کد خبر: 652948
|
۱۴۰۲/۱۲/۰۸ ۱۷:۰۲:۴۱
| |

شاخص ترس و طمع در حوزه ارز دیجیتال به چه معنا است؟

در سال 2012 بود که CNN Money، شاخصی برای تعقیب احساسات حاکم بر بازار سهام ایالات متحده آمریکا معرفی کرد. این شاخص اطلاعات بسیاری به شما می‌دهد تا از وضعیت بازار و ارز مورد نظر خود مطلع شوید. اما باید این شاخص را در منابع معتبری که در ادامه این مقاله معرفی می‌کنیم بررسی کنید.

شاخص ترس و طمع در حوزه ارز دیجیتال به چه معنا است؟
کد خبر: 652948
|
۱۴۰۲/۱۲/۰۸ ۱۷:۰۲:۴۱

این شاخص داده‌های خود را از تجزیه و تحلیل 7 شاخص مختلف به دست می‌آورد. البته که این شاخص مدتی بعد و پس از انجام برخی بهینه‌سازی‌ها، وارد بازار کریپتو کارنسی شد. بنابراین این شاخص تغییر یافت تا متناسب با بازار رمز ارزها باشد و با تمرکز روی بیت کوین ساخته شد. شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال، حال با 6 شاخص مخصوص بازار بیت کوین فعالیت می‌کند.

سایت CNNMoney؛ خالق شاخص رمز‌آلود ترس و طمع

ترس و طمع یا شاخص Fear and Greed، برای اولین بار توسط سی ان ان مانی معرفی شد. این شاخص روشی برای تشخیص جهت حرکت بازار سهام و ارزهای دیجیتال است. بر اساس داده‌های این شاخص می‌توان بررسی کرد که یک دارایی قیمت منصفانه‌ای دارد یا خیر. به‌زبانی‌ساده‌تر، شاخص ترس و طمع مشخص می‌کند که سرمایه گذاران از نظر احساسی و روانی تا چه میزان برای خرید یک ارز دیجیتال ریسک می‌کنند. 

برای مثال در شاخص ترس و طمع قیمت بیتکوین، هرچه ترس بیشتر باشد قیمت بیت‌کوین کمتر می‌شود و هرچه طمع بیشتر شود، قیمت این ارز نیز افزایش خواهد یافت. شاخص  Fear and Greed، در بازه‌های زمانی روزانه، هفتگی،‌ ماهانه و سالانه اندازه‌گیری می‌شود. 

ساختار اصلی شاخص ترس و طمع بیت کوین؛ برای شناسایی الگوریتم رفتار سرمایه‌گذارها

در بازار ارزهای دیجیتال، شاخص ترس و طمع نسبت به وضعیت بیت‌کوین تغییر می‌کند. شاخص Fear and Greed فعال در بازار سهام و ارزهای دیجیتال متفاوت است، اما از نظر کارایی الگوریتم یکسانی دارند. برای مثال اگر ارز اتریوم طی بازه زمانی 24 ساعته خرید و فروش بالایی داشته باشد، شاخص به سمت طمع حرکت می‌کند. سایر کاربران نیز با بررسی این شاخص و جهت حرکت بازار، نسبت به خرید و فروش اتریوم اقدام خواهند کرد. 

نحوه استفاده از شاخص ترس و طمع؛ اعداد چه می‌گویند؟

شاخص ترس و طمع، یک نمودار است که از اعدادی بین 0 تا 100 تشکیل شده است. این اعداد به دو بخش زیر 50 و بالای 50 تقسیم می‌شوند و هر بخش نشان دهنده وضعیت خاصی در بازار است. اعداد شاخص Fear and Greed به‌عنوان سیگنالی برای نشانه گذاری کف و سقف چرخه‌های بازار ارز نیز کاربرد دارند. در ادامه، بررسی می‌کنیم که هر عدد روی این نمودار رمزآلود، چه دستوری به ما می‌دهد. 

اعداد 0 تا 50؛ نشان دهنده‌ترس تا ترس شدید

در بخش اول نمودار، اعداد به دو بخش از 0 تا 25 و از 25 تا 50 تقسیم می‌شوند. بخش 0 تا 25 که ترس شدید نام دارد، وضعیتی است که معامله‌گران احساسی تصمیم می‌گیرند و دارایی‌های خود را به‌فروش می‌گذارند. این فروش از ممکن است باعث کاهش قیمت بیت‌کوین در بازار کریپتو شود. 

در بخش دوم که شامل 25 تا 50 می‌شود، ترس نام دارد. در این شرایط بازار در یک دوره بلاتکلیفی است یا پس از شکستن یک حمایت مهم دچار ریزش شده است. در این زمان معامله‌گران دچار ترس می‌شوند و اقدام به فروش بخشی از دارایی خود می‌‌کنند یا به سراغ معامله‌های short خواهند رفت. 

عدد 50 یا مرز میانی؛ نشان دهنده برابری گاوها و خرس‌ها در بازار

زمانی که شاخص روی عدد 50 باشد، یعنی بازار روی مرز میانی شاخص ترس و طمع است. این وضعیت که (Neutral) نام دارد، یعنی عواطف روی بازار تاثیری ندارند و بازار صعود یا سقوط بزرگی ندارد. شاخص 50 به برابری قدرت گاوها و خرس‌ها معروف است، به زبانی ساده‌تر یعنی بیت کوین مدتی است که قیمت معینی دارد. 

شاخص ترس و طمع 50 تا 75؛ وضعیت خوش‌بینانه بازار کریپتو کارنسی

اگر شاخص ترس و طمع بین 50 تا 75 باشد، باید نسبت به خرید ارزها اقدام شود؛ زیرا بازار در وضعیت طمع قرار دارد. در این شرایط میزان پامپ و دامپ در مارکت کپ ارزهای کوچک بیشتر می‌شود و تعداد معاملات لانگ افزایش می‌یابد. 

اگر نمودار بین عددهای 75 تا 100 باشد، یعنی سرمایه گذاران طمع شدیدی نسبت به خرید ارز بیت‌کوین دارند. این وضعیت بیان‌گر خوش‌بینی بیش از حد معامله‌گران است که با افزایش قیمت ارز همراه خواهد بود. در این شرایط،‌ افراد ارز واقعی ارز را نادیده می‌گیرند و کل دارایی خود را می‌پردازند تا فقط بخشی از این موج باشند!

با بهترین وبسایت‌های شاخص ترس و طمع آشنا شوید!

برای بررسی شاخص ترس و طمع در بازار کریپتو، حتما باید به سراغ منابع معتبر بروید؛ زیرا برخی سایت‌ها برای گمراه کردن معامله گران نمودارهای تقلبی ارائه می‌دهند. معتبرترین سایت‌های ارائه دهنده شاخص ترس و طمع بیت کوین، منابع زیر هستند:

  • کوین استتز (Coinstats)

  • وب‌سایت Bitdegree

  • وب‌سایت Lookintobitcoin

وب‌سایت کوین استتز، محبوب‌ترین منبع برای مدیریت پورتفولیو دارایی کریپتویی است که نمودار ترس و طمع را با جزئیات دقیق اما ساده و کاربردی به مخاطبان ارائه می‌دهد. وب‌سایت‌های بیت‌دگری و وب‌سایت Lookintobitcoin نیز منابعی معتبر و دقیق برای تشخیص میزان ترس و طمع هستند. 

شاخص ترس و طمع؛ راه‌حلی برای جلوگیری از ضرر در معامله

با بررسی شاخص ترس و طمع از منابع معتبر،‌ می‌توان ارزش واقعی یک ارز را پیدا کرد. علاوه‌بر این، می‌توان با موج سواری روی شاخص طمع تا طمع شدید، سود خوبی از معاملات لانگ دریافت کرد. توجه داشته باشید که در نظر گرفتن شاخص Fear and Greed برای افرادی است که به سرمایه خود اهمیت می‌دهند! پس با بررسی دقیق این شاخص و سایر فاکتورهای مهم، با قدم‌هایی محکم و حساب شده به سمت سودآوری و کسب درآمد دلاری بروید. شاخص ترس و طمع تا این لحظه از سال 2023 برای بیت کوین طراحی شده است و سایر ارزها این شاخص را ندارند. البته شاخص‌های دیگری مانند دامیننس‌ تتر برای فهمیدن ارزش واقعی تتر نسبت به بیت‌‌کوین نیز طراحی شده است. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها