کد خبر: 481102
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۴:۵۳:۰۰
| |

جلال چراغپور،کارشناس فوتبال ایران:

توان تیمی پرسپولیس همسطح آسیاست/ تعویض های استقلال این تیم را ضعیف‌تر می کند

کارشناس فوتبال ایران به تحلیل و بررسی عملکرد 4 نماینده کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا پرداخت.

توان تیمی پرسپولیس همسطح آسیاست/ تعویض های استقلال این تیم را ضعیف‌تر می کند
کد خبر: 481102
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۴:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| جلال چراغپور در خصوص عملکرد تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: اگر بازی تیم‌های کشورمان را روی یک منحنی ببریم متوجه می‌شویم که سیر صعودی نداشته و به صورت خط شکسته در می‌آید.

به گزارش فارس، وی ادامه داد:یعنی تا جایی برتری‌ها وجود داشت و فوتبالی عالی بود اما این برتری‌ها رفته رفته ضعیف شد تا جایی که باخت پرسپولیس را هم دیدیم.

در ابتدا فوتبال عربی را سورپرایز کردیم اما بعد از آن سلاحمان را زمین انداختیم

کارشناس فوتبال ایران تصریح کرد: برای بررسی این موضوع ابتدا باید مقدمه‌ای را طرح کرد؛ قبل از این که تیم‌ها با هم روبرو شوند همدیگر را آنالیز کردند. مهره‌ها و پست‌های کلیدی هم را شناختند و با هم آشنا شدند. یعنی قبل از شروع بازی‌ها آنالیز نظری از یکدیگر را در اختیار داشتند. در این وضعیت دو فوتبال، تقریبا دربسته و به صورت یک پکیج با آنالیز روبروی هم قرار گرفتند که این،‌ فوتبال داده‌ها نیست و فوتبال آنالیز نظری است. در این وضعیت ما بسیار خوب شروع کردیم و همه تیم‌های ما همه تیم‌های عربی را سورپرایز کردند.

چراغپور افزود: اما واقعیتی کم‌کم خودش را نشان داد: آنالیز از روی کاغذ خارج و به درون زمین منتقل شد. این بار فقط خود مربیان بودند که باید تیم‌ها را می‌دیدند و بر اساس بازی انجام شده، خودشان با دانش‌شان راه حل‌هایی را پیدا می‌کردند. این موضوع، شناخت و بررسی خصوصیات فنی حریفان است. دیگر تئوری، دیتا و عدد نیست. دید و دانش است. متأسفانه وقتی به این مرحله رسیدیم که مربی در مقابل مربی، دانش در مقابل دانش، تجربه در مقابل تجربه و شناخت فوتبالی در مقابل شناخت فوتبالی قرار گرفت، یکی یکی اسلحه‌هایمان را انداختیم.

نحوه استفاده از دیاباته نشان می‌دهد به تغییرات تیمی و سیستمی تسلط نداریم

وی با اشاره به تقابل مربیان تیم‌های ایرانی با حریفان اظهار داشت: مثلاً مواجه شدن نکونام با ژاوی در بازی آخر یا مصاف یحیی گل محمدی با تن‌کاته، کاملا این جنگ را نشان می‌داد. بازی پرسپولیس و الوحده فقط جنگ نیمکت بود. یحیی تمام تعویض‌هایش را انجام داد. او هم از تیم A و هم از تیم B استفاده کرد. در واقع تمام تغییرات ممکن را انجام داد اما محتوای مطلب باید تغییر می‌کرد. مسأله فقط جابجایی نفرات نبود که مثلاً کامیابی نیا به دفاع وسط برود، سید جلال حسینی بیرون بیاید، پهلوان و سرلک اضافه شوند یا...

کارشناس فوتبال افزود: مثال دوم در مسأله جنگ دانش مربیان، بازی‌ برگشت استقلال و الدحیل بود. آنجا هم جنگ دانش فنی بود. حتی با این که تعویض‌ها 5 عدد شده نتوانسته‌ایم طرح تقسیم درستی داشته باشیم که اگر دیاباته به عنوان اساس و مرکزیت گلزنی تیم ما آسیب دید، راه حلی برایش پیدا کنیم. دیاباته بعد از کی‌روش استنلی موثرترین مهاجم نوکی است که به فوتبال ایران آمده اما طوری از او استفاده کردیم که نشان می دهد به تغییرات تیمی و همچنین تغییر سیستم بدون تعویض یا با تعویض تسلط نداریم. این مسائل کاملا به چشم می‌خورد.

محور تیم فولاد کلاس آسیایی ندارد

چراغپور با اشاره به عملکرد تیم فولاد گفت: مثال سوم بازی تیم فولاد است. این تیم به دلیل فقر دانش بدنی نیمکت، بازی‌های آخر را از دست داد. آنجایی که از دقیقه 65 به بعد شیمبایی وجود ندارد. همان توپی که پای شیمبا در زاویه بسته جان نداشت بزند، عین همان را بازیکن النصر دیدیم چطور از زاویه بسته زد. این‌ها را حاشیه می‌دانیم و می‌گوییم ارزش ندارد. در حالی که اهمیت زیادی دارند. آنجا که مهاجم حریف سه بازیکن فولاد را در فضایی به اندازه یک دستمال جا گذاشت و آن چنان چیپ دقیقی زد که اگر تمام فوتبال ایران جمع شوند، نمی‌تواند آن را آموزش بدهند. او بعد از 25 متر کورس تک به تک، از یک بازیکن عبور کرد، یک لایی به کولیبالی زد و بعد هم به دروازه‌بان فولاد چیپ زد. این‌ها واقعیت هستند.

کارشناس فوتبال ایران با اشاره به محور مرکزی تیم فولاد اظهار داشت: فولاد در محور مرکز زمین که شاسی تیم است، نوک آن را شمیبا، وسط آن پاتوسی و انتهای آن را کولیبالی گذاشته که لایی خورد. این سه نفر محوریت تیم را تشکیل می‌دهند و سه پست حیاتی فولاد هستند. کلاس آن‌ها برای لیگ داخلی تقریبا تعریف می‌شود اما برای لیگ قهرمانان آسیا تعریف نمی‌شود. تک تک تیم‌هایی که این اشکال برایشان به و جود آمد و این وضعیت را دارند، باید تجدید نظر دراز مدتی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا داشته باشند و مدیرانشان باید تعریف جدیدی از یارگیری ارائه بدهند.

پرسپولیس اشکال یار ندارد/ استقلال هرچه تعویض می‌کند ضعیف‌تر می‌شود

چراغپور گفت: تنها تیمی که اشکال یار ندارد و از نظر توان بدنی و توان تیمی همسطح آسیاست، پرسپولیس است. اگر نیمکت این تیم حواسش را بیشتر جمع کند و با دقت‌تر کار کند، می‌تواند در مراحل بعدی هم بالاتر برود اما اگر قرار باشد اشتباهات بزرگ‌تر شوند حتماً ضربه می‌خورد که آن را در آخرین بازی این تیم هم دیدیم. نمی‌توانیم بگوییم قصد باخت داشته و اشکالی ندارد چون پرسپولیس همه تلاشش را کرد و همه موجودیتش را به کار گرفت.

وی با اشاره به تیم استقلال عنوان کرد: آشپز که دو تا شود، خورشت یا شور می‌شود یا بی‌نمک. استقلال در این وضعیت گرفتار شده و بهتر است زودتر تکلیفش را روشن کند. چگونه است که استقلال هر چه تعویض می‌کند ضعیف‌تر می‌شود. بازیکنی که وقتی به زمین می‌آید توپ جلو نمی‌رود و فقط در دفاع می‌چرخد. آیا نیمکت 5-4 نفره استقلال بعد از 6-5 بازی نمی‌بیند به مجرد این که یک بازیکن وارد زمین می‌شود همیشه و در همه حال سرعت بازی تیم 50 درصد فروکش می‌کند، یعنی نصف می‌شود؟ ضمن این که کوشش تیم برای ورود به یک سوم دفاعی تیم حریف هم کمتر می‌شود.

کارشناس فوتبال در خصوص عملکرد تیم تراکتور گفت: در فوتبال اصلی وجود دارد که می‌گوید اگر بازیکنی می‌خواهد مربی شود بهتر است بازیکن میانه باشد تا مهاجم، چون یک مهاجم به عنوان مثال در تمام 15 سالی که بازی می‌کند از پشت سرش، فشار، اصول و چالش‌های دفاع خبر ندارد. او فقط توپ را می‌گیرد، فرار می‌کند، می‌رود و گل می‌زند.

چراغپور تصریح کرد: آن‌ها فوتبالی را بازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که تماما خلاقیت و هوش یعنی حمله است اما برای دفاع اگر شما یک صدم ثانیه نزدیک شدن به حریف را بلد نباشید، یک صدم ثانیه دیرتر یا زودتر به حریف برسید، دریبل می‌خورید و حریف از شما رد می‌شود. پس 85 درصد دفاع سواد، دانش، استعداد و فیزیک است. مابقی آن هوش بازیکن که از بچگی در آکادمی رشد می‌کند و تقویت می‌شود.

وی اضافه کرد: در فوتبال ایران فیروز کریمی زمانی که بازی می‌‌کرد واقعا دفاع خیلی خوبی بود و مربی قابل قبولی هم شد. شادروان نادر دست‌نشان یک هافبک عالی بود و در زمان مربیگری خیلی خوب تیم‌ها را بالا می‌آورد. یا اکبر میثاقیان که یک مدافع میانی خیلی خوب بود و در لیگ یک کار کرد. نقش مربیان در دسته یک برای صعود پررنگ‌تر است چون در لیگ برتر اگر خرید خوب کنید، با ایجنت‌ها رابطه خوب داشته باشید، که به موقع به شما بازیکن بدهند و دست‌ تنها نمانید، می‌توانید به بالای جدول برسید.

تراکتور خطیبی مانند استقلال مجیدی است

کارشناس فوتبال اظهار داشت: تراکتور رسول خطیبی هم مثل فرهاد مجیدی است. الان دفاع تیمی استقلال ایراد و اشکال دارد اما مجیدی این را به سختی می‌تواند ببیند و رفع کند. مگر این که یک دستیار دفاعی داشته باشد که ندارد. یک لشکر دستیار دارند اما هیچ کدام دفاعی نیستند. تیم رسول خطیبی هم حمله‌ور است و در این موضوع خوب کار می‌کند، اما در دفاع تیمی مشکل دارد.

چراغپور با اشاره به تیم‌های پرسپولیس و فولاد افزود: اما تیم یحیی این اشکال را ندارد. تیم جواد نکونام هم متعادل است. یعنی سازماندهی خوب هم در دفاع و هم در حمله دارد. فقط مشکل فولاد این است که محوری‌ترین جای تیم به بازیکنانی داده شده که بدن آن‌ها با هم می‌افتد. در فیلم بازی فولاد مشخص است؛ آیا از دقیقه حدودا 65 به بعد دو نفر جلو یعنی پاتوسی و شیمبا توان پرس، دویدن، برگشتن و کمک کردن به تیم را داشتند؟ باید تعویض می‌شدند. آن‌ها داخل زمین با 8 نفر بازی می‌کردند. تراکتور هم این وضعیت را دارد. این تیم حمله می کند و اصول را به خلاقیت، رفتن و فشار آوردن گذاشته اما بهتر است در کادرشان افرادی هم حاضر باشند که سابقه دفاعی و تفکر دفاعی دارند تا تیم متعادل و 50-50 بازی کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها