کد خبر: 619665
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۵ ۱۳:۳۰:۱۰
| |

انتقاد تند کارشناس والیبال از عملکرد تیم ملی:

اینقدر نگویید جوانگرایی! کدام جوانگرایی؟/ کادر فنی بازیکن مصدوم را جای معنوی‌نژاد به هلند برد!

یک کارشناس والیبال در مورد نتایج ضعیف تیم ملی والیبال ایران می‌گوید اصلا جوانگرایی مطرح نیست. این حرف، حرف خوبی نیست که برای بار چندم بگوییم ما جوانگرایی کردیم. مگر در چهار، پنج سال گذشته روی بازیکنانی مثل سعادت و کاظمی و... سرمایه‌گذاری نکردیم؟

اینقدر نگویید جوانگرایی! کدام جوانگرایی؟/ کادر فنی بازیکن مصدوم را جای معنوی‌نژاد به هلند برد!
کد خبر: 619665
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۵ ۱۳:۳۰:۱۰

تیم ملی والیبال ایران در هفته دوم رقابت‌های لیگ ملت‌ها همانند هفته اول تنها موفق به کسب یک پیروزی شد . نتایجی که شاگردان بهروز عطایی در دو هفته لیگ ملت‌ها رقم زدند، موجب شد تا تیم ملی کشورمان در رنکینگ فدراسیون جهانی باز هم شاهد سقوطی دیگر باشد.

به گزارش روزنامه اعتماد، در شرایطی که تیم ملی ایران تا مدتی قبل جزو هفت تیم برتر دنیا بود در هفته گذشته از رده دهم به یازدهم سقوط کرد و حالا در رتبه دوازدهم ایستاده است! برای بررسی شرایط تیم ملی گفت‌وگویی با فرهاد نفرزاده، سرمربی خاتم اردکان و یکی از کارشناسان شناخته شده والیبال ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

فرهاد نفرزاده

   ‌بازی‌های لیگ ملت‌ها را دنبال کردید؟ 

کامل و دقیق! می‌توانم ‌بگویم نود درصد از مسابقات را دنبال کردم.

  ‌عملکرد تیم  ملی در هفته اول چطور بود؟ 

پرداختن به این موضوع که در هفته اول مسابقات را بد شروع می‌کنیم یا گفتارهای مشابه دیگر نباید مورد بحث قرار بگیرد به چند دلیل؛ اینکه اگر ما می‌دانستیم در هفته اول بد شروع می‌کنیم و شرایط‌مان نامساعد است باید تمهیداتی می‌اندیشیدیم که این مشکلات را برطرف کنیم پس این  موضوع منطقی  نیست.

  ‌به چه دلیل  می‌گویید؟ 

هشت بازی گذشته و ژاپن در هفته اول در مقابل ما بدترین بازی خود را پشت سر گذاشت. روند ژاپنی‌ها در هفته‌های بعد به چشم ‌آمد. در ضمن شما این ژاپن را با ژاپن قبل مقایسه کنید! تیم ملی ما در کشور آنها بدون بازیکنان باتجربه‌اش مثل موسوی و معروف و نفرات دیگر سه بر صفر برنده می‌شد. از آن تیم ژاپن ۸۰ درصد بازیکنان امسال هم هستند بنابراین وقتی با بازیکنان کم تجربه در زمین آنها موفق شدیم، پیروز شویم، نشان می‌دهد تیم باکیفیتی داشتیم، اما بعد از گذشت دو سال و حدود یک‌سال مانده به المپیک سطح ژاپن را ببینید و با ما مقایسه کنید.

  ‌ژاپن پیشرفت کرده یا ما پسرفت کردیم؟ 

به نظرم هر دو اتفاق افتاده. ژاپن از دو سال پیش متحول شده و تیم ملی ما هم تحولات زیادی داشته است. کیفیت کار ما کم شده و ژاپن در آستانه المپیک در بهترین سطح کیفیت است. نسبت به سال گذشته هم در نظر بگیریم‌ ما با تیم کم تجربه‌تر و با کادرفنی که فرصت کمتری داشت و سال اولی بود که لیگ ملت‌ها را تجربه می‌کرد، توانستیم به جمع ۸ تیم نهایی راه پیدا کنیم و هفتم شویم، اما بعد از گذشت یکسال که کادرفنی فرصت‌ داشت نقاط ضعف را ترمیم کند و نتایج بهتری بگیرد وضعیت‌مان این است. درآن زمان ما در رنکینگ تک رقمی بودیم اما حالا و بعد از بازی‌های هفته دوم از هلند هم پایین‌تر قرار گرفتیم.

  ‌پس معتقدید وضعیت تیم‌ ملی بدتر شده است؟ 

فقط من نمی‌گویم، رنکینگ رده‌بندی نشان می‌دهد که نسبت به دو سال قبل ما در چه سطحی بودیم و ژاپن کجا بود و حالا چی؟ ژاپنی‌ها جای ما را در رتبه هفتم گرفتند و ما هم آمدیم پایین‌تر از آنها. این گواه وضعیت والیبال ماست در مقایسه با ژاپن و همین‌طور خودمان نسبت به سال قبل و دو سال قبل.

  ‌به هفته ‌اول برگردیم، نقاط ضعف تیم ملی در بازی‌های اول چه بود؟ 

ما و ژاپن در هفته اول خوب نبودیم، اما آنها برنده شدند و در بازی دوم مقابل لهستان خیلی خوب پیش رفتیم. اگر تیم ما به لحاظ شرایط و ‌مهره خوب نبود، نمی‌توانستیم لهستان را تا آستانه شکست پیش ببریم. در هفته اول ما در حمله وضعیت خوبی داشتیم، در سرویس و توپ‌گیری خوب بودیم، اما در دفاع روی تور خیلی خوب نبودیم. یک اشکال بزرگ دیگر در توپ‌های برگشتی بود. ما در مقابل چین خوب بودیم ‌و در مقابل لهستان تنوع حملات خوبی داشتیم، اما متاسفانه در هفته دوم وضعیت بدتر هم شد.

  ‌چطور؟

نه تنها نقاط ضعف در هفته اول و دوم برطرف نشد که منهای بازی هلند در زدن سرویس خیلی محتاط بودیم. ایتالیا و امریکا در ست سوم به‌طور یک ‌شکل ما را شکست دادند. ضمن اینکه‌ حملات ما بیشتر به طرف اسماعیل‌نژاد رفت. اینکه بخواهیم بیشتر روی یک بازیکن متمرکز شویم کار را برای‌مان سخت می‌کند. در مقابل دیدید که از ست چهارم موتور هلند روشن شد. هلند هم ‌مثل بازی با امریکا و ایتالیا ست آخر را به نفع خودش تمام کرد. ما در ست آخر این بازی‌ها در امتیازات پایانی جلو بودیم، اما‌ سرویس که عوض شد، حریفان بازی را به سود خودشان تمام کردند. همین بازی با هلند در ست پنجم در حالی که بازی ده بر ده مساوی بود، بازیکن بی‌تجربه هلند به خط سرویس رفت و نتیجه به سود این تیم شد. مشکل بزرگ‌ ما عوض نکردن توپ بود. دست ما رو شده بود. نقطه قوت‌مان را تبدیل به ضعف کردیم .

  ‌شاید جوانگرایی کمی زود بود و باید بیشتر صبر کرد. نظر شما در این خصوص چیست؟

اصلا جوانگرایی مطرح نیست. تیم ملی بزرگسالان ماست و یکسال مانده تا المپیک. این حرف، حرف خوبی نیست که برای بار چندم بگوییم ما جوانگرایی کردیم. مگر در چهار، پنج سال گذشته روی بازیکنانی مثل سعادت و کاظمی و... سرمایه‌گذاری نکردیم؟ آنها همین الان هم بازیکنان جوانی محسوب می‌شوند. پوریا یلی هم سن اسفندیار است. جوانان را با تجربه کردیم، ‌اما بنا بر صلاحدید کادرفنی کنار گذاشته شدند. کادرفنی که نمی‌خواهد تیمش نتیجه نگیرد پس بازیکنانی انتخاب کردند که از دیدگاه‌شان بهترین‌های ایران هستند. مثال بگویم معنوی‌نژاد با تجاربی که در کشورهای خارجی به دست آورده خیلی می‌توانست به  ماکمک کند، اما کادرفنی یک بازیکن مصدوم به نام صالحی را جایگزین او کرد و عملا از صالحی در یک مسابقه هم نتوانستند استفاده کنند. پس بازیکن باکیفیت و بهتر داشتند و نخواستند استفاده کنند و حالا نباید بگویند به دنبال جوانگرایی بودیم. ما جوانان خوبی داریم که در این مسابقات هم خیلی خوب دارند کار می‌کنند.

  ‌با عطایی یا مربی ایرانی می‌توانیم امیدوار باشیم؟ 

صحبتی در این باره ندارم!

  ‌به عنوان سوال آخر، به المپیک صعود  می‌کنیم؟ 

در المپیک هم حضور پیدا کنیم عملکرد والیبال ما رو به افت و نزول است. ما در المپیک هم حضور پیدا کردیم در جریان بازی‌های دور قبل چه اتفاقی افتاد؟ آخرش دیدید که سعید معروف با چشمانی گریان مسابقات را ترک کرد. خیلی از مردم هم همین‌طور! فقط حضور در المپیک کافی نیست. ما باید نسبت به المپیک قبل عملکرد بهتری داشته باشیم. در المپیک بلایی سرمان می‌آید که به نظرم بدتر از المپیک قبل می‌شود. به خاطر همین باید به فکر علاج یا چاره باشیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها