گفت‌وگوی اختصاصی سرمربی نونهالان پرسپولیس با اعتمادآنلاین:

ناهنجاری‌ها در فوتبال پایه بوده و هست منتها رسانه‌ای نمی‌شود!/ شرط‌بندی می‌کنند و با 2، 3 میلیون داور را می‌خرند!

مربی نونهالان پرسپولیس در مورد اتفاقی که در مشهد رخ داده می‌گوید: در فوتبال پایه خیلی از این مسائل بوده و هست! حالا اتفاق رخ داده در مشهد رسانه ای شد ، خیلی جا ها به دلیل حفظ آبرو بازگو نمی شود ‌.

ناهنجاری‌ها در فوتبال پایه بوده و هست منتها رسانه‌ای نمی‌شود!/ شرط‌بندی می‌کنند و با 2، 3 میلیون داور را می‌خرند!
کد خبر: 593096
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ۱۷:۳۰:۵۵

روزبه دلاور- انتشار خبر تعرض به 15 نوجوان در یکی از تیم‌های پایه مشهد موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشته است.

به گزارش اعتمادآنلاین، همچنین بحث‌هایی در مورد ناهنجاری‌های موجود در فوتبال پایه به وجود آورده است. برای بررسی این موضوع و همچنین ناهنجاری‌های گسترده در فوتبال پایه با «حسن خان‌محمدی» سرمربی نونهالان پرسپولیس و بازیکن سابق این باشگاه تماس گرفتیم که در ادامه ماحصل این گپ و گفت را می‌خوانید.

چند سال است که در فوتبال پایه مشغول به کار هستید؟

۵ سال فقط در فوتبال پایه مشغول هستم و قبلا هم حدود ۵ سال در بزرگسالان فعالیت می‌کردم. در حال حاضر هم سرمربی نونهالان پرسپولیس هستم.

سریع برویم به موضوع اصلی ، نظر شما درباره اتفاقی که در فوتبال مشهد رخ‌داده چیست؟

باید ریشه‌ای به این موضوع نگاه کرد. نباید اجازه داد این مسائل که به دور از شان انسانیت است رخ دهد‌. متاسفانه فیلتری برای مربیگری در ایران نیست یعنی هرکسی بخواهد مربی شود می‌تواند فعالیت کند! بازهم می‌گویم متاسفانه هم هیات فوتبال استان‌ها و هم فدراسیون فوتبال باید دست به دست هم بدهند تا چنین ناهنجاری‌هایی رخ ندهد‌ و باعث‌شوک به جامعه ورزش نشود. به نظر من تصمیمات کلانی که گرفته می شود باید درست‌تر باشد.

فیلتر گذاشتن برای مربی یعنی چه؟

وقتی کلاس مربیگری برگزار می‌کنند، بحث شخصیت‌شناسی هم هست. باید یکسری مسائل در فرد را کنکاش کنند، اجازه ندهند هر فردی مربی شود. البته می‌دانید اینجور افراد چطور به فوتبال می‌آیند؟ به خاطر رابطه هست. اگر رابطه نداشتند که این اشخاص در فوتبال نبودند. حالا باید پیگیر شد تا چنین مسائلی مجدد پیش نیاید.

 

259.V

از نظر شما فقط کسانی که در پرونده به صورت مستقیم دخیل هستد مقصر به حساب می‌آیند؟

دیگران هم مسئول هستند ، مسئولان باید بیایند جوابگو باشند. به عنوان مثال در آموزش و پرورش هر کسی را نباید معلم بگذارند. معلم یا مربی یعنی چکیده‌ای از انسانیت، شخصیت مربی یا معلم باید از علمش هم بیشتر باشد.

فکر می کنید برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی باید چه برخوردی با مقصر یا مقصرین شود؟

اشد مجازات را در نظر بگیرید تا کسی جرات تکرار چنین کاری را نداشته باشد. ورزش یعنی روح پهلوانی، متاسفانه طفل معصومانی که وارد فوتبال شدند این فاجعه برایشان رخ داد‌، باید با شدت برخورد شود.

مدتی که در فوتبال پایه هستید از این ناهنجاری ها دیدید یا شنیدید؟

همه جا بد و خوب هست‌ و نمی‌توانیم‌ کتمان کنیم و بگوییم این اتفاقات تا حالا رخ‌ نداده یا دیگر رخ نمی‌دهد اما باید طوری رفتار شود که جرات نکنند این مسئله را تکرار کنند. در فوتبال پایه خیلی از این مسائل بوده و هست! حالا اتفاق رخ داده در مشهد رسانه‌ای شد، خیلی جاها به دلیل حفظ آبرو بازگو نمی‌شود ‌.

چه ناهنجاری دیگری در فوتبال پایه دیدید؟

ناهنجاری زیاد است! مثلا از والدین پول می گیرند. حقوق مربیان و مدیران در فوتبال پایه کم است و همین باعث فساد می‌شود.

یادمان هست شما چند سال پیش درگیر یک‌ اتفاق ‌تلخ در فوتبال پایه شدید و شما و دیگر اعضای تیم را با چوب به بیرون از زمین منتقل کردند! آن پرونده به کجا رسید؟ آیا مقصر آن اتفاق محاکمه شد؟

نه! این افراد با هیات‌های فوتبال ارتباط دارند‌. به خاطر همین اینها همیشه در فوتبال خواهند بود! اشکالات در فوتبال ما زیاد است. موضوع مشهد فقط نیست، در فوتبال پایه، داورها را می‌خرند یا شرط‌بندی می‌کنند و خیلی از مسائل دیگر می‌شود جلوی این فسادها را گرفت، باید یک ارگان دیگر که ربطی به فوتبال ندارند بیایند این افراد را کنترل کنند. البته باید حقوق افرادی که می‌آیند تا نظارت کنند را ارگان دیگری تامین کند و به قدر کافی حقوق بگیرند تا آنها را هم‌ نتوانند بخرند!

شما از خریدن داورها گفتید آیا با شما هم تماس گرفتند و‌ پیشنهاد خریدن داور بازی را دادند؟

به من که جرات ندارند بگویند اما می روند به فردی که به من وصل است پیشنهاد می دهند. خیلی راحت با ۲ تا ۳ میلیون داور را می‌خرند و وقتی گزارش می‌دهیم می‌گویند مدرک بیار! من از کجا مدرک بیاورم؟ بازیکن ۱۷ ساله را می آورند برای‌نوجوانان بازی کند‌ همین الان هم هست ، مدرک هم هست اما زور هیات فوتبال نمی رسد تا برخورد کند!

در فوتبال پایه های تهران همیشه از فساد و ناهنجاری بوده که از شما مدرک خواستند. درباره حضور چندین باره شیرازی در هیات فوتبال تهران نظری ندارید؟

ایشان زحمتش را می‌کشد اما فوتبال ما بلبشو است! شیرازی خیلی ادعایش می شود اما یکسری از کارها نباید اجرا شود. هیات فوتبال ها و یا مثلا تیمی در لیگ سه رای دارد مطمئن باشید تخلفی باشد برخورد آنچنانی صورت نمی گیرد چون دفعه ای بعد به آقای شیرازی رای نمی دهند! بنابرین آقای شیرازی باید برای خودش آدم جمع کند!  در فدراسیون هم همین است. من در شبکه جام جم درباره تخلف عزیزی خادم گفتم زمانی که هنوز انتخاب نشده بود برنامه را قطع کردند! گفتم ایشان لابی کرده به من گفتند مگر لابی ایراد دارد؟ بله .لابی غیراخلاقی ایراد دارد. چطور رای جمع کردند؟ بعدش که دیدید چه اتفاقی برای عزیزی خادم رخ داد؟

اخیرا نسبت به یکی از بازیکنان پایه  استقلال هم صحبتهایی بود. در این باره صحبتی دارید؟

خودم آن بازیکن را می شناسم. ۱۷ سال سن دارد  ۲ سال از بقیه بزرگتر است!. جلوی همه تیم‌ها بازی کرده به جز جلوی تیم‌ ما. باید این بازیکن محروم شود و از استقلال هم ۱۵ امتیاز کسر شود. اما اگر جلوی ما بازی می‌کرد و‌ ما اعتراض می‌کردیم‌ مطمئن باشید به شکایت پرسپولیس رسیدگی می‌کردند اما به شکایت تیم ته جدولی یا بی‌نام و نشان  رسیدگی نمی‌شود. هیات فوتبال زورشان به استقلال  نمی‌رسد!.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها