کد خبر: 627865
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۵ ۱۳:۳۰:۵۷
| |

استراتژی و قدرت نرم پادشاهی صحرا؛

مسی به امریکا رفته اما هنوز آدم عربستان است!

مسی نمی‌تواند چیزی بگوید که بتواند پادشاهی عربستان را «لکه‌دار» کند.

مسی به امریکا رفته اما هنوز آدم عربستان است!
کد خبر: 627865
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۵ ۱۳:۳۰:۵۷

لیونل مسی، سوپراستار بی‌بدیل فوتبال از زمانی که چند هفته پیش در خاک امریکا به زمین نشست، سمفونی گل‌های دیدنی را به اجرا درآورده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، این بازیکن 36 ساله در اولین بازی خود در اینترمیامی، با دو گل درخشان خود در نیمه اول میخ خود را به سختی بر فوتبال ایالات متحده کوباند.  با این حال، در حالی که مسی مانیا سراسر ایالات متحده را فرا می‌گیرد، کشور دیگری در حاشیه ایستاده و مشتاقانه ثمره پیروزی‌های مستمر این بازیکن آرژانتینی را تماشا می‌کند: عربستان سعودی.

چند ماه پیش، مسی پس از جدایی از پاری‌سن‌ژرمن، پیشنهاد بی‌سابقه 400 میلیون دلاری برای بازی در الهلال عربستان سعودی را رد کرد. در عوض، او تصمیم گرفت برای اینتر میامی که مالک آن دیوید بکهام است، بازی کند. این یک تصمیم غیرمنتظره بود که ضربه‌ای به جاه‌طلبی‌های پادشاهی عربستان برای جذب بزرگ‌ترین ستاره‌های این ورزش به لیگ داخلی خود وارد کرد.

در چند سال گذشته، عربستان سعودی به عنوان یکی از بازیگران اصلی در دنیای ورزش ظاهر شده است. این پادشاهی میزبان مجموعه‌ای از رویدادهای ورزشی بین‌المللی، از جمله مسابقه سالانه فرمول یک، نمایش‌های WWE، بزرگ‌ترین مسابقات اسب‌سواری جهان و همچنین برخی از بزرگ‌ترین مسابقات بوکس سنگین وزن در سال‌های اخیر است.

صندوق سرمایه‌گذاری دولتی این کشور که به عنوان صندوق سرمایه‌گذاری عمومی شناخته می‌شود، خرید نیوکاسل یونایتد از لیگ برتر را پیش برد و در مشارکت با تور PGA آنها را نیز تامین مالی کرد. پادشاهی همچنین برای جذب بازیکنان مطرح فوتبال مانند کریستیانو رونالدو، نیمار و کریم بنزما به لیگ داخلی خود، ارقام فوق‌العاده‌ای را خرج کرده است.

عربستان سعودی با جذب برخی ورزشکاران و لیگ‌های ورزشی برتر جهان، خود را به عنوان یک مرکز جهانی برای ورزش، سرگرمی و گردشگری معرفی می‌کرد. این یک استراتژی قدرت نرم است که به معرفی پادشاهی به عنوان کشوری اصلاح ‌شده و مقصدی جذاب برای افراد و کسب‌وکارها کمک می‌کند. اغوا کردن مسی برای بازی در لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی می‌توانست تاج ورزش پادشاهی را نشان دهد.

برخی ممکن است تصور کنند که انتخاب امریکا از سوی مسی در مقابل عربستان سعودی، انتقاد ضمنی از سیاست‌های سرکوبگرانه و واپس‌گرایانه عربستان سعودی در قبال زنان، دگرباشان جنسی است. اما در حالی که مسی در نهایت پیشنهاد ریاض را رد کرد، این یک مساله شخصی بود؛ چراکه خانواده‌اش طبق گزارش‌ها عاشق زندگی در ساحلی میامی هستند. این یعنی مساله مسی دلایل اخلاقی نبوده.

او از طریق ایفای نقش به عنوان سفیر گردشگری عربستان سعودی به همکاری رسمی با پادشاهی ادامه می‌دهد. ارزش قرارداد تجاری مسی با سازمان گردشگری عربستان سعودی در طول سه سال تقریبا 25 میلیون دلار است که مبلغ بسیار زیادی است، اما باید به یاد داشته باشیم که او به این پول نیاز ندارد. تعهدات او شامل کمپین‌های گردشگری، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، حضور در امور خیریه و تعطیلات با تمام هزینه‌ها، آخرین مورد است.

با توجه به اینکه مسی یکی از محبوب‌ترین ورزشکاران روی کره زمین است، تمایل مستمر او برای تبلیغ عربستان سعودی یک موهبت قابل توجه برای پادشاهی است و این واقعیت که او در حالی که در خاک ایالات متحده بازی می‌کند با این کشور نفتخیز هم قرارداد دارد، تنها به جلب‌ توجه بیشتر به دولت سعودی کمک می‌کند. در حالی که عربستان سعودی از داشتن بهترین فوتبالیست جهان در لیگ داخلی خود برخوردار بود، محبوبیت فزاینده مسی در ایالات متحده می‌تواند برای این پادشاهی مفید باشد، زیرا این کشور به گسترش قدرت نرم خود و تغییر نام خود به عنوان مقصدی جذاب برای گردشگران ادامه می‌دهد.

این کشور خلیج‌فارس سال‌هاست که با موفقیت منافع خود را در ایالات متحده لابی کرده و از خدمات شرکت‌های مشاوره و آژانس‌های روابط عمومی برای پیشبرد برنامه‌های سیاست خارجی، گردشگری و ورزشی خود استفاده می‌کند. پادشاهی حتی در حالی که به گسترش سرمایه‌گذاری‌های خود در این کشور ادامه می‌دهد، یک شرکت تابعه از صندوق دارایی مستقل خود را در نیویورک راه‌اندازی کرد. با این حال، تبلیغات مسی برای آنها ارزش طلا را دارد.

در حالی که هواداران از سراسر جهان برای مشاهده جادوی مسی در زمین آماده می‌شوند، در نهایت در معرض تبلیغات عربستان سعودی قرار می‌گیرند. هر زمان که مسی به پادشاهی سفر می‌کند یا منافع عربستان را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کند، پست‌های او مخاطبان بیشتری را شامل می‌شود که شامل طرفداران تازه یافته او در اینتر میامی و در سراسر ایالات متحده نیز می‌شود. حتی ممکن است خیلی‌ها برای اولین‌بار از طریق محتوای او با گردشگری عربستان آشنا شوند.

این قرارداد البته شامل یک شرط بسیار حیاتی است: مسی نمی‌تواند چیزی بگوید که بتواند پادشاهی را «لکه‌دار» کند و چیزهای زیادی وجود دارد که او می‌تواند بگوید. عربستان سعودی به دلیل سابقه حقوق بشر خود با انتقادات گسترده‌ای مواجه شده است. این پادشاهی به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و همچنین سرکوب آزادی بیان تحت فشار رسانه‌ها و برخی نهادها قرار گرفته است. مقامات این کشور با سرکوب مخالفان، زندانی کردن فعالان و روشنفکرانی که از اصلاحات حمایت می‌کنند به حکومت خود ادامه می‌دهند.

سال گذشته، پادشاهی 81 نفر از جمله 41 نفر از شیعیان را در یک روز اعدام کرد. با توجه به سوابق اسفناک حقوق بشر عربستان سعودی، جای تعجب نیست که این پادشاهی همچنان به سرمایه‌گذاری در ورزش ادامه می‌دهد تا شهرت بد خود را بشوید. مسی مسلما بزرگ‌ترین فوتبالیست جهان، در میان بهترین بازیکن‌های همکار با پادشاهی است و اکنون او می‌تواند برای آنها تماشاگران کاملا جدیدی به میدان بیاورد.

منبع: گاردین

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها