کد خبر: 619855
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۶ ۱۴:۰۵:۳۲
| |

ستاره سابق سرخابی‌ها در گفت‌وگو با «اعتماد»:

قهرمانی در آسیا؟ این یک شاهکار زودگذر خواهد بود!

بازیکن سابق تیم‌های پرسپولیس و استقلال در مورد وضعیت تیم ملی بعد از حضور در تورنمنت کافا با روزنامه اعتماد گفت‌وگوی جالبی انجام داده است.

قهرمانی در آسیا؟ این یک شاهکار زودگذر خواهد بود!
کد خبر: 619855
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۶ ۱۴:۰۵:۳۲

تیم ملی فوتبال کشورمان با قهرمانی در تورنمنت «کافا» به کشورمان بازگشت تا در ادامه و با یک برنامه‌ریزی صحیح آماده جام ‌ملت‌های آسیا شود. ‌

به گزارش روزنامه اعتماد، اگرچه تا شروع جام ملت‌ها زمان زیادی باقی مانده، اما با توجه به مشکلاتی که در فوتبال ما وجود دارد و عدم انجام بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های مطرح دنیا کادرفنی تیم‌ ملی باید از‌ کوچک‌ترین فرصت‌ها نهایت بهره را ببرد.  البته امیر قلعه‌نویی مربی کم‌تجربه‌ای نیست‌ و خوب می‌داند در جام‌ ملت‌های آسیا تیم‌های قدرتمندی مثل ژاپن، کره، عربستان و استرالیا در ‌اوج آمادگی پا به این رقابت‌ها می‌گذارند و برای تقابل با این تیم‌ها نباید زمان را از دست داد. برای بررسی شرایط تیم ‌ملی با فرزاد آشوبی یکی از بازیکنان سابق پرسپولیس و استقلال و همچنین سرمربی فعلی جوانان پرسپولیس گفت‌وگویی ترتیب دادیم‌ که چکیده‌ای از آن را در ادامه ‌می‌خوانید.‌

فرزاد آشوبی

   بازی‌های تیم ‌ملی تورنمنت کافا را تماشا کردید؟ 

خیر، متاسفانه به دلیل همزمانی بازی‌های تیم ‌ملی با تمرینات نتوانستم ‌ببینم، ‌اما دقایقی از بازی تیم‌ ملی مقابل ازبکستان را تماشا کردم.

  حضور در این تورنمنت که در سطح پایینی بود برای فوتبال ما مفید بود؟ 

برای فوتبال ما نه اما برای کادرفنی بله مفید بود، چون کادر فنی شناخت بیشتر و بهتری از بچه‌ها پیدا کرد.

  خیلی‌ها اعتقاد دارند در تورنمنت‌های اینچنینی می‌شود بیشتر به بازیکنانی که کمتر بازی ملی دارند، بازی داد. نظر شما چیست؟

اگر فرض کنیم مثلا بازی با افغانستان تک بازی بود، ایرادی نداشت تیم ‌ملی با تمام بازیکنان اصلی خودش بازی کند، اما در یک تورنمنت با چند بازی می‌شد نگاه بهتری داشت. از این جهت که با استفاده از بازیکنانی که در لیگ بازی کردند وارد این مسابقات شد و آنها را محک زد. حالا تصمیمی است که کادرفنی گرفت وگرنه تنها حُسن این تورنمنت برای کادر فنی شناخت بیشتر و بهتر از بازیکنان بود. البته بازیکنان غیر از بازی با ازبکستان که باید گفت این تیم هم تیم قدرتمندی در آسیا نیست محک جدی برای‌شان رقم نخورد. یعنی این بازی‌ها آورده‌ای برای بازیکنان تیم ملی نداشت.

  یکسری انتقاداتی به برخی دستیاران قلعه‌نویی شده که او در آخرین مصاحبه‌اش پاسخ انتقادات را داده است. نظر شما در این باره چیست؟ 

به نظرم بهترین شخصی که می‌تواند راجع به این گروه و میزان کمکی که آنها می‌توانند داشته باشند، نظر بدهد و صحبت کند در ابتدا آقای قلعه‌نویی است. این رویکرد کاملا حرفه‌ای و درستی است که ایشان با قدرت از همکاران و نفراتی که در کنار خودشان است، حمایت می‌کند. در نهایت اینکه چه نتیجه‌ای دارد باید منتظر بود و شاهد روزها و ماه‌ها و در نهایت جام ملت‌ها باشیم‌ که حسرت قهرمانی در آن چند دهه شده است!

  فکر می‌کنید برای قهرمانی در جام ملت‌ها شرایط مناسب است؟ 

واقعیت این است که ما گروه خیلی قوی از بازیکنان در اختیار داریم که خب شانس و احتمال ‌موفقیت را به ‌شدت بالا می‌برد. اما معتقدم ضعف ساختاری به قدری در فوتبال ما وجود دارد که عملا‌ موفقیت در رقابت‌های سخت جام ملت‌ها اگر هم اتفاق بیفتد در ابتدا یک شاهکار خواهد بود و در مرحله‌ بعد یک‌ موفقیت زودگذر. باید در یکسری موارد شرایط را فراهم کنیم و از این وضعیتی که فوتبال ما در آن گرفتار شده، عبور کنیم. ما هم به لحاظ سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری به ‌شدت نیازمند عملکرد و دانش قوی‌تر و بهتری هستیم. به هر حال کارخانه بازیکن‌سازی ایران کماکان نه به اندازه گذشته اما خب فعال است و این تنها عاملی است که ما هنوز در آسیا مدعی هستیم وگرنه با شرایط فعلی که محصول سال‌ها عملکرد نامتوازن و نادرست است قاعدتا باید از گردونه مدعیان آسیا خارج می‌شدیم، اما آن پتانسیل بالفعل که در فوتبال ما وجود دارد در بخش استعدادها و تلنت‌ها شانس ما را در هر مسابقات و قهرمانی و صعود بالا نگه داشته است.

  برای حضور موفق در جام ملت‌ها چه ابزاری لازم داریم؟ 

برای فیفادی‌ها باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند و به هر شکلی که شده رقبای خوبی را در نظر بگیرند. درست است ‌که در شرایط سختی هستیم و محدودیت‌های ویژه داریم، اما برای رسیدن به موفقیت باید از این محدودیت‌ها عبور کنیم. به نظرم این مساله دیگر تبدیل به بهانه شده! باید از هر عاملی که ما را به سمت هدف‌مان می‌برد، استفاده کرده و با تیم‌های بزرگ بازی کنیم که به رشد و ارتقای سطح بازیکنان ما کمک کنند و در نهایت کیفیت واقعی تیم ‌ملی را به این‌شکل مشاهده کنیم.

  سرمربی تیم‌ ملی گفته می‌خواهد تیم ملی را تبدیل به یک تیم هجومی کند. کی‌روش رویکرد تدافعی داشت. شرایط به لحاظ تاکتیکی برای‌ کدام استراتژی مهیاست؟

به نظرم به هر دو‌ بخش فوتبال نیاز داریم. یعنی هم ساختار دفاعی مستحکم می‌خواهیم و هم نیازمندیم با روش‌ها و ایده‌های متفاوت به دروازه رقبا برسیم. اینکه صرفا یک بخش را لحاظ کنیم و سایر گزینه‌ها را نادیده بگیریم، ‌نمی‌تواند دورنمای خوبی برای فوتبال ما باشد کما اینکه آقای کی‌روش سطح و مدلی را ارایه داد که هدف اول و آخر در آن گل نخوردن بود و بر حسب خلافیت بازیکنان ایرانی و اتفاقات گاهی می‌توانستیم برنده باشیم. این نمی‌تواند روش مناسبی باشد. صرفا بخواهیم ‌حمله کنیم ‌هم خوب نیست و در بخش دفاع آسیب‌پذیر می‌شویم. به اعتقادم ‌کادرفنی به این مساله آگاه است. خیلی مهم است که در دفاع و حمله صاحب قدرت و کیفیت و تعادل باشیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها