کد خبر: 325315
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

جمشید حمیدی، کارشناس والیبال، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

پخش نشدن افتخارآفرینی جوانان ایران از رسانه ملی ناامیدکننده بود/ تیم ملی والیبال در این رقابت‌ها ستاره‌های بی‌شماری داشت/ داشتن چنین سوپراستارهایی باعث دلگرمی است/ برای المپیک 2024 باید از همین جوانان استفاده کنیم/ عطایی یکی از باشخصیت‌ترین مربیان ایران ا

جوانان والیبال ایران شب گذشته با برتری برابر ایتالیا توانستند برای نخستین بار قهرمان جهان شوند. جوانان ایران در سال 2007 به مقام سوم این رقابت‌ها رسیده بودند و حالا با این قهرمانی نام‌شان را در تاریخ ورزش ایران جاودانه کردند.

پخش نشدن افتخارآفرینی جوانان ایران از رسانه ملی ناامیدکننده بود/ تیم ملی والیبال در این رقابت‌ها ستاره‌های بی‌شماری داشت/ داشتن چنین سوپراستارهایی باعث دلگرمی است/ برای المپیک 2024 باید از همین جوانان استفاده کنیم/ عطایی یکی از باشخصیت‌ترین مربیان ایران ا
کد خبر: 325315
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ‌ جمشید حمیدی، پیشکسوت والیبال ایران، درباره قهرمانی تیم ملی جوانان ایران در رقابت‌های جهانی به اعتمادآنلاین گفت: قبل از آغاز بازی‌ها، کارشناسان والیبال ایران بارها اعلام کردند که بهترین تیم تاریخ را روانه این رقابت‌ها کرده‌ایم و حتی پیش‌بینی من این بود که بتوانیم روی سکو برویم. این تاکید هم به دلیل اعتقاد و اعتمادی بود که به جوانان کشور داشتیم. در گذشته عده‌ای می‌گفتند والیبال ایران نمی‌تواند ژاپن یا چین را ببرد، اما ما می‌گفتیم می‌شود. به‌ هر حال قهرمانی تیم جوانان علاوه بر شور و شوق ملی‌ای که پدید آورد، ثابت کرد که این قهرمانی اتفاقی نبوده است. واقعیت این است که ما جوهره جوانان کشور را خوب درک کردیم.

او ادامه داد: تیم ملی جوانان در بازی فینال مقابل ایتالیا یک بازی پایاپای انجام داد و توانست پیروز میدان باشد. تیم ملی ایتالیا کاملاً تاکتیک‌پذیر است و دلیل پیروزی ما برابر این تیم، جدا از هوشیاری مربیان، وجود بازیکنانی بود که توانستند یک‌تنه سرنوشت بازی را تغییر دهند.

او درباره درخشش بازیکنانی چون اسفندیار و پوریا یلی در این رقابت‌ها گفت: والیبال مانند فوتبال نیست که ستاره‌های زیادی داشته باشد. هر کشوری نهایتاً یک یا 2 ستاره در تیم ملی والیبالش دارد، اما تیم ملی جوانان ایران در این رقابت‌ها ستاره‌های بی‌شماری داشت. ستاره‌هایی چون امیرحسین اسفندیار، پوریا یلی، مهران فیض امام‌دوست و حتی امیرحسین توخته که متاسفانه کولاکوویچ او را با این همه استعداد کنار گذاشت. تدبیر و هوشمندی آقای عطایی و دوستان‌شان یک بخش از ماجرا بود و بخش دیگر هم همین بازیکنان جوانی بودند که وقتی بازی به لحظات حساس می‌رسید جریان بازی را تغییر می‌دادند. حضور چنین سوپراستارهایی در تیم ملی جوانان باعث دلگرمی مربی است.

حمیدی جوانان قهرمان جهان را آینده والیبال ایران دانست و گفت: ایتالیا با جوانانش به ایران باخت، اما بدون تردید آنها سعی می‌کنند به آینده نگاه کنند. فدراسیون والیبال هم باید قدر جوانانش را بداند و ساختار و ساختمان والیبال ایران را بر پایه همین جوانان بگذارد. بدون تردید نمی‌توانیم در المپیک 2020 به ترکیب تیم ملی فعلی دست بزنیم، اما برای المپیک 2024 باید از همین جوانان و نوجوانان استفاده کنیم.

این کارشناس والیبال درباره عملکرد بهروز عطایی، مربی تیم ملی جوانان، گفت: بدون تردید بهروز عطایی یکی از باشخصیت‌ترین، فهیم‌ترین و بدون حاشیه‌ترین مربیان ایران است. از این قبیل مربیان در ایران کم نداریم. آن چیزی که این مربیان را از هم متمایز می‌کند وزن اجتماعی و ورزشی آنهاست. در حقیقت تمرینی که آقای عطایی می‌دهد با تمرینی که آقایان اکبری، شهنازی، دامغانی و... می‌دهند شاید تفاوتی نداشته است. دلیلش هم این است که این مربیان کنار آقای پارک کی وون و بعد نزد آقای ولاسکو درس آموخته‌اند. برخی از مربیان مانند آقای عطایی یا آقای کارخانه با هزینه خودشان به کشورهای اروپایی رفته‌اند و از مربیان بزرگ دنیا مشاوره گرفته‌اند.

حمیدی ادامه داد: مهم این است که از این مربیان غافل نشویم. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا آقای عطایی می‌تواند مربی تیم بزرگسالان باشد؟ در شرایط کنونی نمی‌شود به ترکیب تیم ملی والیبال دست زد. با اینکه آقای کولاکوویچ کارنامه بسیار ضعیفی ارائه داده است، اما نه آقای عطایی و نه اکبری و نه دیگران نمی‌توانند تیم ملی را بچرخانند. فرصت خیلی کم است، باید تیم ملی را با همین ترکیب و شیوه بپذیریم و حمایت کنیم. البته تردیدی در المپیکی شدن ما وجود ندارد. اگر در دور اول انتخابی هم موفق نشویم، می‌توانیم دور دوم به موفقیت برسیم. در کل باید گفت مربیان خوبی در کشور داریم که می‌توانند در آن‌ سوی مرزها هم فعالیت کنند. امروز کشورهای عربی و حتی کشورهای اروپایی می‌توانند از مربیان ایرانی بهره ببرند. اگر فدراسیون والیبال کمیته بین‌الملل خوبی داشته باشد، می‌توانیم مربیان ایرانی را صادر کنیم.

حمیدی پخش نشدن این بازی از رسانه ملی را ناامیدکننده دانست: افسوس می‌خورم که صداوسیما این بازی را پخش نکرد و افسوس می‌خورم که مردم ایران نتوانستند شاهد این افتخارآفرینی باشند. از این منظر شب گذشته مردم ایران یکی از بدترین شب‌های خود را پشت سر گذاشتند.

این کارشناس والیبال ایران درباره انتخابات فدراسیون والیبال و احتمال بازگشت داورزنی به این فدراسیون نیز گفت: زمانی که داورزنی رئیس فدراسیون والیبال بود موفقیت‌های زیادی کسب کرد. او همچنین شرایط خوبی برای تیم‌های ملی ایران فراهم ساخت. جوانانی که امروز در والیبال ایران حضور دارند در زمان مدیریت ایشان رشد کردند. هرچند اشکالاتی هم در زمان ایشان وجود داشت. بازگشت داورزنی به سود والیبال است، اما اگر قرار نیست ایشان دوباره به فدراسیون بازگردند، در خانواده والیبال آدم‌های بزرگ کم نداریم که می‌توانند به‌ خوبی این فدراسیون را اداره کنند.

حمیدی در پایان گفت: متاسفانه به مدیران جوان اجازه نداده‌ایم وارد چرخه مدیریت ورزش شوند. خودم جزو پیشکسوت‌های این رشته هستم و اعتقاد دارم ورزش ایران نیاز به مدیران جوان دارد. مدیرانی که خودخواه نباشند و از پیشکسوتان این رشته مشورت بگیرند. افسوس در سال‌های گذشته افرادی که اصلاً در حد و اندازه والیبال نبودند وارد این رشته شدند و کنار والیبال از صفر به صد رسیدند. امیدوارم امسال چنین اتفاقی رخ ندهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها