کد خبر: 267222
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۳ ۱۵:۵۳:۰۰
| |

اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چقدر از قطر درس گرفته‌ایم؟/ 40 میلیون دلار درآمد فوتبال ملی ایران کجا هزینه شده است؟

بعد از هر باخت و هر حذف تیم ملی بسیاری از کارشناسان اعلام می‌کنند که باید برنامه بلندمدت برای فوتبال ایران به‌خصوص فوتبال پایه کشور داشته باشیم اما هیچ‌گاه این اتفاق رخ نمی‌دهد و در، بازهم بر همان پاشنه قدیمی می‌چرخد.

چقدر از قطر درس گرفته‌ایم؟/ 40 میلیون دلار درآمد فوتبال ملی ایران کجا هزینه شده است؟
کد خبر: 267222
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۳ ۱۵:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حمیدی؛ چرا راه قطری‌ها را نمی‌رویم؟ این سؤالی است که ذهن هواداران فوتبال عربستان را به خودش مشغول کرده. اما سؤال اصلی‌تر این است که آیا فوتبال دوستان ایرانی هم این سؤال را از خودشان می‌پرسند یا نه؟ تیم ملی قطر به همراه بازیکنان و مربی جوانش برای اولین با در تاریخ فوتبالش مقتدرانه به فینال جام ملت‌های آسیا صعود کرد و توانست قهرمان آسیا شود. اتفاقی که به قول سانچز،سرمربی تیم ملی فوتبال قطر تنها باتحمل سختی و دشواری ممکن بود. قطری‌ها بعد از 15 سال مزد صبوری و سرمایه‌گذاری‌شان را در فوتبال گرفتند. آن‌ها با کمک از ستارگان بزرگی چون ژاوی ابتدا فوتبال باشگاهی‌شان را سروسامان دادند و در کنار نام‌های بزرگی چون ژاوی و گابی بازیکنان جوانی چون اکرم عفیف، عبدالکریم حسن و معز علی را به فوتبال آسیا معرفی کردند؛ امروز هم با همین جوانان توانستند بر بام فوتبال آسیا قرار بگیرند.اما بازهم باید گفت حضور فوتبالیست‌های درجه یک دنیا در لیگ قطر تنها عامل تجربه اندوزی آنها نبوده است. پس سئوال دوم این است که قطری ها چه راهی را رفتند و به موفقیت رسیدند؟

فدراسیون فوتبال ایران چقدر از قطری‌ها درس گرفت؟

یک سال پیش بود که کشورهای عربی ازجمله عربستان و امارات، قطر را تحریم کردند و تمام مبادلاتشان با این کشور را قطع کردند. قطر دراین‌بین تنها یک‌راه نجات از این محاصره داشت وآن راه هم ایران بود. ایران با قطردست دوستی داد و این موضوع زمینه‌ای شد برای همکاری‌های بیشتر این دو کشور در زمینه‌های مختلف. فوتبال هم از این قاعده مستثنا نبود. فدراسیون فوتبال ایران و قطر قرارداد همکاری امضا کردند و مهدی تاج و دوستانش لبخند بر لب و سرخوش از این قرارداد همکاری به کشور برگشتند. تیم ملی پیش از آغاز جام ملت‌ها در کشور قطر و در کمپ اسپایر اردو زد و با تیم ملی این کشور هم دیدار دوستانه برگزار کرد. همکاری فدراسیون فوتبال ایران با قطر می‌توانست به تیم ملی و فدراسیون فوتبال ایران کمک کند اما آیا توانسته‌ایم از آن بهره‌ای هم ببریم؟ اگر بخواهیم به برگزاری اردو تیم ملی در این کشور بسنده کنیم می‌توانیم اعلام کنیم که بله ما از این موقعیت استفاده کرده‌ایم. اما آیا فدراسیون فوتبال ایران توانسته نحوه مدیریت را از قطری‌ها فرابگیرد؟ آیا همکاری فوتبال ایران با قطر ذره‌ای در نحوه مدیریت فدراسیون تأثیری گذاشته است؟

مدیران فوتبال ایران می‌توانند ادعا کنند فدراسیون 5 ستاره فوتبال آسیا هستند، اما نمی‌توانند ادعایی داشته باشند که توانسته‌اند برای آینده فوتبال ایران برنامه مدون دارند. تیم‌های پایه فوتبال ایران هنوز با مشکلات فراوان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تیم ملی امید یک زمین تمرین استاندارد در اختیار ندارد. کرانچار و استیلی در تیم‌ ملی امید هرروز در تلاش هستند که بازیکنان دعوت‌شده به تیم ملی را در اختیار بگیرند و باشگاه‌های فوتبال هم با تیم ملی همکاری نمی‌کنند و فدراسیون فوتبال هم طبق معمول تنها این مشکلات را تماشا می‌کند و هیچ واکنشی برای رفع آن‌ها ندارد. مدیران فدراسیون فوتبال ایران در این سال‌ها همیشه پشت نتایج تیم‌های ملی ایران پنهان‌شده‌اند.

گلایه‌های هرروزه کی روش

کی روش بعد از 8 سال از ایران رفت. رفتنی که می‌تواند برای برخی ناراحت کنند باشد و برخی هم می‌توانند از این جدایی خوشحال و سرمست باشند. اما این جدایی نکته‌ای دارد که نباید آن را نادیده گرفت. کی روش در طول زمان حضورش در تهران بارها به نحوه مدیریت فدراسیون فوتبال ایران ایراد گرفت. بارها به خاطر ضعف‌های مدیران فدراسیون چه در زمان کفاشیان و چه در زمان مهدی تاج از هدایت تیم ملی کناره‌گیری کرد. شاید برخی از این جدایی‌ها و انتقادها به دلایل شخصی صورت گرفته باشد اما بدون تردید برخی از این گلایه‌ها هم به‌جا و در راستای بهبود شرایط تیم ملی بود. او تا آخرین روز حضورش در ایران منتقد وضع موجود بود؛ موضوعی که بیانگر ضعف مدیریت در فدراسیون فوتبال ایران است. فدراسیون فوتبال هیچ‌گاه نتوانست خواسته‌های کی روش را اجابت کند و هر بار هم دلیل این اتفاق را مشکلات بین‌المللی و تحریم‌ها عنوان کرده‌اند. صحبت‌هایی که هر بار به نحوی از جانب خود فدراسیون نشینان نقض شده است. علی کفاشیان نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده که کی روش در طول 8 سال حضورش در ایران 40 میلیون دلار برای فوتبال ایران درآمدزایی داشته است. رقم قابل‌توجهی که می‌توانست به فوتبال ایران کمک کند اما بازهم بازیکنان تیم ملی و کی روش از کمبود منابع مالی ناراحت بودند. بدون تردید مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران و دوستانش باید پاسخگوی این سؤال باشند که این 40 میلیون دلار چگونه در فوتبال ایران هزینه شده است؟ و چقدر از این پول صرف توسعه فوتبال و زیرساخت‌های فوتبال در ایران شده است. اگر فوتبال ایران محتاج یک ریال بودجه دولتی نیست چگونه می‌شود که مدیران فدراسیون فوتبال در تورنمنت‌های مهمی چون جام جهانی و جام ملت‌ها هرروز به دیدار وزیر ورزش می‌روند و خواستار کمک مالی این وزارتخانه هستند؟

از امروز آغاز کنید

بعد از هر باخت و هر حذف تیم ملی بسیاری از کارشناسان اعلام می‌کنند که باید برنامه بلندمدت برای فوتبال ایران به‌خصوص فوتبال پایه کشور داشته باشیم اما هیچ‌گاه این اتفاق رخ نمی‌دهد و در، بازهم بر همان پاشنه قدیمی می‌چرخد. گویا فوتبال ایران طلسم شده و هیچ وردی هم نمی‌تواند این طلسم را باز کند. قهرمانی قطر در جام ملت‌ها زنگ خطر برای فوتبال ایران نیست. همان‌طور که قهرمانی ژاپن، استرالیا، عربستان و یا هر تیم دیگری زنگ خطر برای فوتبال ایران نیست؛ پیشرفت حق هر فرد و هر تفکری است. باید از قهرمانی قطر در جام ملت‌ها درس بگیریم. باید از همین امروز شروع کنیم اما این بار واقعی.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها