هفت خان در انتظار سپاهان، پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس، سپاهان و استقلال به عنوان سه تیم نخست جدول رده‌بندی لیگ برتر، هفت خان رستم را پیش رو دارند و باید با انجام هفت دیدار، سرنوشتشان در رقابت‌های لیگ بیستم را رقم بزنند.

هفت خان در انتظار سپاهان، پرسپولیس و استقلال
کد خبر: 498368
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۰۹:۴۰:۱۸

اعتمادآنلاین| بالاخره با برگزاری دیدار فولاد و نفت مسجد سلیمان تعداد بازی تمامی تیم‌های لیگ برتر به عدد 23 رسید تا جدول رده‌بندی شکل و شمایل بهتری پیدا کند. در این شرایط که اما و اگرهای بازی‌های عقب افتاده وجود ندارد، راحت‌تر می‌توان راجع به مسیر تیم‌ها تا پایان رقابت‌های لیگ برتر صحبت کرد و به همین دلیل می‌خواهیم به سراغ جذاب‌ترین مسیر لیگ یعنی مسیر قهرمانی برویم.

به گزارش ایسنا،در حال حاضر سپاهان و پرسپولیس با 48 امتیاز و استقلال با 40 امتیاز در رده‌های اول تا سوم جدول رده‌بندی قرار گرفته‌اند و شانس بیشتری نسبت به سایر تیم‌ها برای قهرمانی در لیگ برتر دارند. بازی‌های باقی‌مانده این تیم‌ها تا پایان رقابت‌های لیگ به شرح زیر است:

سپاهان: 48 امتیاز و تفاضل گل 21+

هفته 24: فولاد (خارج از خانه)/ نتیجه دور رفت: یک بر یک

هفته 25: ماشین‌سازی (خانگی)/ نتیجه دور رفت: 3 بر 3

هفته 26: پیکان (خارج از خانه)/ نتیجه دور رفت: برد 2 بر یک

هفته 27: صنعت نفت (خانگی)/ نتیجه دور رفت: برد 2 بر یک

هفته 28: پدیده (خارج از خانه)/ نتیجه دور رفت: باخت 3 بر یک

هفته 29: ذوب‌آهن (خانگی)/ نتیجه دور رفت: برد 3 بر یک

هفته 30: استقلال (خارج از خانه)/ نتیجه دور رفت: برد 2 بر صفر

سپاهان در نیم فصل نخست از این هفت دیدار 14 امتیاز کسب کرد، 14 گل زد و 10 گل دریافت کرد. اگر آن‌ها بتوانند همین

امتیازات را در دور برگشت کسب کنند در پایان 30 هفته 62 امتیازی می‌شوند، با این حال باید به چند نکته هم توجه کرد. آن‌ها در هفته بیست و چهارم باید در بازی خارج از خانه به مصاف فولادی بروند که در هیچ بازی خانگی‌اش در این فصل متحمل شکست نشده و این یک زنگ خطر برای سپاهانی‌هاست.

شاگردان نویدکیا در هفته بیست و پنجم باید به مصاف ماشین‌سازی بروند که تقریبا سقوطش قطعی شده و این اواخر یک بازی در میان شکست خورده است. به نظر نمی‌رسد سپاهان مقابل ماشین‌سازی کار سختی داشته باشد و بتواند برخلاف نیم فصل اول، این تیم تبریزی را شکست دهد.

سپاهان پس از قرار گرفتن مقابل پیکان در هفته بیست و ششم باید در هفته بیست و هفتم مقابل صنعت نفتی قرار بگیرد که درست از بازی مقابل سپاهان در نیم فصل اول تاکنون نتوانسته برنده از زمین بازی خارج شود.

اما بازی سخت خارج از خانه مقابل پدیده است که مقابل هیچ مدعی‌ای دست و پا بسته نبوده و حتی همین سپاهان را در روزهای خوب نیم فصل نخستش با نتیجه 3 بر یک شکست داد. زرد پوشان اصفهانی در هفته ماقبل آخر، داربی حساس با ذوب‌آهن را پیش رو دارند که احتمالا در زمان برگزاری این دیدار، ذوب‌آهن برای بقا می‌جنگد و برای برد مقابل سپاهان قرار می‌گیرد. در پایان هم بازی با رقیب مستقیم، یعنی استقلال که در حال حاضر از استقلال نیم فصل اول فاصله گرفته و عملکرد خیلی بهتری دارد.

با این اوصاف سپاهان در هفت دیدار پایانی‌اش، چهار بازی سخت مقابل فولاد، پدیده، ذوب‌آهن و استقلال خواهد داشت و باید برای یک بازی نسبتا سخت هم مقابل پیکان قرار بگیرد.

پرسپولیس: 48 امتیاز و تفاضل گل 19+

هفته 24: مس رفسنجان (خارج از خانه)/ نتیجه دور رفت: برد یک بر صفر

هفته 25: گل گهر سیرجان (خانگی)/ نتیجه دور رفت: برد 5 بر صفر

هفته 26: فولاد (خارج از خانه)/ نتیجه دور رفت: برد 2 بر یک

هفته 27: آلومینیوم اراک (خانگی)/ نتیجه دور رفت: شکست 2 بر یک

هفته 28: ماشین سازی (خارج از خانه)/ نتیجه دور رفت: برد 2 بر یک

هفته 29: تراکتور (خانگی)/ نتیجه دور رفت: برد یک بر صفر

هفته 30: پیکان (خارج از خانه)/ نتیجه دور رفت: برد یک بر صفر

18 امتیاز، 13 گل زده و 4 گل خورده حاصل کار شاگردان یحیی گل‌محمدی در هفت دیدار پایانی دور رفت رقابت‌های لیگ

برتر بود. پرسپولیس حالا در شرایطی باید دوباره با این تیم‌ها بازی کند که مس رفسنجان با مس سرسخت نیم فصل اول فاصله گرفته ولی از طرف دیگر بازی در چمن مصنوعی رفسنجان چالش بزرگی برای سرخ‌پوشان است و آن‌ها ضمن برد در این دیدار، باید حواسشان باشد که مصدوم ندهند.

بازی با گل‌گهر در هفته بیست و پنجم، بازی‌ای است که احتمالا به راحتی و شیرینی دور رفت برای سرخ‌پوشان پیش نرود، زیرا هم خبری از افتی که گل‌گهر در آن برهه زمانی در نیم‌فصل اول داشت، نیست و هم بعید است که نتیجه 5 بر صفر تکرار شود. این دیدار یکی از گره‌های یحیی گل‌محمدی در راه قهرمانی است و باید دید تقابل تفکرات این مربی با قلعه‌نویی چه می‌شود.

پرسپولیس در دومین بازی سختش، باید در هفته بیست و ششم مقابل فولاد در اهواز قرار بگیرد؛ فولادی که تا حالا در اهواز به هیچ تیمی باج نداده و اگر بخواهیم بر اساس آمار صحبت کنیم، سرخ‌پوشان نمی‌توانند برد نیم فصل اولشان را تکرار کنند. سختی‌های سرخ‌پوشان اما تمامی ندارد زیرا که آن‌ها در هفته بیست و هفتم باید مقابل آلومینیوم اراک قرار بگیرند که حداقل در حال حاضر شرایط خوبی دارد و اگر شاگردان منصوریان بتوانند این فرم خوب را حفظ کنند، پرسپولیسی‌ها کار سختی در آزادی مقابل این تیم دارند. ضمن این که منصوریان قبلا یک بار هم توانسته بود با نفت مانع قهرمانی پرسپولیس شود و قطعا دلش می‌خواهد این کار را تکرار کند.

شاگردان گل‌محمدی پس از بازی نسبتا آسانی که در هفته بیست و هشتم مقابل ماشین‌سازی دارند، باید در ورزشگاه آزادی میزبان تراکتور باشند؛ تراکتوری که این فصل دو بار با نتیجه یک بر صفر به پرسپولیس باخته است. با این حال نباید این موضوع را کتمان کرد که تراکتور همیشه غافل‌گیر کننده عمل می‌کند. در نهایت هم سرخ‌پوشان در بازی‌ای خارج از خانه به مصاف تیم چغر پیکان می‌روند. البته احتمالا این بازی برای پیکان در هفته پایانی یک دیدار تشریفاتی باشد.

در نهایت می‌توان گفت که پرسپولیس سه بازی سخت مقابل فولاد، گل‌گهر و آلومینیوم اراک و دو بازی نسبتا سخت مقابل تراکتور و پیکان خواهد داشت.

استقلال: 40 امتیاز و تفاضل گل: 10+

هفته 24: گل گهر سیرجان (خانگی)/ نتیجه دور رفت: برد 2 بر یک

هفته 25: آلومینیوم اراک (خارج از خانه)/ نتیجه دور رفت: برد 2 بر صفر

هفته 26: تراکتور (خانگی)/ نتیجه دور رفت: برد 3 بر یک

هفته 27: سایپا (خارج از خانه)/ نتیجه دور رفت: باخت یک بر صفر

هفته 28: نفت مسجد سلیمان (خانگی)/ نتیجه دور رفت: یک بر یک

هفته 29: نساجی (خارج از خانه)/ نتیجه دور رفت: برد یک بر صفر

هفته 30: سپاهان (خانگی)/ نتیجه دور رفت: باخت 2 بر صفر

استقلال پرحاشیه و پر افت و خیز نیم فصل نخست، در هفت بازی آخرش 13 امتیاز کسب کرد، 9 گل زد و 6 گل هم دریافت کرد. آن‌ها در آغاز ماراتن هفت هفته‌ای باید میزبان گل‌گهر قلعه‌نویی باشند که قطعا بازی سختی برای آبی‌پوشان محسوب می‌شود. شاگردان فرهاد مجیدی در ادامه باید مقابل یک استقلالی دیگر یعنی منصوریان قرار گیرند که روزهای خوبی با آلومینیوم اراک پشت سر می‌گذارد. احتمالا این بازی خارج از خانه، سخت‌تر از بازی مقابل گل‌گهر در ورزشگاه آزادی باشد.

آبی‌پوشان در هفته بیست و ششم در خانه مقابل تراکتور قرار می‌گیرند؛ تراکتوری که در نیم فصل اول زمانی که بهترین رتبه این فصلش در جدول رده‌بندی‌ را داشته به استقلال باخته است. با این حال همانطور که در مورد این تیم در بخش پرسپولیس گفتیم، تراکتور مانند هندوانه در بسته می‌ماند و ممکن است معادلات را به هم بریزد. دیدار با سایپا در هفته بیست و هفتم هم بازی سختی برای استقلالی‌ها محسوب می‌شود زیرا آن‌ها باید مقابل تیمی که برای بقا می‌جنگد قرار بگیرند اما نکته اصلی این بازی تقابل فراز کمالوند با استقلال است؛ فردی که در برهه بازی‌های آسیایی مغز متفکر استقلال بود و زیر و بم این تیم را می‌داند.

در ادامه استقلال در یک بازی خانگی مقابل نفت مسجد سلیمان می‌رود که با توجه به بازی‌هایی که قبل از دیدار با استقلال دارد، سرنوشت این که باید برای بقا بجنگد یا نه تا حد زیادی مشخص شده و اگر آن‌ها قرار باشد برای بقا بجنگند، بازی سختی در انتظار استقلال است.

استقلالی‌ها در ادامه بازی‌های سختشان، در هفته بیست و نهم مهمان نساجی هستند؛ تیمی که با ساکت الهامی سرسخت شده و با این سرسختی برای بقا می‌جنگد. ضمن این که اگر بازی‌های نساجی تا آن زمان به ورزشگاه ساری منتقل نشده باشد، بازی در زمین چمن مصنوعی ورزشگاه شهید وطنی برای هیچ تیمی آسان نیست و در آخر این ماراتن، تقابل با سپاهان است که رقیب مستقیم استقلال محسوب می‌شود و شاید این دیدار، قهرمان لیگ را مشخص کند.

با این اوصاف استقلال هیچ بازی آسانی تا پایان فصل ندارد و باید در 5 دیدار سخت به مصاف گل‌گهر، آلومینیوم، سایپا، نساجی و سپاهان و در دو دیدار نسبتا سخت به مصاف تراکتور و نفت مسجد سلیمان برود. همچنین نباید از حواشی مدیریتی چند وقت اخیر باشگاه استقلال هم چشم‌پوشی کرد.

سرنوشت قهرمان لیگ با تکرار نتایج دور رفت

سپاهان، پرسپولیس و استقلال در نیم فصل نخست از این هفت بازی به ترتیب 14، 18 و 13 امتیاز کسب کردند و در نتیجه جدول رده‌بندی لیگ برتر در پایان فصل با قهرمانی پرسپولیس به شرح زیر می‌شود:

1. پرسپولیس: 66 امتیاز و تفاضل گل 28+

2. سپاهان: 62 امتیاز و تفاضل گل 25+

3. استقلال: 53 امتیاز و تفاضل گل 13+

البته نمی‌توان با محاسبه امتیازات کسب‌شده تیم‌ها در دور رفت با قطعیت قهرمان لیگ را مشخص کرد اما چند نکته وجود

دارد که نشان دهنده بالا بودن شانس قهرمانی پرسپولیس نسبت به سپاهان و استقلال است. دلیل نخست این که سپاهان و استقلال بازی‌های سخت‌تری نسبت به پرسپولیس، پیش رو دارند و دلیل دیگر، تقابل مستقیم این دو تیم در هفته پایانی رقابت‌های لیگ برتر است.

همچنین باید برای استقلال با توجه به مشکلات و حواشی مدیریتی و روند سینوسی نتیجه‌گیری، شانس خیلی کمی برای قهرمانی قائل شد و حتی ممکن است جایگاه سومش را هم از دست بدهد ولی اگر فرهاد مجیدی و شاگردانش بتوانند با بی‌اعتنایی به حواشی و عبور از هفت‌خان، قهرمان لیگ شوند، نامشان در تاریخ لیگ برتر جاودانه می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها