کد خبر: 635945
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۱ ۱۲:۴۵:۵۸
| |

سکوت ستاره فوتبال زنان شکست

فوتبالیست قربانی تعرض می‌گوید قهرمان شدن تنها راهی بود که برای شنیده شدن و مبارزه با تبعیض‌ها باقی مانده بود.

سکوت ستاره فوتبال زنان شکست
کد خبر: 635945
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۱ ۱۲:۴۵:۵۸

جنی ارموسو، فوتبالیست اسپانیایی، در اولین اظهارات عمومی خود از زمانی که قهرمانی تیمش تحت‌الشعاع یک بوسه ناخواسته قرار گرفت، گفت که قهرمانی اسپانیا در جام جهانی بخشی از نبرد «انسانی‌تر و متعالی‌تر» برای برابری بود.

به گزارش خبرورزشی، این سخنرانی بخشی از رویدادی در مکزیک و باشگاهش پاچوکا برای ادای احترام به قهرمان جهان بود. این بازیکن ۳۳ ساله صحبت‌هایش را با توصیف احساسات خود در بلند کردن جام جهانی در کنار هم‌تیمی‌هایش شروع کرد. او به حضار گفت: «من مدام به این فکر می‌کنم که واقعاً آن شب چه کردیم. ما یک عنوان به دست آوردیم، در سراسر جهان شناخته شدیم و به یکی از بهترین تیم‌های تاریخ تبدیل شدیم، اما در عمق وجود به چیزی بسیار انسانی‌تر و متعالی‌تر دست یافتیم.»

جشن موفقیت لاروخا به سرعت تحت تأثیر اقدامات ناپسند رئیس وقت فوتبال این کشور، لوئیس روبیالس قرار گرفت. با افزایش خشم در سراسر اسپانیا، بسیاری برجسته کردن اقدامات روبیالس را از میان دهه‌ها تبعیض سیستماتیکی که بازیکنان زن فوتبال در اسپانیا متحمل شده بودند، غیرممکن می‌دانستند.

ارموسو روز چهارشنبه در سخنرانی‌اش به این نبرد طولانی اشاره کرد. او گفت: «ما قهرمان نشدیم تا بتوانیم جامی را بلند کنیم که در ویترین بماند، یا جایزه دریافت کنیم یا روی جلد هزاران مجله ظاهر شویم که به مرور زمان چروک می‌شوند. ما قهرمان جهان شدیم زیرا این تنها راهی بود که برای شنیده شدن، احترام دیدن و ارزش‌گذاری باقی مانده بود.»

نزدیک به دو ماه پس از قهرمانی در جام جهانی، او از لاروخا به دلیل تغییر دیدگاه بسیاری از افراد نسبت به فوتبال زنان قدردانی کرد. او گفت: «من مطمئن هستم که میلیون‌ها دختر در سراسر جهان با این گروه از بازیکنان شجاع، متعهد و شرافتمند که در هر قدم به آینده همه این دختران فکر می‌کنند، همذات‌پنداری کرده و احساس امنیت می‌کنند.»

ارموسو اذعان کرد که مبارزه برای برابری به قیمت سختی‌های زیادی تمام شده است، و ادامه داد: «شاید ما شادی‌ها و جشن‌هایی را فدا کردیم و به‌طور غیرمنصفانه در لحظه‌ای تاریخی بیش از آنچه استحقاق آن را داشتیم، رنج کشیدیم.»

پیامدهای این بوسه برای هفته‌ها اسپانیا را فرا گرفت و به یک حسابرسی گسترده‌تر در مورد تبعیض جنسی و سوءاستفاده از قدرت در محل کار منجر شد. فدراسیون فوتبال حمایت خود را از روبیالس متوقف کرد، مربی تیم ملی زنان برکنار شد و ارموسو یک شکایت برای متهم کردن روبیالس به تجاوز جنسی تنظیم کرد.

ارموسو به «مسئولیت بزرگی» که او و تیم برای نسل‌های آینده به دوش می‌کشند اشاره کرد و گفت: «به همه کسانی که تریبون ندارند تا صدای خود را به گوش دیگران برسانند می‌خواهم بگویم که این نبرد متعلق به همه ماست. ما در زمین و خارج از زمین پیروز می‌شویم تا اطمینان حاصل کنیم که ورزش و جامعه از همه ما محافظت می‌کنند.»

او سخنان خود را با اشاره به هشتگ فراگیر #MeToo پایان داد و گفت: «من جنی ارموسو هستم، من یک فوتبالیست هستم و من آن دختری هستم که قهرمان جهان شده است.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها