کد خبر: 608190
|
۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ۱۱:۴۰:۳۸
| |

آرش یوشیدا: با فنون کشتی ایرانی مسابقه می‌دهم؛

کشتی گیر ایرانی - ژاپنی به سراغ حسن یزدانی رفت!

عضو تیم ملی کشتی آزاد ژاپن گفت: من در تمام مسابقات داخلی و خارجی که کشتی گرفتم بیشتر از فنون کشتی اصیل ایرانی استفاده کردم.

کشتی گیر ایرانی - ژاپنی به سراغ حسن یزدانی رفت!
کد خبر: 608190
|
۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ۱۱:۴۰:۳۸

چشم هایش بادامی است و در سرزمین آفتاب زندگی می کند، اما او یک ایرانی اصیل از دامنه کوه های استان البرز است. جبر روزگار او را سال ۱۹۹۱ راهی غربت می‌کند و تاکنون میهمان چشم بادامی‌هاست و در کنار خانواده پرجمیعت اش زندگی می‌کند. از تعداد ۶ فرزندی که دارد، کاملا مشخص است که او همچنان به سبک ایرانی ها دوست دارد در خانواده پرجمعیت زندگی کند. صحبت از جواد اسفنجانی، مردی از تبار ایران است که این روزها نامش در کشتی آسیا ورد زبان ها شده است. اسفنجانی ۵ پسر و یک دختر از همسر ژاپنی خود دارد که همگی کشتی گیر هستند و تا به اینجای کار فعلا کیوان، آرش و آریا سه پسر او عضو تیم ملی کشتی کشور ژاپن شده اند.

به گزارش فارس، برای دقایقی به واسطه جواد اسفنجانی با پسرش "آرش یوشیدا اسفنجانی" تلفنی به گفت و گو پرداختیم. پسری که به واسطه آموزش پدر ایرانی خود و با تکیه بر فنون اصیل کشتی ایرانی روی تشک کشتی قزاقستان حریفانش را یکی پس از دیگری شکست داد وگردن آویز طلا را به دور گردن خود آویخت و نام خود را در تاریخ کشتی ژاپن، ایران و آسیا برای همیشه به عنوان یک کشتی گیر دورگه ایرانی_ژاپنی ثبت کرد. با او هم کلام شدیم و از گذشته و آینده او مطلع شدیم.

گفت وگو با آرش یوشیدا اسفنجانی را در ادامه میخوانید:

آرش یوشیدا اسفنجانی به یکباره در ایران به شهرت رسید، برایمان بگو کشتی را از کجا شروع کردی؟

من متولد شهر استان چیبا در کشور ژاپن هستم و از سه سالگی با رشته کشتی آشنا شدم. آشنایی من با کشتی مربوط می شود به گذشته پدرم که در ایرانی کشتی گیر بوده و پس از مهاجرت به ژاپن این رشته را ادامه داده و در نهایت به ما منتقل کرده است. پدرم از کشتی‌گیران پیشکسوت ایران است که همیشه در دوران کودکی با ما در خانه کشتی تمرین می‌کرد، از همانجا وقتی برادران بزرگم را در حال تمرین کردن کشتی با پدرم می دیدم در نهایت به این رشته علاقه‌مند شدم و حالا نیز عضو تیم ملی کشتی آزاد ژاپن هستم.

پس اولین مربی و در واقع آموزگار شما پدر بوده است؟

بله، کشتی سنتی را پدرم به ما آموخت و در واقع همه ما توسط پدرم با رشته کشتی آشنا شدیم، اما در ادامه مراحل وقتی وارد مدارس،‌ آموزشگاه و دانشگاه شدیم مربیان دیگری به ما آموزش دادند، اما تمام مهارت‌های کشتی سنتی ایران را پدرم به من یاد داده است. من از کودکی وقتی چشم باز کردم پدرم را در حال کشتی گرفتن و تمرین کردن با برادارنم دیدم.به همین خاطر کشتی‌گیر شدم.

مدال طلای آسیا اولین مدال شما بود و آیا غیر از این مدال هم مدال دیگری کسب کرده ای؟

۱۲ مدال تا به امروز در مسابقات داخلی کسب کرده ام، در دوران نوجوانی در اوزان ۳۹ تا ۵۴ کیلوگرم ۶ بار موفق شدم عنوان قهرمانی را در کشور ژاپن به دست بیاورم.چندین مدال هم در اوزان ۶۶ تا ۶۸ کیلوگرم در کشور ژاپن به دست آوردم و در ادامه کار با افزایش وزن در وزن ۹۲ کیلوگرم در رشته کشتی‌فرنگی کار کردم، حتی نفر اول شدم، اما در ادامه فعالیتم در کشتی آزاد فعالیت کردم در نهایت عضو تیم ملی کشتی آزاد شدم و اولین مدال طلای قهرمانی آسیا و اولین مدال بین‌المللی را در قزاقستان کسب کردم. 

آیا برادران شما هم می‌توانند در مسابقات قهرمانی آسیا، جهان و حتی المپیک بدرخشند؟

بله، کیوان برادر بزرگ‌ترم است و آریا برادر کوچک‌ترم این دو به شدت به کشتی علاقه دارند و عضو تیم ملی کشتی ژاپن هستند. بدون شک آنها می‌توانند در میادین بین‌المللی بدرخشند. آنها در مسابقات داخلی ژاپن عناوین زیادی کسب کرده اند. آریا برادر کوچک‌ترم طی چند روز گذشته در مسابقات رده سنی زیر ۱۷ ساله‌ها موفق شد عنوان قهرمانی را کسب کند و حالا عضو تیم ملی ژاپن برای حضور در مسابقات جهانی ترکیه شده است.

برای اینکه بیشتر با کشتی ایران آشنا شوید، مبارزه کدام یک از کشتی‌گیران ایرانی را تماشا می‌کنید؟

حسن یزدانی الگوی بسیار خوبی برای من است و مسابقات یزدانی را همیشه دنبال می‌کنم و به او علاقه خاصی دارم.

چقدر از کشتی ایران شناخت دارید؟

با توجه به اینکه پدرم ایرانی است، من با تمام فنون اصیل کشتی ایرانی آشنا هستم. در ابتدای صحبت‌هایم اشاره کردم که تمام فنون کشتی ایرانی را پدرم به ما یاد داده است. او همیشه با ما اختصاصی فنون کشتی را کار می‌کند. همه فنون را به ما آموزش می‌دهد.با توجه به اینکه ما در باشگاه پدرم در استان چیبا تمرین می‌کنیم، اما او خارج از تمرینات روی فنون کشتی ما کار می‌کند. من در تمام مسابقات داخلی و خارجی که کشتی گرفتم بیشتر از فنون کشتی اصیل ایرانی استفاده کردم تمام زیرگیری‌های من آن چیزی است که پدرم از کشتی ایران به من آموخته است.

 با کشتی‌گیران ایرانی ارتباطی دارید؟

نه متأسفانه با کشتی‌گیران ایرانی ارتباطی ندارم، اما تمام مسابقات کشتی ایران را تماشا می‌کنم و به همه آنها علاقه دارم. همیشه به همراه پدرم و برادرانم مسابقات کشتی ایرانی‌ها را نگاه می‌کنیم، پدرم تمام مسابقات آنها را آنالیز می‌کند و هر آنچه که نیاز باشد را به ما یاد می‌دهد.

قبول دارید که کشتی ایران در دنیا زبانزد است؟

بله، کشتی ایران همیشه یکی از سه تیم برتر دنیا بوده است، ایرانی‌ها واقعاً کشتی‌گیران خوب و کاربلد زیادی دارند وقتی ما با کشتی‌گیران ایرانی روبه‌رو می‌شویم می‌دانیم که کارمان سخت و نفس‌گیر است.

برای حضور در بازی‌های آسیایی و المپیک چه برنامه‌ای دارید و آیا شانس حضور در این مسابقات را دارید یا خیر؟

به شخصه نمی‌توانم در رابطه با این موضوع تصمیم بگیرم. من فقط می‌خواهم تمرین کنم. این موضوع بر عهده فدراسیون کشتی و مسؤولان ورزش کشور ژاپن است. هدفم رسیدن به سکوهای بزرگ قهرمانی دنیا است و روی تمریناتم تمرکز می‌کنم.

پدر شما گفته است که ۲ سال آینده شما میتوانید در وزن ۹۲ کیلوگرم قطعا مقابل سعدالله اوف روس و اسنایدر آمریکایی مبارزه کنید، نظر خودتان در رابطه با این مبارزات چیست؟

فعلاً با توجه به سنم و وضعیتی که دارم این برنامه‌ها را بر عهده مربیانم واگذار می‌کنم. بدون شک این مبارزات برای من خیلی جذاب و جالب خواهد بود که بتوانم با قدرت‌های اول دنیا روی تشک کشتی مبارزه کنم. بدون شک مبارزه با سعدالله اوف روسی و اسنایدر آمریکایی برای من واقعا هیجان‌انگیز و جذاب خواهد بود.دوست دارم هر طوری شده با این نفرات مبارزه جذابی داشته باشم.

و صحبت پایانی شما را می‌شنویم...

من در ابتدای مسیر هستم و فقط می‌خواهم تمرین کنم. در استان چیبا متولد شده‌ام اما برای رسیدن به دوران قهرمانی در خوابگاه دانشجویان در توکیو زندگی می‌کنم. اینجا فضا به این شکل است که سایر رشته‌های دیگر همه در یک جا با هم حضور دارند، یعنی تمام مدارس،‌ آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها به این شکل هستند و تمام امکانات را دارند. ما در تمام تایم ۲۴‌ ساعته اینجا هستیم. شاید در طول ماه یک یا دو بار بتوانیم با خانواده‌مان دیدار داشته باشیم آن هم در تایم‌های استراحت. در حال حاضر ما سه برادر عضو تیم ملی ژاپن هستیم. کیوان برادر بزرگ‌ترم و آریا برادر کوچکم عضو تیم ملی ژاپن هستند. امیدوارم یک روز هر سه بتوانیم قهرمانان خوبی در کشتی آزاد دنیا باشیم.

لازم با یادآوری است، مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا ۲۵ فروردین ماه سال جاری به میزبانی کشور قزاقستان برگزار و در چارچوب این مسابقات "آرش یوشیدا" عضو تیم ملی کشتی آزاد کشور ژاپن که یک کشتی گیر دورگه ایرانی_ ژاپنی است، موفق به کسب مدال طلای وزن ۹۲ کیلوگرم این رقابت ها برای تیم ملی کشور ژاپن شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها