کد خبر: 599402
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۷ ۱۲:۳۰:۴۶
| |

مالکان باشگا‌ها از ایده دولت برای تنظیم مقررات فوتبال متنفرند!

درگیری تجارت آزاد با فوتبال دولتی در انگلیس!

انگلیس اولین کشور بزرگی است که فوتبال را به عنوان یک صنعت تحت نظارت دولت در می‌آورد. این لحظه بسیار مهمی است

درگیری تجارت آزاد با فوتبال دولتی در انگلیس!
کد خبر: 599402
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۷ ۱۲:۳۰:۴۶

لیگ برتر، EFL و برخی مالکان باشگاه‌ها به شیوه‌های متفاوتی به اقدامات جدید دولت انگلیس در قبال فوتبال واکنش نشان داده‌اند. پس از انتشار برنامه‌های دولت بریتانیا برای اصلاح نحوه عملکرد این ورزش، فوتبال انگلیس ممکن است شاهد یک بازنگری اساسی باشد؛ گرچه آنها با این اقدام، خشم برخی را در دنیای فوتبال برانگیخته‌اند.

به گزارش روزنامه اعتماد، روز پنجشنبه، دولت برنامه جدید خود را منتشر کرد: یک سند سیاست رسمی که برنامه‌های دولت را برای قوانین جدید نشان می‌دهد. این برنامه‌ها در مورد چگونگی تغییر فوتبال است؛ البته پس از بررسی مستقل توسط هواداران. این طرح‌ها قبل از اجرایی شدن به مجلس ارایه و توسط نمایندگان رای‌گیری می‌شود.

برنامه‌های دولت برای فوتبال چیست؟

از جمله تغییرات اصلی فوتبال عبارتند از: 

-در نظر گرفتن یک تنظیم‌کننده مستقل که با هدف جلوگیری از ورشکستگی باشگاه‌ها راه‌اندازی شده است.

-تهیه آزمونی برای مالکان و مدیران جدید برای باشگاه‌های EFL و لیگ برتر.

-به هواداران اجازه داده می‌شود تا در اداره باشگاه خود سهم بیشتری داشته باشند.

-باشگاه‌های انگلیسی از پیوستن به رقابت‌هایی که یکپارچگی لیگ‌های داخلی را تهدید می‌کند، منع خواهند شد، مانند پیشنهاد سوپر لیگ اروپا.

در حالی که این خبر با استقبال مثبت بسیاری از طرفداران مواجه شده است، دیدگاه‌های مختلفی از سوی مدیران فوتبال مطرح شده، از جمله برخی که نسبت به توصیه‌های این برنامه تردید دارند.

لیگ برتر درباره برنامه جدید چه گفته است؟

ریچارد مسترز، مدیر اجرایی لیگ برتر، در مصاحبه‌ای با بی‌بی سی اسپورت لحن مرددی داشت. در حالی که به نظر می‌رسید او در نظر گرفتن یک تنظیم‌کننده را به عنوان یک امر اجتناب‌ناپذیر می‌پذیرفت، در عین حال نسبت به اعطای اختیارات بیش از حد به آن هشدار می‌داد. مسترز گفت: «مناطق بازی که از لحاظ تاریخی توسط ذی‌نفعان اداره می‌شوند، قرار است توسط یک تنظیم‌کننده دولتی جدید اداره شوند. ما اولین کشور بزرگی هستیم که فوتبال را به عنوان یک صنعت تحت نظارت دولت در می‌آوریم. من فکر می‌کنم این لحظه بسیار مهمی است. نیت دولت به وضوح محافظت از چیزی است که در مورد فوتبال انگلیس خوب است و آنها به صراحت اعلام می‌کنند که می‌خواهند از موفقیت‌های لیگ برتر و هرم گسترده منافع حمایت کنند و ما از این بابت آرامش داریم.» 

او افزود: «اما بدیهی است که مقررات با خود چالش‌هایی را به همراه دارد. این باید یک ابزار نظارتی بسیار دقیق باشد و نه یک پتک، در غیر این صورت ممکن است نه تنها فوتبال را به سمت جلو نبرد که حتی می‌تواند به عقب برگرداند.» 

وی ادامه داد: «شما پتانسیل این را دارید تا از طریق تشویق مالکان فوتبال به ریسک‌پذیری مالی و البته ریسک‌های سنجیده‌شده به بهبود تیم‌های‌شان به عنوان یک لیگ واقعی رقابتی کمک کنید. ما نمی‌خواهیم این موضوع از بین رود تا جایی که بر کیفیت مسابقات‌مان تاثیر بگذارد. در عین حال ما باید تا حد امکان مستقل باقی بمانیم تا از تبدیل شدن فوتبال به فوتبال سیاسی جلوگیری کنیم.»

دیوید سالیوان، مالک وستهام در مورد برنامه جدید دولت چه گفت؟

 دیوید سالیوان، مالک وستهام، در نقل قولی به اسکای اسپورت، این پیشنهادها را به باد انتقاد گرفت و گفت که فوتبال باید در دستان «تجارت آزاد باشد، نه دخالت دولت». او گفت: «تنظیم‌کننده فوتبال ایده وحشتناکی است. دولت در اداره همه‌چیز وحشتناک است. به آشفتگی این کشور نگاه کنید. ما بالاترین مالیات را برای بدترین خدمات به بدترین دولتی که در طول عمرم دیده‌ام پرداخت می‌کنیم. تنظیم‌کننده کارکنان زیادی خواهد داشت که فوتبال باید برای آنها هزینه کند. این هدر دادن پول است. شرط می‌بندم که هر سال حجم و هزینه آن افزایش می‌یابد. لیگ برتر بهترین و موفق‌ترین لیگ جهان است. این لیگ بیش از هر لیگ برتر دیگری در جهان به لیگ‌های پایین‌تر، PFA و مردم کمک می‌کند.»سالیوان ادامه داد: «چرا یک دولت نالایق فکر می‌کند که اوضاع را بهبود می‌بخشد؟ در هر حوزه‌ای که این دولت درگیر است، کارکنانی را برای خدمات بدتر اضافه کرده است. دولت یک کار پوپولیستی انجام می‌دهد. آنها فکر می‌کنند بهتر است جوری دیده شوند که انگار از هواداران عادی فوتبال و باشگاه‌های کوچک‌تر حمایت می‌کنند. اما شرط می‌بندم که حتی یک رای اضافی برای آنها نخواهد داشت. من به سرمایه‌گذاری آزاد اعتقاد دارم، نه دخالت دولت.»

EFL در مورد برنامه‌ها چه فکر می‌کند؟

ریک پری، رییس EFL به بی‌بی‌سی گفت که آنها از تغییرات پیشنهادی استقبال کردند. پری گفت: «این مطابق با انتظارات ماست. مطمئنا در راستای حمایت از هواداران است و به همین دلیل ما از آن استقبال کردیم. بنابراین ما خوشحالیم. هدف ما این است که باشگاه‌ها را پایدار کنیم. ما این را فرصتی بزرگ برای تضمین سلامت مالی هرم خود می‌دانیم.»او افزود: «از بسیاری جهات، بازی فوتبال از لحاظ سلامت در وضعیت بدی است. مشکل از دیدگاه ما این است که شکاف بسیار بزرگی بین بالا و پایین وجود دارد. سال اول لیگ برتر، 1993، شکاف گردش مالی بین لیگ برتر و EFL 11 میلیون پوند بود، اکنون 3 میلیارد پوند است. این نابرابری است، همیشه در حال گسترش است و هدف و ماموریت ما، این است که باشگاه‌ها را پایدار و آینده‌دار کنیم. این به معنای وابستگی کامل آنها به منابع مالی مالک نیست، بلکه از طریق قوانین بهتر به معنای توزیع مجدد درآمد است. بنابراین ما کاملا موافق تغییرات هستیم.» 

منبع:فورفورتو

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها