کد خبر: 545359
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ ۱۲:۴۲:۳۰
| |

خدشه در نام «خلیج فارس» توسط رئیس فیفا!

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) در کنگره فیفا نام خلیج فارس را به طور کامل بیان نکرد تا این اتفاق حواشی را به همراه داشته باشد.

خدشه در نام «خلیج فارس» توسط رئیس فیفا!
کد خبر: 545359
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ ۱۲:۴۲:۳۰

هفتاد و دومین کنگره فیفا روز گذشته (پنجشنبه) با حضور تمام اعضای فیفا و اسطوره هایی فوتبال جهان در دوحه برگزار شد تا امروز آماده قرعه کشی بزرگ در جام جهانی 2022 شوند.

به گزارش فارس، اما این کنگره با حاشیه هایی همراه شد. جانی اینفانتینو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) نقش اول این سریال و حواشی بود. رئیس فیفا که پیش از این در مسئله فلسطین و رژیم صهیونیستی بارها از رژیم اشغالگر حمایت کرد و با حضورش در سرزمین های اشغالی به اولین رئیس فدراسیون جهانی فوتبال تبدیل شد که با زیرپا گذاشتن حقوق بشر به حمایت رژیم اشغالگر پرداخت؛ روز گذشته در کنگره فیفا بار دیگر هویت اصلی خود در مسائل سیاسی را رو کرد و نشان داد ادعای سیاسی نبودن ورزش پوشالی است و چندین بار شاهد نقض قانون اصلی فیفا توسط رئیس این سازمان بین المللی فوتبال بودیم.

اولین حاشیه جانی اینفانتینو در به کار بردن واژه «خلیج فارس» مربوط می شد. رئیس فیفا در ابتدای کنگره از تمام مسئولان قطر با ذکر نام تقدیر و تشکر کرد و هیچ اسمی را ناقص نخواند و کامل اسم های عربی را رعایت کرد.

اما در این کنگره شاهد بودیم نام «خلیج فارس» را کامل بیان نکرد و واژه «خ.ل.ی.ج» رابیان کرد.

نکته اینجاست اینفانتینو ارتباط نزدیکی با عربستان سعودی و امارات دارد و پروژه عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر را در این کشورهای عربی آغاز کرده است.او همچنین از مسائل خاورمیانه به خوبی اطلاع دارد.

اینفانتینو در ادامه کنگره که ساعت ها طول کشید در بخشی از صحبت هایش به تمجید از تیم های عربی راه یافته به جام جهانی 2022 پرداخت و گفت: من خیلی خوشحالم عربستان، تونس و مراکش به عنوان کشورهای عربی در جام جهانی حضور دارند. دیدن این تیم ها در جام جهانی برای من خوشحال کننده است.

وی همچنین به بازی الهلال و چلسی در جام باشگاه های جهان اشاره داشت. اینفانتینیو درباره بازی نماینده سعودی گفت: من بازی الهلال و چلسی را به صورت کامل دیدم. در این بازی شاهد بودیم که چلسی بازیکنی انگلیسی در ترکیبش نداشت اما در مقابل الهلال 7 بازیکن سعودی در اختیار داشت و این مایه افتخار کشوری مثل عربستان است که از بازیکنان داخلی اش استفاده می کند و به آنها میدان می دهد.

تمامی این اظهارات و تمجیدها بی ربط به سفر رئیس فیفا به عربستان نیست. اینفانتینو ماه گذشته سفری چراغ خاموش به عربستان داشت و با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار ویژه ای داشت. به نظر می رسد در این سفر رئیس فیفا قول هایی را به آل سعود داد و بخشی از این تعهدها را در کنگره فیفا دیدیم.

در واکنش به این اقدام جیانی اینفانتینو؛ فدراسیون فوتبال باید موضعی قاطع بگیرد تا واژه «خلیج فارس» در ادامه بزرگترین تورنمنت فوتبالی جهان به طور کامل بیان گردد.

البته اگر سوءمدیریت هایی که فدراسیون فوتبال در این چند وقت به خصوص درباره اتفاقات مشهد از خود نشان داد و درگیری های داخلی به خصوص در میان هیات رئیسه این فدراسیون، جا برای پرداختن به این موضوع مهم ملی و بین اللملی کشورمان بگذارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها