کد خبر: 436060
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ۰۸:۵۵:۳۹
| |

پرسپولیس چگونه می‌تواند پاختاکور را شکست دهد؟

ناصر ابراهیمی، مربی اسبق باشگاه پرسپولیس گفت: اگر پرسپولیس بازی همیشگی و متعادل خودش را انجام دهد و بازیکنان با تمرکز کافی در زمین حاضر شوند، می‌تواند برنده بازی باشد، به‌خصوص پرسپولیس نباید اجازه دهد آنها در خط هافبک برتری داشته باشند چون پیروزی پاختاکور مقابل استقلال از برتری خط هافبک‌شان به دست آمد.

پرسپولیس چگونه می‌تواند پاختاکور را شکست دهد؟
کد خبر: 436060
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ۰۸:۵۵:۳۹

اعتمادآنلاین| پرسپولیس امشب و از ساعت 21:15 به وقت تهران در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل پاختاکور ازبکستان به میدان می‌رود. سرخ‌ها با برتری مقابل تیم قدرتمند السد قطر به این مرحله رسیدند و پاختاکور با پیروزی مقابل استقلال دیگر نماینده کشورمان. یحیی گل‌محمدی و شاگردانش به خوبی می‌دانند که برنده شدن در این بازی چقدر اهمیت دارد. تنها نماینده باقی‌مانده فوتبال کشورمان در صورت برد می‌تواند به فینال غرب آسیا و یک قدمی فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد. با این وجود بازی امشب اصلا بازی آسانی نیست. پاختاکور مقابل استقلال نشان داد کیفیت بالایی دارد و پرسپولیسی‌ها باید با هوشیاری کامل مقابل این حریف در زمین قرار بگیرند. البته بسیاری از بازیکنان پرسپولیس دیدارهای سال گذشته تیم‌شان مقابل پاختاکور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان را به خاطر دارند. برای بررسی این بازی و شانس پرسپولیس برای صعود با ناصرخان ابراهیمی، سرمربی سال‌های دور پرسپولیس و تیم ملی به گفت‌وگو نشستیم. او معتقد است بازی پرسپولیس و پاختاکور به نوعی پل صراط است و گرچه رقابت سختی شکل خواهد گرفت اما سرخ‌ها می‌توانند در صورت نمایش بازی همیشگی‌ خودشان حریف را شکست دهند. این پیشکسوت فوتبال کشورمان تاکید دارد که در بازی امروز جنگ، جنگ هافبک‌هاست.

پاختاکور را چطور تیمی دیدید؟

تیم پاختاکور نسبت به سالیان گذشته تغییرات زیادی کرده است. نسبت به زمانی که من به همراه علی پروین مقابل این تیم قرار گرفتیم. تیم پاختاکور هنگامی که کشور ازبکستان از حالت کمونسیتی آزاد شد تیم خوبی بود. بعد از مدتی ضعیف شدند اما در چند سال اخیر و بعد از جذب چند بازیکن خارجی اوضاع آنها بهتر شد و حالا تیم خوبی است. اگر به بازی آنها مقابل استقلال دقت کنیم متوجه می‌شویم که تعداد پاس‌های زیاد این تیم خیلی به چشم می‌آمد که نشان از کیفیت ازبک‌ها دارد. با این حال پرسپولیس تیمی نیست که بخواهد به راحتی مقابل این تیم شکست بخورد مگر اینکه خدای نکرده دست به اتخاذ سیستم‌های دفاعی غلط بزند و صرفا به دنبال ضدحملات باشد.

پس با این حساب پرسپولیس برای رسیدن به دور بعد شانس دارد؟

اگر پرسپولیس بازی همیشگی و متعادل خودش را انجام دهد و بازیکنان با تمرکز کافی در زمین حاضر شوند، می‌تواند برنده بازی باشد، به‌خصوص پرسپولیس نباید اجازه دهد آنها در خط هافبک برتری داشته باشند چون پیروزی پاختاکور مقابل استقلال از برتری خط هافبک‌شان به دست آمد. مربی پاختاکور در بازی مقابل استقلال یک‌سوم میانه زمین را پر کرده بود و بازیکنان این تیم پاس‌های زیادی با هم رد و بدل می‌کردند و همین مساله تیم استقلال را تحت فشار گذاشت. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که استقلال گل‌های بدی خورد و یک پنالتی مشکوک هم به نفع‌شان گرفته نشد. به هر ترتیب شاید خیلی‌ها امید نداشته باشند اما می‌توانم بگویم گرچه بازی سختی پیش روی پرسپولیس است می‌توانم شانس برنده شدن را به این تیم بدهم. امیدواری‌ام به این خاطر نیست که پرسپولیسی هستم و بخواهم دلگرمی الکی بدهم. پرسپولیس می‌تواند برنده باشد و اگر منطقی و منطقه‌ای بازی کند به دور بعد راه پیدا خواهد کرد. منطقه‌ای بازی کردن خیلی مهم است. اینکه منطقه‌های مختلف زمین و همچنین بازی حریف در مناطق مختلف زمین را به خوبی شناسایی و برایش برنامه‌ریزی کنند. ولی درنهایت و در بازی امروز جنگ، جنگ هافبک‌هاست. هر تیمی در یک سوم میانه میدان برتری به دست آورد می‌تواند برنده مسابقه باشد.

چرا فقط از ایران یک نماینده در جمع هشت تیم برتر آسیا داریم؟

این برمی‌گردد به ضعف فوتبال ایران. من 49-48 سال است در فوتبال هستم. سال 48 کسی مربی نبود جز من و حسن حبیبی که مریض هست و ان‌شاءالله سلامتی‌اش را به دست آورد. من 38 سالم بود که اول انقلاب سرمربی تیم ملی شدم و 6 سال جنگ در بدترین شرایط سرمربی تیم ملی بودم. این همه سال مربیگری کردم و خیلی چیزها دیدم و می‌خواهم بگویم فوتبال ایران دیگر دلچسب نیست. توی خانه با همسرم و بچه‌ها هم سر این مساله به مشکل می‌خوریم. وقتی می‌خواهم فوتبال ببینم به من می‌گویند کانال را عوض کن می‌خواهیم سریال ببینیم. بعد بحث‌مان می‌شود. می‌خواهم بگویم یعنی خانم من هم فهمیده که بازی‌های تیم ملی یا باشگاهی ایران جذاب و دلچسب نیست. در همه این سال‌ها ببینید چه در جام باشگاه‌های آسیا ،چه در جام ملت‌های آسیا و چه در جام باشگاه‌های جهان به موفقیت خاصی نرسیدیم. حتی کی‌روش هم نتوانست ما را قهرمان آسیا کند. تیم ملی را جام جهانی برد ولی قهرمان آسیا نکرد. فوتبال آسیا تغییر کرده و ما از این تغییرات جا ماندیم. به همین دلیل تیم‌های ایرانی توان رقابت با رقبا را ندارند.

ولی پرسپولیس توانسته در همین وضعیت خوب کار کند.

پایه‌گذاری پرسپولیس فعلی 5 سال پیش و در زمان برانکو اتفاق افتاد. در طول این زمان پرسپولیس منسجم‌تر و هماهنگ‌تر شد. پرسپولیس ثابت کرده تیم باکیفیتی است. 4 سال پیاپی قهرمان لیگ شده و تا فینال آسیا و جمع چهار تیم هم رفته. اگر پرسپولیس این بازی را ببرد راهی فینال غرب و نیمه‌نهایی آسیا می‌شود و یک قدم می‌ماند تا بازی نهایی. این بازی، بازی سرنوشت است. در دین خودمان می‌گوییم پل صراط داریم و اینجا هم پل پیروزی داریم. این پل پیروزی حکم مرگ و زندگی دارد. همچنین باید گفت پرسپولیس بهتر از تیم‌های دیگر یار سوا کرده و بازیکنانی به خدمت گرفته که واقعا به دردش می‌خورند. بازیکنانی هم همیشه از تیم می‌روند که جای‌شان پر می‌شود. پرسپولیس همیشه بیشتر از سایر تیم‌های دیگر لژیونر به خارج از کشور فرستاده. پرسپولیس و استقلال در این زمینه همیشه بهتر از تیم‌های دیگر بوده‌اند. ولی با اینکه بازیکنان زیادی از پرسپولیس رفتند نفرات به خوبی جایگزین شدند. شما دیدید از خط دروازه تا هافبک و مهاجم پرسپولیس تغییرات داشت ولی خدا را شکر با همین بازیکنان جدید موفق عمل کرده است.

پس معتقد هستید حضور پرسپولیس در این مرحله اتفاقی نبوده است.

نه اصلا اتفاقی نبوده. باید منطقی باشیم. پرسپولیس همه تیم‌ها را شکست داده و حتی تیم ژاوی را هم برد. مسیرش هم آسان نبوده است. بالاخره تیم‌های دیگر هم تلاش می‌کنند. گروه‌های دیگر تیم‌های ایرانی مثل گروه استقلال یا گروه تیم شهر خودرو گروه‌های سخت‌تری از گروه پرسپولیس نبود. ولی با این همه امروز مشخص می‌شود که عیار تیم‌ها چگونه است. پاختاکور به هر طریقی استقلال را حذف کرده است. اینجا نوبت پرسپولیس است. اگر پرسپولیس بتواند پاختاکور را شکست دهد مشخص می‌شود که تیمش از همه تیم‌های دیگر برتر بوده است. ولی اگر نرود بالا و به سرنوشت استقلال دچار شود معلوم می‌شود که پاختاکور از همه تیم‌های ایرانی قوی‌تر است.

نظرتان در مورد عملکرد یحیی گل‌محمدی چیست؟

یحیی سال‌های اول در پرسپولیس موفق نبود و بعد رفت تجربه کسب کرد و دوباره برگشت. یحیی بعد از پرسپولیس در همه تیم‌هایی که بود موفق عمل کرد و حالا آمده به پرسپولیس. یحیی نسبت به بقیه مربی‌ها در حال طی کردن مسیر خوبی است. بازی با پاختاکور و برد مقابل این تیم باعث صاحبنام‌تر شدن یحیی می‌شود و از این حیث خیلی مهم است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها