کد خبر: 614064
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ۱۱:۰۷:۲۲
| |

آقای گل پرسپولیسی تاریخ لیگ برتر در گفت‌وگو با «اعتماد»:

اگر امروز بودم شق‌القمر می‌کردم!/ فقر مهاجم گلزن در لیگ مشهود است!

مهاجم سابق پرسپولیس و رکورددار گلزنی در یک فصل رقابت های لیگ برتر گفت و گوی جذابی با روزنامه اعتماد انجام داده است.

اگر امروز بودم شق‌القمر می‌کردم!/ فقر مهاجم گلزن در لیگ مشهود است!
کد خبر: 614064
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ۱۱:۰۷:۲۲

آمار گلزنی مهاجمان لیگ برتر هر فصل رو به کاهش است. در این فصل هم این رکورد منفی به 13 گل رسید و شهریار مغانلو از سپاهان پس از برگزاری هفته سی‌ام توانست با این تعداد گل کم، کفش طلای مسابقات را به خانه ببرد! وضعیت آماری وقتی اسفناک‌تر می‌شود که با نگاهی به رقیب شهریار در کورس آقای گل متوجه می‌شویم یک هافبک حضور داشته است! رضا اسدی که پست تخصصی‌اش هافبک است اما در این فصل ۱۱ گل برای تراکتور به ثمر رساند و شانس زیادی هم داشت تا کفش طلا را از مهاجم‌ سپاهان برباید. آن وقت باید کفش طلا را که معمولا به مهاجم لیگ می‌رسید به یک هافبک می‌دادند. اتفاقی که برای فوتبال ما و مهاجمین شاغل در لیگ اصلا وجهه خوبی نداشت. چه بسا همین آمار گل‌زده مهاجمان اعتبار لیگ برتر کشورمان را زیر سوال می‌برد.

به گزارش روزنامه اعتماد، برای بررسی و دلیل یا دلایل کارشناسانه کم گل زدن مهاجمان لیگ به سراغ رضا نوروزی رفتیم. مهاجم اسبق تیم‌های فولاد و برق شیراز و استیل آذین و نفت که در پرسپولیس گرفتار مصدومیت شدیدی شد و بعد از مدتی هم کفش‌هایش را آویزان کرد. البته نوروزی با یک رکورد ویژه از فوتبال خداحافظی کرد، او با پیراهن فولاد و در فصل 90-89 با ۲۴ گل زده رکورد گلزنی در یک فصل مسابقات لیگ برتر را شکست. رکوردی که همچنان متعلق به این بازیکن بازنشسته شده است و با وضعیت فعلی بعید است مهاجمی‌ بتواند حالاحالاها رکورد او را بشکند. نوروزی در ابتدای صحبت‌هایش در خصوص آمار ضعیف آقای گل لیگ به خبرنگار اعتماد گفت: «نمی‌دانم چه بگویم! در چند سال اخیر آقای گل‌های لیگ ما نتواستند بیشتر از ۱۵ گل به ثمر برسانند. علتش شاید فقر بازیکن پشت مهاجم یا بازیساز شاید یا مهاجمان ما به آن شرایط ایده‌آل نرسیدند. فکر می‌کنم یک مقداری هم فوتبال ما ضعیف شده، سطح لیگ برتر نسبت به 10 سال پیش پایین‌تر آمده است. اینکه فقر مهاجم گلزن وجود دارد کاملا مشهود است.»  از رکورددار گلزنی تاریخ لیگ برتر پرسیدیم اگر الان در فوتبال به عنوان مهاجم حضور داشت می‌توانست عملکرد بهتری هم داشته باشد یا خیر؟ ایشان پاسخ داد: «شرایط با قبلا خیلی فرق کرده، در گذشته هم مدافعان خیلی خوبی داشتیم و همه تیم‌ها مدافعان اسم و رسم‌دار بودند. الان هم مدافعان خوبی داریم اما اگر الان بازی می‌کردم نمی‌دانم می‌توانستم بهتر باشم یا نه!» مهاجمی که سابق پوشیدن پیراهن پرسپولیس را هم در کارنامه دارد در خصوص اینکه حضور در تیم‌های بزرگ روی مهاجم‌ تاثیر می‌گذارد به «اعتماد» گفت: «قطعا بازی در استقلال و پرسپولیس با بازی در تیم‌های دیگر خیلی فرق می‌کند و فشاری که روی بازیکنان این دو تیم است بیشتر از سایر تیم‌هاست. اما در چند سال اخیر و بعد از کرونا بازی‌ها بدون تماشاگر یا کم تماشاگر بوده و خب این قطعا استرس کمتری را وارد می‌کند. اما زمانی که ما بازی می‌کردیم برای این دو تیم ۷۰ تا ۸۰ هزار تماشاگر به استادیوم می‌آمدند و در آن شرایط بازی کردن نسبت به الان که تماشاگر کمتر می‌آید خیلی سخت‌تر بود. در کل بازی برای استقلال و پرسپولیس سخت است چون تیم‌ها با انگیزه مضاعف مقابل این دو تیم بازی می‌کنند و می‌خواهند خودشان را نشان دهند».

وی با اشاره به توجه بیشتر به فوتبال پایه ادامه داد: «در کل در کشور ما به فوتبال پایه اهمیت نمی‌دهند و همه نتیجه‌گرا هستند و تعدادی تیم انگشت شمار مثل فولاد هستند که به پایه‌ها توجه می‌کنند و پیگیر هستند و من هرکجا که بودم اهمیتی به ‌پایه‌ها نمی‌دادند و این بدترین اتفاق است. اگر قرار باشد پیشرفت ‌کنیم باید به رده‌های پایه‌ اهمیت بیشتری بدهیم. هرچه سن بازیکن کمتر باشد بهتر می‌تواند فوتبال را درک کند. الان تیم‌های دیگر دنیا مثل بارسا را ببینید تمام بازیکنانش از آکادمی شروع کردند اما ما اهمیت نمی‌دهیم‌ و تاثیرگذارترین علت اینکه نمی‌توانیم ‌بازیکنان زیادی به فوتبال معرفی کنیم همین است.»  نوروزی با اشاره به نقش مربیان در کمک به مهاجمان ادامه داد: «من مربیان زیادی داشتم. از همه مربیانم یاد گرفتم. از آقای مجید جلالی و حتی سال آخر فوتبالم از فیروز کریمی هم خیلی مسائل فنی را یاد می‌گرفتم. اگر سنم کمتر بود با فیروز کریمی ‌کار می‌کردم ‌خیلی بهتر از اینها می‌توانستم موثر باشم. تنها آرزوی من این بود که الان ۲۲ ساله بودم! الان بودم می‌توانستم شق‌القمر کنم.» نوروزی به «اعتماد» گفت رکورد او هم روزی شکسته می‌شود: «رکورد برای شکستن است اما با این شرایطی که می‌بینیم کار کمی سخت شده. آقای گل امسال ما 13 گل زد یا سال قبل ۱۴ گل! خب اختلاف خیلی زیاد است. من سالی که بازی کردم ۲۴ گلم را بدون زدن یک پنالتی به ثمر رساندم آن‌هم در ۲۷ بازی.» از نوروزی که این روزها در کشورمان عنوان‌دار رشته بدنسازی است در خصوص بهترین مهاجم حال حاضر فوتبال‌مان پرسیدیم و گفت: «در بین لژیونرها طارمی و آزمون که خیلی فوق‌العاده کار می‌کنند و بین مهاجمان داخلی هم مغانلو جای پیشرفت دارد و مهدی عبدی هم اگر تمرکزش را بیشتر روی فوتبالش می‌گذاشت خیلی خوب بود و بیشتر می‌توانست خودش را نشان دهد. عیسی آل کثیر هم بعد از مصدومیت شرایط خوبی دارد ما مهاجمان خوب داریم منتها باید ثبات داشته باشند.» رضا نوروزی در پایان درخصوص اینکه حضور مهاجمان بیشتر خارجی می‌تواند به لیگ ما کمک کند یا نه‌، پاسخ ‌داد: «اگر خوب باشد بله به آن تیم کمک می‌کند اما کمکی نمی‌تواند به فوتبال ما کند. فرض کنید یک‌ مهاجم ‌خارجی بیاید مثلا ۲۰‌ گل هم برای یک ‌تیم ‌به ثمر برساند. فایده‌اش برای فوتبال ما چیست؟ ما باید تمام تلاش‌مان را انجام ‌دهیم تا از بازیکنانی که سن پایین‌تری دارند بهره‌برداری کنیم. باید به آنها بیشتر توجه کنیم تا بتوانند در آینده به فوتبال ما کمک کنند.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها