قراردادهای غیرقانونی و اهمال دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فوتبال

اجرای دستورالعمل جذب خارجی‌ها در لیگ برتر فوتبال ایران تاکنون با ایرادهای بزرگی مواجه بوده که منجر به جنجال‌های زیادی شده است که بخش عمده آن حاصل عملکرد دپارتمان روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال بوده است.

قراردادهای غیرقانونی و اهمال دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فوتبال
کد خبر: 532184
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۴ ۱۲:۵۵:۴۲

تابستان امسال بود که دستورالعمل جذب بازیکن و مربی خارجی به تصویب رسید تا شاید به کمک آن، هم راه بازیکنان و مربیان بی‌کیفیت به ایران بسته شود و هم از ایجاد پرونده‌های جدید شکایت‌های مالی جلوگیری شود. با این حال تاکنون نحوه اجرای دستورالعمل جذب خارجی‌ها نشان داده که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بزرگترین مشکل را با این دستورالعمل دارند.

بازیکن گابنی گل‌گهر و مدارک جعلی تایید شده

به گزارش ایسنا، فدراسیون فوتبال در یکی از آزمون‌های ساده برای اجرای دستورالعمل جذب خارجی‌ها شکست خورد؛ جایی که گل‌گهر بازیکنی با رزومه غیرقابل قبول در دستورالعمل، جذب کرد اما در شرایطی که زمین و زمان از رزومه این بازیکن ایراد گرفته بودند - تا جایی که سازمان لیگ درخواست بررسی دقیق‌تر مدارک بازیکن گابنی را داد - مدارک به تایید دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فوتبال رسید تا یکی از جنجال‌های بزرگ تاریخ لیگ برتر رقم بخورد.

در این ماجرا ۷ ایمیل از ۹ ایمیل مربوط به بازیکن گابنی، جعلی بود که به جز ایمیل ابتدایی که باشگاه گل‌گهر به فدراسیون فوتبال ارائه کرده بود (این نامه جعلی بود)، باقی ایمیل‌ها در مکاتبات دپارتمان بین‌الملل با فدراسیون گابن دریافت شده بود اما این دپارتمان حتی با وجود تفاوت‌های عجیبی که بعضی از این نامه‌ها با یکدیگر داشت، به جعلی بودن آن شک نکرده و آن‌ها را تایید کرده بود.

جالب این جاست که در پایان این پرونده فقط باشگاه گل‌گهر جریمه شد و عوامل فدراسیون فوتبال به خصوص دپارتمان بین‌الملل به ریاست حمیرا اسدی از آن قسر در رفتند.

صدور کارت بازی تاجیک‌های پرسپولیس با وجود داشتن پرونده قطعی

دو بازیکن تاجیکستانی جدید پرسپولیس حدود دو ماه است که به ایران آمده‌اند اما به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی سرخ‌پوشان نتوانستند قراردادشان را با این باشگاه ثبت کنند. با این حال پس از پرداخت مطالبات کالدرون و باز شدن پنجره پرسپولیس، کارت بازی تاجیکستانی‌ها صادر شد؛ اتفاقی که به دلیل رای قطعی پرونده اوساگونا علیه پرسپولیس نباید رخ می‌داد.

بند یک دستورالعمل جذب خارجی‌ها می‌گوید: "باشگاه‌هایی که کلیه معوقات و بدهی‌های منجر به صدور رای خود را در رابطه با پرونده‌هایی که نزد فیفا و دادگاه داوری ورزش نهایی شده، پرداخت نموده‌اند یا پس از صدور رای نهایی با طرف مقابل دعوی توافق نموده‌اند، مجاز به عقد قرارداد با بازیکن و مربی خارجی می‌باشند."

 وظیفه تایید "نداشتن بدهی" و "پرداخت جرائم نهایی پرونده‌های قطعی" بر عهده دپارتمان بین‌الملل و کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال است اما در ماجرای تاجیک‌های پرسپولیس این دو بخش فدراسیون فوتبال قصور کرده‌اند چرا که پرسپولیس نه با اوساگونا به توافق رسیده و نه پولی به این بازیکن پرداخت کرده است، در نتیجه مشکل "داشتن رای قطعی‌" آن‌ها برقرار بود و نباید کارت بازی خارجی‌های جدیدش صادر می‌شد.

البته در این ماجرا پای سازمان لیگ هم به میان می‌آید چرا که قرار شده بود مطالبات اوساگونا از محل مطالبات پرسپولیس در سازمان لیگ به حساب این بازیکن در قطر واریز شود؛ اتفاقی که پس از گذشت نزدیک به دو هفته هنوز رخ نداده و پرونده اوساگونا همچنان باز است. با این اوصاف می‌توان گفت که مماشات دپارتمان بین‌الملل، کمیته تعیین وضعیت و سازمان لیگ با پرسپولیس منجر به اجرا نشدن دستورالعمل جذب خارجی‌ها شده است.

آیا جذب سولدو مغایر قانون بود؟

در تاریخ ۵ دی اعلام شد که پنجره نقل و انتقالاتی تراکتور به دلیل شکایت عکاشه حمزاوی بسته شده است و با این حال همان روز میر معصوم سهرابی، مدیرعامل و هوشنگ نصیرزاده، عضو هیات مدیره وقت تراکتور اعلام کردند که اصلا پنجره نقل و انتقالاتی این باشگاه باز نبوده که بخواهد بسته شود چرا که این پنجره دو ماه قبل‌تر با شکایت لی‌اروین بسته شده بود.

البته این دو نفر تاریخ دقیق بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی تراکتور را اعلام نکردند اما هوشنگ نصیرزاده درباره این موضوع گفته بود که پنجره تراکتور بلافاصله پس از ثبت قرارداد بازیکنان جدید تراکتور در سازمان لیگ بسته شده است. با مراجعه به کانال رسمی باشگاه تراکتور می‌توان متوجه شد که قرارداد بازیکنان تراکتور در تاریخ یک آبان در سازمان لیگ ثبت شده، در نتیجه پنجره تراکتور هم با تقریب چند روزه در همان حوالی یک آبان بسته شده است.

حالا پنجره بسته تراکتور چه ربطی به حضور سولدو در این تیم دارد؟ سولدو در تاریخ ۲۳ آبان به تبریز آمد و قراردادش را با تراکتور امضا کرد. با وجود این که طبق قوانین فیفا به خدمت گرفتن کادر فنی حتی در زمانی که پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه‌ها بسته است، مشکلی ندارد اما در دستورالعمل جذب خارجی‌ها چیز دیگری بیان شده است.

به ماده یک دستورالعمل جذب خارجی‌ها برمی‌گردیم. در این دستورالعمل - با توجه به این که ماهیت آن جلوگیری از ایجاد پرونده‌های مالی جدید علیه باشگاه‌های ایرانی است - صریحا ذکر شده که تنها باشگاه‌هایی که رای قطعی ندارند یا پنجره‌شان باز است، مجاز به عقد قرارداد با بازیکن و مربی خارجی هستند. در نتیجه ثبت قرارداد سولدو، به عنوان مربی خارجی در زمانی که پنجره نقل و انتقالاتی تراکتور بسته بود، خلاف دستورالعمل جذب خارجی‌ها بوده است.

در این مورد باز هم می‌توان به نقش دپارتمان بین‌الملل و کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال اشاره کرد که خلاف دستورالعمل مصوب خودشان عمل کرده‌اند و اجازه ثبت قرارداد سولدو را به سازمان لیگ داده‌اند.

سخن پایانی

به نظر می‌رسد ارکان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در اجرای دستورالعمل مصوب خودشان به مشکل خورده‌اند و نمی‌توانند نقش‌هایشان را به درستی ایفا کنند. در ماجراهای پیش آمده در اجرای دستورالعمل جذب خارجی‌ها نقش دپارتمان روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال به ریاست حمیرا اسدی بیشتر از ارکان دیگر به چشم می‌آید به طوری که هر جا این دستورالعمل به درستی اجرا نشده، نام این دپارتمان دیده می‌شود.

البته هنوز زخم قبلی مشورت‌های این دپارتمان بر بدن فوتبال ایران باز است؛ جایی که مهدی تاج در دفاع از تفاوت‌های قرارداد ویلموتس با قرارداد کی‌روش، قرارداد سرمربی بلژیکی را محصول دپارتمان بین‌الملل و حقوقی و ۲۰ روز مشورت بیگلری، رئیس کمیته استیناف AFC و حمیرا اسدی، رئیس دپارتمان روابط بین‌الملل فدراسیون اعلام کرد.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره قرارداد پیشنهادی حاصل از این مشورت ۲۰ روزه گفته بود: "آن‌ها یک قرارداد پیشنهادی دادند و گفتند که نه با ویلموتس، بلکه اگر قصد امضای قرارداد با هر مربی دیگری داشتید، این قرارداد را به او بدهید." حاصل این قرارداد هم رای ۶.۲ میلیون یورویی فیفا علیه فدراسیون فوتبال ایران بود که در حال حاضر همه منتظر رای دادگاه CAS راجع به آن هستند. البته در این پرونده هم کسی با عوامل ایجاد فاجعه ویلموتس برخورد نکرده است.

همه این موضوعات ذهن‌ها را به این سمت می‌برد که شاید مشکل ارکان فدراسیون فوتبال با افراد خارجی است و هر وقت با یک خارجی روبرو می‌شوند، هول شده و قوانین و اصول را فراموش می‌کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها