کد خبر: 526452
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ۰۸:۰۳:۳۵
| |

علی کفاشیان، رییس سابق فدراسیون فوتبال:

احمدی‌نژاد به من که زنگ نزد!

«شاید رئیس‌جمهور به آقای آخوندی دستور داده که دایی را بردارند. من که با احمدی‌نژاد ارتباطی نداشتم و یادم نمی‌آید که زنگ زده باشد و بگوید دایی را بردار!»

احمدی‌نژاد به من که زنگ نزد!
کد خبر: 526452
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ۰۸:۰۳:۳۵

اعتمادآنلاین| در آخرین ماه سال 1386 علی دایی اسطوره فوتبال ایران به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد و ماموریت او هم صعود به جام جهانی 2010 بود. پررنگ‌ترین خاطره‌ای که از دوره حضور دایی روی نیمکت تیم ملی وجود دارد حواشی بعد از بازی با عربستان است. او در تعطیلات نوروز و دو روز بعد از بازی از سمتش کنار گذاشته شد تا یک اتفاق عجیب برای نفر اول فوتبال ایران رخ دهد؛ آن هم در حالی که ایران هنوز هم شانس صعود داشت.

به گزارش خبرآنلاین،بعد از این برکناری علی دایی بلافاصله اعلام کرد که رئیس‌جمهور وقت که در بازی با عربستان هم در ورزشگاه حاضر بود، عامل اصلی برکناری‌اش است اما علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال، در این باره گفت: «هیات‌رئیسه فدراسیون تشکیل جلسه دادند و تصمیم به برکناری علی دایی گرفتند.»

تکذیبیه احمدی‌نژاد در برکناری سرمربی تیم ملی

با وجود تکذیب کفاشیان اما علی دایی هیچگاه از موضع خود کوتاه نیامد و این حاشیه به اندازه‌ای بزرگ شد که چند سال بعد از این اتفاق در یکی از مصاحبه‌های محمود احمدی نژاد از او در این باره سوال شد: «آیا شما دایی را برکنار کردید؟» رئیس‌جمهور اسبق با خاموش‌کردن ضبط صوت گفت: «من این قدر کار مهم در کشور داشتم که وقت نداشتم به این مسایل بپردازم. همان موقع مسئولان ورزش تصمیم گرفتند و ایشان را کنار گذاشتند. به من ارتباطی نداشت.»

تایید عدم اجازه علی دایی به حضور رئیس‌جمهوری برای حضور در رختکن

در این سال‌ها باز هم به صورت رسمی یا غیررسمی اهالی فوتبال این موضوع را تایید کردند یا حداقل بارها درباره آن روز و آن اتفاق حرف زدند. محمد علی‌آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی، اعضای هیات رئیسه فدراسیون، شخص علی کفاشیان و حتی بازیکنان آن دوره تیم ملی در مصاحبه‌های مختلف درباره این اتفاق سیاسی - ورزشی صحبت کردند.

حسین کاظمی، ملی‌پوش اسبق تیم ملی و باشگاه‌های استقلال و سپاهان، درباره آن گفت: «بین دو نیمه همراهان رئیس‌جمهور آمدند و گفتند که ایشان می‌خواهد به رختکن بیاید اما علی‌آقا قبول نکردند و گفتند الان وسط بازی هستیم. در واقع او جلوی

ورود رئیس‌جمهور به رختکن را گرفت و رای به برکناری‌اش دادند.»

گمانه‌زنی 12ساله سرانجام رسمی شد

اما بالاخره همه گمانه‌زنی‌ها به پایان رسید و محمد آخوندی، سخنگو و مدیر روابط عمومی وقت سازمان تربیت بدنی، بعد از 12سال اتفاق جنجالی را شرح داد و تایید کرد که محمود احمدی‌نژاد دستور به برکناری علی دایی داده است. او در برنامه سلام صبح بخیر گفت: «حرفی که می‌زنم برایم عواقبی خواهد داشت. چیزی که من می دانم این است که حکم برکناری دایی از نهاد ریاست‌جمهوری ابلاغ شد. حتی یکی از مسئولان رسانه‌ای نهاد با من تماس گرفت و گفت دایی برکنار شده، شما اعلام کنید که من گفتم مسئولیت سازمان با فرد دیگری است و ایشان باید به من اعلام کند دایی برکنار شده یا نه؟ تاکیدم این بود مسئولیت در اختیار فدراسیون فوتبال است. بنابراین من از اعلام خبر برکناری علی دایی در روابط عمومی سازمان امتناع کردم ولی چند ساعت بعد خبر اعلام شد. با توجه به اطلاعات غیررسمی بنده شخص رئیس‌جمهور ایشان را برکنار کردند. در واقع نهاد ریاست‌جمهوری بنا به فشار افکار عمومی و همین طور نظر اطرافیان تصمیم گرفت در آن مقطع دایی سرمربی تیم ملی نباشد.»

علی دایی: من 12 سال واقعیت را گفتم

علی دایی، سرمربی سابق تیم ملی، بارها این موضوع را گفته بود اما هیچ یک از مسئولان سیاسی یا ورزشی آن زمان حرف‌های او را تایید نکردند. او در واکنش به افشاگری آخوندی گفت: «حرف‌های آقای آخوندی را شنیدم. 12سال است بنده این حرف را می‌زنم و مشخص شد که صحت داشته است.»

کفاشیان: دنبال قاتل بروسلی هستید؟!

علی کفاشیان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال، که اصرار زیادی داشت برکناری علی دایی به پای رئیس‌جمهور نوشته نشود درباره صحبت‌های آخوندی مصاحبه‌ای انجام داد. او در پاسخ به این سوال که آیا اظهارنظرهای آخوندی مبنی بر دستور احمدی‌نژاد برای برکناری علی دایی را خوانده است یا نه گفت: شما دنبال قاتل بروسلی هستید؟ خود علی دایی یادش رفته، شما هنوز پیگیرید؟ (خنده)

نکته جالب توجه این است که او باز هم از موضع خود کوتاه نیامد و درباره این که صحبت‌های آخوندی درست است یا خیر گفت: شاید رئیس‌جمهور به آقای آخوندی دستور داده که دایی را بردارند. من که با احمدی‌نژاد ارتباطی نداشتم و یادم نمی‌آید که زنگ زده باشد و بگوید دایی را بردار!

او درباره این موضوع که بارها تاثیر رئیس‌جمهور در این اتفاق را تکذیب کرده، اظهار کرد: من گفتم که با احمدی‌نژاد ارتباطی نداشتم. ارتباط ایشان با آقای علی‌آبادی بود و به هر حال اگر نظری داشتند، به ایشان می‌گفتند.

کفاشیان در توضیح این مسئله که چرا اعلام کرده علی دایی را هیات‌رئیسه برکنار کرده است، گفت: شما که من را می‌شناسید؟ اگر چیزی باب میلم نبود، انجام نمی‌دادم. همان موقع از وزارت ورزش نظر دادند که علی دایی را بردارید. ما هم در هیات‌رئیسه مطرح کردیم دیدیم همه موافق هستند و او را از تیم ملی برکنار کردیم.

او در ادامه افزود: شک نکنید اگر هیات‌رئیسه نظر مخالف می‌داد ما علی دایی را برکنار نمی‌کردیم. به نظرم همان موقع هم ما کار درستی نکردیم. باید علی دایی را نگه می‌داشتیم تا پایان رقابت‌های مقدماتی همراه تیم ملی باشد. در آن صورت شانس بیشتری هم برای صعود داشتیم. ببینید آقای علی‌آبادی گفت و تاکید کرد که ایشان نباشد. نظرشان این بود که علی دایی نباشد. ما گفتیم بگذارید جلسه هیات‌رئیسه را تشکیل دهیم و نظرات را بپرسیم. شک نکنید اگر مخالفت می‌کردند، دایی را برکنار نمی‌کردیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها