کد خبر: 607611
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۷ ۱۶:۴۱:۲۰
| |

قهرمان سابق جهان از نتیجه ضعیف کشتی آزاد ایران در آسیا می گوید:

باخت ده هیچ به آرش یوشیدا برای ما فاجعه است!/ هنگام موفقیت بزرگ‌نمایی و هنگام شکست عقده‌گشایی نکنیم!

اکبر فلاح قهرمان سابق کشتی جهان در مورد نتایج ضعیف تیم ملی کشتی آزاد ایران در آسیا با روزنامه اعتماد گفت و گو کرده است.

باخت ده هیچ به آرش یوشیدا برای ما فاجعه است!/ هنگام موفقیت بزرگ‌نمایی و هنگام شکست عقده‌گشایی نکنیم!
کد خبر: 607611
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۷ ۱۶:۴۱:۲۰

قهرمان سابق جهان در مورد عملکرد تیم کشتی آزاد در رقابت‌های قهرمانی آسیا گفت مشخص است که تیم نتیجه ضعیفی گرفته اما نباید در انتقاد از تیم ملی عقده‌گشایی صورت بگیرد!

به گزارش روزنامه اعتماد، تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های قهرمانی آُسیا در قزاقستان با کسب یک طلا، یک نقره و سه برنز سوم شد که یکی از ضعیف‌ترین نتایج تاریخ کشتی ایران به حساب می‌آید. البته نفرات حاضر در مسابقات همه از کسانی بودند که در مسابقات قهرمانی کشور برنده شده بودند. 

اکبر فلاح پیشکسوت کشتی کشورمان در مورد نفرات اعزامی به این مسابقات به «اعتماد» گفت: «نفرات شرکت‌کننده در مسابقات از طریق مسابقات قهرمانی کشور انتخاب و اعزام شدند. از این لحاظ اتفاق خوبی بود که رقم خورد. چون به نفرات حاضر در مسابقات قهرمانی کشور انگیزه داده می‌شود. همین طور به استان‌ها. اینها انگیزه پیدا می‌کنند و می‌آیند در قهرمانی کشور شرکت می‌کنند و می‌دانند جایزه‌شان هم دست‌کم یک مسابقه آسیایی است. این اتفاق خوبی است و به نوعی یک پشتوانه‌سازی هم می‌شود و هم اینکه قانونی گذاشته می‌شود و روی آن کار می‌شود و به اجرا هم در می‌آید. از این بابت شرایط خوب است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و سر این قانون بمانند. در مسابقات آسیایی هم همین شد. یک مشت کشتی‌گیر جوان و البته در بعضی از اوزان کشتی‌گیران پخته اعزام شدند و تیم ما هم از ده تا وزن 5 مدال گرفت.»

فلاح در مورد نتایج تیم اظهار داشت: «از نظر نتیجه باید گفت نتیجه قابل قبول نیست. چون مسابقات آسیایی در همه رده‌ها از نونهالان تا بزرگسالان همه کشتی‌گیران ایران باید صاحب مدال شوند. حالا طلا یا نقره یا برنز. اما بدون مدال برگشتن از مسابقات آسیایی برای کشور ما قشنگ نیست. بدون مدال برگشتن یعنی ما ضعیف کار کردیم.» 

او در پاسخ به این سوال که آیا این عملکرد اعتبار کشتی ایران را زیر سوال نمی‌برد گفت: «ما یک مسابقاتی در نروژ رفتیم دو سال پیش و تیم ما موفق شد. ولی کارشناسی نشد و بزرگنمایی کردیم. بیش از حد موفقیت را بزرگ کردیم. از آن طرف در یک مسابقه هم که نتیجه نمی‌گیریم عقده‌گشایی صورت می‌گیرد. هم نباید بزرگ‌نمایی صورت بگیرد هم نباید عقده‌گشایی کنیم. منطقی حرف بزنیم. ما الان به این نفرات فرصت دادیم که نفر اول کشور بودند. اگر قرار بود نفرات اول تیم ملی که عنوان‌دار جهان هستند بفرستیم تیم ما قهرمان آسیا می‌شد. این را که می‌دانیم. حالا آمدیم به نفرات دوم و سوم فرصت دادیم ولی نتیجه خوب نگرفتیم. حالا باید بیاییم ایراد را پیدا کنیم.»

فلاح افزود: «باید بپرسیم به این قهرمانان کشور چقدر تجربه و میدان داده بودیم. چقدر پخته‌ترشان کردیم و بردیم مسابقات آسیایی. مثلا کشتی‌گیران نوجوان و نونهال قهرمانی کشور را از همان مسابقات یک راست بردند آسیا. نه تدارکی دیدند نه مسابقات بین‌المللی دیدند. برای برخی قهرمانان کشور هم همین اتفاق رقم خورد. اگر اینها را پخته می‌کردند و میدان بیشتری نشان‌شان می‌دادند بعد به آسیا می‌بردند حتما نتیجه بهتری می‌گرفتند. این درسی شود که در همه رده‌ها تا کشتی‌گیر پخته نشده به مسابقات بزرگ نبرند. کشتی‌گیر یکهو نمی‌تواند در مسابقه بزرگ خودش را جمع و جور کند. حتما باید مسابقات تدارکاتی داشته باشیم.» 

قهرمان سابق جهان در واکنش به این مساله که بین نفرات اعزامی چهره‌های باتجربه‌ای نظیر گلیج و سرلک و معصومی هم بودند و چرا آنها نتیجه نگرفتند تصریح کرد: «من فکر می‌کنم توی این موارد دست کم گرفتن کار دست ما داد. گلیج یا معصومی یا کریمی که باید طلا می‌گرفتند. بچه‌ها فکر می‌کردند سطح مسابقات پایین است و دست کم گرفتند. همه فکر می‌کردند مثل فرنگی‌کاران که در روز نخست در 5 وزن همه فینالیست شدند همه‌شان می‌روند کشتی‌گیران آسیایی را لت و پار می‌کنند و راحت می‌برند. این یک مورد و مورد دوم اینکه حتما در اردو هم خوب تمرین نکردند و آمادگی جسمانی خوبی نداشتند. وگرنه می‌دانیم اگر گلیج آماده می‌بود باید راحت قهرمان آسیا می‌شد. یا علیرضا کریمی. او مدال‌دار جهان است از او توقع می‌رفت که طلا بیاورد. قیاسی یا سرلک که نایب قهرمان جهان شده. پس وقتی اینها طلا نگرفتند یعنی حتما تمرین خوبی نکردند برای اردو. هم آمادگی جسمانی پایین بوده هم آمادگی روحی. این شد که همه کشتی‌گیران و حتی خود مربیان همه غافلگیر شدند.»

مربی کشتی کشورمان در ادامه در مورد پیشرفت تیم‌های آسیایی گفت: «آسیا همیشه این مدلی نبوده. یک زمان یادم است خود ما رفتیم همه وزن‌هامان به جز یکی دو نفر طلا گرفتیم. ما گول آن موقعی را می‌خوریم که آسیا خالی بود. وگرنه آسیا مگر می‌شود که جوری باشد که همه وزن‌های ما طلا بگیرند؟ یک زمانی ژاپنی‌ها و کره شمالی بودند که در وزن‌های پایین همه را درو می‌کردند. کره جنوبی کشتی‌گیران آماده‌ای داشت. الان کره جنوبی و شمالی از بین رفتند در کشتی. قزاق‌ها وقتی میزبان هستند از میزبانی‌شان به خوبی استفاده می‌کنند و با یک تیم آماده می‌آیند. ژاپنی‌ها همینطور. در آسیا شرایط همیشه یکسان نیست و بالا پایین دارد. برخی تیم‌ها قوی شرکت می‌کنند و برخی نه.» فلاح در ادامه با اشاره به موفقیت ژاپنی‌ها و پیروزی قهرمانی آرش یوشیدا کشتی‌گیر ژاپنی از پدر ایرانی افزود: «امروز باید پذیرفت که در مجموع ژاپنی‌ها پیشرفت کردند. آنها از لحاظ تیمی خیلی بهتر شدند. وزن‌های بالای ژاپن هیچ‌وقت خوب نبودند اما الان وزن 92 کیلوگرم‌شان کشتی‌گیر ما را ده هیچ می‌برد. این برای ما فاجعه است. اگر حواس‌مان را جمع نکنیم کشتی‌گیران وزن بالای ژاپن هم برای ما خطرناک می‌شوند. این سری نشان داد کشتی آسیا دوباره جان گرفته و حرف دارد برای گفتن. اگر حواس‌مان نباشد در مسابقات جهانی همین آسیایی‌ها ما را حذف می‌کنند و اصلا به امریکا و روسیه نمی‌رسیم.» 

اکبر فلاح در انتها در مورد انتقادات از کادرفنی و برخی اظهارنظرها در مورد ترمیم بدنه کادرفنی اظهار داشت: «وقتی یک تیم فردی دارد به عنوان سرپرست و او کار سرپرستی را بلد نیست همه انتقاد می‌کنند. اما این را نگه می‌دارند تا در مسابقات بعدی کار یاد بگیرد. او در سفر دهم پخته شده دیگر. همان اول انتقاد هست که این آقا بلد نیست ولی بعدا ده بار که رفت یاد می‌گیرد. مثل ورزشکار. مربی هم همین طور. انتقادات مال روزهای اول بود. مربی‌هایی داشتیم که اینها در باشگاه‌شان هم تمرین نداده بودند. مربی‌گری در هیچ رده‌ای کشتی‌گیر حتی در شهرهاشان هم نداشتند. بعد شدند مربی تیم ملی. انتقادات مال آن موقع بود ولی در این سه ساله اینها در چندین مسابقه بین‌المللی شرکت کردند. آسیایی و المپیک و بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان و جام جهانی رفتند و امروز پخته شدند. الان کار را یاد گرفتند. و این تیم باید تا المپیک باشند. حتما خودشان می‌توانند ایرادات‌شان را برطرف کنند و خودشان هم فهمیدند که ایراد از کجا بوده و از کجا ضربه خوردند و حتما در مسابقات بعدی نشان می‌دهند که می‌توانند بهتر باشند.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها