کد خبر: 616925
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۰ ۱۳:۱۵:۰۲
| |

پیشکسوت سرخابی ها در گفت‌وگو با «اعتماد»:

کار بازیکنان استقلال را نپسندیدم!/ مربی بعدی استقلال ایرانی باشد بهتر است

ستاره سابق تیم های استقلال و پرسپولیس در مورد وضعیت این روزهای استقلال با روزنامه اعتماد گفت و گو کرده است.

کار بازیکنان استقلال را نپسندیدم!/  مربی بعدی استقلال ایرانی باشد بهتر است
کد خبر: 616925
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۰ ۱۳:۱۵:۰۲

استقلال با مربی پرتغالی یک فصل ناکامی درو کرد. واگذاری دو جام به رقیب سنتی و دو شکست در دربی در فاصله یک ماه بدترین اتفاق ممکن برای هواداران این تیم بود که در فصلی که سپری شد رخ‌ داد اما فوتبال هم مثل زندگی ادامه دارد و آبی‌دوستان چشم به روزهای بهتر دارند. برای جبران ناکامی فصل پیش مدیران استقلال این روزها پیگیر مذاکره با چند مربی هستند تا جایگزین ساپینتو را معرفی کنند. ساپینتو بعد از پایان لیگ به قبرس رفت و منتظر استقلالی‌ها نماند و با آپوئل قرارداد بست. اتفاقی که شاید باب میل مدیران این باشگاه هم بود چون شرایط برای کنترل کردن حواشی مرد پرتغالی هر بار سخت‌تر از قبل می‌شد. حالا تصمیم‌گیرندگان استقلال می‌توانند با خیال آسوده گزینه مورد نظرشان را به این تیم بیاورند. گزینه‌هایی که خیلی اعتقاد دارند به یک نفر خلاصه می‌شود و آن‌هم کسی نیست به جز جواد نکونام! رکورددار بازی‌های ملی که حالا از مربیان آینده‌دار فوتبال ما به حساب می‌آید.

به گزارش روزنامه اعتماد، برای بررسی بیشتر از وضعیت استقلال در فصلی که گذشت و همین‌طور پیش‌بینی از آینده این تیم سراغ فراز فاطمی رفتیم. یکی از پیشکسوتان این تیم که البته سابقه بازی در پرسپولیس و تیم ملی هم دارد. فاطمی که تا قبل از روی کار آمدن رضا عنایتی به عنوان سرمربی امیدهای کشورمان در این تیم سمت سرپرستی امیدها را برعهده داشت اعتقاد دارد مربی ایرانی می‌تواند استقلال را به ساحل آرامش برساند. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی روزنامه اعتماد با فراز فاطمی را بخوانید.

فراز فاطمی

   فصل برای استقلال به بدترین شکل ممکن تمام شد‌. نظر شما درباره بازی‌های استقلال در فصلی که سپری شد، چیست؟ 

استقلالی‌ها فوتبال خوبی را انجام دادند اما متاسفانه در روزهای حساس تمرکز لازم را نداشتند تا بتوانند نتیجه موردنظر را بگیرند. نه اینکه ساپینتو رفته این را می‌گویم، اعتقاد دارم سطح فنی ساپینتو خوب بود اما از نظر اخلاقی به تیم استرس وارد می‌کرد و همیشه در بحث و جدل با مربی حریف و داور بود. اتفاقاتی که باعث شد بازیکنان استقلال در بازی‌های بزرگ تمرکز کافی را نداشته باشند.

  علت ناکامی استقلال فقط همین جار و جنجال‌های ساپینتو  بود؟ 

نه. اما استقلال در هفته‌های پایانی لیگ سه، چهار بازی مهم داشت و همین‌طور فینال حذفی و در این بازی‌ها تمرکز لازم را نداشت. وقتی یک تیم تا هفته‌های قبل‌تر نتایج خوب می‌گیرد، نشان می‌دهد از نظر فنی سرمربی خوبی داشته اما از نظر روحی و روانی، سرمربی تیم بازیکنان را آماده‌ بازی‌های مهم پایانی نکرده بود.

  از دیگر علت ناکامی استقلال بگویید. 

من به شخص بازیکن ایراد نمی‌گیرم چون همین بازیکنان در بازی‌های قبل‌تر بهترین عملکرد را داشتند و اشتباهات از طرف بازیکن همیشه هست و پیش می‌آید، اما مشکل مدیریتی هم بود. مثلا برای پرداخت قراردادها مشکل پیش آمد یا تعویض‌های مدیرعامل در روزهای حساس دست به دست هم داد تا استقلال نتایج لازم را نگیرد.

  به نظر می‌رسید مصاحبه‌های کنترل‌نشده بعضی از بازیکنان استقلال یا دست ندادن قبل از بازی در فینال حذفی انگیزه پرسپولیسی‌ها را بیشتر کرده باشد. 

بارسا و رئال یا دیگر دربی‌های حساس دنیا قبل از بازی بازیکنان باهم خوب هستند و باهم دست می‌دهند اما وقتی وارد زمین می‌شوند حق‌شان را در زمین می‌گیرند. کار بازیکنان استقلال را نپسندیدم و تایید نمی‌کنم اما این را هم نمی‌شود گفت که این کار استقلالی‌ها باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای پرسپولیسی‌ها شد. پرسپولیس در بازی‌های آخر با آرامش و بدون استرس و با تمرکز بالا بازی می‌کرد. متاسفانه استقلال این فاکتور را نداشت که یک علتش به ساپینتو  برمی‌گشت.

  سبک بازی استقلال در طول فصل مورد قبول بود؟ 

به ‌لحاظ فنی بله عملکرد خوبی داشت اما فقط در بازی‌های حساس آن تمرکز لازم را نداشتند و با استرس بازی می‌کردند.

  با این حال بسیاری از استقلالی‌ها خواستار حفظ ساپینتو  بودند. 

به شخصه این نظر را نداشتم و موافق ماندن او نبودم. سه سال در استقلال بودم و دو سال هم در پرسپولیس و با مربیان زیادی کار کردم. فقط مربی می‌تواند استرس را از دوش بازیکن بردارد و به لحاظ روحی روانی آماده‌ بازی کند. در بازی‌های بزرگ وقتی استقلالی‌ها به لحاظ روحی آماده بازی نبودند به نظر من مقصر مربی است.

  به نظر شما استقلالی‌ها چه کاری انجام دهند تا فصل بعد موفق شوند؟

اولا باید تکلیف مدیرعامل مشخص شود. سرپرست نه! به صورت قطعی مدیرعامل مشخص شود. بعد سریعا یک مربی کاربلد و باکارنامه انتخاب کنند که مورد تایید هواداران استقلال هم باشد. بعد هم ببینند کدام بازیکنان می‌روند و می‌مانند و براساس نیازها خریدهای خوبی داشته باشند تا زمان برای فصل بعد از دست نرود.

  مربی ایرانی برای استقلال خوب است یا خارجی؟ 

نظر شخصی من مربی ایرانی است. در سالیان گذشته قهرمانی استقلال در لیگ با مربی خارجی به دست نیامده برای همین فکر می‌کنم مربی ایرانی بهتر باشد. چون مربی خارجی تا بیاید با روحیات بازیکنان ایرانی آشنا شود یکی، دو سال طول می‌کشد و همین زمان از دست رفته هم باعث عدم نتیجه‌گیری و تعویض مربی می‌شود اما مربی ایرانی بازیکنان ما و روحیات‌شان را می‌شناسد.

  یکسری کدهایی داده شده بود که به نظر می‌رسید مدیران استقلال به دنبال بازگشت استراماچونی هستند. نظر شما درباره بازگشت احتمالی این مربی چیست؟ 

زمانی که او بود استقلال یکی از بهترین فوتبال‌هایش را به نمایش می‌گذاشت و نتایج خوبی هم می‌گرفتند منتها او یک‌دفعه تیم را رها کرد و رفت و با شکایتش باعث شد استقلال از لیگ قهرمانان حذف شود و به استقلال ضربه زد. من صلاح نمی‌دانم این مربی برگردد چون وقتی یک نفر یک اشتباه می‌کند قطعا می‌تواند بازهم اشتباهش را تکرار کند.

  از بین گزینه‌های داخلی که نام‌شان مطرح است کدام گزینه را بهتر می‌دانید؟ 

مربیان زیادی هستند که می‌توانند به استقلال کمک کنند قلعه‌نویی خوب بود که الان مربی تیم ملی است و گزینه بعدی از نظر من جواد نکونام است.

  نظر شما درباره عدم قرارداد ارزی با مربیان یا بازیکنان خارجی چیست؟ 

بعید می‌دانم مربی و بازیکن خارجی بیاید ریالی قرارداد ببندد. اما اگر این اتفاق رخ دهد و بازیکن یا مربی خارجی بیاید قرارداد ریالی ببندد برای کشورمان خوب است چون ارز خارج نمی‌شود!

  یک سوال خارج از بحث. زمانی سرپرست امیدها بودید و حالا عنایتی سرمربی امیدها شده. نظر شما درباره کادرفنی جدید؟ 

بعد از شش، هفت ماه که تیم امید برنامه نداشت امیدوارم با حضور عنایتی و کادر جدید و با حمایت‌های فدراسیون و کمیته ملی المپیک بتوانیم به المپیک راه پیدا کنیم. امیدها پشتوانه خوب بزرگسالان هستند و بازیکنان خوبی داریم. از جوانان تا امید با این بازیکنان بودم و می‌دانم توانمند هستند. این تیم اگر مورد حمایت قرار بگیرد ان‌شاءالله بعد پنجاه سال به المپیک صعود می‌کنیم!

   حرف پایانی؟ 

ان‌شاءالله دو تیم بزرگ پایتخت شرایط خوبی داشته باشند تا لیگ خوبی شود. یک لیگ پرگل و پویا که جوانان خوبی هم به فوتبال کشور معرفی کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها