کد خبر: 631244
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۸ ۱۰:۲۵:۰۰
| |

عملکرد یک ساله تاج در گفت‌وگو با واعظ آشتیانی:

هر دقیقه بیشتر ماندن تاج در فدراسیون باعث عقبگرد فوتبال است/ تاج را سازمانی انتخاب کرد که نگرانی اش اصلا فوتبال نبود

امیررضا واعظ آشتیانی می گوید آیا مهدی تاج می تواند با تخلفات سپاهان برخورد کند؟

هر دقیقه بیشتر ماندن تاج در فدراسیون باعث عقبگرد فوتبال است/ تاج را سازمانی انتخاب کرد که نگرانی اش اصلا فوتبال نبود
کد خبر: 631244
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۸ ۱۰:۲۵:۰۰

یکسال از بازگشت مجدد مهدی تاج به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال گذشت.

به گزارش روزنامه اعتماد، عملکرد مدیریتی تاج با انتقاداتی همراه بوده است. مدیران زیادی هستند که در مصاحبه‌های خود در یک سال اخیر نسبت به وضعیت فدراسیون هشدار دادند. یکی از این افراد امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل اسبق استقلال و معاون سابق سازمان تربیت‌بدنی است. با واعظ آشتیانی در خصوص کارنامه یک ساله تاج گپ و گفتی داشتیم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید.

 

از فعالیت رییس فدراسیون فوتبال یک سال گذشت. عملکرد تاج در این مدت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من کاری به موضوعات فنی ندارم و محور بحثم بیشتر روی مباحث‌ مدیریتی و عملکردی است. در گذشته هم گفتم و باز هم تاکید می‌کنم هر دقیقه از بودن امثال تاج و گروه او به عقبگرد فوتبال کشور منجر خواهد شد چرا که ایشان ۱۵ سال به‌ عناوین مختلف در این فوتبال بوده و عملکرد ۱۵ ساله ایشان همین است که می‌بینید.

بیشتر توضیح می‌دهید؟

یعنی همین آشفتگی که در حوزه مدیریتی و بی‌برنامگی‌های که وجود دارد. اگر احیانا مدعی هستند که پیشرفتی داشتند محصول همین عملکرد ۱۵ ساله است و اگر عقبگرد داشتند هم باز محصول همین نگاه و تفکرات‌شان در این ۱۵ سال است. تاج و گروهش اصلا موضوعی به عنوان برنامه و هدف را نمی‌دانند که چیست! اینها تمام تلاش‌شان بر این است در این روزمرّگی و به هم ریخته شدن فوتبال همچنان مسوولیت داشته باشند و نتوانند یک گام به سمت جلو بردارند و در عین حال در انتخابات گذشته که ایشان انتخاب شد همه به خوبی می‌دانند و من نمی‌خواهم اسم مافیا به کار ببرم اما یک سازمان غیررسمی ایشان را حمایت کرد و او رییس فدراسیون شد. آن سازمان غیررسمی نگرانی‌اش اصلا فوتبال کشور نیست و نگرانی‌اش موضوعات مختلفی که از فوتبال می‌شود بهره برد، است و فقط برای اینکه یک فردی که هیچ ایده و برنامه‌ای ندارد مسوولیت فوتبال را برعهده داشته باشد صاحب نظران در حوزه فوتبال هم به خوبی این مسائل را رصد می‌کنند و نقطه‌نظراتشان را می‌گویند. این فوتبال آن نشاط و شادابی خودش را ندارد به دلیل سوءمدیریتی که وجود دارد و افرادی که آمدند و به دنبال تقسیم غنایم برای خودشان هستند! اینها در حوزه اقتصادی و سیاسی نتوانستند از فوتبال بهره ببرند و در حوزه فرهنگی که اصلا تعطیل بودند!

اعتقاد دارید آن‌طور که می‌شد و باید از فوتبال بهره‌برداری نشده؟

فقط فوتبال نیست. ما در ورزش امثال تاج کم نداریم و تاج‌های مختلفی وجود دارند! اینها ورزش کشور را به لحاظ برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری به عقب می‌برند. عده‌ای دل‌شان را خوش کردند که فلان تعداد مدال در فلان رشته به دست آوردیم. آیا ‌ملاک‌ موفقیت یک کشور فقط تعداد مدال‌هایش است؟ آیا نباید به دنبال مسائل فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی باشیم؟ ما نباید پیگیر این موضوعات با اهمیت باشیم؟ ضمن اینکه کارشناسان و صاحب‌نظران به خوبی می‌دانند ظرفیت مدال‌آوری ما می‌تواند هم‌تراز چین باشد اما چون هدف و برنامه نداریم با حداقل‌ها خودمان را راضی می‌کنیم.

از موضوع اصلی خارج نشویم. اما این بهره‌های سیاسی که اشاره کردید باعث ایجاد فاصله بین هواداران فوتبال با تیم ملی نشد.

اصلا‌ تاج را یک مدیر برنامه‌ریز نمی‌دانم یا در حدی که بتواند یک فدراسیون را مدیریت کلان داشته باشد شخصا نمی‌بینیم. باید کسانی باشند که مسائل مدیریتی را بفهمند. اینکه فلانی عکس با شورت ورزشی‌ دارد که ملاک نیست! حلقه گمشده ما یک مدیریت کارآمد است که متاسفانه از آن محروم هستیم.

کمی جزیی‌تر به قضیه‌نگاه کنیم. انتقاداتی به تاج در خصوص وضع برخی قوانین شده است. در این باره چه نظری دارید؟

مدعی می‌شوند قانون سقف قرارداد برای باشگاه‌ها گذاشته‌اند. اینها به جای اینکه سقف قرارداد برای بازیکن بگذارند و ساز و کار برایش تعریف کنند می‌آیند قانون سقف باشگاه‌ها می‌گذارند حالا که این کار انجام شده آیا این قدرت را دارید که بیایید و نظارت کنید؟ آیا این قدرت را دارید که با امثال سپاهان یا باشگاه‌هایی که کلان خرج کردند برخورد کنید؟ آیا این اقتدار را دارید؟ آیا همه قوانین برای باشگاه‌های ضعیف باید اجرا شود؟ باشگاه‌های ضعیف که‌ ندارند، بخواهند تخلف کنند. آیا برای باشگاهی هم‌ که متمول و در بخش خصوصی بود قوانین را هربار تغییر می‌دهید؟ آیا اهمیت ندارد که یک فرد مدیر یک باشگاه باشد و بعد در فدراسیون هم مسوولیت داشته باشد؟ آیا این تعارض منافع نیست؟ در عین حال بر اساس لابی‌گری و یکسری مسائل یکسری مقررات و قوانین را جابه‌جا کنید. شما ببینید از وقتی‌که این قانون را آوردند چقدر تبصره و ماده گذاشتند. این کجایش مدیریت است؟ این کجا نشان می‌دهد که عملی که انجام دادند روی آن فکر اساسی صورت گرفته؟ اینها ناشی از سوءمدیریت و عدم استفاده از افراد کارآمد و آگاه است. ما کم نداریم در حوزه ورزش افرادی که می‌توانند بسیار کمک کنند اما باید کنار بنشینند.

 

یکی از وعده‌های تاج وارد کردن VAR برای کمک به داوری بود که تا الان محقق نشده است. البته گویا تحریم‌ها مانع شده.

بروید ببینید به کدام‌یک از وعده‌هایش عمل کرده؟ بهترین شاخص برای قضاوت در خصوص عملکرد ایشان همین است. هرآنچه صحبت کرده بود را ببینید کدام را عملی کرد؟ یعنی ایشان نمی‌دانست برای وارد کردن VAR مشکل تحریم داریم؟ نمی‌دانست در انتقال پول مشکل داریم؟ اگر نمی‌دانسته که دیگر واویلا است و اگر هم می‌دانسته که حرف بی‌مورد زده است. متاسفیم برای افرادی که چشم بسته به ایشان رای دادند. متاسفیم برای افرادی که منافع یک کشور و منافع یک تشکیلات ورزش را فدای باندبازی و رفیق‌بازی کردند و اینها باید یک روزی مورد مواخذه قرار بگیرند.

سوال آخر، به عملکرد تاج تا آن لحظه از یک تا ده چه نمره‌ای می‌دهید؟

همین که ایشان در این ۱۵ سال هیچ نمره‌ای نداشته این یکسال هم روی همان دیگر! از اهالی فوتبال بپرسید ایشان در این ۱۵ سال چه نمره‌ای داشته؟ ایشان ۲۰ سال دیگر هم باشد همین داستان است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها