کد خبر: 357138
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۳ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از محرومیت داوران زن لیگ برتر فوتبال زنان:

داورانی که پول نگرفتند و محروم شدند/ تقابل دپارتمان داوری فدراسیون و داوران زن لیگ برتر ادامه دارد

طبق خبری که اخیراً در رسانه‌ها منتشر شده، داوران زنی که فصل گذشته در لیگ فوتبال و فوتسال زنان سوت زده‌اند تا 30 مهر هیچ پولی دریافت نکرده‌اند. این داوران در نامه‌ای به دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال، درخواست کرده بودند حقوق معوقه‌شان پرداخت شود. این در حالی است که دریافتی داوران زن از هر بازی رقمی بسیار ناچیز است.

داورانی که پول نگرفتند و محروم شدند/ تقابل دپارتمان داوری فدراسیون و داوران زن لیگ برتر ادامه دارد
کد خبر: 357138
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۳ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منیژه موذن - در طول سال‌های گذشته به همراه پیشرفت فوتبال زنان و بالا رفتن کیفیت و سرعت مسابقات و بازیکنان، داوران زن هم پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. آنها توانسته‌اند کیفیت قضاوت خود را تا حد زیادی بالا ببرند و در بازی‌های فوتبال مردان هم سوت بزنند. اما در شرایطی که دنیای فوتبال در تلاش برای رسیدن به درآمد برابر بازیکنان و همچنین داوران است در ایران اخیراً 30 داور زن به دلیل پیگیری حق‌شان از قضاوت محروم مانده‌اند.

حضور داوران زن در فوتبال مردان

چند ماه قبل بود که استفانی فراپارت با قضاوت در بازی سوپرکاپ بین چلسی و لیورپول آغاز عصر تازه‌ای از قضاوت داوران زن را رقم زد. با حضور گلاره ناظمی در رقابت‌های فوتسال جام باشگاه‌های جهان و قضاوت موفق او، پرچم قضاوت زنان در ورزش مردان به دست داوران زن ایرانی رسید. ناظمی یکی از داوران زن ایرانی است که همواره عملکرد درخشانی در عرصه‌های بین‌المللی داشته. در سال‌های اخیر داوران زنی پا به عرصه گذاشته‌اند که کلیشه عدم قدرت تصمیم‌گیری زنان و به تبع آن عدم موفقیت زنان در داوری ورزش را نقض کرده‌اند. با وجود این، شرایط داوران زن در لیگ‌های داخلی فوتبال و فوتسال ایران چندان مساعد نیست.

شرایط نابسامان داوران زن لیگ فوتبال زنان ایران

طبق خبری که اخیراً در رسانه‌ها منتشر شده، داوران زنی که فصل گذشته در لیگ فوتبال و فوتسال زنان سوت زده‌اند تا 30 مهر هیچ پولی دریافت نکرده‌اند. این داوران در نامه‌ای به دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال، درخواست کرده بودند حقوق معوقه‌شان پرداخت شود. این در حالی است که دریافتی داوران زن از هر بازی رقمی بسیار ناچیز است.

در هر بازی داور وسط 120‌هزار تومان، کمک‌‌داورها نفری 80 هزار تومان و داور چهارم 40 هزار تومان دریافت می‌کنند. با این حال همین مبلغ هم در طول فصل به این داوران پرداخت نشده است. فدراسیون فوتبال بدهی داوران زن را در تاریخ 30 مهر تسویه کرده، اما تمامی این داوران توسط هدایت‌الله ممبینی رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال از قضاوت در این فصل محروم شدند.

سلطنت نوروزی، انسیه مافی‌نژاد، مهسا قربانی، مهناز ذکایی، بهاره سیفی، حبیبه ربوی، الهه سامانیان، سلما رضوی، آسو جواهری، فاطمه نصیری، ستاره تقدس، سمانه رضایی، سمیه براتیه، مرضیه بهداروند، زینب منادیان‌زاده، ژاله طوفانپور، سمیرا وحیدی، مریم قلی‌پور، زهرا رمرودی و … داورانی بودند که از قضاوت محروم شدند. در این لیست داورانی حضور دارند که سابقه سوت زدن در لیگ ملت‌های آسیا را هم در رزومه خود دارند.

جایگزین داوران این لیست بعضاً داوران کم‌تجربه و حتی بی‌تجربه‌ای هستند که اتفاقات نادری را در لیگ فوتبال زنان به دلیل اشتباهات داوری رقم زده‌اند. اشتباهاتی که موجی از انتقاد را از جانب مربیان و بازیکنان به همراه داشت.

حمایت فیفا و فدراسیون‌ها از داوران زن

با نگاهی دوباره به جایگاه داوران زن در فوتبال امروز جهان درمی‌یابیم تلاش گسترده‌ای در جهت رفع تبعیض و ایجاد شرایط و درآمد برابر برای داوران فوتبال در حال انجام است. استفانی فراپارت و بیبیانا اشتاین‌هاوس تنها 2 نمونه شناخته‌شده از داوران زن هستند که موفق شدند در فوتبال مردان سوت بزنند. در بعضی بازی‌های لیگ برتر انگلیس کمک‌داور یا داور چهارم یک زن انتخاب می‌شود و درآمد این داوران هم هیچ تفاوتی با داوران مرد ندارد.

فرانک لمپارد، سرمربی چلسی، قبل از بازی سوپرکاپ با قضاوت استفانی فراپارت در نشست خبری گفت: «افتخار می‌کنم که بخشی از این تاریخ‌سازی بزرگ هستم. فوتبال راه طولانی‌ای را طی کرده است. در تابستان امسال جام‌جهانی زنان نشان داد فوتبال زنان و حضور زنان در فوتبال چه میزان احترام عمومی را به دست آورده است. پیش از این قدم‌های کندی در راه از میان بردن تبعیض جنسیتی برداشته شده است و حالا تلاش می‌کنیم گذشته را جبران کنیم. هنوز راه زیادی در پیش داریم. بازی پیش رو لحظه مهمی در فوتبال است و همه ما خوشحالیم که بخشی از این اتفاق هستیم. این یک لحظه تاریخی است. یک قدم دیگر در راه درست.»

عملکرد فدراسیون فوتبال ایران در راستای حمایت از داوران زن

در شرایطی که ستاره‌های فوتبال و مسئولان فدراسیون جهانی و فدراسیون‌های داخلی کشورها از داوران زن حمایت می‌کنند گفته می‌شود ممبینی رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران تهدید کرده اگر این داوران در نامه‌ای کتبی عذرخواهی نکنند، طی نامه‌ای به فیفا درخواست خواهد کرد تا نام این داوران از لیست داوران بین‌المللی سال 2020 حذف شود.

باید دید در صورت وقوع این اتفاق، فیفا که طبق قوانین جدید موظف به مبارزه با تبعیض در فوتبال است، با فدراسیون فوتبال ایران و کمیته داوران چه برخوردی خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها