کارشناس فوتبال در ‌گفت‌وگو با «اعتماد»:

ده سال پیش هشدار دادم اما کسی توجه نکرد! فقط به ۵ نفر از مربیان لیگ می‌شود گفت مربی!

10 سال پیش هشدار دادم اما کسی به حرف من گوش نداد. الان مربیان به این باور رسیده‌اند اگر ساکت باشند سرشان کلاه می‌رود.

ده سال پیش هشدار دادم اما کسی توجه نکرد! فقط به ۵ نفر از مربیان لیگ می‌شود گفت مربی!
کد خبر: 595860
|
۱۴۰۱/۱۱/۱۸ ۱۳:۱۲:۴۱

لیگ برتر فوتبال ایران درحالی به هفته نوزدهم خود رسیده است که در هجده هفته اخیر روند فنی تیم‌ها به گونه‌ای بوده که شاهد تعداد گل‌های کمی بوده‌ایم. بررسی‌ها نشان می‌دهد تا اینجای لیگ، میانگین گل زده در هر بازی 8/1 بوده که این آمار در مقایسه با سایر لیگ‌های معتبر فاصله زیادی دارد. البته در این  میان برخی هم نظیر مجید جلالی معتقد هستند که لیگ ایران در فصل بیست‌ودوم کیفیت فنی بالایی ندارد. مجید جلالی در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره این موضوع اظهار کرد: همیشه سعی می‌کنم همه بازی‌ها را ببینم و اگر فرصت نباشد یک بازی را ببینم، بعدا فیلم آن بازی را حتما خواهم دید. به نظرم لیگ امسال از نظر کیفی شرایط خوبی ندارد و بازی‌ها جذاب و تماشایی نیست. البته یکی، دو هفته است که برخی دیدارها بهتر از شرایط لیگ ما هستند اما این موضوع به کل لیگ برنمی‌گردد. به‌طور کلی لیگ امسال کیفیت خوبی نداشته است. 

به گزارش روزنامه اعتماد، او درباره دلایل کیفیت پایین لیگ برتر فوتبال ایران گفت: دلایل آن به موضوعات متعددی برمی‌گردد. از موضوعات اجتماعی تا موضوعات مدیریتی و فنی و همین‌طور مربیگری و تغییر نسل مربیان در این کیفیت پایین نقش داشته است. از طرف دیگر به بازیکنان مسن گرایش وجود دارد و کمتر به بازیکنان جوان فرصت داده می‌شود. از طرف دیگر علوم تمرینی لازم و نداشتن ثبات در کار مربیان و نبود آینده‌نگری در کیفیت پایین لیگ نقش دارند.

جلالی در ادامه با بیان اینکه نبود آموزش درست برای مربیان جوان در کیفیت پایین بازی‌ها تاثیرگذار خواهد بود، گفت: این موضوع بسیار مهم است که کمتر به آن توجه می‌شود. همین الان که موضوع انتخاب مربی برای تیم ملی مطرح است، می‌گویند چون پول مربیان خارجی را نمی‌توانیم پرداخت کنیم بنابراین باید به سوی مربی ایرانی برویم. یعنی مربیان ایرانی را باور نداریم و به خاطر اجبار مالی به سمت آنها می‌رویم. حتما نظر مسوولان این است که ما مربی نداریم. من نمی‌خواهم روی این موضوع با مسوولان بحث کنم اما باید بررسی کنیم، ببینیم که چرا مربی پرورش نداده‌ایم. با پارامترهای خودم به 5 مربی لیگ می‌توانم «مربی» بگویم. باید این موضوع بررسی شود که چرا به اینجا رسیده‌ایم. باید سازماندهی خوبی برای مربیان لیگ داشته باشیم و آنها را از نظر فنی بررسی کنیم. الان کیفیت پایین بازی‌ها به آموزش مربیان ارتباط دارد. حتی یک بازی که تمام می‌شود هیچ ملاک ارزشیابی روی کیفیت بازی‌ها نداریم. باید پارامتر‌هایی داشته باشیم تا عملکرد فنی مربیان و بازی‌ها بررسی شود و پایان فصل یا هر ماه بهترین تیم‌ها از نظر کیفیت معرفی شوند. الان تنها ملاک ارزشیابی نتیجه آخر بازی است و نتیجه آن‌هم این می‌شود که کمترین گل زده را داریم. وقتی ملاک ارزشیابی نتیجه باشد هر تیمی دوست دارد که گل نخورد. باید از نظر فنی پارامترهایی تعریف شود و تیم‌ها به این ترتیب بررسی شوند.

وی ادامه داد: مربیان، باشگاه‌ها و مدیران همه به این باور رسیده‌اند که برای کسب نتیجه باید فضاسازی کنید. وقتی ملاک‌های ارزش‌یابی نداریم و تنها ملاک نتیجه آخر بازی است، این موضوع هم پیامدش است. برای انتخاب باید استاندارد تعریف کنید که بر اساس آن بهترین تیم، مربی و بازیکن معرفی شود. وقتی این موضوع وجود داشته باشد برای مربی جوان انگیزه می‌شود که تیمش را طوری به زمین بفرستد که خوب بازی کند. چون آن مربی جوان می‌بیند که تیمش مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد. 

جلالی در ادامه گفت: چند سال قبل گفتم که باوری بین مربیان وجود دارد که باید کنار زمین اعتراض کنند تا تیم‌شان نتیجه بگیرد. آن زمان که این را می‌گفتم اخطار دادم که این موضوع در حال تبدیل شدن به یک باور است اما الان دیگر به یک باور تبدیل شده است. برخی مربیان می‌خواهند به هر نحوی برنده شوند. آن زمان گفتم این موضوع یک خطر است و برایش فکر کنید. روزی نامه‌ای برای فدراسیون نوشتم که تعداد تعویض‌ها به 5 تعویض برسد اما فدراسیون قبول نکرد. از فدراسیون خواسته بودم تعداد بازیکنان روی نیمکت را به 10 نفر افزایش دهید اما باز هم قبول نکردند اما بعدها فیفا این موضوع را اجرایی کرد. وقتی ما می‌گفتیم ارزشی برای حرف ما قائل نبودند اما وقتی فیفا گفت با جان و دل انجام دادند. درباره این موضوع اعتراضات به داوری 10 سال پیش هشدار دادم اما کسی به حرف من گوش نداد. الان مربیان به این باور رسیده‌اند اگر ساکت باشند سرشان کلاه می‌رود. الان دیگر این باور حتی بین هواداران هم وجود دارد. جلالی در ادامه با بیان اینکه نبود آموزش برای مربیان باعث شده آنها در تربیت بازیکنان ناکام باشند گفت: این یک اصل است. 12 سال قبل در یک سمینار بودیم که در آنجا گفتند اگر می‌خواهید فوتبال‌تان تغییر کند، قبلش باید مربیان تغییر کنند. یعنی اول مربی بسازید و بعد به دنبال ساخت بازیکن باشید. تنها کسی که بازیکنان را تغییر بدهد مربیان هستند. بنابراین برای ساخت بازیکن اول باید مربی بسازید و روی به‌روز کردن آنها سرمایه‌گذاری کنید. ما در این زمینه خسارت زیادی می‌دهیم و هیچ توجه‌ای نمی‌کنیم. الان بیشترین پول را برای مربی خارجی هزینه می‌کنیم اما روی تغییر مربیان خودمان یک ریال سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم. این مشکل بزرگی است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها