کد خبر: 600399
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۳ ۰۸:۲۰:۰۰
| |

فاطمه یوسفی، وزنه‌بردار ملی‌پوش:

قطعا قوی‌ترین زن جهان خواهم شد

فاطمه یوسفی، وزنه‌بردار ملی‌پوش گفت: الان به این فکر می‌کنم که یک روزی قوی‌ترین زن جهان بشوم و به این مساله قطعا می‌رسم.

قطعا قوی‌ترین زن جهان خواهم شد
کد خبر: 600399
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۳ ۰۸:۲۰:۰۰

علی ولی‌اللهی- سه‌شنبه هفته گذشته و در اهواز فاطمه یوسفی وزنه‌بردار ملی‌پوش کشورمان موفق شد با بالا بردن 220 کیلوگرم در مجموع (92 کیلوگرم و 128 کیلوگرم دو ضرب) ضمن کسب مدال طلا عنوان قوی‌ترین زن ایران را نیز به خود اختصاص دهد.

به گزارش اعتماد، یوسفی در دسته 87+ کیلوگرم وزنه زد. این وزنه‌بردار ایرانی سال گذشته در مسابقات قهرمانی آسیا به مقام پنجم دست پیدا کرده بود. درخشش و موفقیت‌های وزنه‌برداران زن ایرانی در شرایطی است که هنوز خیلی‌ها فکر می‌کنند وزنه‌برداری یک رشته مردانه است و حتی برخی چهره‌های سرشناس مدعی شدند این رشته به بدن زنان آسیب می‌رساند. اما فاطمه یوسفی به عنوان قوی‌ترین زن ایران می‌گوید هیچ مشکلی متوجه او نشده و در ادامه قصد دارد عنوان قوی‌ترین زن جهان را هم تصاحب کند. این بانوی وزنه‌بردار اهل استان فارس معتقد است ژن زن ایرانی ژن قدرتمندی است. گفت‌وگوی «اعتماد» با قوی‌ترین زن ایران را در ادامه می‌خوانید.

   خانم یوسفی از مسابقاتی که اخیرا برگزار شد، بگویید .

خدا را شکر سطح آمادگی بدنم بالا بود. ولی متاسفانه سطح کیفی میزبانی مسابقات خیلی پایین بود و اینکه شرایط خیلی بدی بود آنجا. من رکورد اصلی خودم را نتوانستم بزنم ولی خب با اختلاف خیلی زیادی اول شدم.

   یعنی میزبانی اهواز بد بود؟

بله، هم از لحاظ امکانات و هم از لحاظ تغذیه شرایط خوبی نداشت.

   با مسوولان فدراسیون این مساله را مطرح کردید؟

با مسوولان هیات وزنه‌برداری استان صحبت کردم. ولی گفتند به هر حال میزبانی این شکلی است. بعد از سه، چهار سال مسابقات برگزار شد و بالاخره کم و کاستی‌هایی وجود دارد.

   کیفیت فنی مسابقات چطور بود؟

رقابت‌ها بعد از سه سال که مسابقه‌ای برگزار نشده بود به انجام رسید و به این نسبت توقف، شرایط خیلی خوبی داشت. من خودم را مقایسه نمی‌کنم با دیگران. ولی در وزن من ۱۶ نفر بودند که رقابت‌شان با یکدیگر رقابت خوبی بود. همه برای این آمده بودند که بتوانند امتیاز جمع کنند و برای مسابقات بعدی بیایند روی سکو. خیلی بچه‌ها در رقابت‌ بودند با هم. 

   از وزنه‌برداری در استان فارس که استان خودتان است، بگویید. از لحاظ امکانات و...

در استان فارس من سالن برای تمرین ندارم. من در محل خصوصی خودم تمرین می‌کنم. بچه‌های دیگر هم بیشتر بچه‌های مرودشت هستند که در استان فعال هستند و در شیراز هم افرادی هستند که آنها هم در محل‌های خصوصی خودشان تمرین می‌کنند. ولی من خودم در مکان خصوصی تمرین می‌کنم و سالنی در اختیار من از طرف هیات نیست. 

   شما از هیات وزنه‌برداری یا سایر مقامات درخواست کردید؟

یکی، دو بار جلسه گرفتم و با آنها صحبت کردم ولی متاسفانه در اختیارم قرار نمی‌دهند. 

   قوی‌ترین زن ایران بودن چه معنایی برای شما دارد؟

قطعا به این فکر می‌کردم. سه، چهار سال پیش ذهنم نسبت به این موضوع درگیر بود و الان نتیجه‌اش را گرفتم. الان هم به این فکر می‌کنم که یک روزی قوی‌ترین زن جهان بشوم و به این مساله قطعا می‌رسم. 

   اینکه می‌گویید می‌خواهید قوی‌ترین زن جهان باشید بسیار جالب است. آیا در مسابقات بین‌المللی که شرکت می‌کنید این حس را دارید که بتوانید رقبا را پشت سر بگذارید؟

آخرین مسابقه‌ بین‌المللی که شرکت کردم تقریبا ۳ ماه پیش بود و مسابقات آسیایی بحرین. در آن مسابقات سطح رقابت‌ها خیلی بالا بود. دیدن قهرمانان از نزدیک برای من خیلی خوشحال‌کننده بود. تجریبات‌شان را از نزدیک می‌دیدم. تمرینات‌شان را از نزدیک می‌دیدم و لذت می‌بردم و در عین حال فهمیدم که صد درصد به سطح آنها خواهم رسید. 

   یعنی این فاصله پر می‌شود؟

بله حتما، شاید آنها در 10 سال به آن رکوردها رسیدند ولی زنان ایرانی چون ژن قوی دارند در کمتر از 10 سال به آن رکوردها خواهند رسید. 

   بخشی از رسیدن به این هدف مربوط به شما و تلاش خودتان است. بخش دیگر مربوط می‌شود به حمایت‌های فدراسیون و وزارت ورزش و... آیا این حمایت مخصوصا حمایت مالی از شما صورت می‌گیرد؟

فدراسیون تا زمانی که در اردو هستم حمایت می‌کنند و بابت این من از آنها ممنونم. ولی در استان که هستم دیگر حمایتی نمی‌شوم. با هزینه شخصی خودم کارهایم را انجام می‌دهم و تمریناتم را دنبال می‌کنم. تا زمانی که با فدراسیون در ارتباط هستم حمایت انجام می‌شود. 

   با آن کمکی که فدراسیون می‌کند امورات شما می‌گذرد؟

حقیقتا نه! گفتم من بخشی از هزینه‌ها را به صورت شخصی پرداخت می‌کنم.

   تا چند سال پیش در سطح جامعه دیدگاه منفی در مورد وزنه‌برداری زنان وجود داشت. اما با آمدن شما و سایر قهرمان‌ها و افتخاراتی که کسب کردید این روند بهتر شد. آیا خود شما این احساس را دارید که دیدگاه‌ها به وزنه‌برداری زنان بهتر شده؟

 بله، شرایط نسبت به قبل خیلی بهتر شده است. دید مردم نسبت به وزنه‌برداری زنان تغییر کرده است. ولی می‌خواهم بگویم وزنه‌برداری واقعا آن‌طور که خیلی از مردم به آن نگاه می‌کنند، نیست. مردم اکثرا فکر می‌کنند وزنه‌برداری یک رشته مردانه و قدرتی است. ولی این‌طور نیست. در وزنه‌برداری تکنیک خیلی مهم است. سرعت خیلی مهم است. این رشته واقعا جذاب و دوست‌داشتنی است. هر کس که وارد این رشته می‌شود قبل از قدرت بدنی باید این رشته را خیلی دوست داشته باشد تا بتواند در آن فعالیت کند. این رشته ظرافت‌های خاص خودش را دارد. 

   برخی چهره‌های سرشناس هم مدعی شدند وزنه‌برداری زنان مشکل پزشکی ایجاد می‌کند!

اصلا این شکلی نیست. الان خود من در سطح حرفه‌ای دارم فعالیت می‌کنم و اصلا چنین چیزی وجود ندارد. وزنه‌برداری همان‌طور که گفتم خیلی رشته جذابی است.

   سال گذشته خانمی در آذربایجان که موفق شده بود تریلی را به دنبال خود بکشد، در مورد ایشان گفته شد قوی‌ترین زن ایران است. خود شما فکر می‌کنید قوی‌ترین زن ایران باید به چه شکل انتخاب شود؟

توی این‌جور مسائل باید رشته‌های ورزشی حرفه‌ای مخصوصا رشته المپیکی را در نظر گرفت. اینکه قوی‌ترین زن ایران چه کسی هست باید از این طریق مشخص شود. فکر نکنم کشیدن کامیون رشته المپیکی باشد. وزنه‌برداری رشته‌ای است که قدرت در آن خیلی مهم است. شما به عنوان ورزشکار این رشته قدرت خود را با یک جسم بی‌جان مقایسه می‌کنی. با آهن سرد مبارزه می‌کنی. این دقیقا خودش را نشان می‌دهد که چه قدرتی پشت آن است. 

   از مسابقات پیش‌رو در سال بعد بگویید.

مسابقات قهرمانی آسیا را داریم در اردیبهشت ماه. بازی‌های آسیایی هم در تابستان است که زمانش مشخص نیست. دیگر توکل به خدا بتوانیم رکوردهای خوبی در آن مسابقات به جا بگذاریم.

   روند گرفتن سهمیه در المپیک ۲۰۲۴ به چه صورت است؟

خیلی تلاش می‌کنم. خیلی سعی خواهم کرد به آن مسابقات برسم. ولی اگر یک درصد نشد به این مسابقات برسم برای المپیک بعدی صد درصد خواهم رسید.

   در مورد مسیر به دست آوردن رنکینگ مورد نظر کار به چه شکلی است؟

مسابقات شروع شده است. از رقابت‌های جهانی کلمبیا استارت خورده است. دیگر من باید در حداقل ۳ مسابقه بین‌المللی شرکت کنم تا امتیازات را جمع کنم. 

   قوی‌ترین زن ایران برای دختران ایرانی چه پیامی دارد؟

حرف من برای آنها این است که تلاش کنند و تلاش کنند! تلاش کنند حتی اگر نشد و زمین خوردند و جا ماندند باز هم تلاش کنند و قطعا به آن هدفی که دارند، می‌رسند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها