ناصر ابراهیمی، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال و باشگاه پرسپولیس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

چه کسی پشت مهدی تاج است؟ دولت، مجلس یا...؟/ هوادار چه کاره است که بخواهد نظر بدهد؟

متاسفانه کسی دنبال استعدادها نمی‌رود/ پرسپولیس در پنجره تابستانی خوب کار نکرد/ مشکل مدیریت است، چه در باشگاه پرسپولیس چه در رأس فدراسیون

مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس معتقد است سرخپوشان در نقل‌وانتقالات تابستانی خوب عمل نکردند و این به خاطر ضعف استعدادیابی در فوتبال ایران و مشکلات مدیریتی ریز و درشتی است که وجود دارد.

چه کسی پشت مهدی تاج است؟ دولت، مجلس یا...؟/ هوادار چه کاره است که بخواهد نظر بدهد؟
کد خبر: 565410
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۱۶:۰۰:۰۰

علی ولی‌اللهی- پرسپولیس فصل نقل‌وانتقالات را طوفانی آغاز کرد و چند مهره باکیفیت جذب کرد، اما به‌ناگاه پنجره نقل‌وانتقالاتی تیم بدون بسته شدن توسط نهادهای انضباطی قفل شد. سرخپوشان در جذب مهاجم نوک که بسیار به آن نیاز داشتند موفق عمل نکردند. ناصر ابراهیمی مربی سابق این باشگاه در این رابطه بحث معرفی نشدن استعداد خوب در دو سه سال اخیر را مطرح کرد که باعث شده سرخپوشان نتوانند در لیگ مهاجمی باکیفیت پیدا کنند و ناگزیر سراغ گزینه خارجی رفتند.

ابراهیمی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: «آن‌طور که اطلاع پیدا کردم و آن‌طور که باید و شاید پرسپولیس در پنجره تابستانی خوب کار نکرده. یکی از دلایلش نبود استعداد در فوتبال ایران است. فوتبال ایران در دو سه سال گذشته و مخصوصاً فصل قبل که استقلال بی‌شکست قهرمان شد حتی یک پدیده در سطح بازیکنان ده سال پیش یا بیست سال پیش یا حتی قبل‌تر معرفی نکرد. الان در همین تیم ملی که در مسابقات انتخابی جام جهانی بدون شکست راهی قطر شده- که البته هنر هم نکردیم- اگر لژیونرها را بگذاریم کنار، من که ۱۲ سال سرمربی تیم ملی بودم و تمام بازی‌های لیگ را هم دنبال کردم هیچ چهره شاخصی ندیدم. نه سپاهان بازیکن پدیده‌ای رو کرد، نه پرسپولیس و نه استقلال که قهرمان شد؛ تیم‌های دیگر هم به همین شکل.

او ادامه داد: «متاسفانه استعدادیابی هم از بین رفته است. مربیان نمی‌روند بگردند ببینند مثلاً آقای گل لیگ یک چه کسی است و در لیگ یک کدام بازیکن شاخص است. در زمان قدیم ما خودمان استعدادیاب بودیم. الان خیلی از استعدادیاب‌ها رفته‌اند کنار و دلال‌ها آمده‌اند. به این شکل استعدادها از بین می‌روند. وقتی ۴۰ سال پیش مربی تیم ملی بودم می‌رفتم بازی‌های دسته دوم را هم نگاه می‌کردم. هر جا مسابقه بود می‌رفتم. الان سرمربی‌ها حتی یحیی و دیگران وقت‌شان را تلف نمی‌کنند بروند ببیند در دسته یک و دو چه خبر است. این است که تیم به مشکل گلزنی می‌خورد. مگر ما علی کریمی را از کجا آوردیم؟ امیر قلعه‌نویی را از کجا پیدا کردیم و آوردیم شاهین و بعد آمد به استقلال و بعد ملی‌پوش شد؟ همین مهدی طارمی که در بوشهر پدرش کمک‌مربی من بود و به او گفتم این بچه ۱۶ساله فوتبالیست خوبی می‌شود. فرستادیمش تیم ملی جوانان که البته آنجا خط خورد، ولی بعد تبدیل شد به مهدی طارمی.»

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که این همه مدرسه فوتبال افتتاح شده پس چرا استعدادی کشف نمی‌شود توضیح داد: «استعدادیابی با مدرسه فوتبال خیلی فرق دارد. مدرسه فوتبال هیچ ثمری ندارد جز اینکه برای بچه‌ها سرگرمی بسازد و برای مربیان پول. تاسیس مدرسه فوتبال را منع نمی‌کنم. این باید باشد ولی استعدادیابی هم باید باشد. متاسفانه کسی نمی‌رود دنبال استعدادها.»

مربی اسبق سرخپوشان در ادامه به وضعیت تیم در خط حمله پرداخت و گفت: «پرسپولیس در درجه اول مشکل گلزنی دارد. این تیم مهاجمان خوبش را در سال‌های گذشته از دست داده و کسی جایگزین نشده. طارمی بود که رفت، علیپور هم بعد از او آمد که رفت پرتغال. علیپور با من و افشین توی یزد کار می‌کرد و از همان جا به پرسپولیس رسید و لژیونر شد. پرسپولیس بودجه‌ای هم ندارد که دست‌کم بازیکنی درست و حسابی بگیرند، نه اینکه مثل پارسال از ازبکستان و تاجیکستان بازیکن بیاورند و هیچ تغییری در تیم ایجاد نکنند. تیم باید یک بازیکن معروف و گلزن بیاود و در سطح بالا کار را در بیاورد. کشورهای قطر و امارات چه کار می‌کنند؟ السد چطور ژاوی را می‌آورد؟ ژاوی را آورد و سه سال برای این تیم بازی کرد و در نهایت هم مربی شد و تیم را قهرمان کرد. بنابراین باید دید آیا باشگاه بودجه لازم را دارد که چنین بازیکنی را بیاورد. البته آوردن این بازیکن هم مشکلاتی دارد و ممکن است سایر بازیکنان دلخور شوند که فلانی چرا این‌قدر گرفته و ما کمتر.»

او در پاسخ به این سوال که پس موافق هستید بزرگ‌ترین مشکلی که ممکن است گریبانگیر تیم در فصل جدید شود بحث گلزنی است؟ گفت: تا وقتی تیم مهاجم خوب نگیرد بله. البته پارسال پرسپولیس در دفاع هم ضعیف‌ترین خط دفاعی را داشت که در تاریخ پرسپولیس چنین مدافعان ضعیفی بی‌سابقه بود. هر کس برای خودش یک کاری انجام می‌داد. بک راست می‌رفت و کسی پوشش نمی‌داد. بک چپ می‌رفت و مبتدی بود و تازه سال اولش بود در پرسپولیس بازی می‌کرد و برنمی‌گشت. اگر سیدجلال در چند بازی حضور نداشت شرایط خیلی بدتر هم می‌شد.»

کارشناس فوتبال کشورمان در واکنش به جذب پورعلی‌گنجی برای حل شدن مشکل دفاع تیم گفت: «باید دید از نظر سنی و بدنی چه وضعیتی دارد. باید دید کنارش چه کسی بازی می‌کند. اگر بازیکنان کناری‌اش خوب نباشند که نه! پورعلی‌گنجی هم به درد نمی‌خورد. پرسپولیس شیری را از دست داد و رامین را آورد. باید این دو می‌ماندند تا رقیب هم شوند. حالا اسماعیلی‌فر را آوردند، ان‌شاءالله او بتواند خواسته‌های مربی را پیاده کند. چون اصل یک تیم مهره است. اگر مهره نباشد سیستم و ارنج به جایی نمی‌رسد. تیم به یک طراح هم نیاز دارد که خب، سروش را برگرداندند و امیدوارم او بتواند موفق باشد.»

مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران در رابطه با جذب بیراوند نیز گفت: «بیرانوند دروازه‌بانی بود که در ایران گل کرد و رفت خارج، ولی نتوانست آن طور که باید و شاید کار کند. الان که برگشته انگیزه خوبی دارد تا خودش را نشان بدهد. آن انگیزه نباید تبدیل به غرور شود که من فلانم و گلر یک تیم ملی هستم و اینها. بیرانوند دروازه‌بان خوبی است که می‌تواند تاثیرگذار باشد.»

از ناصر ابراهیمی در رابطه با دستیاران خارجی یحیی که به پرسپولیس آمدند، سوال کردیم که جواب داد: «مربیان ایرانی هم دست کمی از خارجی‌ها ندارند. من نمی‌دانم پرسپولیس چرا حمید مطهری را از دست داد؟ می‌گویند در فضای مجازی فلان شده. اصلاً چیست این مجازی؟ چه اتفاقی افتاده؟ حمید مطهری خیلی کمک خوبی بود، یک تمرین‌دهنده درست و کاربلد. یحیی قبلاً هم دستیاران خوبی داشت. با مجید حسینی کار کرد دو سال و بعد او خودش شد سرمربی. شاید خود مطهری هم دوست داشته سرمربی بشود ولی چیزهای که می‌گویند در مورد اینکه فلان اتفاق افتاده یا در فضای مجازی بحث شده خوب نیست.»

او در واکنش به این نکته که هواداران در فضای مجازی خواهان جدایی مطهری شدند، گفت: «هوادار اصلاً چه کاره است؟ یک واقعیت است. هوادار باید کار خودش را انجام دهد. کارش این است برود روی سکو تشویق کند. اگر قرار باشد هواداران بروند جمع بشوند که ما ناصر ابراهیمی را نمی‌خواهیم یا فلانی را می‌خواهیم که نمی‌شود. هوادار مال سکوست. تعیین یار و بازی کردن و انتخاب مربی در حیطه وظایف باشگاه است. کجای دنیا بوقچی یا هوادار مربی تعیین می‌کند؟ در رئال‌مادرید؟ می‌آیند دخالت می‌کنند که فلان بازیکن بیاید و فلان کمک مربی برود؟ باشگاه هیات‌مدیره و مدیرعامل و گروه فنی دارد. کادر قبلی از نظر فنی و مدیریتی مشکل نداشت. افشین خودش سال‌ها مربی بوده، کریم باقری بازیکن تیم ملی بوده، حمید مطهری و یحیی هم که بودند و می‌توانستند تصمیمات خوبی بگیرند. حالا ان‌شاءالله که مربیان جدید کمک کنند. حتماً باشگاه پول دارد که اینها را می‌آورد. حالا ممکن است دو سه ماه دیگر بگویند پول نداریم و داستان درست شود.»

پیشکسوت فوتبال ایران در پایان با اشاره به ریشه تمام این نابسامانی‌ها گفت: «مشکل مدیریت است چه در باشگاه پرسپولیس چه در رأس فدراسیون. باشگاه در عرض ۴۳ سال بعد از انقلاب بیش از ۲۰ مدیر عوض کرده. بروید بشمارید. کجای دنیا چنین چیزی هست؟ تا مدیری می‌خواهد کار کند عوض می‌شود. الان آقای درویش دارد کار می‌کند، ولی اگر فردا وزیر ورزش عوض شود این هم ممکن است تغییر کند. رئیس فدراسیون همین‌طور. آقای تاج برگشته. ایشان چه تاجی به سر فوتبال ما گذاشت که برگشته؟ پشتش کی هست؟ دولت؟ مجلس؟ من نمی‌دانم! هر کس هست نباید در ورزش دخالت کند. از رأس گرفته تا پایین ژ کسی نباید در ورزش دخالت کند. وزیر ورزش باید مقتدر باشد، وزیر ورزشی که قبل از انتخابش می‌گفت فلان کار را می‌کنم، بهمان کار را می‌کنم و الان انگار نه انگار.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها