کد خبر: 617098
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۱ ۱۲:۲۰:۵۸
| |

ستاره آرژانتینی قدرت رساندن فوتبال در ایالات متحده به بالاترین سطح را دارد

لیونل مسی بزرگ‌تر از دیوید بکهام

MLS هرگز تا این حد برای جذب یک بازیکن تسلیم نشده بود. اما با در پیش بودن جام جهانی 2026، این حرکت می‌تواند در نهایت یک حرکت عاقلانه باشد.

لیونل مسی بزرگ‌تر از دیوید بکهام
کد خبر: 617098
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۱ ۱۲:۲۰:۵۸

لیونل مسی استعدادهای خود را به ساحل جنوبی یا به عبارت دقیق‌تر، فورت لادردیل می‌برد. اینجا جایی است که او تابستان امسال بازی خواهد کرد. پس از اینکه تایید شد اینتر میامی در رقابت برای جذب بهترین بازیکن تاریخ مقابل الهلال عربستان و بارسلونا پیروز شده، این بزرگ‌ترین انتقال در تاریخ لیگ برتر فوتبال است. بزرگ‌تر از انتقال دیوید بکهام به لس‌آنجلس گلکسی در سال 2007. بکهام چشم‌انداز فوتبال را در ایالات متحده تغییر داد. انتقال او به گلکسی نه تنها MLS را وارد جریان اصلی امریکا کرد، بلکه لیگ را به مقصدی مناسب برای برخی از شناخته‌شده‌ترین نام‌های این ورزش تبدیل کرد و البته هیچ کدام از آنها بیشتر از مسی شناخته ‌شده نیستند. بکهام، مالک مشترک اینتر میامی، با رساندن GOAT به MLS این چرخه را کامل کرده است.

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از گاردین، اینتر میامی سال‌ها دنبال مسی بود. وقتی در سال 2018 امتیاز گسترش MLS به این تیم اهدا شد، بازیکن آرژانتینی به بکهام تبریک گفت. او در ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «چه کسی می‌داند، شاید چند سال دیگر بتوانید به من پیشنهاد بدهید. زمانی که مسی در سال 2021 بارسلونا را ترک کرد، اینتر میامی به سرعت در تماس تلفنی برای ارایه پیشنهاد بود، اگرچه او پاری سن ژرمن را انتخاب کرد، جایی که بکهام نیز زمانی در آن بازی می‌کرد. در اوایل سال جاری، بکهام در یک جلسه تمرینی PSG شرکت کرد و تصویر او در کنار مسی ثبت شد. آن تصویر مطمئنا به اینتر میامی اشاره داشت.

اینتر میامی بر اساس این ایده ساخته شد که مسی روزی به این باشگاه بپیوندد. ژاوی آسنسی از بارسلونا به عنوان مدیر ارشد بازرگانی باشگاه استخدام شد در حالی که ویکتور الیور، یکی دیگر از مدیران سابق بارسا، به عنوان معاون ارشد انتخاب شد. گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که تاتا مارتینو، سرمربی سابق آرژانتین و بارسلونا در مورد پست مدیریتی باشگاه مورد نظر قرار گرفته است. سرخیو بوسکتس، جوردی آلبا و لوئیس سوارز نیز با انتقال به اینتر میامی در ارتباط هستند که ممکن است در نهایت شبیه یک تیم یازده نفره از مسی و دوستان به نظر برسد.

در زمین، اینتر میامی در شرایط بدی قرار دارد. مسی در پاری سن ژرمن در کنار نیمار و کیلیان امباپه بازی می‌کرد، اما در میامی همبازی رابرت تیلور خواهد بود که زمانی در لینکلن سیتی بود. مسی ممکن است مجبور شود بازی‌ها را به تنهایی ببرد تا تیمش را در جدول بالا ببرد: آنها در انتهای کنفرانس شرق هستند و پنج شکست متوالی در لیگ دارند. همچنین سوالاتی در مورد اینکه آیا ورزشگاه موقت DRV PNK با ظرفیت 18000 نفر اینتر میامی در فورت لادردیل برای نمایش آینده مناسب است یا خیر، وجود دارد. 

آیا استادیوم بزرگ‌تر هارد راک؟ خانه دلفین‌های میامی در NFL، میزبان برخی مسابقات اینتر میامی برای فروش بیشتر بلیت است؟ به نظر می‌رسد که اشتهایی برای این گرسنگی وجود دارد: فوربس گزارش داد که ارزان‌ترین بلیت‌ها در وب‌سایت‌های فروش مجدد برای اولین حضور مسی در خانه در ماه آگوست، بیش از 500 دلار مبادله می‌شوند.

خرید مسی بسیار بزرگ‌تر از اینتر میامی است. تمام لیگ یعنی کل MLS انواع اهرم‌ها را برای دستیابی به برنده جام جهانی به کار گرفته است، زیرا معتقد است که او مرحله جدیدی از رشد را برای لیگ آغاز خواهد کرد. درست همان‌طور که بکهام 16 سال پیش انجام داد. MLS به‌طور کلی از وابستگی قبلی خود به ستاره‌های پیر برای جذب هواداران جدید فراتر رفته، اما مسی متفاوت است؛ او می‌تواند کاری انجام دهد که هیچ کس دیگری قادر به انجام آن نیست. 

بکهام لیگ را تغییر داد. MLS از 13 تیم در زمان امضای قرارداد بکهام به تعداد فعلی 29 تیم افزایش یافته است و در سال 2025 این عدد به 30 خواهد رسید. بکهام در طول پنج سال و نیم حضور خود در این باشگاه، هر فصل 300000 پیراهن LA Galaxy فروخت. او در برنامه‌های گفت‌وگوی آخر شب و در تبلیغات با ستاره‌های NFL ظاهر شد. بدون قدرت ستاره انگلیسی، MLS بسیار متفاوت به نظر می‌رسید.

با در پیش بودن جام جهانی 2026 که ایالات متحده به همراه کانادا و مکزیک میزبان آن خواهد بود و مسی اکنون یک بازیکن MLS است، انگیزه رشد فوتبال در ایالات متحده طی سه سال آینده به سطوح جدیدی خواهد رسید. اگر قرار است MLS به یکی از قوی‌ترین لیگ‌های جهان تبدیل شود، این دوره بسیار مهم خواهد بود.

جذابیت خود میامی را نباید نادیده گرفت. او قبلا در آنجا دارایی‌هایی داشته و گفته می‌شود که خانواده‌اش از این شهر لذت می‌برند. شهری که جمعیت اسپانیایی‌زبان زیادی دارد: موانع زبانی نباید برای مسی‌ها مشکلی ایجاد کند. هیات حاکمه فوتبال آرژانتین همچنین قصد دارد یک مرکز در میامی بسازد و تعداد بیشتری از مردمان امریکای جنوبی در حال پیوستن به MLS هستند.

ممکن است کمپانی اپل در این موضوع و امضای قرارداد با مسی دخیل شود. ممکن است آنها در تصمیم خود برای امضای قراردادی رکوردشکن 2.5 میلیارد دلاری با MLS جدی باشند. طبق گزارش‌ها، مسی درصدی از اشتراک‌های Season Pass جدید MLS را دریافت خواهد کرد. ساخت سریال مستندی درباره این مرد 35 ساله قبلا سفارش داده شده است و به این شکل AppleTV+ اساسا به MessiTV+ تبدیل خواهد شد.

اعتقاد بر این است که درصدی از فروش پیراهن‌های آدیداس در بسته تجاری بی‌سابقه‌ای که MLS برای مسی جمع‌آوری کرده است، لحاظ می‌شود. چهره این بازیکن آرژانتینی قبلا روی بیلبوردهای سراسر جهان نصب شده است، اما اکنون از آن برای فروش MLS استفاده می‌شود و به نظر می‌رسد که خود بازیکن از شهرت خود استفاده می‌کند تا حضور خود را در لیگ تا حد امکان سودآور کند.

هرگز MLS تا این حد برای جذب بازیکن کوتاه نیامده بود. بکهام این شانس را داشت که به عنوان بخشی از قراردادش با لس‌آنجلس گلکسی، تنها با 25 میلیون دلار امتیازاتی را به دست آورد همراه با بند فعال شده برای ساختن تیمی به نام اینتر میامی. اما بسته کلی برای مسی می‌تواند ارزش بسیار بیشتری داشته باشد. دان گاربر، کمیسر MLS در اوایل سال جاری، با اشاره به خلاقیت مورد استفاده در تنظیم قرارداد مسی گفت: «ما در ارایه راه‌های هوشمندانه برای جذب بازیکنان برای باشگاه‌های‌مان در بازار مناسب، بسیار موثر بوده‌ایم.»

اگر مسی تاثیری بگذارد که خیلی‌ها از او انتظار دارند ارزشش را دارد. گاربر می‌گوید: «من او را کسی می‌دانم که از موانع زیادی عبور می‌کند که می‌تواند بزرگ‌تر از هر ورزشکاری در هر ورزشی باشد که تا به حال در ایالات متحده بازی کرده است.»

اگر انتقال بکهام به MLS پتانسیل لیگ و فوتبال در ایالات متحده را برجسته کند، مسی می‌تواند کسی باشد که به‌طور کامل آن را به نهایت خود برساند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها