کد خبر: 581490
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ ۰۸:۰۱:۴۱
| |

دست کی‌روش روی دورگه‌ها

کارلوس کی روش بعد از حضورش در ایران اولین کاری که انجام داد این بود که بازیکنان دورگه ایرانی را در سراسر جهان پیدا کند. تصمیمی که خیلی به فوتبال ملی ایران کمک کرد.

دست کی‌روش روی دورگه‌ها
کد خبر: 581490
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ ۰۸:۰۱:۴۱

نرسیدن به جام جهانی ۲۰۱۰ زنگ خطری برای فوتبال ایران بود که باعث شد مدیران فوتبال به سراغ تفکر جدیدی بروند تا بتواند دوباره ایران را به سطح اول آسیا و جام جهانی بازگرداند. این مسیر با حضور کارلوس کی‌روش شروع شد و هشت سال با نظارت او ادامه پیدا کرد که حاصل آن ساختن یکی از نسل‌های برتر فوتبال ایران بود.

به گزارش ایسنا، با این حال، مسیر جدید ایران به راحتی طی نشد و پا به سن گذاشتن نسل فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ باعث شد که کی‌روش به دنبال راه حل بگردد. استفاده از دورگه‌ها، راه‌حلی بود که کی‌روش در آن برهه زمان به سراغش رفت تا شاید با استفاده از آن‌ها بتواند علاوه بر طی مسیر تغییر نسل فوتبال ایران، به جام جهانی ۲۰۱۴ هم صعود کند.

امید نمازی، دستیار کارلوس کی‌روش در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ می‌گوید: "ما لیستی ۳۲ نفره از بازیکنان ایرانی ساکن در اقصی نقاط دنیا را شناسایی کردیم. بازیکنانی که در صدرشان اشکان دژاگه هم بود و در ادامه این لیست رضا قوچان‌نژاد، ویلیام آتشکده، امین و امید نظری، دانیل داوری تا استیون بیت‌آشور و بقیه." حاصل جست‌وجوهای کارلوس کی‌روش دعوت شدن از دانیال داوری، استیون بیت‌آشور، امید نظری، اشکان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد به تیم‌ملی فوتبال بود که به جز امید نظری، باقی آن‌ها در لیست تیم‌ملی در جام جهانی ۲۰۱۴ حضور داشتند.

به همین بهانه در این گزارش به دو رگه‌هایی که کی‌روش را برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ همراهی کردند، می‌پردازیم؛ بازیکنانی که حضورشان در تیم‌ملی، انتقادات شدیدی علیه کارلوس کی‌روش به همراه داشت.

اشکان دژاگه

دژاگه در کنار فریدون زندی، مطرح‌ترین دو رگه‌های فوتبال ایران به حساب می‌آیند. این بازیکن سابقه بازی در تیم‌ملی زیر ۲۱ ساله‌های آلمان را داشت و توانسته بود به عنوان یکی از مهره‌های اصلی ولفسبورگ، به قهرمانی این تیم در بوندسلیگای ۰۹-۲۰۰۸ کمک کند.

دژاگه باتوجه به درخششی که در جناح راست ولفسبورگ داشت، امیدوار بود که بتواند به تیم‌ملی آلمان دعوت شود اما این اتفاق نیفتاد تا این که پیشنهاد بازی در تیم‌ملی فوتبال ایران از سوی افشین قطبی به او ارسال شد و حتی نام دژاگه در لیست ۵۰ نفره جام ملت‌های ۲۰۱۱ ارسال شد. با این حال دژاگه به خاطر این که حضور در جام ملت‌های آسیا او را یک ماه از حضور در ولفسبورگ عقب می‌انداخت، این پیشنهاد را قبول نکرد.

در ادامه با آمدن کارلوس کی‌روش، پیشنهاد بازی برای تیم‌ملی دوباره برای دژاگه ارسال شد و او این بار به این پیشنهاد پاسخ مثبت داد تا به اولین دورگه تیم کی‌روش تبدیل شود. نخستین بازی اشکان دژاگه برای تیم‌ملی فوتبال ایران در ۲۵ سالگی این بازیکن مقابل قطر رقم خورد که ایران با دو گل او مقابل قطر به تساوی ۲ - ۲ رسید.

دژاگه در ادامه حضورش در تیم‌ملی به یکی از مهره‌های اصلی و کاپیتان‌های کی‌روش تبدیل شد و توانست از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ در ۵۹ دیدار برای تیم‌ملی به میدان برود. دژاگه در مجموع این بازی‌ها ۱۱ گل به ثمر رساند و ۹ پاس گل داد.

رضا قوچان‌نژاد

جست‌وجوهای کی‌روش پس از حضور دژاگه در تیم‌ملی ادامه داشت تا منتهی به اضافه شدن رضا قوچان‌نژاد به جمع بازیکنان ایران شد. برخلاف دژاگه، قوچان‌نژاد چهره شناخته‌ ‌شده‌ای برای هواداران فوتبال ایران به حساب نمی‌آمد. قوچان‌نژاد که در سال ۲۰۱۱ عضو تیم سن ترویدن بود، در آستانه ۲۵ سالگی نخستین بازی ملی‌اش را در ۲۰ دقیقه پایانی مقابل لبنان انجام داد که با شکست یک بر صفر تیم‌ملی همراه شد.

قوچان‌نژاد در سه بازی نخست ملی‌اش در چارچوب انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ نتوانست گلی به ثمر برساند. نتایج ایران در این سه بازی (لبنان، کره جنوبی و ازبکستان) به شکلی رقم خورد که تیم‌ملی را تا آستانه ناکامی دیگر در رسیدن به جام جهانی پیش برد اما همچنان کور سوی امیدی به سه بازی پایانی مقابل قطر، لبنان و کره‌جنوبی بود چرا که ایران می‌توانست با سه پیروزی به جام جهانی صعود کند؛ چیزی شبیه به عملیات غیر ممکن.

با این حال شاگردان کی‌روش در انجام عملیات غیرممکن موفق بودند و با درخشش و گل‌زنی قوچان‌نژاد در هر سه بازی، ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ صعود کرد. قوچان‌نژاد در مجموع ۴۳ بازی برای تیم‌ملی انجام داد و ۱۷ گل به ثمر رساند.

امید نظری

امید و امین نظری، دو برادری بودند که کارلوس کی‌روش برای تغییر نسل در تیم‌ملی دست روی آن‌ها گذاشت تا هافبک میانی ایران را تامین کنند. این دو برادر عضو تیم مالموی سوئد بودند. البته کی‌روش بین این دو برادر، بیشتر نظرش روی امین نظری بود که بعدها کیفیت بهتری هم نسبت به امید از خود نشان داد اما از بین این دو برادر، فقط امید پیشنهاد بازی در تیم‌ملی را قبول کرد.

حضور امید نظری ۲۱ ساله در تیم‌ملی فوتبال ایران مدت زمان زیادی طول نکشید و او فقط در پنج بازی برای تیم کی‌روش به میدان رفت. در نهایت امید نظری نتوانست نظر کی‌روش را برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ جلب کند و دیگر به تیم‌ملی دعوت نشد. نظری در حال حاضر عضو تیم سمبیلان در لیگ برتر مالزی است.

دانیل داوری

پس از جنجال مهدی رحمتی در تیم‌ملی و دعوت نشدن او، دروازه ایران به یکی از معضل‌های این تیم تبدیل شد. تیم کارلوس کی‌روش به کمک دروازه‌بان باتجربه‌ای به نام رحمان احمدی توانست به جام جهانی ۲۰۱۴ صعود کند اما ظهور دانیال داوری، دروازه‌بان ایرانی-آلمانی در بوندسلیگا باعث شد که همه منتظر سپرده شدن دروازه تیم‌ملی در جام جهانی به این دروازه‌بان ۲۵ ساله باشند.

با این حال داوری در دیدارهایی که برای تیم‌ملی به میدان رفت، خصوصا دیدار دوستانه با گینه، به قدری متزلزل عمل کرد که کی‌روش به سراغ علیرضا حقیقی برود. حاصل کار داوری در تیم‌ملی، چهار بازی و یک کلین شیت بود و پس از حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ به عنوان دروازه‌بان سوم، دیگر به تیم‌ملی دعوت نشد. دانیال داوری هم‌اکنون عضو اوبرهاوزن در سطح چهارم فوتبال آلمان است.

استیون بیت‌آشور

درخشش بیت‌آشور در ام‌ال‌اس باعث شد که او پس از صعود تیم‌ملی به جام جهانی ۲۰۱۴ توسط کی‌روش دعوت شود. او در مسابقات انتخابی جام ملت‌ها و بازی‌های دوستانه، ۶ دیدار برای تیم‌ملی انجام داد اما نمایش او چنگی به دل نزد. با این حال بیت آشور یکی از بازیکنان ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ بود ولی فرصت به میدان رفتن پیدا نکرد. بیت آشور پس از جام جهانی به تیم‌ملی دعوت نشد. او در حال حاضر عضو تیم کلورادو در لیگ ام‌ال‌اس است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها