تعیین ضوابط ویژه برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها در مشهد، قم و شهرری

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان ضمن تشریح طرح وزارت ورزش مبنی بر تعیین ضوابط ورود قانونمند بانوان و خانواده‌ها به اماکن ورزشی به ویژه ورزشگاه‌ها گفت: این طرح در راستای تسهیل حضور بانوان و خانواده‌ها در اماکن ورزشی است و به هیچ وجه بحث محدودیت و ممنوعیت در هیچ‌ یک از شهرهای کشور در آن مطرح نیست.

تعیین ضوابط ویژه برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها در مشهد، قم و شهرری
کد خبر: 551306
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۱ ۱۳:۰۷:۳۲

سینا کلهر، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان ضمن تشریح طرح وزارت ورزش مبنی بر تعیین ضوابط ورود قانونمند بانوان و خانواده‌ها به اماکن ورزشی به ویژه ورزشگاه‌ها گفت: این طرح در راستای تسهیل حضور بانوان و خانواده‌ها در اماکن ورزشی است و به هیچ وجه بحث محدودیت و ممنوعیت در هیچ‌ یک از شهرهای کشور در آن مطرح نیست.

به گزارش ایسنا، سینا کلهر درباره نشست هم‌اندیشی "نقاط استراتژیک حکمرانی برای اجرای پیوست فرهنگی" که از سوی معاونت فرهنگی شهرداری مشهد برگزار شد و حواشی مختلفی در رابطه با ایجاد محدودیت و ممنوعیت عمومی ورود زنان به ورزشگاه‌های شهرهای مذهبی از جمله مشهد را به دنبال داشت، اظهار کرد:‌ به هیچ وجه مقوله ممنوعیت و محدودیت ورود بانوان به اماکن ورزشی شهرهای مذهبی مطرح نبوده و به طور کلی مقوله‌ای که مدنظر قرار گرفته تعیین ضوابط برای تسهیل ورود بانوان به ورزشگاه‌های کشور از جمله شهرهای مذهبی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در این نشست مسائل مختلفی در مورد فضای فرهنگی اماکن ورزشی مطرح شد، گفت: پیوست فرهنگی صرفا به حوزه فرهنگ محدود نیست و باید در عرصه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و روابط فردی و... نیز ظهور و بروز داشته باشد. پیوست فرهنگی در بازار یعنی رعایت انصاف، پرهیز از کم فروشی و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، در حوزه اجتماعی یعنی رعایت حق الناس، حق همسایگی، حق محیط زیست. همین اتفاق در عرصه ورزش و ورود بانوان به ورزشگاه‌ها یعنی ضوابط قانونمند و ویژه برای بانوان.

تعیین ضوابط ورود قانونمند زنان به اماکن ورزشی از سوی وزارت ورزش

کلهر در مورد ضوابط تعیین شده به منظور ورود قانونمند بانوان به امکان ورزشی کشور، خاطر نشان کرد:‌ ضوابط ورود قانونمند بانوان به اماکن ورزشی و ورزشگاه‌های کشور در کمیسیون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان مدنظر قرار گرفته و آیین‌نامه‌های آن تهیه شده و به زودی مصوب خواهد شد تا این‌گونه شاهد اصلاح محیط فرهنگی ورزشگاه‌ها و سالم‌سازی آن‌ها باشیم و چالش‌های گذشته برطرف شود.

۳ شهر مذهبی کدامند؟

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر اینکه با توجه به حساسیت‌های موجود در شهرهای مذهبی باید شکل، قاعده و ضوابط ورود زنان به ورزشگاه نیز متفاوت باشد تا در نهایت شاهد کاهش حساسیت‌ها و تسهیل ورود زنان به امکان ورزشی باشیم، ‌عنوان کرد: انتخاب سه شهر مذهبی مشهد، قم و شهرری با توجه به بافت اجتماعی آن‌ها مدنظر قرار گرفته است و این انتخاب صرفا بحث وجود اماکن مذهبی مطرح نیست و با توجه به بافت اجتماعی، نظام عرفی و جریان‌های دینی و مذهبی حاکم تصمیم‌گیری شده است؛ در این راستا بین انتخاب شهرهای شیراز و شهرری مسائل مختلفی مطرح شد اما در نهایت شهرری به عنوان شهر سوم انتخاب شد و به صورت کلی در مورد این سه شهر، هویت اجتماعی - فرهنگی مدنظر قرار گرفته است.

کلهر افزود: تعیین ضوابط مربوطه به صورت کلی است اما برخی از این ضوابط با تأکید و حساسیت بیشتری در این سه شهر مذهبی مدنظر قرار خواهد گرفت تا بتوانیم به نحو مطلوب و شایسته شاهد تسهیل ورود زنان به امکان ورزشی و ورزشگاه‌ها باشیم، به طور مثال نصب صندلی‌های بسیار ویژه در حد وی‌آی‌پی و سی‌آی‌پی از جمله این موارد است.

تشریح ضوابط؛ جایگاه مناسب ویژه زنان

وی با بیان اینکه یکی ضوابط تعیین شده، تعیین جایگاه مناسب برای حضور بانوان در امکان ورزشی است، توضیح داد: نوع جایگاه از نظر مختصات ورزشگاه، میزان اشراف به زمین بازی، جنس صندلی از باب رعایت کرامت بانوان و تعبیه صندلی‌هایی در سطح جایگاه‌های وی‌آی‌پی و سی‌آی‌پی در این سه شهر مذهبی مدنظر قرار گرفته است.

ارائه خدمات مطلوب بهداشتی

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه مقوله ارائه خدمات بهداشتی، دیگر مسئله‌ای است که مورد توجه قرار دارد، خاطر نشان کرد:‌ سرویس‌های بهداشتی در برخی ورزشگاه‌های کشور در شأن هیچ‌کس نیست و در این رابطه باید فضای مناسبی به منظور ارائه خدمات بهداشتی مطلوب مدنظر قرار گیرد.

مقوله ورود و خروج

وی با اشاره به اینکه مقوله ورود و خروج دیگر مسئله مورد توجه در بحث تعیین ضوابط ورود قانونمند بانوان به ورزشگاه‌ها است، گفت:‌ در برخی ورزشگاه‌ها اصلا ورودی و خروجی اضطراری وجود ندارد و در گذشته شاهد اتفاقات تلخی بوده‌ایم که حتی منجر به فوت تماشاگران شده است، بنابراین این مسئله از باب پدافند غیرعامل و حفظ امنیت جانی تماشاگران مدنظر قرار دارد و باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که شاهد کوچکترین تنش و آسیب در محیط ورزشگاه‌ها نباشیم.

تسهیل تردد و ایاب و ذهاب

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد:‌ مقوله ایاب و ذهاب دیگر مسئله‌ مهم دیگری است و باید حمل و نقل عمومی برای تسهیل تردد بانوان به ورزشگاه‌ها فراهم شود و ایمن‌سازی در دستور کار قرار گیرد، مسئله دیگری نیز که در این رابطه وجود دارد امکانات پارکینگ است که باید اختصاص داده شود.

حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها

کلهر با اشاره به اینکه یکی از دیگر موارد مورد توجه حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها است، بیان کرد:‌ در مقوله تعیین ضوابط، این مسئله مورد بررسی قرار گرفته که تا چه حد امکان حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها وجود دارد چرا که بسیاری از خانواده‌ها علاقه‌مند هستند در محیط ورزشگاه ها حضور پیدا کنند و باید در این راستا چاره‌اندیشی کنیم و بتوانیم با تعبیه قسمتی مناسب امکان حضور خانوادگی در اماکن ورزشی به ویژه ورزشگاه‌ها را فراهم کرده و شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که خانواده‌های ایرانی بتوانند با حضور در محیط ورزشگاه، چند ساعتی از تماشای فوتبال لذت ببرند؛ این مورد مجزا از تعیین جایگاه برای حضور بانوان است و قرار بر این شده تا قسمتی تعبیه شود که خانواده‌ها نیز امکان حضور در ورزشگاه‌های کشور را داشته باشند.

ارائه خدمات اورژانسی

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از موارد بسیار مهم بحث ارائه خدمات مطلوب اورژانسی به تماشاگران است، گفت:‌ باید در حوزه ارائه خدمات اورژانسی به تماشاگران تدارک لازم دیده شود که در این رابطه هلال احمر و وزارت بهداشت می‌تواند به بهترین شکل ممکن کمک کند.

تامین امنیت افراد

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: مورد بعدی تأمین امنیت افراد حاضر در ورزشگاه است و یگان ویژه در این زمینه باید به بهترین شکل عمل و اگر بنا باشد که شاهد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باشیم باید یگان ویژه با نیروی آموزش دیده شرایط را به خوبی فراهم کند و به صورت کلی شاهد رفتار متناسب یگان ویژه با افراد مختلف اعم از زن و مرد باشیم.

کلهر هم‌چنین با بیان اینکه تعیین ضوابط ورود قانونمند بانوان به ورزشگاه‌ها به منظور کاهش حساسیت‌ها از سوی وزارت ورزش و جوانان در دستورکار قرار گرفته است، گفت: قصد داریم بدون اینکه به هویت فرهنگی و باورهای مذهبی در شهرهای مذهبی آسیبی زده شود شاهد تسهیل حضور بانوان در ورزشگاه باشیم و نگرانی قشر مذهبی در این رابطه را برطرف کنیم. حتی قصد داریم کار را تا جایی پیش ببریم که با سالم‌سازی محیط ورزشگاه‌ها این اماکن به بهترین فضا برای حضور خانواده‌ها و بانوان تبدیل شوند و اگر قرار باشد چندساعتی افراد از اوقات فراغت خود لذت ببرند، اولین گزینه پیش رو، امکان ورزشی باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها