کد خبر: 232638
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۵ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از قانون منع به‌کارگیری مدیران بازنشسته:

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال می‌ماند؟

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان قرار است اجرایی شود. قانونی امیدبخش که به جوانان اجازه می‌دهد تا وارد عرصه مدیریتی کشور شوند. اما در این‌بین برخی از تبصره‌های این قانون سؤال‌برانگیز است. استثنا کردن جانبازان بالای 50 درصد در این قانون نکته تأمل‌برانگیز این ماجرا است.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال می‌ماند؟
کد خبر: 232638
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۵ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال به‌تازگی مدارک ایثارگری خودش را ارائه داده و اعلام کرده که 52 درصد جانبازی دارد. او اعلام کرده به همین خاطر مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان نمی‌شود. موضوعی که با اعتراض برخی از اهالی فوتبال شد.

این طرح ابتدا در مجلس نهم موردبررسی قرار گرفت و به تصویب رسید اما شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و برای اصلاح به مجلس بازگردانده شد. 11 بهمن‌ماه سال 94 این طرح توسط نمایندگان اصلاح شد اما بازهم به سرانجام نرسید. مجلس دهم این قانون را دوباره در دستور کار خود قرار داد و بعد از کش‌وقوس‌های فراوان به تصویب رسید و دوباره به شورای نگهبان رفت. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از تصویب این قانون خبر داد و عنوان کرد که اجرای این قانون تا دو ماه آینده لازم الاجراست.

او افزود: «طی بندهای الف، ب، ج این مصوبه به‌کارگیری بازنشستگان دولتی در جایگاه‌های روسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور و نواب رئیس مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزرا و نمایندگان و معاونین رئیس‌جمهور بلامانع اعلام‌شده است.»

کدخدایی تأکید کرد: «بندهای (د) و (ه) ماده 71 قانون مدیریت کشوری که شامل استانداران و سفرا و معاونین وزرا است مشمول ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود. البته در این مصوبه استثنائاتی هم برای جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان بالای 3 سال و فرزندان شهدا دیده‌شده است.»

سخنگوی شورای نگهبان همچنین تصریح کرد: «رویه اجرای این مصوبه مشمول فرصتی 2 ماه است و سازمان‌ها و ارگان‌هایی که این قانون برایشان صادق است ظرف 2 ماه باید در خصوص اجرای آن اقدام کنند و ضمانت اجرای این قانون مانند دیگر قوانین، جرم انگاری یا انفصال از خدمت خواهد بود.»

فدراسیون فوتبال مشمول این قانون می‌شود؟

بعد از تصویب این قانون در مجلس صحبت‌هایی مطرح شد که مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال و برخی دیگر از اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال مشمول این قانون می‌شوند و باید از فدراسیون فوتبال بروند؛ این موضوع با واکنش فغان‌پور مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال مواجه شد. فغان‌پور در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اعلام کرد که فدراسیون فوتبال یک‌نهاد غیردولتی است و به همین دلیل مهدی تاج مشمول این طرح نمی‌شود.

فاطمه ذوالقدر نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اعلام این موضوع که فدراسیون‌های ورزشی هم شامل این قانون می‌شوند گفت: «در تبصره ذیل این قانون ذکرشده که تمامی دستگاه‌ها و نهادهایی که عمومی و غیردولتی هستند هم شامل این قانون می‌شوند؛ مانند صداوسیما، آن‌ها هم‌نهاد عمومی غیردولتی هستند و شامل این قانون می‌شوند. فدراسیون‌های ورزشی هم نمی‌توانند خودشان را مستثنا کنند.»

محمدرضا داورانی، معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش دراین‌باره گفته بود: تمامی رؤسای فدراسیون‌ها شامل این قانون می‌شوند مگر اینکه 50 درصد جانبازی یا ایثارگری داشته باشند. شاید 12 یا 11 فدراسیون شامل این قانون شوند.

بعدازآن بود که مهدی تاج اعلام کرد که اگر مشمول این قانون شود هیچ تلاشی برای دور زدن آن نخواهد کرد.

تاج چند درصد جانبازی دارد؟

رئیس فدراسیون فوتبال در روزهای گذشته اعلام کرد که 52 درصد جانبازی دارد و مدارک آن را هم در اختیار دارد. او اعلام کرده که در این صورت مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نمی‌شود. البته صحبت‌های او با واکنش برخی از اهالی فوتبال مواجه شد. منتقدان تاج مدعی شدند که درصد جانبازی او کمتر از 52 درصد است و باید مدارک رئیس فدراسیون بازبینی شود. دکتر طائبی مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران در همین خصوص اعلام کرد: «رئیس فدراسیون فوتبال از 45 درصد جانبازی برابر آئین‌نامه برخوردار شده‌اند و ایشان هم مثل همه جانبازان با توجه به گذشت زمان می‌توانند جهت تجدیدنظر در خصوص درصد جانبازی مجدد در کمیسیون شرکت کنند.»

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و اینکه جانبازان بالای 50 درصد مشمول این قانون نمی‌شوند به اعتمادآنلاین گفت: «مجلس این قانون را به تصویب رسانده است و اکنون لازم الاجرا است. ممکن است برخی از نمایندگان با این تبصره موافق نباشند. اما این موضوع در مجلس تصویب‌شده و به تأیید شورای نگهبان هم رسیده است.»

اساسنامه فدراسیون به تأیید هیئت دولت رسیده است؟

23 بهمن‌ماه سال گذشته علی کریمی در برنامه نود مقابل محمدرضا ساکت دبیر کل فدراسیون فوتبال ایران قرار گرفت و در یک مناظره جنجالی موضوعی را مطرح کرد که فدراسیون فوتبال تاکنون جواب قابل قبولی به آن نداده است. کریمی در آن برنامه عنوان کرد که اساسنامه فدراسیون فوتبال به تأیید هیئت دولت نرسیده است. در همان برنامه اعلام شد که این حرف درست است و فدراسیون فوتبال تلاش دارد تا هرچه سریع‌تر این اساسنامه را به تأیید هیئت دولت برساند و در اسرع وقت این موضوع را به اطلاع مردم برساند. اتفاقی که تاکنون رخ نداده و فدراسیون فوتبال هم پاسخگو نیست. با تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان فدراسیون‌نشینان با استناد به همان اساسنامه اعلام کردند که فدراسیون فوتبال نهادی غیردولتی است و تلاش داشتند تا ثابت کنند که هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال شامل این قانون نمی‌شود؛ اساسنامه‌ای که تاکنون به تصویب هیئت دولت نرسیده است.

حالا مهدی تاج در گفت‌وگو با سایت فدراسیون فوتبال در خصوص این موضوع گفته: «فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در بحث قوانین تابعی از اساسنامه‌ای است که به تأیید فیفا رسیده و در آن مجمع رکن رکین این نهاد مستقل غیردولتی است. اگر روزی قانون حکم کند که هر فردی یا مسئولی در حوزه مدیران فدراسیون فوتبال در سمت خود باقی نماند، اطمینان داشته باشید بدون درنگ این اتفاق رخ می‌دهد ولی تا زمانی که فدراسیون فوتبال بر اساس یک روند دموکراتیک و با احترام به یک مجمع بنا شده نباید اجازه بدهیم اتفاقاتی رخ بدهد که فوتبال به عقب بازگردد. سال 85 که فوتبال ما تعلیق شد کمیته انتقالی با حضور 6 کارشناس و نمایندگان فیفا و سازمان تربیت‌بدنی وقت به ریاست آقای صفایی فراهانی شکل گرفت و در نهایت اساسنامه‌ای را تصویب کردند و بر اساس آن فدراسیون فوتبال را نهادی غیردولتی تعریف کردند. بر اساس آن حدود 11 سال است که فدراسیون فوتبال به‌عنوان یک‌نهاد غیردولتی در حال فعالیت است.»

البته صحبت‌های مهدی تاج کاملاً درست است و برابر این اساسنامه فدراسیون فوتبال یک‌ نهاد کاملاً مستقل و غیردولتی است. اما تاج و دوستانش در فدراسیون فوتبال ابتدا باید این اساسنامه را به تأیید هیئت دولت برسانند و بعد از آن به این اساسنامه استناد کنند. اگر این اساسنامه به تصویب دولت نرسیده باشد؛ ملاک باید همان اساسنامه فدراسیون‌های آماتوری باشد که آخرین بار سال 1381 تغییراتش به تصویب دولت وقت رسید.

درهرصورت قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اجرایی می‌شود. قانونی امیدبخش که به جوانان اجازه می‌دهد تا وارد عرصه مدیریتی کشور شوند. اما در این‌بین برخی از تبصره‌های این قانون سؤال‌برانگیز است. استثنا کردن جانبازان بالای 50 درصد در این قانون نکته تأمل‌برانگیز این ماجرا است. استثنایی که می‌تواند به نفع برخی از مدیران کنونی باشد. مهدی تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران می‌تواند مدارک خود را تکمیل کند و بازهم سکان هدایت فوتبال ایران را در دست داشته باشد. اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که مدیرانی مثل رئیس فدراسیون فوتبال تا چه زمانی می‌توانند در چرخه مدیران کشور باقی بمانند؟ آیا پایانی بر این تبصره قانونی وجود دارد یا اینکه این افراد می‌توانند به عمر مدیریتی خود اضافه کنند بدون اینکه بخواهند به کسی پاسخگو باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها