کد خبر: 620821
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۲ ۱۲:۲۵:۱۹
| |

بررسی اوضاع نابسامان پرسپولیس در گفت‌وگو با رضا جباری؛

مصاحبه درویش، این ستاره را از پرسپولیس دور کرد!

پیشکسوت سرخ ها معتقد است عدم شروع تمرینات تیم و مشکلات در یارگیری باعث ضربه خوردن پرسپولیس می شود.

مصاحبه درویش، این ستاره را از پرسپولیس دور کرد!
کد خبر: 620821
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۲ ۱۲:۲۵:۱۹

در حالی که تیم‌های مدعی مثل استقلال تمرینات پیش‌فصل‌شان را آغاز کردند هنوز تکلیف جذب بازیکنان جدید و همچنین تمدیدی‌های پرسپولیس مشخص نیست.

به گزارش روزنامه اعتماد، قرمزها تا این لحظه فقط توانستند شهاب زاهدی را جذب کنند با اینکه در بعضی از پست‌ها نیاز به بازیکن دارند. اما مدیر باشگاه برعکس هواداران و کادرفنی با خیال آسوده به کربلا سفر می‌کند و پس از بازگشت از سفر زیارتی در مقابل دوربین‌ها بدون نگرانی‌ از پیشبرد برنامه‌های‌مدیریتی حرف می‌زند! در این شرایط کار برای مدافع عنوان قهرمانی که یکی از نمایندگان فوتبال ما در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به حساب می‌آید دشوار خواهد بود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود این تیم در هفته‌های اول لیگ با مشکل مواجه شود. برای بررسی وضعیت این روزهای پرسپولیس با رضا جباری یکی از پیشکسوتان این باشگاه گفت‌وگو کردیم. جباری با انتقاد از درویش از او‌ خواست کمتر مصاحبه کند و هنر‌ مدیریتش را با بودجه کم ‌نشان بدهد. در ادامه ماحصل گپ و گفت خبرنگار «اعتماد» با جباری را بخوانید.

   ‌اولین خرید پرسپولیس شهاب زاهدی بود؛ از این مهاجم شناختی دارید؟ 

خیلی شناختی از او ندارم و به آن صورت فوتبالش را ندیدم اما خب وقتی کادرفنی به این نتیجه رسیده‌ که زاهدی می‌تواند کمک کند قطعا چیزی دیدند و با برنامه‌ریزی این مهاجم را جذب کردند. اما اینکه من بخواهم درباره او حرف بزنم واقعا شناخت آنچنانی از ایشان ندارم. در مجموع امیدوارم انتخاب خوبی باشد و بتواند به تیم کمک کند.

  ‌فکر می‌کنید همین یک خرید‌ می‌تواند مشکلات پرسپولیس را برطرف کند؟ 

قهرمانی کار سختی است اما حفظ قهرمانی قطعا سخت‌تر است. به همین علت پرسپولیس نه تنها باید ‌نقاط ضعفش را برطرف کند بلکه نقاط قدرتش را هم باید افزایش دهد و قوی‌تر شود. مثلا پارسال و در خط جلو پرسپولیس در مقطعی مشکل داشت و امسال نباید فقط دنبال این باشدکه فقط همان ‌خط جلو را ترمیم ‌کند. نه! مشکل فقط همین‌ نیست. باید کل تیم‌ تقویت شود. با اینکه علیرضا بیرانوند درون ‌دروازه هست به نظرم پرسپولیس می‌تواند یک گلر خوب دیگر جذب کند.

  ‌منظورتان ‌ ایجاد  رقابت  است؟ 

بله، می‌دانید چرا؟ چون پرسپولیس هم‌ می‌خواهد‌ از قهرمانی‌اش حفاظت کند و هم ‌در آسیا حضور پیدا کند. پس نه فقط پوشش و ترمیم نقاط ضعف‌ واجب است بلکه‌ نقاط ‌مثبت را هم ‌باید قوی‌تر کنیم. در تمام‌ نقاط نیاز به بازیکن هست و باید این تیم تقویت ‌شود.

  ‌شما از الزام ‌در جذب ‌مهره‌های جدید می‌گویید اما هنوز تکلیف چند بازیکن و‌ تمدید ‌آنها هم مشخص نیست! 

از مصاحبه چند روز قبل یحیی مشخص بود که باید بازیکنان‌ جذب شوند و بعد ‌تمرینات شروع شود. مربی باید ابزارش را داشته باشد. به نظر من تمرینات پیش‌فصل یکی از مهم‌ترین‌ مقاطع برای آماده‌سازی و رسیدن به هدف نهایی یا همان قهرمانی است. ما نباید ساعت و دقیقه‌ها و ثانیه‌ها را از دست‌ بدهیم ‌چه برسد به از دست دادن روز و هفته! پرسپولیس دارد روزها ‌را از دست ‌می‌دهد. باشگاه ‌باید ‌ابزار را در اختیار مربی قرار دهد تا مربی زمان را از دست ندهد و بتواند‌ کار را شروع کند. قطعا باید روی این موضوع فکری شود و‌ سریع‌تر ابزار فراهم ‌شود تا بتوانند‌ پیش‌فصل را شروع کنند.

  ‌نظر شما درباره جذب بعضی از بازیکنان‌ که ‌در رسانه‌ها نام آنها را می‌شنویم، چیست؟‌ بازیکنانی مثل کنعانی‌زادگان یا قلی‌زاده.‌

اینها در حد صحبت است. شما به عنوان سرمربی تیم اول باید ببینی چه چیزی در اختیار داری! اینها گمانه‌زنی است. من خودم مربیگری کردم و خودم را جای یحیی می‌گذارم و می‌دانم با حدس و گمان نمی‌شود کار را پیش برد. ‌برای همین است که می‌گویم نباید ثانیه‌ها را هم از دست داد. یحیی به عنوان سرمربی تیم ‌اول باید ‌بداند ‌چه بازیکنانی را دارد و چه ابزاری دارد و بر اساس آن تیمش را شکل دهد. مربی یک قالبی دارد و بر اساس آن بازیکن می‌گیرد و بازیکنان در آن قالب است که شکل می‌گیرند. یحیی هم روی همان فکر کرده و نام نفراتش را به باشگاه ‌داده اما‌ حتی خود یحیی یا مدیر باشگاه هم درباره نفراتی که هنوز قطعی نشده صحبت نمی‌کنند. آنچه ‌برای من ‌مهم‌ است اسم‌ها نیست. مهم نفراتی است که‌ کادر خواسته زمانی است که اینها آماده می‌شوند در اختیار مربی قرار بگیرند. ممکن است اسم بازیکنانی را هم یحیی داده باشد که نام آشنا نیستند اما در قالب تاکتیکی یحیی قرار می‌گیرند و از خیلی از بازیکنان اسم و رسم‌دار کارایی بیشتری دارند. مهم‌ این است اینها سریع‌تر در اختیار مربی قرار بگیرند. از نظر من اسم‌ها زیاد ‌مهم نیستند اگرچه منظورم این نیست که تیم ‌بازیکن بزرگ یا ملی‌پوش نمی‌خواهد اما بازیکنی باید باشد ‌که ‌در قالب تاکتیکی مربی قرار بگیرد و کارش را انجام ‌بدهد.‌ من خودم قلی‌زاده را دوست دارم‌ اما چه صحبتی ‌می‌توانم ‌درباره او داشته باشم وقتی تا الان عضو تیم‌ ما نشده؟ باید اول عضو پرسپولیس شود و کارایی او را بررسی کنیم و ببینیم در چه قالبی می‌شود از‌ او‌ استفاده کرد بعد درباره‌اش سوال و جواب کنیم.

رضا جباری

  ‌طبیعی است که در پایان فصل بازیکنانی از تیم جدا می‌شوند اما خبر جدایی سیامک نعمتی برای هواداران پرسپولیس تلخ بود. نظر شما چیست؟ 

من براساس نظر شخصی خودم چه به لحاظ شخصیتی و چه به لحاظ فنی سیامک را دوست دارم و فکر می‌کنم به در پرسپولیس می‌خورد اما نظر من مهم نیست و نظر سرمربی تیم اهمیت دارد. سرمربی به این نتیجه رسیده که سیامک جدا شود. این به منزله این نیست که بازیکن خوبی نبوده. همه می‌دانیم او خیلی بازیکن خوبی هم بوده و به لحاظ شخصیتی هم کارش را به درستی انجام داده. او وقتی بود یا بیرون بود، تمام‌ جان و دلش برای باشگاه بود و پرسپولیس به چنین بازیکنانی نیاز دارد؛ بازیکنانی که با تمام وجود در اختیار تیم باشند. بازیکنان جدیدی که اضافه می‌شوند این را باید سرلوحه قرار بدهند. بازیکنانی هستند که اگر بازی نکنند تمام توانشان را برای تیم نمی‌گذارند. پرسپولیس به این شکل بازیکنان نیاز ندارد حتی هوادار چنین بازیکنانی را دوست ندارد. بازیکنی باید باشد که مثل سیامک تمام‌ وجودش را برای تیم بگذارد و حتی اگر خودش نباشد هم پرسپولیس را دوست داشته باشد. امیدوارم سیامک در تیم جدیدش موفق باشد و بازیکنان جدیدی که جذب می‌شوند شبیه امثال سیامک  باشند.

  ‌شرایط رقیبان پرسپولیس را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

تا اینجای کار که می‌بینیم ‌آنها بهتر از پرسپولیس کار کردند. این یک واقعیت است که به لحاظ جذب بازیکن خوب کار کردند اما همه فوتبال این نیست. اوایل صحبتم‌ گفتم‌ که‌ اگر فکر کنیم با جذب دو بازیکن اسمی همه چی حل است این‌طور نیست. مهم‌ نیاز تیم است اما در ظاهر قضیه رقبای پرسپولیس بهتر کار کردند و در یک‌چیز دیگر که جلوتر هستند به جز جذب بازیکن، شروع تمرینات‌شان است. رقبا در شروع تمرینات از پرسپولیس سبقت گرفتند. در مجموع‌ فکر می‌کنم‌ امسال رقبای پرسپولیس سرسخت‌تر هستند. استقلال با تغییر کادرفنی و حضور یک استقلالی رو‌ی نیمکت این تیم به بازیکنان‌ انگیزه و امید می‌دهد. سپاهان ‌هم شرایط خوبی دارد و تراکتور هم عزمش را جزم کرده برای قهرمانی و همه اینها کار را برای پرسپولیس سخت می‌کند.

  ‌در شرایطی که رقیبان پرسپولیس بازیکنان بزرگی جذب می‌کنند، درویش مدیر باشگاه پرسپولیس گفته عزت‌اللهی خودش رضایتنامه بگیرد تا پرسپولیسی شود! 

خودم صحبت او را گوش دادم و واقعا ناراحت‌کننده است. وقتی مدیرعامل باشگاه بزرگ پرسپولیس هستید باید تمام جوانب را در نظر بگیرید. این تیم 40 تا 50 میلیون هوادار دارد و صحبت‌های مدیر باشگاه روی هواداران تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود واکنش وارد تیم شود. آن واکنشی که هوادار نسبت به تیم ‌دارد، می‌تواند تیم را قوی یا ضعیف کند. اگر شرایط و ذهنیت هواداران مثبت باشد این نگاه به باشگاه و بازیکنان تزریق می‌شود و اگر برعکس باشد شکل منفی به وجود می‌آید. وقتی مدیر باشگاه می‌خواهد مصاحبه کند باید تمام این مسائل را در نظر بگیرد نه که شخصی به موضوع نگاه کند. مثلا بگویید بودجه نداریم، نمی‌توانیم رضایتنامه بگیریم. خب به من هم پول بدهید، می‌توانم بهترین بازیکنان را بگیرم و مدیرعامل خوبی هم‌ هستم اما هنر این است ‌که با بودجه کم ‌بتوانید کاری کنید. با گفتن اینکه پول ندارم عزت‌اللهی خودش رضایتنامه بگیرد که مساله‌ای حل نمی‌شود و صورت‌مساله را پاک می‌کند. این نوع صحبت و بازخورد این صحبت‌ها باعث نگرانی هوادار می‌شود. من اگر خودم را جای بازیکن بگذارم و‌ مدیر بگوید خودت برو رضایتنامه بگیر دیگر دنبال آن تیم نمی‌روم و به باشگاهی می‌روم ‌که دنبال کارهایم باشد. مصاحبه مهرداد محمدی را ببینید که می‌گوید امیری و کریمی زحمت کشیدند و‌ پیگیر‌ کارهایم بودند تا استقلالی شوم. این کارها باعث می‌شود بازیکن ببیند باشگاه‌ پیگیرش هست و برایش‌ تلاش می‌کند. اما مدیرعامل پرسپولیس می‌گوید عزت‌اللهی خودش رضایتنامه بگیرد. این حرف هم هوادار را نگران کرد و هم ‌عزت‌اللهی را از تیم ‌دور کرد. این نوع مصاحبه‌ها تاثیرگذار است. درویش یا هرکسی که‌ مسوول نقل‌و‌انتقالات است از انجام ‌مصاحبه‌های اینچنینی اجنتاب کند و اگر مصاحبه می‌کنند سعی کنند مساله را حل و بازیکن را جذب کنند. بازیکنان دیگر هم اگر مشکل رضایتنامه ‌داشته باشند ‌وقتی این مصاحبه را می‌بینند با خودشان‌ می‌گویند اینها‌ دنبال رضایتنامه که نمی‌آیند و بروم سراغ باشگاهی که مشکل رضایتنامه‌ام را حل می‌کند. وقتی پول نیست هنر مدیریت می‌تواند خودش را نشان‌ دهد. مثلا با معاوضه بازیکن یا کارهای مشابه می‌شود هنر مدیریتی را نشان داد. مدیریت‌ که فقط بحث ‌مالی نیست. فرق هوادار با مدیر هم ‌همین است وگرنه پول که باشد‌ همه می‌توانند مدیریت کنند. حالا هواداران ‌ناراحتند‌ که چرا باشگاه ‌دیگر می‌تواند رضایتنامه بگیرد اما پرسپولیس نمی‌تواند.

  ‌شروع دیرهنگام‌ تمرینات به پرسپولیس آسیب می‌زند؟ 

بله. مگر می‌شود تیم‌های دیگر زود شروع کنند و به پرسپولیس که دیر شروع کرده آسیب نرسد؟‌ قطعا آسیب‌ می‌زند اما با برنامه‌ریزی درست و تدابیری که‌ کادر فنی می‌اندیشد می‌توان این مشکل را برطرف کرد اما وقتی می‌شود زودتر تکلیف تمدیدی‌ها و جذب بازیکنان را مشخص کرد چرا نباید این ‌کارها را انجام‌ داد؟ اینها هنر مدیریتی است.

  ‌پس شما  به مدیر  باشگاه  نقد  دارید. 

من تعارف ندارم؛ اگر یحیی هم ‌اشتباه‌ کند، می‌گویم و یک جاهایی هم ‌گفتم و به او نقد کردم. من پرسپولیس را دوست دارم. چه درویش باشد چه مدیر دیگری به او نقد دارم. مطمئنم خواسته قلبی یحیی این بود که از سه، چهار روز پیش تمریناتش را‌ استارت بزند که این ‌محقق نشده. چرا محقق نشده خب برمی‌گردد به مشکلات مدیریتی و مدیر باید این مشکلات را برطرف کند. تیم اگر نتیجه نگیرد دیگر با مدیر کاری ندارند و ‌همه یقه یحیی را می‌گیرند. پس باید سرمربی تیم پافشاری کند روی این مساله چون اگر‌ نتیجه ‌نگیرد هواداران از چشم‌ یحیی ‌می‌بینند نه آقای درویش.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها