کد خبر: 478416
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ۱۲:۱۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

فوتبال انگلیس زیر سایه سوپرلیگ/ سوپر لیگ اروپا در نهایت به کجا می رسد؟

12 باشگاه برتر اروپا می‌دانستند که تشکیل سوپرلیگ حواشی زیادی به دنبال خواهد داشت، اما از این حواشی نترسیدند و این موضوع را مطرح کردند. آنها حالا در انتظار بازگشت آرامش به فوتبال هستند تا با فیفا و یوفا وارد مذاکره شوند.

فوتبال انگلیس زیر سایه سوپرلیگ/ سوپر لیگ اروپا در نهایت به کجا می رسد؟
کد خبر: 478416
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ۱۲:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| فوتبال اروپا 24 ساعت نفسگیر را پشت‌ سر گذاشته است و با فروکش کردن گردوغبار حواشی پیش‌آمده پیرامون سوپرلیگ، این سوال مطرح می‌شود که اکنون چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

12 باشگاه برتر اروپا می‌دانستند که تشکیل سوپرلیگ حواشی زیادی به دنبال خواهد داشت، اما از این حواشی نترسیدند و این موضوع را مطرح کردند. آنها حالا در انتظار بازگشت آرامش به فوتبال هستند تا با فیفا و یوفا وارد مذاکره شوند. این 12 باشگاه مصمم به برگزاری سوپرلیگ هستند، اما دوست دارند با مدیران فیفا و یوفا همکاری داشته باشند و در آرامش این رقابت‌ها را برگزار کنند.

سوپر لیگ

پیامدهای حقوقی چیست؟

رئیس یوفا در کنفرانس خبری خود در روز دوشنبه مخالفتش با برگزاری سوپرلیگ را ابراز کرد. او می‌خواهد این 12 باشگاه در اولین فرصت از حضور در مسابقات اروپایی محروم شوند. او همچنین به دنبال محروم کردن بازیکنان آنها از حضور در رقابت‌های بین‌المللی است.

پنج باشگاه رئال مادرید، چلسی، منچسترسیتی، منچستریونایتد و آرسنال به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا و همچنین لیگ اروپا راه پیدا کرده‌اند؛ تیم‌هایی که به دنبال برگزاری سوپرلیگ اروپا هستند و حالا یوفا تلاش دارد آنها را از حضور در این مسابقات محروم کند. یوفا امید دارد با این کار جلوی اجرای طرح سوپرلیگ را بگیرد.

یوفا

فیفا چه گفته است؟

در این میان جیانی اینفانتینو رئیس فیفا که به دنبال برگزاری جام جهانی باشگاه‌ها با فرمتی جدید است سعی داشت با احتیاط با طرح سوپرلیگ برخورد کن،د هرچند در نهایت مجبور به مخالفت با این طرح شد.

او درباره طرح سوپرلیگ اروپا می‌گوید: «دیروز ما صحبت‌هایی در مورد جنگ، جنایت و حرف‌های وحشتناک شنیدیم و خواندیم. حرف‌هایی که بیشتر وحشتناک می‌شوند اگر بدانیم با ورزش مورد علاقه همه ما در ارتباط است. ورزشی که باید موجب لذت بردن همه شود. در مورد پروژه سوپرلیگ اروپا صحبت می‌کنم. اجازه بدهید کاملاً شفاف حرف بزنم: فیفا سازمانی است که بر اساس ارزش‌های واقعی ورزش ساخته شده است... ما به شدت مخالف این سوپرلیگ هستیم؛ مسابقاتی که یک فروشگاه اختصاصی است جدا از سازمان‌های کنونی.»

با این صحبت‌های اینفانتینو و حمایتش از یوفا، به نوعی باید گفت طرح سوپرلیگ تا حدی به مشکل برخورده است.

اینفانتینو

آیا این پایان لیگ قهرمانان است؟

12 باشگاه اروپایی اعتقاد دارند وقتی سوپرلیگ اروپا در حال برگزاری است دلیلی برای ادامه لیگ قهرمانان اروپا وجود ندارد، اما یوفا لیگ قهرمانان اروپا را تورنمنت اول فوتبال باشگاهی اروپا می‌داند و اعتقاد دارد برگزاری این رقابت‌ها ادامه خواهد داشت. هرچند یوفا به دنبال تغییر در نحوه برگزاری آن است و به احتمال زیاد از سال 2024 نیز این تغییرات را اعمال می‌کند. 36 باشگاه در فرمت جدید لیگ قهرمانان حضور دارند و هر تیم 10 مسابقه برگزار می‌کند که به صورت مشخص در پنج بازی میزبان است. بدین ترتیب اعداد بازی‌ها و نیز درآمد تیم‌ها نیز از این مسابقات بیشتر می‌شود.

کدام تیم‌ها به سوپرلیگ دعوت شده‌اند؟

12 تیم حاضر در سوپرلیگ بیانیه‌ای منتشر و طی آن از باشگاه‌های بایرن مونیخ، بوروسیا دورتموند و پاری‌سن‌ژرمن درخواست کرده‌اند در این رقابت‌ها حضور پیدا کنند. البته تا اینجا جواب مثبتی از این باشگاه‌ها دریافت نکرده‌اند، اما آنچه مشخص است اینکه این سه تیم به نوعی غافلگیر شده‌اند و احتمال دارد در آینده به این درخواست جواب مثبت بدهند.

باشگاه های اروپا - سوپر لیگ

دیگر تیم‌های سوپرلیگ

برنامه این است که سوپرلیگ 20 تیم داشته باشد، اما هنوز برنامه‌ای برای نحوه انتخاب پنج تیم دیگر وجود ندارد. مدیران سوپرلیگ اعلام کرده‌اند که این کار می‌تواند شبیه نحوه انتخاب تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان اروپا باشد. اگر چنین برنامه‌ای برای انتخاب تیم‌ها در نظر داشته باشند، آن زمان تیم‌های شالکه، وستهام، سلتیک، اشتوتگارت و بنفیکا راهی سوپرلیگ می‌شوند؛ اما اگر بر اساس رده‌بندی باشگاهی یوفا تیم‌ها انتخاب شوند، آن زمان شاهد حضور سویا، پورتو، رم، آژاکس و شاختار دونتسک در این مسابقات خواهیم بود. هرچند هیچ‌ کسی نمی‌داند مدیران سوپرلیگ کدام تیم‌ها را به این رقابت‌ها دعوت می‌کنند.

سوپرلیگ چه زمانی می‌تواند آغاز شود؟

در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشرشده مدیران سوپرلیگ اعلام کرده‌اند برگزاری این رقابت‌ها هرچه زودتر باید عملی شود.

طبق اخباری که به بی‌بی‌سی اسپورت رسیده، اولین دوره این مسابقات می‌تواند اوایل فصل آینده برگزار شود. هرچند برگزاری این رقابت‌ها در این تاریخ چندان باورپذیر نیست و کارشناسان بر این باورند که اولین دوره سوپرلیگ می‌تواند در فصل 2022-2023 برگزار شود. اگرچه با وجود حواشی پیش‌آمده این تاریخ هم می‌تواند تغییر کند.

سوپر لیگ

آیا لیگ برتر انگلیس تحت تاثیر قرار می‌گیرد؟

6 باشگاه بزرگ لیگ جزیره مصممانه در تلاش برای بازی در سوپرلیگ هستند، اما اگر یوفا بر تنبیه تیم‌ها اصرار ورزد، این 6 تیم بزرگ انگلیس از تصمصم خودشان مبنی بر حضور در سوپرلیگ صرف نظر می‌کنند.

البته سوپرلیگ تاثیر بدی روی لیگ برتر جزیره خواهد گذاشت که می‌تواند آن را در سه محور برشمرد: اول اینکه حضور 6 تیم انگلیسی در این مسابقات به صورت دائمی است و آنها هیچ تلاشی برای رسیدن به این رقابت‌ها انجام نمی‌دهند.

دومین موضوعی که باید مد نظر قرار داد این است که تیم‌های حاضر در سوپرلیگ درآمد زیادی کسب می‌کنند و همین باعث می‌شود این تیم‌ها از نظر مالی فاصله زیادی با دیگر تیم‌های انگلیس پیدا کنند و در نتیجه همین 6 تیم تنها مدعیان اصلی لیگ برتر باشند.

سومین موضوع مهم هم این است که سوپرلیگ می‌تواند بر حق پخش تلویزیونی لیگ برتر تاثیر بگذارد و میزان درآمد دیگر تیم‌ها را از حق پخش تلویزیونی کاهش دهد.

1

تیم‌های انگلیسی عقب کشیدند؛ پروژه شکست خورد

همان زمانی که رئیس باشگاه رئال مادرید تلاش می‌کرد تا بازیکنان و مدیران 12 تیم اروپایی را متقاعد کند سوپرلیگ بهترین اتفاق برای آنها است، شایعاتی مبنی بر عقب نشینی بارسلونا، اتلتیکو مادرید، منچسترسیتی و چلسی به گوش رسید. پرز در مصاحبه با خبرنگاران جدایی آنها از سوپرلیگ را تکذیب کرد اما مصاحبه نخست وزیر بریتانیا، کار را برای پرز و سوپرلیگ تمام کرد. 6 تیم بزرگ انگلیس از حضور در سوپرلیگ انصراف دادند. البته فشار هواداران آنها هم بی تاثیر نبود. بعد از آن بود که مدیران سوپرلیگ اعلام کردند در حال بررسی مجدد اقدامات مناسب برای تغییر شکل این پروژه هستند.

1

در بیانیه مدیران سوپرلیگ آمده: «سوپرلیگ اروپا معتقد است که شکل فعلی فوتبال اروپا نیاز به تغییرات دارد. ما یک رقابت جدید را پیشنهاد می‌دهیم چراکه فرمت مسابقات فعلی جوابگو نیست. باشگاه‌های انگلیسی به خاطر تحت فشار بودن مجبور به جدایی از این رقابت‌ها شدند. سوپرلیگ از حمایت قضایی برخوردار است تا بتواند این مسابقات را راه‌اندازی کند. این تورنومنت متوقف شده ولی کنسل نه.»

1

اعتراض هواداران و بازیکنان به سوپرلیگ

هرچند تیم‌های انگلیسی از این تورنمنت جنجالی کنار کشیده‌اند اما این اتفاق باعث کم شدن خشم هواداران انگلیسی نشده است. در ساعات گذشته هواداران چلسی، خواستار استعفای برخی مدیران این تیم شده‌اند. فشار هواداران یونایتد هم باعث استعفای «اد وودوارد» از این باشگاه شد. بازیکنان لیورپول هم با انتشار یک پست مشترک عدم رضایت خودشان از برگزاری سوپرلیگ را اعلام کردند.

1

1

1

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها