کد خبر: 631245
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۸ ۱۲:۱۰:۰۰
| |

یک سال پس از بازگشت تاج/ دستاورد رئیس فدراسیون چه بوده؟

مهدی تاج چرا برگشت؟ شاید بررسی عملکرد یک ساله مهدی تاج در سمت ریاست فدراسیون فوتبال بتواند پاسخ این سوال را بدهد.

یک سال پس از بازگشت تاج/ دستاورد رئیس فدراسیون چه بوده؟
کد خبر: 631245
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۸ ۱۲:۱۰:۰۰

یک سال پیش در همین روزها مهدی تاج به عنوان رییس به فدراسیون فوتبال بازگشت.

به گزارش روزنامه اعتماد، چند روز بعد از برگزاری مجمعی بسیار پرحاشیه با ابهامات زیاد و البته هنوز حل نشده، احمد راستینه رییس کمیته تربیت‌بدنی مجلس در گفت‌وگو با شبکه خبر به‌شدت از بازگشت تاج به فدراسیون فوتبال انتقاد کرد. راستینه گفت: ملت سوال دارند از ما. چطور می‌شود فردی که پرونده‌اش در کمیسیون اصل 90 مفتوح است، رییس فدراسیون شده؟ راستینه افزود: نامه‌ای از طرف معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران به دبیرکل ابلاغ شده و در آن اعلام شده است که در چندین پرونده برای این فرد قرار جلب دادرسی صادر شده. چطور ممکن است کسی که چندین پرونده مفتوح است و شرایط تایید صلاحیتش بسیار زیر سوال است رییس فدراسیون شود؟ راستینه تصریح کرد: ما یک دهیار می‌خواهیم انتخاب کنیم آن بنده‌خدا باید از مراجع مختلف تاییدیه بگیرد. بعد ما عالی‌ترین فدراسیون با حجم انبوهی از هوادار را می‌سپاریم به دست فردی که آن فرد تایید صلاحیتش علامت سوال‌های جدی مقابلش است.

یک سال از آمدن مهدی تاج به فدراسیون و اظهارات احمد راستینه گذشته اما هیچ کس نتوانسته به آن سوالی که نماینده مجلس به حق می‌گوید سوال مردم است، پاسخ بدهد. گویا این مساله هم مثل خیلی از ماجراهای دیگر مشمول گذشت زمان شده و دیگر کسی نمی‌خواهد در این مورد صحبت کند. خود مجلس هم دیگر ماجرا را پیگیری نکرد. سوال مهم دیگری که پرسیده می‌شود و جوابی برای آن نیست این است: مهدی تاج چرا برگشت؟  شاید بررسی عملکرد یک ساله مهدی تاج در سمت ریاست فدراسیون فوتبال بتواند پاسخ این سوال را بدهد.

تاج در شرایطی به فدراسیون فوتبال بازگشت که اوضاع نسبت به زمانی که خودش فدراسیون را تحویل داد روبه‌راه شده بود. او فدراسیون را در شرایطی تحویل داد که تیم ملی در آستانه حذف در مرحله نخست مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌ها قرار داشت، ویلموتس شکایت کرده بود، تیم ملی زنان از رنکینگ خارج شده بود، ساختمان فدراسیون و پرسپولیس را شستا مصادره کرده بود، میزبانی از ایران گرفته شده بود، تیم ملی امید از مسابقات مقدماتی المپیک حذف شده بود و مدت‌ها بدون فعالیت بود، میلیاردها بدهی انباشته در فدراسیون باقی مانده بود و... زمانی که تاج برگشت تیم ملی ایران در دوره شهاب‌الدین عزیزی خادم جواز حضور در جام جهانی و جام ملت‌ها را به دست آورده بود، 16 میلیون دلار به اضافه 90 میلیارد تومان از طریق بلیت‌فروشی درآمدزایی شده بود، تیم زنان برای نخستین‌بار جواز حضور در جام ملت‌های آسیا را کسب کرده بود، تیم ملی امید با مهدوی‌کیا کارش را جلو می‌برد، بدهی‌ها پرداخت شده بود، میزبانی بازگشته بود، برای نخستین‌بار یک بازی در ایران با VAR برگزار شده بود، رنگ جهانی فوتبال ایران از 38 به 20 رسیده بود، مشکل اساسنامه حل شده بود و...

تاج به عنوان مسبب وضع فوتبال ایران در اواخر سال 98 و سال 99 درست در بحرانی‌ترین شرایط ممکن فوتبال را ول کرد و درست در بهترین زمان ممکن برگشت و در رقابتی عجیب با میرشاد ماجدی رییس فدراسیون شد. او برگشت تا دوباره همان دست فرمان سابق را در فوتبال پیاده کند. تا دوباره فوتبال ایران بشود شبیه یک کلاف سردرگم با تصمیمات عجیب و غریب که معلوم نیست قرار است به کدام سمت برود. او برگشت تا دوست عزیزش کی‌روش را برای سه بازی جام جهانی بنشاند روی نیمکت تیم ملی و بعد از صرف چند صد هزار دلار بدترین نتایج تاریخ فوتبال ایران را ثبت کند. او برگشت تا دوباره اداره فوتبال به شکل ائتلافی شکل بگیرد و هر کس به دنبال سهم خود از فدراسیون باشد. او برگشت تا اعضای هیات رییسه بتوانند به خاطر 6 گل خوردن از انگلیس و باخت به امریکا پاداش‌ ده‌ها هزار دلاری برای خودشان مقرر کنند. او برگشت تا دوباره تیم ملی زنان به حال خودش رها شود، مربیان تیم‌های ملی چند ماه بدون قرارداد کار کنند، چمن ورزشگاه آزادی با ماشین آتش‌نشانی که سرمربی تیم ملی آن را هماهنگ کرده آبیاری شود! بازی‌های لیگ بدون تماشاچی بماند، VAR بشود یک رویا و زنان در بازی‌های تهران و تبریز و اصفهان و... پشت در استادیوم‌ها  بمانند. 

اگر همه مقامات بخواهند خودشان را در مورد بازگشت مهدی تاج به فدراسیون فوتبال به آن راه بزنند و جوری رفتار کنند که انگار پرونده او در کمیسیون اصل 90 و قرار‌های جلب دادرسی او یک شبه بسته شده ما فراموش نمی‌کنیم که با مدیریت این شخص و دوستانش چند صد میلیارد بدهی روی دست فوتبال ایران باقی مانده، آن‌هم در شرایطی که هنوز هم مشخص نیست تکلیف پول ویلموتس چه شده است. طبق آخرین اطلاعات به دست آمده هنوز پول سرمربی بلژیکی پرداخت نشده، چراکه حتی اگر مشکل تحریم‌ها حل و پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شود مهدی تاج حق استفاده از آن پول برای پرداخت بدهی ویلموتس را ندارد، چراکه هم مصوبه هیات رییسه را لازم دارد هم نهادهای دیگر را. پولی که طبق اعلام برخی منابع تا زمانی که تسویه شود سالانه 7درصد به آن اضافه می‌شود! فوتبال ایران در یک سال گذشته آن‌قدر بلبشو شده است که صدای همه هواداران درآمده. انبوهی از حاشیه و بیانیه و قوانین من‌درآوردی دستاورد فدراسیونی است که مدیرانش براساس سهم‌خواهی انتخاب شدند وگرنه چطور ممکن است فردی مثل منصور قنبرزاده که در زمان عزیزی خادم برای نایب‌رییسی رد صلاحیت شده بود در زمان تاج تاییدصلاحیت شود؟ یا چطور ممکن است فردی مثل مهدی محمدنبی که زمانی در تیم رقیب تاج قرار داشت در فدراسیون او  پست  بگیرد؟ 

یک سال از آمدن تاج گذشته و می‌توان اندازه یک کتاب در مورد عملکرد او نوشت. عملکردی که فوتبال ایران را روز به روز بیشتر به عقب برمی‌گرداند. اما از خود تاج مهم‌تر آن، کسانی هستند که موجبات بازگشت او را به فوتبال فراهم کردند. آن کسانی که هرگز در مقام پاسخگویی برای اقدامات خود قرار نگرفتند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها