کد خبر: 613604
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۹ ۲۰:۰۶:۱۹
| |

مدیر سپاهان: پرسپولیس و یحیی شایسته‌ترین بودند

مدیرعامل آخرین سپاهان قهرمان در لیگ برتر معتقد است توجه نکردن به برخی جزئیات قهرمانی را از این تیم گرفته؛ هرچند که او می‌گوید رقابت نابرابری برای کسب جام وجود داشت.

مدیر سپاهان: پرسپولیس و یحیی شایسته‌ترین بودند
کد خبر: 613604
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۹ ۲۰:۰۶:۱۹

شاید برای شما هم عجیب باشد اما تیمی که در گذشته‌ای نه چندان دور سه جام قهرمانی متوالی به دست آورد و حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را نیز تجربه کرد، 9 سال است در کسب جام قهرمانی لیگ برتر ناکام مانده است.

طلایی‌پوشان اصفهانی در لیگ چهاردهم با سرمربیگری حسین فرکی در حالی که پیش‌بینی می‌شد قهرمان مسابقات از بین تراکتور و نفت تهران انتخاب شود، در اصفهان جشن قهرمانی برپا کردند و از آن زمان دیگر طعم قهرمانی در لیگ را نچشیده‌اند.

سپاهانی‌ها اگرچه یکی دو فصل عملکرد بدی را تجربه کردند و حتی در مقطعی بقای آنها نیز به خطر افتاد، اما در سایر دوره‌های گذشته لیگ برتر یکی از مدعیان کسب جام بودند. آنها تا روزهای پایانی مسابقات حتی برای قهرمانی شانس داشتند اما در نهایت دست‌شان از جام کوتاه ماند. اتفاقی که در لیگ بیست و دوم فوتبال ایران هم برای طلایی پوشان با ژوزه مورایس رخ داد.

به گزارش ورزش سه، مهرزاد خلیلیان مدیرعامل سابق باشگاه سپاهان که آخرین قهرمانی این تیم در لیگ برتر در زمان مدیریت او رقم خورد، حالا با از دست رفتن جام در روزهای پایانی لیگ برتر برای طلایی پوشان، حرف‌های جالبی در خصوص ناکامی این باشگاه در کسب قهرمانی طی سال‌های گذشته دارد.

مهرزاد خلیلیان

خلیلیان در این باره صحبت‌هایی را انجام داد که مشروح صحبت‌هایش را در ادامه می‌خوانید:

**به عنوان مدیرعامل آخرین سپاهانی که قهرمان لیگ برتر شد، قبل از شروع مسابقات هفته پایانی و با توجه به شرایط موجود آیا شانسی برای قهرمانی سپاهان قائل بودید؟

-بله، اگر شرایط مساوی بود، شانس قهرمانی داشتند. من فکر می‌کنم شرایط برابر نبود و در شرایط غیر برابر شما کم می‌آورید. با این حال در فوتبال هیچ چیز قطعی نیست. کافی بود در بازی نساجی و پرسپولیس یک اتفاقی بیفتد و آن وقت شرایط بسیار فرق می‌کرد. احتمالات هست و معجزه هم همین چیزها است که البته دیروز برای سپاهان اتفاق نیفتاد.

**منظورتان از شرایط نابرابر در کورس قهرمانی چیست؟ نابرابری امتیازی یا مسائلی که برخی در فضای هواداری عنوان می‌کنند؟

دیروز که امتیازی بود، ولی به هر حال تیم‌های شهرستانی وقتی می‌آیند تا با تیم‌های دیگر رقابت کنند، نیاز به فاکتورهای دیگری نیز جز مسائل فنی دارند. شما باید یک الگوی کامل ایجاد کنید. بحث‌های هواداری و رسانه‌ای و ملی واقعا چیزهای کوچکی نیست و البته که بسیاری از قسمت‌ها را خود بازیکنان رقم می‌زنند. شرایط عادی که عادی است و مشکلی وجود ندارد. قاعدتا این حق را داریم که درباره شرایط بحرانی تصمیم بگیریم. باید ببینیم چه راهکارهایی برای شرایط بحرانی وجود دارد. شما وقتی می‌توانید تعیین کننده باشید که در شرایط بحران و غیر قابل پیش‌بینی گام بردارید و فکر می‌کنم پرسپولیس و به ویژه شخص آقایحیی (گل‌محمدی) در این شرایط بهتر عمل کرد.

**یکی از موضوعاتی که درباره سپاهان طی سال‌های گذشته دیده شد، رفتار محافظه‌کارانه این باشگاه و نبودن در فضای رسانه‌ای نسبت به استقلال و پرسپولیس بود. قبول دارید این مسئله تا حدی مشکلاتی برای سپاهان ایجاد کرد؟

با بخشی از این حرف موافق هستم. چون شما هرچقدر شفاف‌سازی کنید، اعتماد به نفس بالاتری خواهید داشت و می‌توانید راحت‌تر به سوالات جواب بدهید تا نکته مبهمی باقی نماند. این اما بخشی از کار است. برخورد محافظه کارانه از حوزه‌های مدیریتی و اجتماعی وارد می‌شود. این ربطی به نتایج تیم در شرایط خاص نمی‌تواند داشته باشد. شما در شرایط رقابتی با کسانی طرف هستید که پشتوانه‌های قوی‌ای دارند.

**منظورتان همان رقابت شهرستانی‌ها و تهرانی‌ها است؟

ببینید، من در اوایل کرونا، رئیس ستاد کرونا در ورزش بودم. به این واسطه تلفن‌های زیادی از تیم‌های شهرستانی داشتم که دلواپس شرایط موجود به سود سرخابی‌ها بودند. ما باید یک برنامه بلندمدت داشته باشیم و این فرهنگ را برای تیم‌های ریشه‌دار شهرستانی جا بیندازیم. ده‌ها باشگاه در مناطق مختلف کشور داریم و اگر بتوانیم در حوزه شفاف‌سازی، حداقل در رسانه و پاسخ به سوالات اولیه شرایط بهتری را ایجاد کنیم، اوضاع خیلی بهتر می‌شود. ضمن اینکه نسبت به رسانه ملی هم باید ارتباطات قوی‌تری ایجاد کنیم که در سیاس‌ های کلان هر مجموعه‌ای وجود دارد.

**به عنوان یک مدیرعامل قدیمی باشگاه سپاهان، عملکرد آقای ساکت به عنوان مدیر باشگاه سپاهان را تایید می‌کنید؟

لطفا من را به چالش نکشید! من مدیرعامل قدیمی‌تری نسبت به ایشان هستم و پیشکسوت ایشان محسوب می‌شوم و اصلا خودم ایشان را در سطح اول باشگاه قرار دادم. آقای تاج و سایر دوستان در جریان هستند، فولاد سپاهان را من ایجاد کردم. در زمان ما بود که توانستیم مدیرکلی سپاهان را از سیمان اصفهان بگیریم و به فولاد اصفهان بدهیم. اما به هر حال بهتر است که حرفی درباره مدیریت فعلی سپاهان نزنم.

**عملکرد ژوزه مورایس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من سرمربی سپاهان بسیار باهوش، فهمیده و باادب است که حرکاتش بسیار سنجیده بود. اما درباره بازیکنان خارجی که جذب سپاهان شدند کسی نمی‌تواند قسم بخورد. سپاهان همیشه یکی از باشگاه‌هایی بوده که در گرفتن خارجی‌ها وسواس داشت. دقت می‌کرد که خارجی‌های خوبی جذب شوند. وقتی یک بازیکن خارجی به ایران می‌آید، ده‌ها تعهد مالی و اجتماعی و... با خود می‌آورد. در شرایطی که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس دائما درگیر پرونده‌های شکایت خارجی‌هایشان بوده‌اند، سپاهان همیشه در برخورد با خارجی‌های خود سربلند بوده است. این به خاطر فضای خوبی است که در باشگاه سپاهان ایجاد کرده‌اند. با این حال من فکر می‌کنم سپاهان در آسیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و می‌تواند با حفظ بدنه تیم و شرایط خوب آینده بهتری برای خود بسازد.

**برگردیم به بحث رقابت قهرمانی پرسپولیس و سپاهان؛ این موضوع که پشت پرده‌هایی در قهرمان نشدن سپاهان وجود دارد را می‌پذیرید؟

قطعا در پشت پرده فوتبال اتفاقاتی می‌افتد. من با اعضای سازمان لیگ نزدیک و در تماس هستم. آقای فرکی در سال قهرمانی یک جمله جالبی داشت. می‌گفت: «چرا باید به داوری و نفوذ فکر کنیم؟» من فکر می‌کنم کشور ما و فوتبال ما از این موضوع عبور کرده است. یک دل شیر می‌خواهد که تحت تاثیر این مسائل قرار بگیرد. حتی در زمان مدیریت خودم وقتی کسی می‌گفت تیم‌های پایتخت در مسائل داوری و موضوعات دیگر تاثیرگذار هستند،‌ صد درصد تکذیب می‌کردم. اما در اینکه ما فضای روانی و میزان هواداری را بیشتر کنیم، باید کار شود. یک زمانی پرسپولیس به اصفهان می‌آمد و ما میزبان بودیم اما سکوها نصف به نصف می‌شد. الان اینگونه نیست. سپاهان تبدیل به قطب در فوتبال شده و باید با فکر کردن روی این موضوع آینده بهتری را برای خودمان طراحی کنیم و تیم را از بحران‌ها دور کنیم و به هدف نهایی خود که قهرمانی آسیا است نزدیک شویم.

**حرف خاصی باقی مانده است؟

من امیدوار بودم که معجزه‌ای رخ بدهد و همشهریانم به جشن و پایکوبی بپردازند اما به هر حال در فوتبال برای قهرمانی فقط شایستگی کافی نیست. شما باید شایسته‌تر باشید تا جام بگیرید. باید به جزئیات توجه کنید و با یک لحظه غفلت ممکن است همه چیز را ازدست بدهید. با این حال من فکر می‌کنم برای سپاهان نایب قهرمانی هم کم نیست. امیدوارم در آینده شرایط بهتر شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها