کد خبر: 586424
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۷ ۱۸:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از احتمال بازگشت لیلا صوفی‌زاده به فدراسیون فوتبال:

بازگشت مدیری که فوتبال زنان را از رنکینگ خارج کرد

طبق اطلاعات رسیده به خبرنگار «اعتمادآنلاین» از منابع آگاه داخل فدراسیون فوتبال، احتمال بازگشت لیلا صوفی‌زاده به عنوان نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال قوت گرفته است.

بازگشت مدیری که فوتبال زنان را از رنکینگ خارج کرد
کد خبر: 586424
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۷ ۱۸:۰۰:۰۰

فاطمه ابراهیمی- لیلا صوفی‌زاده، نایب‌رئیس زنان در دوران قبلی ریاست مهدی تاج در فدراسیون فوتبال ایران، بار دیگر به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای نایب‌رئیسی زنان نامش مطرح شده است، اما چرا کمتر کسی از جامعه فوتبال زنان ایران از بازگشت صوفی‌زاده استقبال می‌کند؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

به گزارش اعتمادآنلاین، بعد از مشکلات عدیده نایب‌رئیسی زنان توسط شهره موسوی و گذشت بیش از هشت ماه از بازداشت او به دلایل کاملاً غیرفوتبالی، سرانجام روز گذشته مهدی تاج توانسته وفق قوانین فیفا، مجوز لغو عضویت شهره موسوی در هیات‌رئیسه را بگیرد تا ماموریت موسوی که در ماه‌های گذشته از فضای فوتبالی کاملاً فاصله گرفته بود، در نقش نایب‌رئیس زنان فدراسیون فوتبال به پایان برسد.

بر این اساس و با توجه به اینکه در فروردین ماه سال آتی مسابقات مقدماتی المپیک پاریس پیش روی تیم ملی فوتبال زنان خواهد بود و همچنین با توجه به پیش رو بودن مسابقات جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا، مهدی تاج باید فوراً نایب‌رئیس جدید زنان را مشخص کند، اتفاقی که پیش از این به دلایلی همچون برکناری اسکوچیچ و بازگشت کی‌روش، برگزاری جام جهانی و... در اولویت‌های فدراسیون فوتبال قرار نمی‌گرفت و به همین دلیل زیان‌های زیادی را نیز به فوتبال زنان وارد کرد.

اما در حالی که جامعه فوتبال و فوتسال زنان تصور می‌کردند افرادی نظیر فریده شجاعی یا گلاره ناظمی گزینه‌های اصلی تاج برای مستقر شدن در ساختمان سئول باشند، در اقدامی عجیب و دور از انتظار و بر اساس اعلام منابع آگاه به خبرنگار اعتمادآنلاین  احتمال بازگشت لیلا صوفی‌زاده به عنوان نایب‌رئیس زنان فدراسیون فوتبال قوت گرفته است.

صوفی‌زاده کسی است که در دوران او تیم ملی فوتبال زنان ایران از رنکینگ فیفا خارج شد. این اتفاق زمانی رخ داد که تیم ملی زنان ایران برای بیش از ۲ سال هیچ اردو و مسابقه‌ای برگزار نمی‌کرد و با توجه به تعطیلی اردوهای تیم ملی فوتسال به بهانه پاندمی کرونا، مشخص نبود صوفی زاده در دوران ریاستش بابت چه اقدامات موثری در حوزه زنان حقوق دریافت می‌کند!

از دیگر اقدامات ویژه صوفی‌زاده می‌توان به قطع همکاری با بهترین مربیان فوتبال و فوتسال زنان نام برد. در دوران نایب‌رئیسی او، کتایون خسرویار سرمربی ایرانی-آمریکایی تیم ملی زیر ۱۹ سال ایران به آمریکا بازگشت و شهرزاد مظفر، مربی با دانش فوتسال که در آخرین دوره حضورش در ایران موفق به کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۱۸ شده بود، پس از عدم اقدام صوفی‌زاده برای تمدید قرارداد با او، توسط فدراسیون کویت به خدمت گرفته شد. مظفر اتفاقاً در هفته‌های اخیر پس از گذراندن دوره چهارساله مربیگری در کویت، بار دیگر قرارداد خود را با فدراسیون این کشور تمدید کرد تا در حالی که تیم ملی زنان ایران ماه‌هاست مربی ندارد، تیم ملی کویت تحت هدایت شهرزاد مظفر آماده مسابقات جام ملت‌های آسیا شود.

لیلا صوفی‌زاده حتی در پرداخت پاداش ۲۲ میلیونی اعضای تیم ملی فوتسال زنان که در سال ۲۰۱۸ تحت هدایت شهرزاد مظفر قهرمان آسیا شدند نیز عملکرد خوبی نداشت و علی‌رغم وعده‌های فراوان، در پرداخت مبلغ پاداش ناچیز تیم ملی فوتسال زنان ناکام بود. صوفی‌زاده در حالی بعد از دو سال موفق به وصول این پاداش نشد که عملکردش در آن دوران با انتقاد مکرر ستاره‌های فوتسال ایران همراه شد. او در واکنش به اعتراض زنان فوتسالیست به آنها گفته بود تا قبل از ما شما حتی تصور نمی‌کردید در آسیا پنجم یا ششم بشوید و با قهرمانی که حاصل برنامه‌ریزی ما بود دارای شأن اجتماعی شدید، در حالی که زنان ایرانی در سال ۲۰۱۵ نیز قهرمان آسیا شده بودند.

او در دوران درخشان خود در فدراسیون فوتبال اساساً به پاسخگویی به رسانه‌ها اعتقاد نداشت و در یک اظهارنظر جنجالی، منتقدین خودش را سنگ‌ریزه‌هایی در مسیر رسیدن به قله موفقیت دانست. هرچند تمام دستاورد صوفی‌زاده در از دست دادن مربیان مطرح خلاصه نمی‌شد و به عنوان مثال در دوران عقد قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس، صوفی‌زاده یکی از کسانی بود که به عنوان یکی از اعضای هیات‌رئیسه، آن قرارداد ننگین را امضا کرده بود.

در دوران نایب‌رئیسی صوفی‌زاده در فدراسیون فوتبال، ۳۰ داور فعال لیگ برتری طی یک نامه به کمیته داوران اعتراض خود را مبنی بر عدم دریافت حقوق معوقه بیان کردند که در یک اقدام عجیب، تمام ۳۰ داور زن از قضاوت در مسابقات محروم شدند. پس از آن بود که داوران درجه ۲ و ۳ که پیش از آن سابقه قضاوت در مسابقات لیگ برتری را نداشتند، جایگزین داوران باتجربه شدند، اتفاقی که با توجه به اشتباهات پُرتکرار آنها سبب اعتراض مکرر مربیان و بازیکنان شد و صوفی‌زاده نیز در دفاع از داوران زن فوتبال ایران هیچ اقدامی انجام نداد.

حالا در حالی که گفته می‌شد فریده شجاعی، همسر منصور پورحیدری اسطوره فقید باشگاه استقلال، با کوله‌باری از تجربه ورزشی یکی از گزینه‌های نایب‌رئیسی زنان است و از سوی دیگر گلاره ناظمی، پرافتخارترین داور زن تاریخ فوتبال و فوتسال ایران- که در حال حاضر وظیفه مدیریت لیگ برتر فوتبال زنان را نیز بر عهده دارد- یکی از گزینه‌های اصلی برای جانشینی موسوی برای سمت نایب‌رئیسی زنان خواهد بود، منابع آگاه به خبرنگار اعتمادآنلاین از احتمال بازگشت لیلا صوفی‌زاده خبر دادند، آن هم در حالی که مشخص نیست مطرح شدن نام لیلا صوفی‌زاده در این برهه از زمان و با توجه به کارنامه مشخص او چه دلایلی دارد!

مهدی تاج از زمان بازگشت به فدراسیون فوتبال نشان داده در حال بازگرداندن تمام دوستان سابق خود است. او چند روز پیش هدایت‌الله ممبینی را که زمانی در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال تحت هدایتش حضور داشت و در سمت رئیس کمیته بازاریابی فعالیت می‌کرد به عنوان دبیر فدراسیون منصوب کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها