کد خبر: 503186
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۱:۵۰:۰۰
| |

پشت پرده عدم تائید رشیدی از سوی اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری/ ارسال اطلاعات به خارج از سوی برخی‌ افراد

با وجود گذشت نزدیک به 45 روز از انتخاب محمود رشیدی به عنوان رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری، این اتفاق هنوز مورد تایید اتحادیه جهانی قرار نگرفته است.

پشت پرده عدم تائید رشیدی از سوی اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری/ ارسال اطلاعات به خارج از سوی برخی‌ افراد
کد خبر: 503186
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۱:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| تقریباً 45 روز قبل یعنی 5 خرداد ماه بود که انتخابات ریاست فدراسیون دوچرخه‌سواری برگزار شد و محمود رشیدی با کسب 27 رای به عنوان رئیس جدید این فدراسیون انتخاب شد.

به گزارش تسنیم، در حالی که به نظر می‌رسید پایان دوره سرپرستی و انتخاب رئیس جدید، پایانی بر حاشیه‌های فدراسیون باشد، اما این اتفاق نیفتاد و به یکباره حجم زیادی از حواشی بر سر فدراسیون آوار شود تا به نوعی تمرکز را از مسئولانش بگیرد.

واکنش مسئولان به عدم تایید رئیس جدید

موضوع تایید نشدن ریاست رشیدی از سوی اتحادیه جهانی به سرعت در رسانه‌ها منتشر شد و دلیلش نیز دخالت دولت در امور انتخاب اعلام شد. این مسئله با واکنش مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان همراه بود.

مهدی علی‌نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش گفت: «شیطنت‌هایی از داخل انجام شده است.

مشکلی در مجمع دوچرخه سواری نبوده و برخی‌ها که منافعشان در خطر بود اقدامات ضد منافع ملی انجام دادند و جا دارد مراجع ذیربط اقدامات لازم را انجام دهند.»

وی در مصاحبه دیگری هم عنوان کرد: «وزارت ورزش با توجه به نقش نظارتی و حاکمیتی و کمک‌هایی که می‌کند، توقعاتی از فدراسیون‌ها داشته و ترجیحاتی در انتخاب افراد دارد که این بدیهی است و اگر نباشد، جای تعجب دارد. با این حال دخالت و مهندسی وجود ندارد و در اوضاع و احوال این روزها نمی‌توان به زور کسی را مجبور به رأی دادن به فردی کرد.

در انتخابات‌ ممکن است دیدگاه بنده به عنوان صاحب رأی انجام شود یا در برخی از آنها انجام نشود، چون مجمع دیدگاه دیگری دارد. افرادی که بازنده هستند، سعی دارند دیگران را متهم به موضوعاتی کنند تا شکست‌شان را توجیه کنند. اگر آمال آنها اینگونه درمان پیدا می‌کند و آرام می‌شوند، ما نگرانی نداریم. فحش‌خورمان در این مدت که در معاونت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش بودیم، مَلس شده است. در ووشو بودیم فحش نمی‌خوردیم، اما در این یک سال و نیم، فحش خورمان ملس شده است و مشکلی نداریم. اقداماتی که در این راستا انجام می‌شود و اطلاعات عمدتاً دروغ به فدراسیون‌های بین‌المللی داده شده، اقداماتی ضد ملی، ضد وطن و ضد منافع ملی و به تعبیری وطن فروشی است.»

همچنین رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک گفت: «مجمع از نظر ما و کمیته مشکلی نداشت. ما اشکال قانونی در فرایند مجمع مشاهده نکردیم و در مکاتبه با فدراسیون جهانی گفتیم که فرایند انتخابات مشکلی نداشت.»

چرا ریاست رشیدی تایید نمی‌شود؟

اینکه چرا اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری تاکنون و پس از گذشت 45 روز از انتخابات، هنوز ریاست رشیدی را قبول نکرده، سوالی است که پیرامون این فدراسیون المپیکی مطرح می‌شود. نکته اصلی در این میان همان موضوع نامه‌نگاری‌های متعدد با اتحادیه جهانی از سوی برخی افراد است. طی سال‌های اخیر بارها این مسئله به وجود آمده که افرادی با ارسال ایمیل به اتحادیه جهانی، اخبار و اتفاقات داخلی را به بیرون فرستاده‌اند. درباره عدم تایید ریاست رشیدی نیز شاهد همین مسئله هستیم. در واقع سوال UCI نیز پس از دریافت همین ایمیل‌های ناشناس اقدام به طرح پرسش از مسئولان ایران کرده است.

قطعاً اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری به عنوان بالاترین مرجع این رشته در دنیا، به قوانین داخلی کشورها احترام می‌گذارد و البته از سوی دیگر علاقه‌ای هم به دخالت مستقیم نهادهای دولتی ندارد. این همان موضوعی است که نامه‌های ارسالی از سوی این نهاد بین‌المللی به آنها اشاره و UCI خواستار رفع ابهام از آن شده است. البته تاکنون و در چندین نوبت، پاسخ‌هایی به نامه‌های ارسالی داده شده و به نوعی رفع ابهام صورت گرفته است. اینکه نماینده کمیته ملی المپیک و همچنین دبیر مجمع در انتخابات حضور داشته و آن را تایید کرده‌اند، بزرگترین سند برای رفع ابهامات است، اما با این وجود و پس از گذشت 45 روز از انتخابات، همچنان ایمیل از داخل کشور به UCI ارسال می‌شود

پای منفعت چه کسانی در میان است؟

گروکشی در هر مکان و زمانی، یک اقدام مذبوح و ناپسند است و فرقی هم ندارد که از جانب چه کسانی صورت بگیرد. فدراسیون دوچرخه‌سواری نیز همچون برخی دیگر از فدراسیون‌ها تقریباً با چنین وضعیتی مواجه شده است. ارسال اطلاعات داخلی به خارج از کشور، پاک شدن ایمیل‌های 10 سال گذشته فدراسیون و اقداماتی مشابه از سوی هیچ فردی قابل تایید نیست. نکته مهم این است که به نظر می‌رسد منافع برخی با این اقدامات گره خورده و به نوعی به خطر افتاده است. به نظر می‌رسد با ترجیح منافع جمعی به منافع فردی، خیلی راحت‌تر می‌توان به کشور خدمت کرد.

باید به نکته دیگری هم که مربوط به گذشته است؛ اشاره کرد. در دوره‌های قبلی فدراسیون و پس از انتخاب رئیس جدید، مشابه چنین وضعیتی به وجود آمد و اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری نزدیک به یک سال حکم رئیس جدید را تایید نکرد. در واقع به نظر می‌رسد این ارسال ایمیل به UCI و دادن اطالاعات داخلی به آنها، اتفاق تازه‌ای نیست و ریشه در گذشته دارد.

مکاتبات فدراسیون ایران با اتحادیه جهانی

در 45 روز گذشته و از زمان حضور رشیدی، مکاتباتی با UCI انجام شده که دریافت مجوز برگزاری رقابت‌های قهرمانی کشور در بخش مردان، بانوان و جوانان از جمله آنهاست. همچنین به گفته مسئولان، پاسخ نامه‌ها و مکاتبات اتحادیه جهانی هم داده شده تا از رفع ابهام صورت بگیرد، اما ارسال فراوان و مداوم ایمیل‌ از داخل کشور، باعث شده که اتحادیه جهانی هم نتواند تصمیم نهایی خود را بگیرد.

دوچرخه‌سواری و المپیک

بازی‌های المپیک 2020 توکیو از دو هفته دیگر آغاز می‌شود و تنها یک رکابزن از کشورمان در آن شرکت خواهد کرد. هر دوره که اعزام صورت می‌گیرد، آرزوی ورزش‌دوستان درباره عملکرد دوچرخه‌سوار اعزامی به المپیک این است که او بتواند به خط پایان برسد. شاید برای این دوره نیز باید چنین آرزویی داشته باشیم، اما بهتر است سقف آرزوهای دوچرخه‌سواری ایران در بزرگترین رویداد ورزشی دنیا بالاتر برود. قطعاً با یک برنامه‌ریزی بلند مدت و فراهم کردن امکانات و از همه مهمتر ایجاد آرامش، این سقف بلندتر خواهد شد و می‌توانیم شاهد عملکرد بهتری از رکابزن اعزامی باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها