کد خبر: 635210
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۶ ۱۵:۱۵:۲۶
| |

خطرات برق گرفتگی و جلوگیری از آن

شوک الکتریکی یا همان برق‌گرفتگی الکتریکی یکی از خطرناک‌ترین مواردی است که در هر زمان و مکانی احتمال وقوع آن وجود دارد. درحقیقت بدن ما انسان‌ها به‌هدایت جریان الکتریکی کمک می‌کند. اگر بخشی از بدن با الکتریسیته زنده برخورد کند، جریان الکتریکی از بافت‌های بدن عبور می‌کند و شوک الکتریکی رخ می‌دهد.

خطرات برق گرفتگی و جلوگیری از آن
کد خبر: 635210
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۶ ۱۵:۱۵:۲۶

صدمات ناشی از برق‌گرفتگی بسته به شدت متفاوت هستند. این صدمات شامل سوختگی پوست، سوختگی بافت‌های داخلی و تداخل یا آسیب الکتریکی (یا هر دو) به قلب است که باعث توقف یا ضربان نامنظم قلب می‌شود. این خطرات به‌قدری جدی هستند که گاهی منجر به مرگ خواهند شد؛ بنابراین بهتر است پیش از وقوع هر اتفاقی با خطر برق‌گرفتگی و روش‌های جلوگیری از آن آشنا شویم.

اختلالات قلبی؛ شایع‌ترین عوارض برق‌گرفتگی

اختلالات قلبی یکی از شایع‌ترین عوارض برق گرفتگی شناخته شده که ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها بعد بروز پیدا کند. اصلی‌ترین علائم اختلال قلبی ناراحتی دریچه‌های قلب، انبساط قلب، لخته شدن خون، آریتمی و آسیب‌های بافت میوکارد است که بسیار خطرناک و کشنده خواهد بود. در این حالت اگر شخص ناراحتی قلبی داشته باشد، عوارض ناشی از برق‌گرفتگی شدیدتر خواهد بود؛ به‌همین خاطر در زمان کار با وسایل برقی بهتر است از لباس‌های مخصوص مانند شلوار کار مردانه استفاده کرد.

برق‌گرفتگی، حس شنوایی و بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد

اختلال بینایی و شنوایی اغلب بلافاصله پس از برق‌گرفتگی خود را نشان می‌دهد؛ اما آب مروارید، ناراحتی‌های اعصاب چشم، تورم عصب و بالاخره ورم چشم ممکن است مدت‌ها بعد از بروز برق‌گرفتگی ظاهر شوند. درباره اختلالات شنوایی نیز می‌توان به کم شدن حس شنوایی یا کری اشاره داشت.

بروز اختلالات عصبی بر اثر حوادث برق‌گرفتگی

درصورتی‌که ولتاژ بالا نیست، عوارض عصبی زودگذر هستند؛ اما گاهی اختلالات عصبی بعد از مدتی بروز پیدا می‌کنند. این اختلالات شامل هذیان گویی و از دست دادن حافظه پتک‌های عصبی است. استفاده از دستکش ضد برق یکی از ساده‌ترین روش‌ها در زمان کار است که افراد را از برق‌گرفتگی و بروز اختلالات عصبی مصون نگه می‌دارد.

سوختگی؛ جدی‌ترین خطر برق‌گرفتگی

سوختگی یکی از جدی‌ترین آسیب‌های الکتریکی است که اگر با ولتاژ بالا همراه شود، باعث آتش‌سوزی لباس‌ها و درنتیجه سوختگی حرارتی می‌شود. آتش سوزی الکتریکی زمانی رخ می‌دهد که تجهیزات الکتریکی یا سیم‌کشی بیش از حد گرم شود و مواد اطراف را مشتعل کند. آتش‌سوزی الکتریکی ممکن است بر اثر سیم‌کشی آسیب‎‎‌دیده یا تجهیزات الکتریکی معیوب رخ دهد که گسترش آن باسرعت بالا اتفاق می‌افتد و خاموش کردن آن دشوار است. بهترین راه تعمیر سیم و تجهیزات الکتریکی آسیب‌دیده خواهد بود. برای این کار بهتر است از لباس کار استفاده کرد. در زمان انتخاب این پوشش فارغ از قیمت انواع لباس کار به جنس و کاربری آن توجه داشته باشید.

نکات مهم برای جلوگیری از برق‌گرفتگی

با رعایت چند نکته کوچک می‌توان از خطر برق‌‎گرفتگی جلوگیری کرد. اگر در منزل نیاز به تعمیر وسیله‌ای بود که با برق سروکار داشت، از یک نیروی متخصص کمک بگیرید تا از آسیب‌های آتی که ممکن است بر اثر برق‌گرفتگی به‌وجود بیاید، جلوگیری کنید. در ادامه با نکات مهمی آشنا می‌شویم که خطر برق‌گرفتگی را کاهش می‌دهد.

۱. اگر سیم‌ها آسیب‌دیده یا فرسوده شده‌اند، از سیم‌های داخلی یا لوازم خانگی استفاده نکنید. اگر به هر نحوی آسیب دیده‌اند آن‌ها را دور بیندازید.

۲. با کشیدن سیم، دوشاخه را از برق جدا نکنید؛ به جای آن دوشاخه را از پریز جدا کنید.

۳. وسایل برقی را از مناطق مرطوب دور نگه‌ دارید تا برق و آب باهم ترکیب نشوند.

۴. هنگام استفاده از وسایل برقی، به‌ویژه در مناطق مرطوب، روی بتن یا خارج از منزل، از کفش‌های لاستیکی یا پلاستیکی استفاده کنید.

۵. سوئیچ‌های ایمنی را به کمک برق‌کار نصب کنید.

۶. تابلوهای برق قابل حمل با کلیدهای ایمنی داخلی بخرید.

۷. اگر بچه دارید، وسایل برقی را خاموش و از پریز جدا کنید و آن‌ها را دور از دسترس قرار دهید (این موضوع شامل سیم‌های برق نیز می‌شود).

۸. سیم‌کشی خانه را توسط یک برق‌کار بررسی کنید؛ به‌خصوص اگر خانه شما بیش از 30 سال قدمت دارد.

۹. اگر از نردبان فلزی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که پایه‌های لاستیکی دارد. هنگامی که فلز با زمین تماس پیدا می‌کند، خطر برق گرفتگی را افزایش می‌دهد.

جلوگیری از برق‌گرفتگی با خرید تجهیزات حفاظت فردی از ماه ایمن

جلوگیری از برق‌گرفتگی و شوک الکتریکی به‌ عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی مانند استفاده از تجهیزات و لباس‌های ایمن، کمک گرفتن از افراد متخصص در زمان انجام کارهای برقی و همچنین بررسی لوازم برقی و اطمینان از کارکرد درست آن‌ها باعث کاهش خطرات برق‌گرفتگی می‌شود. در غیر این‌صورت آسیب الکتریکی به مغز ممکن است منجر به اختلال تشنج دائمی، افسردگی، اضطراب یا سایر تغییرات شخصیتی شود؛ بنابراین برای پیشگیری از این موضوع بهتر است نکات گفته شده رعایت شود. برای پیشگیری، استفاده از لباس‌ها و تجهیزات حفاظت فردی استفاده کنید. برای مشاهده انواع وسایل و لباس‌های کار به وب‌سایت ماه ایمن به نشانی اینترنتی mahimen.ir مراجعه کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها