کد خبر: 652954
|
۱۴۰۲/۱۲/۰۸ ۱۸:۰۵:۴۲
| |

معرفی کامل غذاهای سنتی مشهد

مشهد مهم‌ترین قطب گردشگری مذهبی ایران در تمام فصول سال پذیرای زائران زیادی از اقصانقاط ایران و جهان است. مسافرانی که با خرید بلیط قطار کرج مشهد عازم سفر می‌شوند، می‌توانند در رستوران‌های مشهد از خوردن غذاهای سنتی باکیفیت و خوشمزه این شهر لذت ببرند.

معرفی کامل غذاهای سنتی مشهد
کد خبر: 652954
|
۱۴۰۲/۱۲/۰۸ ۱۸:۰۵:۴۲

 اگر قصد دارید با صرفه‌جویی در هزینه‌ها و خرید بلیط قطار به زیارت امام رضا (ع) بروید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با معروف‌ترین غذاهای سنتی مشهد آشنا شوید.

آشنایی با معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی مشهد

مشهد یکی از شهرهای قدیمی ایران محسوب می‌شود و غذاهای سنتی خوشمزه آن نمادی از تاریخ کهن این شهر است. معمولا برای افرادی که علاقه زیادی به سفر و گشت‌وگذار در نقاط مختلف ایران دارند، امتحان کردن غذاهای سنتی شهرهای مختلف کار بسیار لذت‌بخشی است. مشهد نیز مانند سایر شهرهای تاریخی و قدیمی ایران دارای تعداد زیادی غذای سنتی خوشمزه است. اگر با خرید بلیط قطار کرج مشهد به مذهبی‌ترین شهر توریستی ایران سفر کردید، در رستوران هتلی که در آن اقامت دارید یا در سایر رستوران‌های این شهر می‌توانید غذاهای سنتی مشهد را سفارش دهید. در ادامه این بخش، با پرطرفدارترین غذاهای سنتی مشهد آشنا خواهید شد.

شله‌مشهدی

شله‌مشهدی معروف‌ترین غذای سنتی مشهد است که طعم متفاوت و لذیذی دارد. برای درست کردن این آش خوشمزه از مواد اولیه‌ای شامل لوبیاچیتی، لوبیارشتی، نخود، عدس، ماش، برنج، گوشت تازه بره یا گوسفند، پیاز، فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود. مشهدی‌ها در مراسم مذهبی، شله‌مشهدی را به‌عنوان نذری بین مردم پخش می‌کنند. مدت‌زمان پخت شوله‌مشهدی طولانی است.

پلو مخلوط

پلو مخلوط به‌عنوان یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد شبیه به غذاهایی مانند استانبولی و لوبیا تهیه می‌شود. در تهیه این پلوی رنگارنگ و خوشمزه از هویج، گوشت کوفته‌ریزه یا قلقلی، پیاز، گوجه‌فرنگی، برنج و ادویه پلویی استفاده می‌شود. ته‌دیگ آن را نیز با نان یا سیب‌زمینی درست می‌کنند.

خورش ریواس

افرادی که به خوردن غذاهای ترش علاقه‌مند هستند، در زمان سفر به مشهد می‌توانند خورشت ریواس را امتحان کنند. برای تهیه این خورش، از موادی شامل گوشت گوسفند تازه، جعفری خردشده، نعنا و ریواس استفاده می‌شود. مردم محلی مشهد در فصل بهار این غذای لذیذ را با ریواس‌های کوهی موجود در دامنه‌های مشهد طبخ می‌کنند. جالب است بدانید که خورش ریواس علاوه‌بر مشهد در کردستان و خراسان‌جنوبی هم پرطرفدار است.

کباب شیشلیک

یکی‌دیگر از غذاهای سنتی معروف مشهد بعد از شله‌مشهدی، کباب شیشلیک است. این غذا به‌عنوان یک غذای بین‌المللی در اروپای مرکزی، مغولستان و روسیه نیز همانند مشهد با استفاده از گوشت راسته گوسفند تهیه می‌شود. راز خوشمزه بودن این نوع کباب خواباندن گوشت تازه در مخلوط ماست، روغن‌زیتون و فلفل است. بهترین مکان برای خوردن شیشلیک رستوران‌های شاندیز مشهد است.

دیزی‌سنگی

وقتی با استفاده از روش‌های مختلف مانند خرید بلیط هواپیما، بلیط اتوبوس یا خرید بلیط قطار کرج مشهد به قطب گردشگری مذهبی ایران سفر می‌کنید، بعد از بازدید از جاهای دیدنی و تاریخی مانند خانه داروغه می‌توانید یکی از غذاهای سنتی مشهد یعنی دیزی‌سنگی را امتحان کنید. این دیزی خوشمزه در داخل ظروف سنگی پخته می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. ظروف سنگی جزو زیباترین صنایع‌دستی مشهد به‌شمار می‌روند.

قیمه مشهدی

قیمه مشهدی نیز یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی مشهد است. دستور پخت این قیمه شبیه به قیمه‌های دیگر است. تنها تفاوتی که بین این نوع قیمه با قیمه دیگر وجود دارد این است که در تهیه آن از ادویه‌های مختلفی مانند زنجبیل، جوز هندی، زعفران و دارچین استفاده می‌شود. مشهدی‌ها معمولا این غذا را با شله‌مشهدی ترکیب می‌کنند. در زمان سفر به مشهد برای یک‌بار هم که شده طعم قیمه مشهدی را تست کنید.

کوکو شیرین

کوکو شیرین یک غذای سنتی مشهد است که به‌عنوان دسر و پیش‌غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تهیه این کوکو از موادی مانند سیب‌زمینی، آرد ذرت، تخم‌مرغ و زعفران استفاده می‌کنند. چیزی که باعث طعم خوشمزه و دلپذیر کوکو شیرین می‌شود، شیره‌ای است که در انتهای کار و بعد از سرد شدن کوکوها روی آن‌ها می‌ریزند.

اشکنه قوروت

اشکنه قوروت یا اشکنه کشک یکی‌دیگر از غذاهای سنتی مشهد است که با استفاده از کشک، نعناداغ، پیازداغ، ادویه و مغز گردو تهیه می‌شود. غذای کله‌جوش شباهت زیادی به اشکنه قوروت دارد. این غذای محلی سرشار از مواد مغذی و کلسیم است و طعم بی‌نظیری دارد.

رشته‌پلو

رشته‌پلو نیز نوعی غذای سنتی در مشهد است که برای تهیه آن از موادی شامل برنج، گوشت گوسفند یا مرغ، خرما،‌ کشمش، پیازداغ، زعفران، نمک و... استفاده می‌شود. مردم مشهد معمولا در ایام عید باستانی نوروز رشته‌پلو درست می‌کنند. آن‌ها معتقدند با خوردن رشته‌پلو سررشته کارها را به‌دست می‌گیرند.

آش لخشک

آش لخشک غذایی دلپذیر شبیه به آش رشته است، با این تفاوت که در این نوع آش به‌جای حبوبات فقط عدس می‌ریزند و به‌جای رشته از لخشک استفاده می‌کنند. برای تزئین آش لخشک نیز روی آن پیازداغ، سیرداغ و نعناداغ ریخته می‌شود. برای خوردن این غذای سنتی خوشمزه باید به رستوران‌های سنتی مشهد مراجعه کنید.

علاوه‌بر این غذاهایی که معرفی کردیم، چنگالی، آش ماستی، دیگچه، یتیمچه، ماقوت، آش کوفته‌قلقلی، آش بی‌بی یا آش آماج، آش بلغور، آش حلبه، آش آبکش یا سوزمه، حلیم عدس، قورمه مشهدی و کباب برنجی نیز جزء غذاهای سنتی خوشمزه مشهد محسوب می‌شوند و طرفداران بسیار زیادی دارند.

فلای تودی بهترین مرجع آنلاین برای خرید بلیط قطار کرج مشهد با قیمت ارزان

در این مطلب معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی مشهد را معرفی کردیم تا در زمان سفر به این شهر حداقل برای یک‌بار هم که شده این غذاها را در رستوران‌های سنتی این شهر امتحان کنید. اگر برای خرید آنلاین بلیط قطار کرج به مشهد به‌دنبال یک مرجع معتبر هستید، سایت فلای تودی بهترین گزینه است. در این سایت به‌راحتی و در مدت‌زمان کوتاهی فقط با چند کلیک می‌توانید برای خرید بلیط یا رزرو هتل اقدام کنید. در هر یک از مراحل اگر با مشکلی مواجه شدید، با پشتیبانی 24 ساعته فلای تودی تماس گرفته و مشکل خود را مطرح کنید. کارشناسان پشتیبانی با صبر و حوصله به صحبت‌های شما گوش داده و راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه خواهند کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها