رونمایی از چهره ویژه جام جهانی قطر؛ این زن فاتح تمام رکوردهاست

بعد از گذشت چهار روز از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، بالاخره در جریان مسابقه لهستان و مکزیک از چهره ویژه این جام رونمایی شد؛ استفانی فراپارت به عنوان اولین داور زن در جام جهانی مردان قضاوت کرد.

رونمایی از چهره ویژه جام جهانی قطر؛ این زن فاتح تمام رکوردهاست
کد خبر: 583980
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۳ ۰۷:۵۰:۰۰

فاطمه ابراهیمی- بعد از گذشت چهار روز از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، بالاخره در جریان مسابقه لهستان و مکزیک از چهره ویژه این جام رونمایی شد؛ استفانی فراپارت به عنوان اولین داور زن در جام جهانی مردان قضاوت کرد.

به گزارش اعتماد، وقتی می‌خواهیم از یک داور زن صحبت کنیم بدون شک هیچ‌کس به اندازه‌ استفانی فراپارت الهام‌بخش نخواهد بود. فراپارت تمام رویاهایی را که روزی تحقق‌شان برای داوران زن غیرممکن به نظر می‌رسیده تبدیل به یک هدف دست‌یافتنی کرده، هدفی که نیازمند تلاش، ممارست و تخصص است تا از ایران تا فرانسه، از قاره‌ی کهن تا قلب اروپا، تمام رکورد‌ها را از آن خود کنی؛ تا در روز خلق شگفتی عربستان در مقابل آرژانتین و نگاه غرورآمیز سالم الدوساری به مسی، مطبوعات ورزشی جهان از تو به عنوان چهره‌ ویژه‌ روز چهارم مسابقات جام جهانی مردان، آن هم در یک کشور مسلمان، نام ببرند.

استفانی فراپارت داور ۳۸ساله فرانسوی قضاوت در مسابقات فوتبال مردان را از دسته سه فرانسه در سال ۲۰۱۱ آغاز کرد، پشتکار فراپارت سبب شد به مرور زمان شاهد قضاوت او در لوشامپیونه باشیم و سرانجام در سال ۲۰۱۹ او به عنوان داور وسط دیدار فینال جام جهانی زنان بین دو تیم آمریکا و هلند را قضاوت کرد تا بیش از پیش توجه رسانه‌های ورزشی سراسر جهان را جلب کند.

در سال‌هایی که یوفا در ارزش نهادن بر داوران زن پیش‌قدم شده بود، فراپارت شانس قضاوت در مسابقه لیگ اروپا‌ی مردان بین دو تیم لستر و زوریا را پیدا کرد و در ادامه‌ این مسیر درخشان، خبر قضاوت یک داور زن برای اولین بار در مسابقه سوپرکاپ بین دو تیم لیورپول و چلسی مثل یک بمب نه تنها در ایران بلکه در جهان صدا کرد. فراپارت دست‌بردار نبود و در ادامه رکوردزنی‌هایش قرار بود قاضی این دیدار حساس و پُرمخاطب باشد.

در ایران اما به واسطه‌ سابقه‌ لغو پخش مستقیم مسابقاتی که داوران آن زن بودند، قضاوت فراپارت در این دیدار حساس، خبر چندان خوشایندی برای مخاطبان رسانه‌ی ملی نبود، اما حضور استفانی فراپارت تابو سانسور مسابقات فوتبال با قضاوت داوران زن را نیز شکست تا در یک اقدام عجیب و هوشمندانه این مسابقه حساس از شبکه ورزش سیما پخش شود.

اما این پایان کار نبود و فراپارت تا فتح تمام ناممکن‌های داوری زنان پا پس نمی‌کشید و سرانجام از نام او به عنوان یکی از داوران دعوت‌شده به مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ مردان رونمایی شد، البته استفانی فراپارت در این راه تنها نبود و به جز او سالیما موکانسانگا از رواندا و یوشیمی یاماشیتا از ژاپن نیز جزو داوران دعوت‌شده از سوی فیفا برای قضاوت در مسابقات جام جهانی مردان انتخاب شدند تا راه قضاوت زنان در مسابقات جام جهانی مردان، در کشور مسلمان قطر باز شود.

سرانجام در روز سوم این مسابقات در جریان دیدار مکزیک و لهستان از فراپارت به عنوان اولین داور زن که شانس قضاوت در مسابقات جام جهانی مردان را دارد رونمایی شد تا بدین ترتیب او در تمام تورنمنت‌های مهم فوتبال جهان قضاوت کرده باشد و الهام‌بخش داوران جوانی شود که پس از تابوشکنی‌های مداوم فراپارت، این رویاها برای آنها تبدیل به هدف‌های دست‌یافتنی شده است. فراپارت در این بازی به عنوان داور چهارم در لیست داوران مسابقه حضور داشت. او هنگام دعوت به مسابقات گفته بود: «من به قطر می‌روم تا در مسابقات قضاوت کنم.» او که با سوالی در مورد حواشی جام جهانی و مشکلات محیط‌زیستی قطر مواجه شده بود ادامه داد: «من برای مشکلات محیط‌زیستی به قطر نمی‌روم. البته شاید این جام جهانی باعث شود مسائل مربوط به حقوق زنان بهبود پیدا کند.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها