کد خبر: 619250
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۳ ۱۳:۰۰:۱۰
| |

اکنون فقط یک چیز می‌تواند «ماشین» من‌سیتی را متوقف کند

منچسترسیتی بزرگ‌ترین برند فوتبال است؟

خلدون المبارک، منچسترسیتی را «برند شماره 1 فوتبال در جهان» نامید، این مقوله بحث‌برانگیزتر شد. اینکه سیتی حتی برند برتر فوتبال در شهر منچستر هم نیست

منچسترسیتی بزرگ‌ترین برند فوتبال است؟
کد خبر: 619250
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۳ ۱۳:۰۰:۱۰

منچسترسیتی اغلب به عنوان بهترین تیم جهان توصیف می‌شود. حتی قبل از لیگ قهرمانان اروپا که با قهرمانی آنها همراه بود چنین دیدگاهی وجود داشت.

به گزارش روزنامه اعتماد، آنها از خیلی وقت پیش همچنان مدعی قهرمانی بودند. اما زمانی که رییس آنها، خلدون المبارک، آنها را «برند شماره 1 فوتبال در جهان» نامید، این مقوله بحث‌برانگیزتر شد. بحث جایگزین این است که سیتی حتی برند برتر فوتبال در شهر منچسترهم نیست. اما در زمانی که منچستریونایتد برای فروش است و گلیزرها 6 میلیارد دلار می‌خواهند، المبارک ارزش گروه فوتبال سیتی را بیش از 6 میلیارد دلار توصیف کرد. تصویری که او در پایان فصل از خود نشان داد، موفقیت مالی و فوتبالی با برخی از بهترین مدیران، پیشاهنگان و کادر ورزشی جهان بود. مطمئنا این توصیف در مورد پپ گواردیولا صدق می‌کند. این مساله با این حال نمی‌تواند صرفا جشن یک تحول کوتاه‌مدت باشد؛ سفری ۱۵ ساله از تیمی که چند ماه پس از برد جلوی بایرن مونیخ و رئال‌مادرید در منطقه سقوط به سر می‌برد تا جایی که ارلینگ هالند قراردادی را امضا کرد و به آل مبارک گفت که قهرمان لیگ قهرمانان خواهد شد. مبارک گفت: «برای اینکه به شما نشان دهم ارلینگ به کجا می‌رود، این آغاز کار است و بخش مهم‌تر، تازه شروع کار برای اوست.»

به نوعی، این تازه شروع کار برای سیتی نیز هست: المبارک گفت: «بسیار ناامیدکننده» است که این سه‌گانه در مقابل 115 اتهام از سوی لیگ برتر قرار گرفته است. مدیر اماراتی وعده پاسخ «بسیار صریح» را داد، اما تنها زمانی که روند قانونی انجام شود. این سوال که آیا این عناوین آلوده و لکه‌دار هستند یا نه، همچنان باقی خواهد ماند. شاید برای همیشه، قطعا تا زمانی که یک پرونده در نهایت رسیدگی شود.

برخی ممکن است استدلال کنند که طنزی در آن نهفته است. المبارک مدعی شده بود که شیخ منصور «شور به باشگاه» داده است. اینکه فینال لیگ قهرمانان دومین بازی بود که مالک آن با پوست و گوشت خود دیده بود، ممکن است نشان دهد که او راه دیگری برای نشان دادن آن دارد، اما با میلیاردها دلارش، طراح یک صعود است. اما اگر هدف شست‌وشوی ورزشی برای کسب اعتبار باشد، عده‌ای در عوض دستاوردها و شخصیت آنها را بی‌اعتبار می‌بیند.

با این حال، مسائل مربوط به فصل 23-2022 که آنها سه‌گانه کسب کردند به اندازه نحوه رسیدن سیتی به اینجا پرابهام نیست. مساله سر این است که آنها چگونه سکویی ساختند که آنها را به چنین ارتفاعی برساند و آیا تامین مالی که به آنها اجازه ساخت تا این مرحله را داد، نقض مکرر و عمدی مقررات بود یا خیر؟ در زمین، سیتی نگاه‌های تحسین‌برانگیزی را به خود جلب می‌کند. المبارک مدعی شد که شب قبل از فینال لیگ قهرمانان اروپا در یک مراسم شام یوفا از او پرسیده شد که سیتی چه ویژگی خاصی دارد. او پاسخ داد: «ذهنیت برنده» و این چیزی نیست که بتوان به سادگی آن را خرید. او به میل بی‌انتهای هالند که با فکر کردن به اینکه باید هفت یا هشت گل می‌زد اشاره کرد. همین‌طور به فروتنی خولیان آلوارز برنده جام جهانی. همچنین در مورد چگونگی استخدام مدیران باشگاه‌های رقیب و برتری کادر پزشکی با آنها صحبت کرد. او گفت: «قهرمانان بی‌نام». نکته‌ای در این تعریف و تمجید‌ها وجود داشت. این تصور اشتباه وجود دارد که سیتی می‌تواند بازیکنان زیادی را به خدمت بگیرد. مبارک در پاسخ گفت: «ما یک تیم کوچک با کیفیت بالا داریم. اما تصور من این نیست که ما با یک تیم بزرگ می‌توانیم خوب عمل کنیم. مساله این نیست.» این تا حدی ترجیح گواردیولا است، اما آنها با حدود 18 گزینه درجه یک کار می‌کنند، برخی از آنها (نه همه‌شان مانند چلسی) بسیار گران هستند. او گفت: «مردم ما را متهم به بزرگ‌ترین خرج‌کنندگان می‌کنند و می‌گویند که بزرگ‌ترین تیم را داریم.» با این حال، سیتی اکنون با قوانین بازی جوانمردانه مالی لیگ برتر مشکلات چندانی ندارد. مبارک افزود: «به ارقام خالص هزینه ما نگاه کنید. در تابستانی که طی آن هالند را به خدمت گرفتند، سود بازار نقل و انتقالات را کسب کردند، بخشی از آن به دلیل خروج رحیم استرلینگ، گابریل ژسوس و الکساندر زینچنکو بود و بخشی دیگر به این دلیل که با فروش چهار محصول تیم جوانان به ساوتهمپتون، حدود 50 میلیون پوند سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد.»  طی سال‌ها هزینه‌های گسترده‌ای خرج شد. اکنون سیتی به یک تجارت با جریان‌های درآمدی تبدیل شده است. 

مبارک گفت: «ما یک ماشین تجاری داریم که یکی از بهترین‌ها در جهان است.» برخی ممکن است مخالف باشند -بسیاری از اسپانسرهای آنها از امارات متحده عربی می‌آیند، برخی از شرکت‌های مرتبط با شیخ منصور، اما مشکل سیتی حال یا آینده نیست، بلکه گذشته و نحوه رسیدن آنها به اینجاست. در حال حاضر، آنها گواردیولا را برای دو سال دیگر دراختیار دارند. المبارک گفت که قبل از تمدید قرارداد مرد کاتالان «هرگز نگران» نبوده. او می‌گوید تیمی برجسته و فرصتی برای تقویت آن وجود دارد و چشم‌اندازی که باید آفتابی باشد اما هنوز ابرهای نگرانی در آسمان دیده می‌شوند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها