدهیم.

خیلی جامع و کامل توضیح دادید به‌طوری که‌ پاسخ چند سوال خودمان را گرفتیم! اما در بین صحبت‌ها اشاره کردید حمایتی از جانب وزیر قبلی از ووشو نشد با حضور وزیر ورزش جدید شرایط تغییر کرد؟

الحمدلله با حضور آقای هاشمی شرایط متفاوت شد و نگاه‌ها تغییر پیدا کرده است!

این تغییر نگرش قابل احساس است؟ چون مدت زیادی نیست که وزیر جدید ورزش سر کار آمده؟!

بله، بعضی چیزها خیلی مشهود است و ما این را احساس کردیم. بالاخره ‌در همین سه ماه گذشته هم سعی شد از مجموعه ووشو حمایت شود. حتی ایشان وزیری بودند که بعد از ۵ سال به مجموع ورزشی ووشو آمدند و به قهرمانان ما سر زدند که امکانات و شرایط فدراسیون را از نزدیک دیدند و این هم اتفاق ویژه‌ای بود که بالاخره افتاد! همین که پاداش قهرمانان را توانستند قبل از بازی‌های آسیایی پرداخت کنند این هم کار بزرگی بود، اما خب جمع‌بندی ما این است که اگر شرایط بهتری برای‌ مجموعه فدراسیون ایجاد شده بود باز هم این ظرفیت ‌وجود ‌دارد و می‌تواند همیشه به عنوان یک‌ فدراسیون ‌موفق در مدال‌آوری اقدام کند.

می‌توانید بگویید بودجه فدراسیون ووشو در قیاس با دیگر رشته‌های رزمی بیشتر است یا کمتر؟

من‌ دقیق اطلاع ندارم بقیه فدراسیون‌ها از نظر اعتباری چه شرایطی دارند. اما فکر می‌کنم در بحث بودجه‌ای فدراسیون ووشو جزو فدراسیون‌های رده دو در نظر گرفتند که در المپیک هم اینچنین بوده است. اعتباراتی که قبلا در نظر گرفته می‌شد در دوره دکتر سجادی و در سال ۱۴۰۱ نه‌تنها بودجه فدراسیون نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا نکرد، بلکه نزدیک به 30 درصد کاهش پیدا کرد. در حالی که تورم و شاخص‌هایی که در هزینه‌ها وجود دارد، می‌توانستیم ۵۰، ۶۰ درصد بیشتر اعتبار بگیریم. دقیقا در سال نزدیک به بازی‌های آسیایی این اتفاق رخ داد. در هر صورت خیلی‌ نمی‌خواهیم به گذشته ‌نگاه کنیم و مطمئنم با شرایطی که‌ در ورزش‌ به وجود آمده، باید حمایت شویم، چراکه سه سال بیشتر تا بازی‌های آسیایی باقی نمانده و در ژاپن می‌تواند شرایط سخت‌تر هم‌ می‌شود.

از طرف فدراسیون پاداشی هم برای مدال‌آوران در نظر گرفتید؟

پاداش بازی‌های آسیایی توسط کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش پرداخت می‌شود که نسبت به دوره‌های قبل بهتر بوده است.

از طرف فدراسیون چی؟

توان ما در پرداخت حقوق‌ها و امکاناتی ‌که ‌لازم است انجام وظیفه کردیم پاداش‌ها هم دوستان زحمتش را می‌کشند!

دو تا از ورزشکاران ووشو برای اولین‌بار بود که در مسابقات شرکت‌ می‌کردند و طلا گرفتند.

سه تا ! اولین‌بار که خیلی از ورزشکاران ما بودند.

برنامه فدراسیون برای استعدادیابی چیست؟

بله، در حوزه استعدادیابی فدراسیون ‌جزو فدراسیون‌های برتر کشور است و این جزو شاخص‌ها و عملکرد فدراسیون ماست که توسط وزارت ورزش بررسی و تایید شده است. ولیکن ما همیشه به پشتوانه‌سازی‌ تیم‌های ‌ملی اهمیت زیادی می‌دهیم. نمونه‌اش حضور همین ورزشکارانی بود که برای اولین‌بار در تیم ملی بزرگسالان‌ حاضر شدند و در میدان بزرگ بازی‌های آسیایی به ‌میدان ‌رفتند و عملکرد ‌خوبی داشتند همین آقای افشین سلیمی که اولین حضورش در بزرگسالان بود و‌ طلا هم گرفت.

یکی از انتقاداتی که به ووشو می‌شود عملکرد ضعیف در تالو است. چرا تا این در حد سبک ضعیف هستیم؟

آنچه مشخص است ‌در تمام ‌دوره‌های مختلف آسیایی ‌در تالو‌ فقط سه مدال توانستیم به دست بیاوریم. یک برنز و دو نقره و‌ این موضوع‌ ثابت می‌کند که‌ نمی‌توانیم بگوییم بد کار کردیم، ‌چراکه ‌مدال نقره دوره قبل را تکرار کردیم. تالو در بازی‌های آسیایی شرایط متفاوتی با مسابقات قهرمانی جهان و آسیایی دارد. هم تعداد فرم‌های محدودتری وجود دارد و هم از لحاظ شکلی مجموع دو فرم را امتیاز می‌دهند که این باعث‌ می‌شود شرایط سخت باشد. فقط چین که در تمام رشته‌ها موفق عمل کرد، توانست‌ طلا کسب کند‌ که گواه این ‌موضوع است. چینی‌ها در ووشو ۱۱ مدال طلا و ۲ طلا در کوراش کسب کردند‌ که ‌نشان‌ می‌دهد‌ رقابت ‌جدی بوده و ما هم توانستیم از سبد ‌چینی‌ها مدال بگیریم که این ‌هم می‌تواند یک‌ موفقیت باشد. در مسابقات مختلف مثل قهرمانی جهان توانستیم طلا کسب کنیم. در کل رشته‌ تالو بسیار سخت و پیچیده است و این‌طور نیست‌ که بشود خیلی راحت در آن مدال به دست آورد و بچه‌های ما به ویژه در آقایان خیلی ‌جوان هستند که از آیندگان تالوی کشورمان خواهند بود.

منتقدان تیم ملی می‌گویند حضور همیشگی بعضی از ملی‌پوشان نشان‌دهنده عدم توجه به جوانان است. مثل حضور همیشگی خواهران منصوریان! چه پاسخی دارید؟

فدراسیون ووشو همیشه شفاف عمل می‌کند در مسابقات انتخابی تیم ملی و هر کس در انتخابی تیم‌ ملی موفق باشد در مسابقات هست و اعزام می‌شود. این‌طور نیست که بی‌دلیل کسی حذف و فرد دیگری جایگزینش شود هر کس که در میادین بین‌المللی حضور داشته ‌نماینده ایران ‌بوده که واقعا زحمت کشیده و تلاش کرده و شرایطش را داشته. خیلی از قهرمانان ما با توجه به محدودیت‌هایی که در اعزام‌ها وجود دارد، نمی‌توانند تیم ملی را همراهی کنند. در بازی‌های آسیایی کلا دو وزن خانم‌ها شرکت می‌کنند یا در رقابت‌های جهانی سه وزن هستند و طبیعی است که همه نباشند. خانم‌های منصوریان هم جزو افتخارات ووشوی ایران هستند که سالیان سال است که زحمت می‌کشند و در تمام‌ بازی‌های انتخابی آسیایی موفق بودند و توانستند نتایج خوبی بگیرند تا این شانس را پیدا کنند دوباره در این مسابقات حاضر شوند. این به معنای آن نیست که تیم‌های ملی محدود به یکسری افراد است. واقعا اینها انتخاب ‌ می‌شوند.

شفاف بپرسیم، می‌خواهیم‌ بدانیم سفارشی نیستند ؟

به هیچ عنوان. فدراسیون هم با هیچ کس در حوزه تیم‌های ملی تعارف ‌ندارد. ‌بالاخره این صحبت‌ها مطرح می‌شود، اما فدراسیون وظیفه دارد نگاه فنی داشته باشد و بهترین‌ها را برای مسابقات اعزام کند و مطمئن باشید نسل بسیار خوبی پشتوانه هستند و می‌توانند در رویدادهای بعدی حضور پیدا کنند.

از مسابقات پیش رو بگویید.

پنجشنبه عازم می‌شویم به مسابقات عربستان که فقط یک زن و یک مرد در ساندای حضور خواهند داشت و در تالو هم کلا ۴ نماینده داریم. نگاه ما به این مسابقات کسب آمادگی لازم برای مسابقات جهانی و پشتوانه‌سازی برای رویدادهای آتی ووشو است. کمتر از یک ‌ماه دیگر ‌هم مسابقات قهرمانی جهان‌در امریکا برگزار خواهد شد و امیدوارم در آنجا نتایج خوبی کسب کنیم و بعد از آن هم قهرمانی کوراش جهان در ترکمنستان را داریم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها