کد خبر: 617428
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۱۲:۵۰:۵۲
| |

پیشکسوت فوتبال ایران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

در فدراسیون به رفاقت بیشتر اهمیت می دهند تا رزومه!/ حرف‌های مایلی کهن از سر دلسوزی است

محمود کلهر پیشکسوت فوتبال ایران درباره حضور تیم ملی در تورنمنت کافا و بازی با افغانستان و همچنین انتقادات مایلی کهن با روزنامه اعتماد گفت و گو کرده است.

در فدراسیون به رفاقت بیشتر اهمیت می دهند تا رزومه!/ حرف‌های مایلی کهن از سر دلسوزی است
کد خبر: 617428
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۱۲:۵۰:۵۲

تیم ملی فوتبال کشورمان که برای رقابت‌های جام ملت‌های آسیا آماده می‌شود در تورنمنتی به نام «کافا» شرکت می‌کند و در اولین گام به مصاف تیم ملی افغانستان می‌رود! بازی با تیمی مثل افغانستان چه کمکی به آماده‌سازی ملی‌پوشان ایرانی می‌کند؟

به گزارش روزنامه اعتماد، این سوالی است که ذهن علاقه‌مندان به فوتبال را مشغول کرده است. برای رسیدن به پاسخ این سوال و حواشی پیرامون تیم ملی سراغ محمود کلهر پیشکسوت و کارشناس فوتبال رفتیم. در ادامه ماحصل این گپ و گفت را در «اعتماد» بخوانید.

محمود کلهر

   تیم ملی باید به مصاف افغانستان برود. ارزیابی شما از این دیدار و در کل حضور در تورنمنت کافا چیست؟ 

در ابتدا بگویم ‌همین که قلعه‌نویی الان سرمربی تیم ملی شده اتفاق خوبی است. کادرفنی نظارت خوبی روی نفرات دعوت شده داشته و با شناخت کافی نفرات را به اردوی تیم ملی فراخواند. اما تیم‌هایی مثل افغانستان خیلی رشد کردند و پیشرفت زیادی داشتند. ما هم باید با تمام‌ توان به مصاف این رقبا برویم تا برای بازی‌های جام ملت‌ها محک جدی بخوریم! بچه‌ها باید هماهنگی لازم را پیدا کنند. نفرات خوبی داریم و لیگ خوبی هم داریم و می‌توانیم قهرمان آسیا شویم. شرطش هم بازی‌های تدارکاتی بیشتر است تا بچه‌ها هماهنگ شوند. البته اگر بتوانیم با تیم‌های مطرح بازی کنیم خیلی بهتر است. الان تیم‌های ترکیه‌ای یا روسیه هستند و باتوجه به ارتباط خوبی که با این کشورها داریم می‌توانیم با آنها هم بازی کنیم تا به فوتبال ما کمک کند.»

  در لابه‌لای صحبت خود اشاره کردید فوتبال افغانستان پیشرفت کرده اما بازی با این تیم چه کمکی به پیشرفت فوتبال ما می‌کند؟ 

باید با شرایطی که وجود دارد بسنجیم. در این شرایط حتی با تیم‌های ضعیف‌تر هم بازی کنیم باید بازی کنیم چون بازی‌های زیاد هماهنگی بین بچه‌ها را بیشتر می‌کند. اگر بتوانیم با تیم‌های بزرگ‌تر بازی کنیم که صددرصد موفقیت تیم ملی را تضمین می‌کند.

  دیگر تیم‌های آسیایی به مصاف غول‌های فوتبال دنیا می‌روند و اما فوتبال ما سال‌هاست به مصاف رقیبان ضعیف می‌رود. 

با هر تیمی که بازی کنیم برای تیم ملی مفید است. امیدواریم بتوانیم با تیم‌های بهتر بازی کنیم اما وقتی ابزارش را نداریم که با تیم‌های بزرگ بازی کنیم مجبوریم به مصاف این تیم‌ها برویم.

   در دوره کی‌روش وقتی به مصاف تیم‌های ضعیف می‌رفتیم می‌گفتند او برای پاداش با تیم‌های ضعیف بازی می‌گذارد اما حالا... 

خب انتقاد به تیم ملی وجود دارد. خب به خاطر تحریم ‌شرایط این است. معتقدم آن حمایتی که از کی‌روش می‌شد باید بیشتر از قلعه‌نویی شود تا سرمربی بتواند تمرکزش را حفظ کند و اقتدارش را نشان دهد برای بالا بردن آمادگی ملی‌پوشان و کسب نتایج خوب. الان سرمربی تیم ملی باید تحت حمایت همه باشد تا بتوانیم جایگاه بهتری کسب کنیم، مطمئنا این توانایی در تیم ملی وجود دارد. اما در مورد مقایسه‌ای که شما کردید امیدوارم خواسته‌هایی که کی‌روش داشت و اجابت می‌شد در مورد قلعه‌نویی هم انجام شود و خواسته‌های قلعه‌نویی هم دراختیارش قرار بگیرد.

  درباره صحبت‌های مایلی‌کهن علیه قلعه‌نویی و انتخاب نادرست عنایتی به عنوان مربی امیدها چه نظری دارید؟ 

من به انتخاب عنایتی نقد دارم. البته او از دوستان خوب ما است و مربی خوبی هم هست اما این انتخاب یک انتخاب کارشناسی نبود. در بدنه فدراسیون به رفاقت بیشتر اهمیت می‌دهند تا انتخاب براساس رزومه باشد. اصلا رزومه و کارنامه برای فدراسیون مهم نیست! در بخش امیدها اینکه مربی لیگ برتر بودن یا بازیکن خوب بودن رزومه محسوب نمی‌شود. خیلی از افراد دیگر رزومه بهتری از عنایتی داشتند شما ببینید چرا هاشمیان فرار می‌کند و می‌رود؟ هاشمیان در سطح ملی بازی کرد و مربیگری کرده و در بالاترین سطح مدرک مربیگری دارد یا خیلی‌های دیگر مثل مهدوی‌کیا یا خود من که در جاهای دیگر کار آموزشی انجام می‌دهم. وقتی رقابت وجود ندارد و رفیق بازی هست نمی‌مانند. قلعه‌نویی انتخاب خوبی بود اما در رده پایه انتخاب درستی نداشتیم.

   می‌گویند انتخاب عنایتی کار قلعه‌نویی بود. 

وقتی کمیته فنی نباشد و فوتبالی‌ها تصمیم نگیرند همین است. سرمربی بزرگسالان و امیدها باید باهم ارتباط خوبی داشته باشند اما انتخاب با کمیته فنی می‌تواند باشد. از من رزومه خواستند برای زیر ۱۴ سال اما حتی یک‌بار ننشستیم حرف بزنیم. اینها اشکالاتی هست که در فوتبال ما وجود دارد. یکسری صحبت‌های مایلی‌کهن و دیگر بچه‌ها از سر دلسوزی برای فوتبال است، خیلی از مربیان دلزده می‌شوند وقتی می‌بینند از آنها استفاده نمی‌شود. در فوتبال ما ارتباط و رفیق بازی در بدنه فدراسیون هم متاسفانه وجود دارد.

  نظر شما درباره نفرات دعوت شده به تیم ملی چیست؟

فکر می‌کنم سرلک و سروش هم خوب بودند و می‌توانستند جزو نفرات تیم ملی باشند اما این سلیقه مربی است. اعتقاد من این است به خصوص سروش شرایط آرمانی داشت و نام او می‌توانست باشد اما بقیه نفرات خوبی دعوت شدند.

   صحبت پایانی؟ 

امیدوارم تیم ملی در جام ملت‌ها موفق شود و نتایج خوبی بگیرد. دنبال مربی‌های خارجی که پول کلان می‌گیرند و ثمری برای فوتبال ندارند، نباشیم. برویم مدرسان خارجی بیاوریم و دانش مربیان خودمان را بالا ببریم تا کمک کند به ارتقای سطح فوتبال‌مان.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ج ح ارسالی در
    چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

    مایلی کهن شاید کمی عصبی باشه ولی بی حساب حرف نمیزنه ما که فوتبالیست نبویم هم می فهمیم دراین فدراسیون از صداقت وراستی خبری نیست از صدر تا ذیل شرکای همدیگرند وفکر منافع ملی نیستند از پاداش‌ها وقراردادها وووووو

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها