کد خبر: 344778
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۵ ۱۳:۴۵:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از واکنش‌ها نسبت به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ در روزهای گذشته:

فیفا: زنان باید برای تماشای تمام مسابقات اجازه ورود به همه استادیوم‌های فوتبال ایران را داشته باشند/ یوفا: از بازی در کشورهایی که زنان در آنها برای ورود به ورزشگاه‌ها با محدودیت مواجه هستند، اجتناب کنید

الکساندر چفرین، رئیس یوفا تاکید کرد: توصیه ما به 55 عضو یوفا این است که با تیم‌های کشورهایی که در آنها حقوق اولیه زنان محترم شمرده نمی‌شود، چه داخل و چه خارج از آن کشورها، بازی نکنند و مسابقه برگزار نکنند؛ نمایندگان باشگاه‌ها و همچنین لیگ‌های اروپایی نیز موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده‌اند.

فیفا: زنان باید برای تماشای تمام مسابقات اجازه ورود به همه استادیوم‌های فوتبال ایران را داشته باشند/ یوفا: از بازی در کشورهایی که زنان در آنها برای ورود به ورزشگاه‌ها با محدودیت مواجه هستند، اجتناب کنید
کد خبر: 344778
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۵ ۱۳:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن - ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران اکنون تبدیل به مساله‌ای جهانی شده که در پراهمیت‌ترین مراسم ورزشی جهان به آن اشاره می‌شود و توسط مهم‌ترین نهادهای فوتبال دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد. در طول روزهای گذشته علاوه بر فیفا، یوفا و ای‌اف‌سی که در قالب بیانیه‌هایی به این اتفاق واکنش نشان دادند، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال و رئیس کنفدراسیون فوتبال اروپا نیز خواستار حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران شدند.

بیانیه فیفا: زنان باید برای تماشای تمام مسابقات اجازه ورود به همه استادیوم‌های فوتبال ایران را داشته باشند

در اولین واکنش، فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در ادامه تلاش خود برای از بین بردن تبعیض جنسیتی در فوتبال، پس از بازدید هیات نمایندگان این نهاد از ورزشگاه آزادی، در بیانیه‌ای که روز شنبه 30 شهریورماه منتشر شد اعلام کرد: «تحقیقات هیات فیفا نشان می‌دهد هیچ مانع جدی‌ای برای انجام اقدامات لازم در ورزشگاه آزادی برای بازی ایران و کامبوج در تاریخ 10 اکتبر وجود ندارد. در همین راستا هیات فیفا همچنین در ارتباط با روش‌های بلیت‌فروشی و شرایط عملیاتی مورد نیاز مطابق با مقررات فیفا نیز صحبت کرده‌اند. موضع فیفا محکم و شفاف است: زنان باید برای تماشای تمام مسابقات اجازه ورود به همه استادیوم‌های فوتبال ایران را داشته باشند.»

اینفانتینو: بیش از این نمی‌توانیم منتظر بمانیم

روز یکشنبه 31 شهریورماه اینفانتینو رئیس فیفا در همایشی اعلام کرد مقامات ایران بابت حضور زنان در ورزشگاه برای دیدار دهم اکتبر این تیم در انتخابی جام‌جهانی 2022، به فیفا «اطمینان» داده‌اند.

او همچنین گفت: «باید شاهد حضور زنان در ورزشگاه‌ها باشیم؛ باید با حفظ حرمت اما قوی و قاطع برای فراهم شدن این امکان فشار آوریم و بیش از این نمی‌توانیم منتظر بمانیم.»

مراسم The Best 2019

در ادامه واکنش‌ها به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها، جیانی اینفانتینو در مراسم The best 2019 فیفا در بخشی از سخنرانی اعلام برنده بهترین بازیکن سال فوتبال زنان و مردان با اشاره به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران گفت: «می‌خواهم به یک موضوع دیگر هم اشاره کنم. سرمربی تیم ملی زنان ایران به همراه مدیر فنی این تیم در این مراسم حضور دارند. پس در ایران فوتبال زنان هست. اما در این میان یک مشکل وجود دارد. زنان در ایران نمی‌توانند برای تماشای فوتبال مردان به ورزشگاه‌ها بروند. ما در تلاش هستیم این شرایط را تغییر دهیم. فدراسیون فوتبال در ایران به ما می‌گوید این شرایط تغییر خواهد کرد، بازی بعدی ایران در 10 اکتبر اولین دیداری خواهد بود که زنان می‌توانند به ورزشگاه بروند. ما مشتاقانه منتظر این لحظه هستیم. دنیا نظاره‌گر ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران خواهد بود.»

اما جیانی اینفانتینو تنها کسی نبود که به معضلات اجتماعی و امکان تاثیر بر آنها به وسیله فوتبال پرداخت.

مگان راپینو، ستاره تیم ملی آمریکا و بهترین بازیکن فوتبال زنان، نیز در بخشی از سخنرانی خود هنگام دریافت جایزه گفت: «اتفاقاتی که بیش از همه مرا در سالی که گذشت تحت تاثیر قرار داد ماجرای رحیم استرلینگ و کالیدو کولیبالی در مقابله با نژادپرستی و خودسوزی سحرخدایاری هوادار فوتبال ایرانی بود.»

او در ادامه با تاکید بر نقش بازیکنان فوتبال در کمک به حل معضلات اجتماعی گفت: «من از همه کسانی که اینجا هستند درخواست می‌کنم از فضایی که در اختیار دارید برای حمایت از مردم استفاده کنید. از این بازی زیبا برای تغییر جهان و تبدیل آن به جایی بهتر بهره ببرید. ما قدرت فوق‌العاده‌ای داریم.»

واکنش AFC به امکان ورود زنان در بازی ایران و کامبوج

واکنش‌ها به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها به همین‌جا ختم نشد. سایت رسمی AFC روز چهارشنبه سوم مهر نوشت: «4600 بلیت برای هواداران زن ایرانی برای دیدار تیم ملی این کشور با کامبوج در انتخابی جام‌جهانی 2022 تدارک دیده شده است. این دیدار در تاریخ 10 اکتبر در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می شود.»

بیانیه یوفا: باشگاه‌های اروپایی از بازی در کشورهایی که زنان در آنها برای ورود به ورزشگاه‌ها با محدودیت مواجه هستند، اجتناب کنند

یوفا هم در بیانیه جدید خود در کنار اعلام قوانین جدید برای لیگ ملت‌های اروپا و استفاده از VAR در رقابت‌های اروپایی در بندی به موضوع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها اشاره کرد. در این بند از بیانیه فیفا آمده است: «کمیته اجرایی یوفا به 55 کشور عضو و تمامی باشگاه‌های اروپایی توصیه اکید کرده است که از بازی در کشورهایی که زنان در آنها برای ورود به ورزشگاه‌ها با محدودیت مواجه هستند، اجتناب کنند.»

در ارتباط با این بیانیه الکساندر چفرین، رئیس یوفا ، گفت: «نمی‌توانیم تیم‌های اروپایی‌ را بابت بازی کردن با تیم‌های کشورهایی که زنان در آنجا اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را ندارند مجازات کنیم. زیرا چنین اقدامی از حوزه اختیارات قضایی ما خارج است، اما این بدان معنا نیست که باید ساکت بنشینیم و بگوییم هیچ کاری از ما ساخته نیست و تنها وظیفه ما گسترش و توسعه فوتبال اروپاست.»

او ادامه داد: «توصیه ما به 55 عضو یوفا و تمامی باشگاه‌های اروپایی این است که با تیم‌های کشورهایی که در آنها حقوق اولیه زنان محترم شمرده نمی‌شود، چه داخل و چه خارج از آن کشورها، بازی نکنند و مسابقه برگزار نکنند؛ نمایندگان باشگاه‌ها و همچنین لیگ‌های اروپایی نیز موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده‌اند.»

حال باید منتظر ماند و دید آیا با وجود جهانی شدن موضوع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها و تاکید و فشار نهادهای ورزشی جهان به لزوم رفع این ممنوعیت، بازی ایران و کامبوج در تاریخ 18 مهر باز هم با حضور گزینشی تعداد اندکی از زنان برای اقناع نهادهای بین‌المللی برگزار خواهد شد یا بالاخره پس از چهار دهه شاهد شکسته شدن این ممنوعیت خواهیم بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها