کد خبر: 601083
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۶ ۱۳:۳۰:۱۴
| |

بررسی کشتی در سال ۱۴۰۱ در کفت‌وگو با نایب قهرمان المپیک

پدیده کشتی امسال رحمان عموزاد بود/ بحث در مورد حسن یزدانی جنبه احساسی دارد!

برای بررسی کشای ایران در سال ۱۴۰۱ با علیرضا رضایی، عنوان‌دار کشتی جهان و المپیک گفت‌وگویی انجام دادیم.

پدیده کشتی امسال رحمان عموزاد بود/ بحث در مورد حسن یزدانی جنبه احساسی دارد!
کد خبر: 601083
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۶ ۱۳:۳۰:۱۴

کشتی ایران در سال ۱۴۰۱ روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. نخستین رقابت مهمی که کشتی‌گیران ایرانی در آن حضور پیدا کردند، مسابقات جهانی صربستان بود که با نتیجه قابل قبولی حداقل روی کاغذ همراه نشد. مخصوصا در رشته فرنگی. هرچند همزمان شدن آن مسابقات با التهابات داخل کشور بسیاری از بحث‌های فنی ‍پیرامون این رقابت‌ها را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش روزنامه اعتماد، هرچند هیچ چیز باعث نشد اظهارات ‍پدر حسن یزدانی در انتقاد به علیرضا دبیر، جو کشتی را تحت تاثیر قرار ندهد. بعد از آن مسابقات رقابت‌هایی نظیر قهرمانی آسیا و جام جهانی برگزار شد و نتایج قابل توجهی هم به دست آمد از جمله قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در جام جهانی. با این حال همان مسابقات هم حاشیه‌هایی داشت. برای بررسی اجمالی کشتی ایران در سال ۱۴۰۱ با علیرضا رضایی، عنوان‌دار کشتی جهان و المپیک که اخیرا به عنوان سرمربی تیم کشتی آزاد تهران منصوب شده است گفت‌وگویی انجام دادیم. علیرضا رضایی معتقد است نتایج کشتی بد نبوده و در سالی که گذشت می‌توان رحمان عموزاد را به عنوان پدیده کشتی ایران معرفی کرد. 

  از مسابقات جهانی صربستان شروع کنیم. برخی معتقد بودند با توجه به نبود روسیه ایران باید قهرمان می‌شد و چون این نتایج به دست آمد عملکرد تیم ملی خوب نبوده. نظر شما چیست؟

نتایج که بد نبود. فکر می‌کنم تیم بد کار نکرد ولی به هر حال ببینید در مسابقات جهانی سال گذشته که بعد از المپیک بود فکر می‌کنم آن نتایج یک مقدار‌گرای اشتباه داد به کشتی ما. ضمن اینکه به هر حال همه دنیا دارند کار می‌کنند. کشتی دنیا فقط کشتی روسیه نیست. ما حریفان دیگری هم داریم که واقعا همیشه برای ما مشکل‌ساز بودند. ولی فکر می‌کنم اگر روسیه باشد برای ما بهتر است چون قدرت تقسیم می‌شود. یعنی بحث تیم‌ها و قدرت‌شان پخش می‌شود ولی خب این مساله اتفاق نیفتاد و بالاخره یک سری اتفاقات لحظه آخری هم رخ داد و یکی از بچه‌ها دچار مشکل شد و نتایج در مجموع به قول شما آنچنان که انتظار می‌رفت، نشد. ولی تاکید می‌کنم کشتی دنیا فقط روس‌ها نیستند. بقیه تیم‌ها هم ستاره‌هایی دارند که می‌توانند خطرساز شوند برای کشتی‌گیران ما.

  پس نظر شما این است که نتایج به آن بدی که در برخی رسانه‌ها و کلام برخی کارشناسان دیده شد، نبود؟

آنقدر بد نبود ولی ‌گرای اشتباهی که ما گرفته بودیم باعث شد این تصور ایجاد شود که روس‌ها نیستند و ما حتما اول می‌شویم. نتایج امسال به نظرم نتایج واقعی‌تری بود برای کشتی ما. 

  باخت حسن یزدانی و اظهارات پدر ایشان در انتقاد به رییس فدراسیون باعث شد حاشیه‌هایی پیش بیاید. نظر شما در مورد آن ماجرا چیست؟

حسن یزدانی سوای مسائل فنی‌اش همیشه از حواشی به دور بوده و هر چقدر هم بیشتر از حواشی به دور باشد و بماند برای کشور ما توی وزن خودش می‌تواند افتخارات بیشتری کسب کند. صحبت‌هایی که مطرح شد هم فقط ایجاد حاشیه می‌کند. بیشتر بحث‌ها هم بحث‌های احساسی است و اگر نباشد خیلی بهتر است. این چیزها برای کادر فنی، خود حسن یزدانی و فدراسیون نباشد بهتر است. تاکید می‌کنم اینها مسائل احساسی است بیشتر.

  آن مسابقات جهانی آخرین روزهایی بود که محمد بنا روی نیمکت تیم ملی نشست. در مورد جدایی محمد بنا بگویید.

آقای بنا زحماتی کشیده که بر هیچ کس پوشیده نیست. بالاخره تغییر و تحولات اجتناب‌ناپذیر است پس از سال‌ها. بالاخره در هر رده‌ای و در هر مقطعی ممکن است اتفاق بیفتد. کشتی فرنگی هم به همین شکل بوده. آقای بنا زحمات زیادی برای کشتی فرنگی کشیدند که مشخص است. جانشین ایشان آقای رنگرز آمد که او هم فرد رزومه‌دار و کاربلدی است. امیدوارم مسیر خوبی را طی کنند و نتایج شایسته‌ای برای کشتی ایران کسب کنند.

  عملکرد پژمان درستکار را در سال گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا ایشان مربی موفقی بود؟ 

بله؛ مجموعه ایشان و کادر فنی ایشان کارنامه خوبی داشتند. نمی‌توان انتظار داشت همه نتایج صد در صد موفقیت‌آمیز باشد. کشتی مجموعه‌ای از سیاهی‌ها و سفیدی‌هاست. مجموعه‌ای از بردها و باخت‌ها. اما باید عملکرد را کلی نگاه کرد. این را باید در یک فرصت سه، چهار ساله نگاه کرد و بررسی کرد. ضمن اینکه نتایج بالا و پایین‌هایی دارد و برای همین باید اینها را در یک بازه زمانی طولانی بررسی کرد و بعد از آن نظر داد که آیا یک مربی کارش را خوب انجام داده یا نه. آیا موفق بوده یا خیر. ولی تا اینجای کار آقای درستکار خیلی زحمت کشیدند، به کارشان علاقه دارند و در حال انجام وظایف خودشان هستند. 

  جدا از مسائل فنی در مورد بحث مدیریت کلی کشتی هم نظرتان را بگویید. منظور اینکه به نظر شما آقای دبیر توانسته انتظارات را برآورده کند؟

در مورد آقای دبیر باید گفت در بخش سخت‌افزاری شرایط خوبی به وجود آمده است. در بعد فنی نیز مربیان و اعضای کادرهای فنی در حال انجام کارهای‌شان هستند. عملکرد ایشان را هم باید در یک بازه زمانی ۴ ساله بررسی کرد. مسابقات آسیایی، مسابقات بازی‌های آسیایی، مسابقات جهانی و المپیک باید همزمان مورد بررسی قرار بگیرد تا آن عملکرد را بتوان به صورت کامل ارزیابی کرد. ولی تا اینجای کار، اقدامات خوبی صورت گرفته است. کشتی از یک امکاناتی برخوردار شده است نسبت به قبل. سالن‌های کشتی بهتر شده. سالن هفت تیر و فدراسیون ارتقا پیدا کرده و برای کشتی ما خوب است. در این بخش اتفاقات خوبی رخ داده و امیدوارم در بعد فنی نیز بتوانیم رشد کنیم.

  چهره‌های شاخص کشتی ایران در سالی که گذشت کدام نفرات بودند؟

بچه‌ها اکثرا خوب بودند و تلاش کردند. ولی من اگر بخواهم پدیده‌های امسال را انتخاب کنم می‌توانم به رحمان عموزاد و کامران قاسم‌پور را انتخاب می‌کنم. اول رحمان بعد قاسم‍پور.

  در مورد مسوولیت جدیدی که پذیرفتید هم توضیح بدهید. به عنوان سرمربی تیم کشتی آزاد تهران انتخاب شدید.

آقای عسگری دوست ما بودند و هم‌باشگاهی من هستند. ایشان از من خواستند و آقای فلاح دعوت کردند و ما هم رفتیم. برای کمک به کشتی تهران ما هر کاری از دست‌مان بربیاید انجام می‌دهیم. آنچه مهم است اینکه بتوانیم به کشتی کشور کمک کنیم. جای آن و مکان آن زیاد مهم نیست. تهران باشد یا استان‌های دیگر یا تیم ملی فرقی نمی‌کند. در هر صورت اینها همه در جهت خدمت به کشتی است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها