کد خبر: 623980
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۱ ۱۰:۰۳:۲۳
| |

قربانزاده رفت، بدون هیچ توضیحی درباره آنچه با استقلال و پرسپولیس کرد؛

کارنامه پرابهام مردی که عاشق دیده شدن بود

بررسی کارنامه قربانزاده در سازمان خصوصی‌سازی باشد برای اهل فن اقتصاد اما اهالی فوتبال می‌توانند دست‌کم در حوزه فوتبال بررسی کنند که این مدیر جنجالی چه دستاوردی در این تقریبا دو سال از خود به جا گذاشته است.

کارنامه پرابهام مردی که عاشق دیده شدن بود
کد خبر: 623980
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۱ ۱۰:۰۳:۲۳

حسین قربانزاده رییس سازمان خصوصی از این سمت کنار گذاشته شد تا او هم به سرنوشت مدیران عامل سرخابی‌ها دچار شده باشد. در واقع همان پروسه‌ای که سال‌هاست در مورد مدیران پرسپولیس و استقلال اتفاق افتاده، یعنی حضورهای نسبتا کوتاه و سپس خداحافظی بدون پاسخگویی نسبت به عملکرد گذشته عینا برای قربانزاده رقم خورد. 

به گزارش روزنامه اعتماد، او جمعه شب در استوری اینستاگرامش نوشت: «تشکر می‌کنم از اعتماد وزیر و از همه همکارانم که بی‌دریغ تلاش کردند. وی با بیان اینکه دیگران باید در مورد عملکرد 22ماهه‌اش قضاوت کنند، تاکید کرد: من سعی کردم جز حقیقت نگویم، به کار کارشناسی احترام بگذارم و بی‌وقفه تلاش کنم، از همه همکاران و مردم عزیز حلالیت می‌طلبم.»

رییس سازمان خصوصی‌سازی به عنوان یک فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق و کسی که در سوابقش سردبیری خبرگزاری ایکنا دیده می‌شود در دو سال گذشته بیشتر از هر چیزی نامش در کنار فوتبال و استقلال و پرسپولیس شنیده شد. یعنی آنقدری که قربانزاده در مورد سرخابی‌ها در این دو سال اظهارنظر کرد، مدیران عامل دو باشگاه یا رییس سازمان لیگ یا وزیر ورزش حرف نزدند. از همین طریق هم بود که به یک‌باره او تبدیل به چهره‌ای سرشناس بین اهالی فوتبال شد. هرچند در مورد میزان محبوبیت او تردیدهای جدی وجود دارد. کمااینکه همین الان هواداران استقلال او را در کنار وزیر ورزش و رییس فدراسیون فوتبال ضلع سوم دلایل ناکامی و شرایط نامطلوب تیم‌شان می‌دانند. 

بررسی کارنامه قربانزاده در سازمان خصوصی‌سازی باشد برای اهل فن اقتصاد اما اهالی فوتبال می‌توانند دست‌کم در حوزه فوتبال بررسی کنند که این مدیر جنجالی چه دستاوردی در این تقریبا دو سال از خود به جا گذاشته است. 

مهم‌ترین اقدام سازمان خصوصی‌سازی با ریاست حسین قربانزاده فروش ده درصد سهام استقلال و پرسپولیس در بازار بورس بود؛ یک اتفاق بزرگ که هنوز هم بسیاری از ابعاد آن برای مردم و کارشناسان پنهان مانده است. قربانزاده یک روز در تلویزیون ظاهر شد و گفت فرآیند خصوصی‌سازی دو تیم بزرگ پایتخت آغاز خواهد شد و در مرحله اول ده درصد سهام این دو باشگاه عرضه می‌شود. همان موقع سوالات بسیار جدی در ذهن مردم و کارشناسان سرمایه و فعالان حوزه ورزش شکل گرفت. فروش سهام استقلال و پرسپولیس؟ دو باشگاهی که تا خرخره در بدهی هستند و هیچ دورنمایی برای کسب درآمد ندارند؟ آیا این صرفا یک بازار مکاره برای جمع کردن پول مردم نیست؟ قربانزاده در مقابل انتقادات محکم ایستاد و در نهایت سهام دو تیم فروخته شد. هواداران دو تیم چند صد میلیارد بابت سهامی پول دادند که اصلا معلوم نبود چیست! 

رییس سازمان خصوصی‌سازی مدعی بود که با پول جمع‌شده بابت فروش سهام دو باشگاه می‌توانند در حوزه زیرساخت‌ها اقدام کنند اما اتفاقی که در نهایت رقم خورد این بود که استقلال تمام پول فروش سهامش را در همان پنجره نقل‌و‌انتقالاتی فصل قبل خرج کرد و پرسپولیس هم بخش عظیمی از آن را صرف خرید بازیکن نمود. در نهایت هم طبق اسنادی که رسانه‌ها منتشر کردند مشخص شد تمام خریداران سهام استقلال و پرسپولیس نزدیک به 100 درصد ضرر کرده‌اند و تقریبا پولی که بابت خرید سهام پرداخت کرده بودند دود هوا شده است. 

قربانزاده با وجود چنین وضعیتی چند‌ماه پیش مصرانه قصد داشت فروش سهام دو تیم استقلال و پرسپولیس را به بالای 50 درصد برساند و حتی روز مناقصه را هم اعلام کرد. یک تصمیم ترسناک و مبهم که هیچ کارشناسی از حوزه اقتصاد و فوتبال از آن پشتیبانی نکرد. در نهایت تنها شانسی که دو تیم استقلال و پرسپولیس آوردند این بود که هیچ خریداری برای بلوک‌های عرضه شده پیدا نشد!

در این بین بارها و بارها مدیران عامل استقلال و پرسپولیس در نامه‌های جداگانه خطاب به مقامات یا در مصاحبه‌های گوناگون با رسانه‌ها گله خود را از این شرایط اعلام کردند ولی هیچ گوش شنوایی پیدا نشد. 

بعد از فروش سهام دو باشگاه پرطرفدار پایتخت، دومین اتفاقی که نام قربانزاده را سر زبان‌ها انداخت کلنجارش با مدیران عامل استقلال یعنی مصطفی آجرلو و علی فتح‌الله‌زاده بود. ماجرای شکایت قربانزاده از سردار آجرلو و فتح‌الله‌زاده به خاطر بی‌انضباطی مالی و بعد آن مناظره جنجالی در صداوسیما حسابی نام رییس سازمان خصوصی‌سازی را برجسته کرد. قربانزاده مدعی بود با شکایت او از آجرلو، این مدیر فوتبالی محکوم شناخته شده و با قید وثیقه آزاد است. ادعایی که روز گذشته توسط آجرلو تکذیب و اعلام شد مدیرعامل سابق استقلال از رییس سابق سازمان خصوصی‌سازی شکایت کرده است. قربانزاده همچنین بارها مدعی شد از فتح‌الله‌زاده شکایت کرده و پرونده این مدیر قدیمی فوتبال در آستانه رسیدگی است. با این حال قربانزاده از سازمان خصوصی‌سازی رفت ولی خبری از نتیجه آن پرونده نشد که نشد!

آخرین اقدام مهم قربانزاده در حوزه فوتبال قبل از رفتن هم رساندن علی خطیر به سمت سرپرستی استقلال بود. قربانزاده گرچه به شکل بامزه‌ای اظهار می‌کرد که خطیر را نمی‌شناخته اما در چندین نوبت با وزارت ورزش سر انتخاب مدیر استقلال و اعضای هیئت مدیره به مشکل برخورد و در نهایت بعد از کنار زدن حجت کریمی با پرزنت کردن خطیر در یک استوری اینستاگرام او را به صندلی مدیریت آبی‌ها رساند. 

حالا قربانزاده شده عین مدیران سابق استقلال و پرسپولیس. همان‌ها که مورد انتقاد قرار می‌گرفتند که چرا بدون پاسخگویی نسبت به عملکردشان می‌روند و انگار نه انگار وضعیت به وجود آمده دستپخت خودشان است. قربانزاده در مسیری قرار گرفت که اتفاقا مورد انتقاد خودش هم بود. او بارها و بارها اعلام کرد این روند که مدیری می‌آید و تعهداتی ایجاد می‌کند و بعد هم بدون حسابرسی می‌رود باید تغییر کند. حالا یک نفر بگوید تکلیف خود قربانزاده چیست؟ آیا قرار نیست بابت اقداماتش و نتایجی که بار آورده حرف بزند؟

او باید بگوید تکلیف پول سهامدارانی که سهام استقلال و پرسپولیس را خریدند چه می‌شود؟ همچنین تکلیف آن پولی که مدیران عامل دو تیم خرج کردند و رفت پی کارش هم باید روشن شود. تاثیر در روند مدیریت استقلال و مسائلی که با مصطفی آجرلو و علی فتح‌الله‌زاده پیدا کرد هم باید مورد بررسی قرار بگیرد. ضمنا او باید پاسخگوی عملکرد علی خطیر هم باشد. چرا که خطیر با حمایت او مدیر آبی‌ها شد. او باید درباره چرایی تلاش برای عرضه سهام 50 درصدی دو باشگاه و دلایل شکست پروژه هم توضیح دهد. اینکه چرا وقتی از چند چهره اقتصادی ثروتمند و هلدینگ بزرگ خواست بیایند سهام دو باشگاه را بخرند هیچ‌کس نپذیرفت؟!

وزیر اقتصاد به عنوان فردی که یک چهره مطبوعاتی را به عنوان رییس یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور منصوب کرده بود هم باید پاسخگو باشد. وزیری که هنوز معلوم نیست قرار است با قربانزاده چه کار کند! سه روز پیش که خبر کنار رفتن قربانزاده منتشر شد برخی رسانه‌ها نوشتند او قرار است جانشین وزیر اقتصاد شود و این به معنای ارتقای رتبه بود. روز گذشته تسنیم خبر داد که قربانزاده از سمت ریاست سازمان خصوصی‌سازی برکنار شده و قرار است مشاور وزیر باشد که این به معنای تنزل درجه است. 

اگر قربانزاده ترفیع بگیرد معلوم می‌شود ثبت یک کارنامه پرابهام همراه با جنجال‌آفرینی و تلاش برای دیده شدن به هر قیمتی ولو با استوری کردن چت خصوصی با فرزند، یک مسیر تضمین‌شده برای پیشرفت است و اگر قربانزاده تنزل پیدا کند آن وقت می‌شود امیدوار بود که درصدی از عقلانیت و شایسته‌سالاری و بررسی عملکرد هنوز بین مدیران وجود دارد. البته ناگفته نماند قربانزاده چه ترفیع بگیرد چه نگیرد باید در مورد اقداماتش در حوزه فوتبال به افکار عمومی توضیح دهد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • سپاهان طلایی ارسالی در
    دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲

    کی تا حالا تو این مملکت کسی در مورد کاراش توضیح داده که حالا این بابا توضیح بده،اونم ب افکار عمومی،مگه اون موقع که الکی شاخص بورسا میبردن بالا و پول مردم دود هوا شد کسی توضیح داد پول هوادار بیچاره پرسپولیس و استقلالم روش.

  • موج ارسالی در
    دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲

    ولا فقط از نوع حرف زدنش هم معلومه آدم سالمه. جالبه که دست دزدا رو رو کرده ولی کسی کار ب دزدا نداره میگن این مقصره.ولی یه کار خوبی که کرده ک اگه ادامه پیدا کنه بنفع هر دو تیمه . قبلا هر مدیری میومد ۵ نفر با خودش می‌آورد بعنوان هیئت مدیره که هیچ کاری نمی کردن وقتی گند بدهی ها در میومد میگفتن مدیر عامل میگفت ما امضا میکردیم. اما الان دیگه هیئت مدیره رو خصوصی سازی انتخاب میکنه و هر گندی مدیر بزنه جلوش گرفته میشه. آقای آجورلو ۵۰۰ میل پول بورس ۲نیم میلیون دلار ارزی و ۱۵۰ تومن وام رو برداشت برای ی قهرمانی خرج کرد قراداد ذخیره های تیمشون چند برابر کرد همه پول رو خرج کرد پول استرا و پادو رو نداد که اونم جدیدا از بیت المال دادن .الان این هوادار و مربی و بازیکن که بیچاره بیچاره میکنه نمیره یقه آجورلو رو بگیره چرا اینکارو کردی؟کاری ک انصاریفر با پرسپولیسم کرد. آره برادر من برید یقه اونارو بگیرید ن این بنده خدا که میگه انتخابش با ما نبوده بدون اجازه همه اینا رو خرج کرده چون هیئت مدیره همراش بوده کسی خبر نداشته. وقتی با افتخار میگفت چ اشکال داره کارمندم ۱۴۰ حقوق بگیره.. کتاب اقتصادش اورد نشون داد

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲

    بلاشک،در روزهای آینده ترفیع میگیره
    این رو تجربه ثابت کرده
    یادتان نیست،آن قضایای رئیس وقت فدراسیون فوتبال و برگشت پرطمطراق مجددش را

  • رضاتیت ارسالی در
    دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲

    ایا غیر از کوبیدن قصد چیز دیگه ای داشتین

  • محمد مهدی ارسالی در
    دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲

    و ناکارآمدی مدیران که ادامه دارد

  • کامل ارسالی در
    سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲

    مقاله چرت و پرتی بود معلومه که از روی حسادت یا تسویه حساب نگاشته همچنین شخص بی اطلاع از ساز و کار بورس هست من خودم یکی از خریداران سهامپرسپ لیس هستم پولم هم دود نشده هر وقت خواستم میتونم سهام خودم رو بفروشم بالا و پایین رفتن قیمت در بورس هم ساز و کار و خاصیت های خودش رو داره شماها فقط از آنجایی می‌وزید که این بنده خدا دست و بال و سفره بخور بخور خیلی تسبیح بدست ها رو برچید همون مافیائی نامرئی و دستهای معروف پشت پرده مقاله شما ما رو یاد فیلم چندمیگیری گریه میکنی میندازه شما چند میگیری مقاله بنویسی؟

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها