کد خبر: 489187
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۱۴:۴۴:۳۵
| |

دردسرهای قطعی برق برای شطرنج ایران

سارا خادم‌الشریعه:‌ فقط برق قطع نمی‌شود، اینترنت هم هست

 قطع‌شدن ناگهانی برق تهران دو روز است که روند رقابت‌های شطرنج آنلاین قهرمانی آسیا را با مشکل مواجه کرده است. وزارت نیرو در‌حالی از هفته گذشته، قطع برق مناطق مختلف پایتخت را برای زمان‌های طولانی قطع می‌کند که فدراسیون شطرنج بدون درنظرگرفتن این موضوع، اقدام به برگزاری مسابقات کرده است. پس از شیوع ویروس کرونا، فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) با ارائه راهکاری جدید، رقابت‌های شطرنج را به‌صورت مجازی برگزار می‌کند تا ورزشکاران این رشته در این شرایط با آسیب کمتری مواجه شوند.

سارا خادم‌الشریعه:‌ فقط برق قطع نمی‌شود، اینترنت هم هست
کد خبر: 489187
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۱۴:۴۴:۳۵

اعتمادآنلاین| فیده در تازه‌ترین برنامه خود مسابقات قهرمانی آسیا را که حکم انتخابی جام جهانی 2021 را دارد با میزبانی مجازی اماراتی‌ها تحت عنوان «هایبریدی» برگزار می‌کند. مسابقات «هایبریدی» به‌گونه‌ای است که بازیکنان با حضور فیزیکی در محلی که فدراسیون شطرنج کشور مربوطه تعیین می‌کند، مجازی مسابقه می‌دهند. ضمن اینکه گروهی از داوران هم در آن محل حاضر هستند تا در کنار دوربین‌های تعبیه‌شده در برنامه کامپیوتری، از نزدیک عملکرد شطرنج‌بازان را رصد کنند.

به گزارش شرق، رقابت‌های شطرنج قهرمانی آسیا در شرایطی از 31 اردیبهشت با حضور هشت شطرنج‌باز ایرانی آغاز شد که قطع‌شدن یک‌باره برق در روز دوم مسابقه (شنبه) یک‌باره همه آنها را غافلگیر کرد.

این بازیکنان که در محل فدراسیون شطرنج حضور داشتند و در‌حال برگزاری مسابقاتشان با رقبای نه‌چندان مطرح آسیایی بودند، گرفتار قطعی برق خیابان حجاب شدند تا اتفاق غیرمنتظره‌ای برایشان رقم بخورد. اتفاقی که منجر به حذف همه نمایندگان ایران در این میدان شد. مسئولان فدراسیون که پیش‌بینی چنین وضعیتی را نکرده بودند، سریع دست‌به‌کار شدند تا با استفاده از موتوربرق سیستم‌های شطرنج‌بازان را دوباره راه‌اندازی کنند اما وقفه طولانی‌مدتی که در مسابقه این ملی‌پوشان ایجاد شد، باعث شد آنها از دور رقابت‌ها حذف شوند.

طبق قوانین رقابت‌های مجازی، شطرنج‌بازان تنها برای دقایق کوتاهی اجازه خارج‌شدن از مسابقه را دارند و درصورتی‌که این زمان بیشتر از حد معمول شود، نتیجه‌ای برایشان لحاظ نمی‌شود.

روز شنبه استاد بزرگ پرهام مقصودلو با درجه 2698 مغلوب استاد بین‌المللی کشور مغولستان با درجه 2419 شد. شاید در حالت عادی نبرد این دو شطرنج باز هیچ‌گاه به نفع شطرنج‌باز مغولی به اتمام نرسد اما او از غفلت مسئولان شطرنج ایران بهترین بهره را برد و موفق شد شانس اول قهرمانی این تورنمنت را شکست دهد.

استادبزرگ سیدمحمدامین طباطبایی با درجه 2613 برابر شطرنج‌باز بنگلادشی با 55 سال ‌و با درجه 2404، وضعیت برنده را باخت تا او هم قربانی قطعی برق شود. در دیگر رقابت مهم آرین غلامی برابر استاد فیده اندونزیایی شکست خورد و

سیدخلیل موسوی برابر استاد فیده بانوی قزاقی متوقف شد.

اتفاق ناراحت‌کننده دومین روز مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا در‌حالی برای بازیکنان ایرانی رخ داد که شادی پریدر استادبزرگ بانوان که از مسئولان برگزاری این مسابقات است، در صفحه شخصی‌اش با انتشار متنی به آن واکنش نشان داد.
او خطاب وزیر نیرو نوشت: «وزیر محترم نیرو، امروز اسطوره‌ها و قهرمانان رشته شطرنج در مهم‌ترین مسابقه سال، قهرمانی بزرگسالان آسیا که سهمیه جهانی را باید کسب کنند، به‌دلیل قطعی برق شکست خوردند. این بچه‌ها خیلی حیا دارند. شطرنج‌بازان مظلومانه و با چشمان گریان بدون هیچ اعتراضی به هتل خود رفتند. طفلکی‌ها عادت کرده‌اند. به‌خاطر آبروی کشور در این مسابقات، لطفا در این 10 روز برق فدراسیون شطرنج را قطع نکنید!».

در این رابطه فدراسیون شطرنج طی مکاتبه با اداره برق منطقه این فدراسیون خواستار قطع‌نشدن برق این محله تا پایان مسابقات قهرمانی آسیا شد اما روز گذشته باز هم خبر رسید که مسابقات بار دیگر به‌دلیل قطع برق مختل شده است.

البته این بار موتور برق سریع وصل شد و کادر برگزاری در زمان کوتاهی توانستند سیستم‌ها را راه‌اندازی کنند تا ماجرای روز اول تکرار نشود. گفته می‌شود در روز دوم مسابقه موتور برق فدراسیون خراب بود اما برای روز بعد تعمیر شده است. فدراسیون شطرنج‌ بیشتر از یک سال است که با سرپرست اداره می‌شود و طی این مدت با جنجال‌های زیادی مواجه بوده و هیچ مقامی پاسخ‌گوی حواشی به‌وجودآمده نیست.

سرپرست فدراسیون در پی وقایع چند روز اخیر نیز هیچ اظهارنظری نکرد و واکنشی به آن نشان نداد.

محسن سمیع‌زاده، دبیر فدراسیون، این اتفاقات را به وزارت نیرو ربط داد و در توجیه آن گفت: «دلیل این اتفاقات را باید از وزیر نیرو پرسید. این همه نیروگاه افتتاح شد و بازهم قطع برق در کشور داریم. نمی‌دانیم زمان‌بندی قطع برق کجا و چگونه اعلام شده است. واقعا قطعی برق در قرن 21 مضحک به نظر می‌رسد؛ البته شاید من خیلی رؤیایی به موضوع نگاه می‌کنم. من زمان‌بندی را ندیدم و البته اگر می‌دیدم هم کاری نمی‌توانستم بکنم، چون برنامه‌ریزی‌ها از قبل صورت گرفته بود». تماس‌های «شرق» با مسئولان فدراسیون شطرنج درباره برخورد غیرحرفه‌ای آنها با این قضیه در حالی بدون پاسخ ماند که سارا خادم‌الشریعه، استادبزرگ بانوان ایران، صحبت‌های جالبی را در‌این‌باره مطرح کرد.

او به «شرق» گفت: «من واقعا در جریان این نیستم که فدراسیون از قطعی برق مطلع بوده یا نه. اما می‌دانم که فدراسیون موتور برق داشت. فدراسیون می‌خواهد انتخابات ریاست را برگزار کند و فکر کنم خیلی برنامه‌ای برای مسابقات ندارند. ای کاش مسئولان وزارت ورزش و سازمان‌های دیگر که می‌دانند در دوران کرونا رقابت‌های شطرنج به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، بیشتر با این رشته همکاری می‌کردند. واقعا جای ناراحتی دارد که همه بچه‌های ما در مسابقه روز دوم حذف شدند. از این مسابقات شش نفر به جام جهانی صعود می‌کنند. فکر می‌کنم با این اتفاقی که افتاد، دیگر بچه‌ها شانسی نداشته باشند. البته ما یک سهمیه از قبل برای جام جهانی گرفته‌ایم. خود من هم که از قبل انتخاب شده‌ام. متأسفانه مشکل ما فقط قطع برق در کشور نیست. ما مشکل قطع‌شدن اینترنت را هم در حین مسابقه داریم. خود من در این مدتی که در خانه مسابقه می‌دادم، بارها اینترنتم در حین مسابقه قطع می‌شد. با پیگیری‌هایی که کردم، توانستم قدری این مشکل را حل کنم. تقریبا نزدیک به سه هفته دیگر (10 جولای) باید در مسابقه مهمی شرکت کنم. قطعی برق باعث شده تا از الان نگرانی زیادی برای شرکت در این مسابقه داشته باشم. در این رقابت‌ها بهترین‌های دنیا حضور دارند. مسئولان برگزاری این مسابقه در این مدت تمرینات زیادی را به‌صورت مجازی برای ما برگزار کردند و حتی حریف تمرینی در اختیارمان گذاشتند. امیدوارم قطعی برق کار من را در این مسابقات مختل نکند».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها