کد خبر: 523736
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ۰۸:۴۲:۲۵
| |

کدام ماسک، کدام فاصله ‌اجتماعی؟

کوتاهی مسئولان در اجرای هرچه بهتر بازگشت تماشاگران به ورزشگاه آزادی در دیدار استقلال و نساجی بر کسی پوشیده نیست اما در عین حال نمی‌توان از سهل‌انگاری بسیاری از تماشاگران که با عدم استفاده از ماسک روی سکوها، رعایت نکردن فاصله‌ اجتماعی و به خطر افتادن سلامت هواداران همراه بود، چشم پوشی کرد!

کدام ماسک، کدام فاصله ‌اجتماعی؟
کد خبر: 523736
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ۰۸:۴۲:۲۵

اعتمادآنلاین| ‌بازگشت هواداران به ورزشگاه‌های کشور پس از حدود 22 ماه دوری به دلیل شیوع ویروس کرونا هرچند خبری خوشایند برای فوتبال ایران بود اما سازوکار اجرایی آن تا حدی نادرست از آب درآمد که ثبت تصاویر و نمایش آن از طریق رسانه‌ها کاملا توی ذوق زد و باعث شد ایرادات بسیاری به نحوه ورود تماشاگران به ورزشگاه با ازدحام جمعیتی فراوان، استفاده نکردن از ماسک توسط بسیاری از افراد روی سکوها، رعایت نکردن فاصله اجتماعی تماشاگران و نبود نظارت کافی به منظور چینش درست تماشاگران و برخورد با آن دسته افرادی بود که به دستورالعمل‌های اعلام شده توجهی نداشتند، گرفته شود.

به گزارش ایسنا،پیشتر در گزارشی به ایرادات اجرایی نحوه بازگشت تماشاگران به ورزشگاه آزادی در دیدار استقلال تهران و نساجی مازندران پرداخت اما در عین حال نباید نسبت به مسائل مهمی که از سوی هواداران و تماشاگران فوتبال در رابطه با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده همراه بود، غافل شد.

به طور حتم اگر قرار باشد یک تصمیم مهم که با حضور گسترده مردم همراه است به درستی و به بهترین شکل اجرا شود، نیازمند همکاری تمامی افراد اعم از مسئولان و نیز جامعه هدف است و ورود تماشاگران به ورزشگاه‌های کشور پس از 22 ماه دوری که به دلیل شیوع ویروس کرونا بود یکی از همین تصمیمات است که نیازمند تعامل و همیاری جمعی است که نتیجه و محاصل آن حفاظت از سلامت مردم خواهد بود.

فوتبال ایران مدت‌های طولانی است که از حضور تماشاگران به عنوان یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های این رشته ورزشی محروم مانده است و حال که شیوع ویروس کرونا در کشور نسبت به گذشته تا حدودی فروکش کرده و مسئولان مجاب شده‌اند تا شرایط ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها را فراهم کنند، باید شاهد رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا و نیز جلوگیری از ابتلای افرادی باشیم که به منظور تماشای مسابقات فوتبال در ورزشگاه‌ها حاضر می‌شوند.

نکته بسیار مهم‌ اینکه حتی تزریق 2 دز واکسن نیز تضمینی در مورد عدم ابتلای افراد به ویروس کرونا ایجاد نمی‌کند و در صورتی که یکی از تماشاگران مبتلا به ویروس باشد در صورت عدم استفاده از ماسک و رعایت نکردن فاصله اجتماعی با سایر تماشاگران می‌توانند آن‌ها را به ویروس کرونا مبتلا کرد و خانواده‌ افراد را نیز در معرض ابتلای ویروس قرار دهد و در نهایت عاملی برای بزرگ شدن زنجیره ابتلای ویروس کرونا در کشور باشد.

متاسفانه در دیدار استقلال تهران و نساجی قائمشهر که در ورزشگاه آزادی برگزار شد شاهد بودیم که تماشاگران بسیاری روی سکوها از ماسک استفاده نمی‌کردند و علی‌رغم علامت‌گذاری صندلی‌ها، شاهد عدم رعایت فاصله اجتماعی بودیم و افراد روی سکوها در فاصله‌های بسیار نزدیک به هم مشغول تماشای مسابقه و تشویق تیم محبوبشان بودند.

سوال مهم این است که به چه علت تماشاگران به پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده توجهی ندارند؟ چرا علی رغم اجبار به استفاده از ماسک هنگام ورود به ورزشگاه، هنگام تماشای مسابقه و روی سکوها از ماسک استفاده نمی‌کردند؟ به چه علت هواداران توجهی به علامت‌گذاری صندلی‌ها نداشتند و در فاصله بسیار نزدیک به هم و کمتر از دو متر قرار گرفته بوند؟ آیا آن‌ها طی دو سال گذشته به این باور نرسیده‌اند که عدم رعایت پروتکل‌های اجتماعی تا چه حد در انتقال ویروس موثر است؟ آیا سلامت و جان خودشان و دیگران اهمیتی ندارد؟ آیا قصد ندارند مانع از بزرگ شدن زنجیره انتقال ویروس کرونا در کشور شوند؟

ای کاش تماشاگران در فوتبال ایران طی تمامی این مدت که به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان حضور در ورزشگاه‌های کشور را نداشتند، به تماشای مسابقات فوتبال در کشورهای خارجی می‌نشستند و به سکوی ورزشگاه‌ها نیز تماشا می‌کردند؛ زمانی که پای تماشاگران فوتبال در کشورهای خارجی نیز مجددا به ورزشگاه‌ها باز شده بود و با رعایت دقیق فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک به تمامی پروتکل‌های بهداشتی توجه داشتند.

از دیدار استقلال تهران و نساجی مازندران که گذشت اما امیدواریم که در ادامه مسیر لیگ‌های فوتبال ایران و مسابقات تیم‌ملی شاهد اجرای درست و صحیح از سوی مسئولان ذی‌ربط، نظارت و برخورد با افراد متخلف و نیز رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی از سوی تماشاگران باشیم تا اینگونه از ابتلای افراد به ویروس کرونا تا حد امکان جلوگیری به عمل آید و در عین حال بتوان شاهد حضور مستمر هواداران در ورزشگاه‌ها بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها