رنگرز:

هر قهرمان جهان و المپیکی الزاما نمی تواند مربی یا مدیر خوبی هم باشد/از سوریان قول گرفته بودم که تا المپیک در کنار ما بماند

​سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی تاکید کرد: من از سوریان قول شفاهی گرفته بودم که تا المپیک در کنار ما بماند و یکی از شروط من قبل از قرارداد حضور حمید سوریان در کنار تیم ملی بود.

هر قهرمان جهان و المپیکی الزاما نمی تواند مربی یا مدیر خوبی هم باشد/از سوریان قول گرفته بودم که تا المپیک در کنار ما بماند
کد خبر: 580096
|
۱۴۰۱/۰۸/۰۷ ۱۵:۴۵:۱۲

حسن رنگرز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با تسلیت حادثه تروریستی در شیراز گفت: جامعه کشتی این اتفاق نامبارک را محکوم می کند و امیدواریم روزهای خوب و روشن برای مردم ایران فرا برسد.

به گزارش ایسنا، وی افزود:

*خودمان را در مباحث فنی پاسخگو می‌دانیم و آماده‌ایم هر سه ماه نسبت به برگزاری این نشست ها اقدام کنیم. از اینکه این توفیق را بدست آوردم که در خدمت جامعه کشتی باشم خوشحالم و امیدوارم بتوانیم به موفقیت کشتی فرنگی ایران کمک کنیم. کشتی فرنگی ما همیشه از یک اتفاقی رنج می برده و آن هم در اقلیت بودن و کمیت حداقلی آن است. کمیت و کیفیت کشتی فرنگی درقبال آزاد همیشه آزاردهنده بوده است. جوان های خوب ما در کشتی امیدهای جهان نشان دادند قابلیت سرمایه گذاری دارند. آن چیزی که در حال حاضر می توانم بگویم این است که کار بسیار سختی داریم.

*کمتر از ۲ سال تا المپیک زمان داریم و شرایط برخی اوزان ما سخت و نگران کننده است. برای کسب افتخار در المپیک حداقل ۴ سال و در شرایط استاندارد ۸ سال زمان نیاز است. در هر رشته‌ای هر وقت زمان دادیم نتیجه گرفتیم. آخرین نتایج مسابقات جهانی نشانگر موجودیت کشتی فرنگی ماست. شرایط خاصی پیش رو داریم‌. ابتدا رقابت های قهرمانی جهان که کسب سهمیه المپیک است را پیش رو داریم که با سال گذشته به لحاظ کیفی تفاوت زیادی دارد، پس از آن بازی های آسیایی را در پیش داریم که برای ورزش ما اهمیت زیادی دارد. ۲ هفته بعد رقابتهای امیدهای جهان، بعد رقابتهای داخل سالن در تایلند و سپس جام جهانی تهران را پیش رو داریم. در ۲ ماه ۵ رویداد مهم را در پیش داریم که کار را بیش از پیش سخت می کند.

*حلقه مفقودی کشتی فرنگی ما پشتوانه سازی است. با توجه به اینکه ۵ رویداد نزدیک به هم را در سال آینده داریم باید ۲ تیم در تراز نزدیک به هم تشکیل دهیم تا بتوانیم حضور موثری در مسابقات داشته باشیم که کار بسیار سختی است. اولین اولویت ما این است که در جام جهانی آذربایجان که هفته آینده برگزار می شود بدون حضور مدال آوران و با تغییرات ۸۰ درصدی نسبت به ترکیب تیم ملی در مسابقات جهانی حاضر شویم. باید جوانان ما در رویدادهایی مثل جام جهانی و قهرمانی آسیا حاضر شوند تا بتوانیم پشتوانه سازی کنیم. جهانی سال آینده به مراتب سخت تر از جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود.

*رقابتهای المپیک لندن تمام شد و امروز کشتی فرنگی ما قابل مقایسه با هیچ دوره ای نیست.

*درباره آقای سوریان واقعا شوکه شدیم هر چند او در یک سال و نیم گذشته مکرر استعفا داده بود. آقای دبیر هم استعفا را قبول نکرد. از آقا حمید که اسطوره کشتی ایران است با توجه به تجاربی که دارد از هر لحاظ حضور او برای ما فرصت است و امیدوارم در تصمیم خود تجدید نظر کند. من از او قول شفاهی گرفته بودم که تا المپیک در کنار ما بماند و یکی از شروط من قبل از قرارداد حضور حمید سوریان در کنار تیم ملی بود. امیدوارم او در تصمیم خود تجدید نظر کند.

*درست است در مسابقات جهانی پنجم شدیم اما ظرفیت ما بیش از این هاست و شایستگی ایستادن بر روی سکوی اول تا سوم جهان را داریم. در عین حال که این پتانسیل وجود دارد اما جهانی قبل المپیک را نمی شود با سال های دیگر مقایسه کرد. برای ایستادن بر روی سکوی جهانی، کسب حداقل یک طلا و کسب حداکثر سهمیه المپیک در دستور کار ما است.

*در جهانی بلگراد ۳ مدال آور ما در اوج شایستگی به مدال جهانی رسیدند. برخی ملی پوشان ما نیز علی رغم شایستگی به مدال نرسیدند. در این میان برخی جوانان نیز می‌توانند خلاء ما را در برخی اوزان پر کنند. ۲۰ تورنمنت رنکینگ و غیر رنکینگ تا مسابقات جهانی در پیش داریم. تلاش ما این است از همه ظرفیت موجود استفاده کنیم. باورم این است تیم ایران جزو ۳ تیم خوب دنیاست. برای ما المپیک اولویت اول است، بعد از آن رقابت های جهانی که سهمیه المپیک هم هست، سپس بازی های آسیایی و بعد از آن قهرمانی در جام جهانی تهران است.

*۳ رکن موفقیت خارج از فضای فنی، روانشناس ورزشی، پزشک تغذیه و یکی هم مربی بدنسازی است. تلاش ما این است با همکاری آقای دبیر و فدراسیون از ۳ مهره قابل اطمینان در این ۳ حوزه استفاده کنیم. در بحث بدنسازی آقای بهمن‌میرزایی به عنوان مدرس اتحادیه جهانی کشتی و مدرس دانشگاه به عنوان مربی بدنسازی در حال کار است. پیش از این شکل به این کار بود که یک هفته قبل مسابقات در کنار تیم قرار می گرفت که برخی تکنیک ها را آموزش می داد که برای ما کافی نیست. در المپیک کشتی گیران به لحاظ بدنی نزدیک به هم هستند و آن چیزی که رنگ مدال را در رویدادی مثل المپیک تغییر می دهد حضور روانشناس ورزشی است. با احترام به همه روانشناسان اما در کشور ما خیلی کم روانشناس ورزشی داریم که تجربه ملی داشته باشند. بحث آنالیز هم بخشی از وظیفه کادر فنی است. آنالیزور هم باید مثل پزشک تغذیه و روانشناس در کنار تیم بماند.

*هر قهرمان جهان و المپیکی الزاما نمی تواند مربی یا مدیر خوبی هم باشد. باید بتوانیم در اردوها و اعزام ها هم از حضور مربیان سازنده که یک کشتی گیر را از سنین نونهالی پرورش داده و ارتباط عاطفی خوبی با کشتی گیر دارد، استفاده کنیم. از قهرمانان جهان و المپیک هم خواهش می کنم بیایند در اردوها هم تجارب خود را در اختیار کشتی گیران قرار دهند و هم فنونی که در آنها شگرد دارند را آموزش دهند. ما هم از کنار این عزیزان چه در اعزام ها و چه در اردوها استقبال می کنیم. تیم ملی متعلق به همه است و آن چیزی که در المپیک و جهانی اتفاق می افتد برآیند تلاش همه جامعه کشتی است.

*اگر اراده آنها بازگشت به دوران قهرمانی است طبق چرخه ای که طراحی شده می توانند از قهرمانی کشور وارد چرخه شوند. این قهرمانان میراث دار کشتی ما هستند و می توانند نقد و نظرشان را هم ابراز کنند و ما هم با آغوش باز استقبال می کنیم. درب اردوهای تیم ملی به روی همه قهرمانان ما باز است و حاضریم از تجارب آن ها استفاده کنیم. اگر می خواهند در موضوع فنی ورود کنند، به نظرم این عزیزان باید بخشی را در باشگاه ها کار کنند و بخشی هم از رده های پایه شروع کنند. هر چقدر بتوانند در آن فضا کسب تجربه کنند به سود آن ها خواهد بود، در غیر اینصورت ابتدا وجهه خودشان آسیب می بیند.

*موضوع مهاجرت فقط مختص به کشور ما نیست و شامل ابعاد مختلفی است. علی ارسلان قهرمان خوب و قابل احترامی است اما طبق قوانین اتحادیه جهانی کشتی وقتی برای صربستان کشتی گرفت تغییر تابعیت به سادگی نخواهد بود. بخش دیگر هم این است که شاید او چنین قصدی نداشته باشد.

*چهار روز از آقای بنا، بستگان او و دوستان مشترک اصرار کردم که ایشان به کار خود ادامه دهد. به هر حال شرایط به شکلی پیش رفت که بنده مشغول به فعالیت شوم. کشتی خط قرمز ماست و هر جایی که کشتی به خدمت امثال بنده نیاز دارد باید لبیک بگوییم و با افتخار آن را قبول کنیم، حتی اگر یک روز یا یک هفته باشد. متاسفانه چون نظام ارزیابی عملکرد مربیان متاثر از رنگ مدال است. هیچ مربی در کشور نمی بینید که عاقبت به خیر شده باشد. خود آقای بنا مربی قرن شد اما امسال بعد از جهانی با شرایط متفاوتی روبرو شد.

*شاید یکی از دلایلی که نتایج کشتی نوسان دارد همین موضوع بوده است و یا اینکه اگر نتایج کشتی فرنگی تا حدی طی سال های گذشته دارای ثبات بوده بخاطر حضور با ثبات محمد بنا طی سال های گذشته بوده است.

*این موضوع را باید از خود آقای دبیر سوال کنید. انصافا در همین مدت کوتاه همه گونه حمایت از طرف فدراسیون دیدیم. بنده مدیریت کرده‌ام و می‌دانم ریاست فدراسیون با این حجم از دغدغه های مالی چه کار دشواری است. تامین حقوق پرسنل، اعزام ها و... کار بسیار سختی است، چه برسد که کار زیربنایی هم بکنیم. تصمیم با آقای دبیر خواهد بود و نمی توانم بگویم که چه اتفاقی می افتد.

*وقتی موفقیتی حاصل می شود معلول مجموعه ای از دلایل است. کسب ۳ نشان در بلگراد الزاما به منزله شکست نیست. باید یک کادر فنی همدل هم وزن و با یک درک متقابل باشد که تلاش ما نیز همین بود. از این حیث صمیمت خوبی بین اعضای کادر فنی وجود دارد. با خودم عهد کردم تا زمانی که در کشتی هستم هیچوقت روی سکو نروم. در رقابت های امیدهای جهان هم آقای حسین زاده به نیابت از مربیان سازنده به روی سکو برود. بخش عمده این افتخارات مرهون تلاش های مربیان سازنده در کشور است و ما سعی کردیم از مربیان سازنده در کادر فنی استفاده کنیم. کشتی فرنگی ما بزرگانی دارد و همه باید در چارچوب های مشخص حرکت کنیم. هر اتفاقی در گذشته افتاده دیگر موضوعیتی ندارد. هر کشتی گیری که می خواهد رنگ مدال هایش را ارتقاء دهد باید در چارچوب خودش حرکت کند. در چرخه انتخابی راه رسیدن به تیم ملی برای قهرمانان یا عزیزی که مدال نگرفته و سایرین مشخص شده است. همه در اردوهای تیم ملی با یک چشم دیده می شوند و معتقدم قهرمانان ما باید یک الگو برای نفرات تازه وارد باشند.

*برای آقای بنا آقای سوریان و همه بزرگان احترام ویژه ای قائل هستم. معتقدم آقای بنا هم چرخه انتخابی داشت هر چند مکتوب نبود و در جاهایی ابهام داشت اما به هر حال آن را منظور می کرد. آن چیزی که ما بر روی آن متمرکز هستیم و به عنوان نقشه راه مصوب شد. این است که مسیر انتخاب ملی پوشان مشخص باشد. وضعیت کشتی فرنگی با رشته آزاد کاملا متفاوت است و به همین دلیل کشتی گیران ملی پوش و مدال داران رده امید را از گام دوم وارد چرخه کردیم.

*جوانگرایی و پشتوانه سازی هزینه دارد و ما نمی‌توانیم تیغ را بدست بگیریم و یک جراحی کلی انجام دهیم. حتما انتخابی تیم ملی برگزار می شود و چرخه انتخابی اجرایی خواهد شد. به نظرم اینکه در ابتدای راه این نقشه راه مشخص باشد کار بسیار خوبی است.  قطعا در اجرا به ایراداتی می رسیم اما در گام نخست این حرکت شروع شده و مطمئنا پای قانونمند شدن انتخابی ملی پوشان می ایستیم. حتی اگر در کوتاه مدت به لحاظ کسب نتیجه موفق نباشیم اما در بلند مدت قطعا به نتیجه لازم می رسیم. باید بپذیریم سرمایه های فنی ما که متاسفانه تعدادشان نیز محدود است و فاصله فنی آن ها نیز با نفرات دوم و سوم به این زودی پر نمی شود.

*امثال محمدرضا گرایی نباید در میادین مختلف بدون دلایل فنی مستهلک کنیم. قبول دارم حتی برای رویدادی مثل جام جهانی یا یک تورنمنت توقع نتیجه وجود دارد. ما در رقابت های جام جهانی به هیچ وجه دنبال نتیجه نیستیم و هدفمان میدان دادن به جوانان است. ترکیه و آذربایجان با بهترین نفرات خود در این رویداد حضور دارند و ستارگان جهان نیز با نفرات مدال دار در این رویداد حاضر می شوند. اتحادیه جهانی نیز از واژه گروهی از استعدادها برای تیم ایران استفاده کرده است.

*قطعا مجموعه ما ایراد خواهد داشت و نگاه کارشناسان از بیرون می تواند تاثیر گذار باشد. هیچ منیتی در کادر فنی ما وجود ندارد. نقدها را با جان و دل می‌پذیریم. پاسخگویی جزئی از مسئولیت ماست که بابت آن حقوق می گیریم. شفافیت و قانونمداری جزئی از اولویت های ماست. کار سختی در پیش داریم و خواهشم این است آن جایی که ما برای تصمیماتمان مبنای فنی داریم حمایت شما را داشته باشیم. هر چیزی که خوب شد بدانید متعلق به مربیان سازنده در سراسر کشور و فدراسیون است و هر جایی که عدم نتیجه گیری و نقصی بود متعلق به بنده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها